'90er jaren componenten upgraden...hoe ? (Klein Attitude)

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
DaveS2000
Berichten:6
Lid geworden op:ma mei 26, 2008 7:34 pm
Locatie:Den Haag
'90er jaren componenten upgraden...hoe ? (Klein Attitude)

Bericht door DaveS2000 » zo jun 15, 2008 6:09 pm

Ikzelf en mijn fiets zijn weer eens uit het stof gevist.... :)

Ik heb een '96 er Klein Attitude team (Voor de niet-kenners: rood,geel,wit).
Nu rijdt een Attitude nog steeds fantastisch en wil ik eigenlijk geen nieuw frame kopen. Echter zijn sommige onderdelen beetje aan vervanging toe.

Wat zit er zoal op:

VASTE, geperste bracketas (Kan dus niets anders in denk ik)
VASTE, geperste voorvork kroon. Wel met inbusschroeven, dus er kan een andere vork in als de maten overeenkomen met een oude SID / Judy SL
XTR FC-M900 Crank (46-34-26)
8 Speed 11-28 XT cassette
Sram 9.0SL Rear Der.
XTR (900 ?) voor Der.
Sram 9.0 Shifters
Magura HS 33

Probleem is nu dat ik naast een nieuwe ketting en cassette (Gevonden op Internet) ook voor nieuwe bladen nodig heb.....

En die zijn inmiddels lastig te vinden in deze tijd van holle brackets, 4 arms enz enz.
Ook durf ik niet over naar 9 speed, want dan ben ik bang dat de bladen op de crank te dik zullen zijn (Als er al nieuwe voor te vinden zijn).

Eigenlijk wil ik upgraden naar het toenmalig "beste" spul. Dus de laatste XTR 8 speed shifters, het bijbehorende type achter derailleur (wel al met "omgedraaide veerspanning".. dus bij aflaten kabelspanning naar een groter tandwiel). Welke type XTR V-brakes horen daarbij ? enz enz...

Bij veel keuzes loop ik tegen beperkingen op omdat componenten niet meer leverbaar of bruikbaar zijn op zo'n oude fiets.

Maar goed, laat ik beginnen met de vragen:

Zijn de oude XTR bladen nog te vinden via een goeie webshop bijvoorbeeld ?
En welk type XTR shifters en XTR achterderailleur moet ik kiezen ?

Thanx
Klein Attitude, Cannondale Flash 29er

HOPPAH
Berichten:1201
Lid geworden op:vr nov 28, 2003 12:49 pm
Locatie:Vielsalm (B)

Bericht door HOPPAH » zo jun 15, 2008 7:07 pm

vraag WYTZE eens op dit forum hij is "oldschool" specialist wat mij betreft.... heeft zelf een klein atitude in fluo geel/groen/oranje geloof ik en nog wat oude fietsjes(en onderdelen uit the 90's)

suc6 8) Wout
hoezo?

Old Manitou
Berichten:1023
Lid geworden op:za nov 15, 2003 8:27 pm
Locatie:Belgi�

Bericht door Old Manitou » zo jun 15, 2008 8:50 pm

op je cranks kan je zonder problemen TA tandwielen steken
je moet er hebben met de steek 110mm
bv volgend tandwiel
http://c4.pinkbike.com/photo/398/pbpic398037.jpg
dus je kan makkelijk overschakelen op 9speed indien je dat wilt
Laatst gewijzigd door Old Manitou op ma jun 16, 2008 4:16 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
sherlock
Berichten:3071
Lid geworden op:wo mei 25, 2005 3:43 pm
Locatie:RIJSWIJK ZH
Contacteer:

Bericht door sherlock » zo jun 15, 2008 8:59 pm

Zijn nog steeds mooie frames. Vooral met de kabels binnendoor. Ik ging vroeger nog weleens fietsen met een groepje van Geo-2-wielers (bestaat niet meer) en daar was ook iemand die zo'n ding had. Mooie ding en de geometrie van Klein vind ik nog steeds up to date. Zelfs anno 2008.

Nooit meer wegdoen dat frame!!! It's a classic!!!!!!!!!!!!!

DaveS2000
Berichten:6
Lid geworden op:ma mei 26, 2008 7:34 pm
Locatie:Den Haag

Bericht door DaveS2000 » ma jun 16, 2008 7:36 pm

Dank voor de reacties tot zover...

En die meneer die met de Geo's ging fietsen....
... Dat was ik waarschijnlijk :)

De Geo's werken inmiddels bij Correct (de oude) en ik dacht bij een garagebedrijf (Laatst getrouwd zelf hoorde ik via via)

Had eerder zo'n zuurstok roze-groen-wit... die brak... en ik dus kon upgraden naar Rock-Shox kroon en 21".
Klein Attitude, Cannondale Flash 29er

Gebruikersavatar
sherlock
Berichten:3071
Lid geworden op:wo mei 25, 2005 3:43 pm
Locatie:RIJSWIJK ZH
Contacteer:

Bericht door sherlock » ma jun 16, 2008 9:44 pm

Ben jij toevallig David dan? En zit Dikkie nu dan bij een garagebedrijf? Laatste wat ik van ze hoorde was dat ze bij Bever Zwerfsport zaten, maar dat is denk ik al een jaar of 7 geleden.

Greetz Ilja

Wytze
Berichten:1309
Lid geworden op:do jan 10, 2002 2:05 pm

Bericht door Wytze » do jun 19, 2008 11:17 pm

HOPPAH schreef:vraag WYTZE eens op dit forum hij is "oldschool" specialist wat mij betreft.... heeft zelf een klein atitude in fluo geel/groen/oranje geloof ik en nog wat oude fietsjes(en onderdelen uit the 90's)

suc6 8) Wout

Ik ben geen specialist, vind gewoon ouwe mtb's wel tof. Echte specialisten vind je (soms) hier:
http://www.retrobike.co.uk/

qua XTR is het de M950 groep die je bedoeld denk ik. Je kan voor de XTR M950 ook een
4 gaats spider kopen zodat er nieuwe bladen op passen, voor de oude M900 5 gaats
crankstellen zijn de orginele bladen zeldzaam en dus duur, maar er zijn nog genoeg
5 gaats (110mm steek) bladen van andere merken te krijgen.
De M950 groep voor jou Klein is een goede keus vind ik, het functioneert echt
beter dan de M900 groep en door de dikkere 8speed ketting en tandwielen gaat ie
veel langer mee dan de 9 speed variant. Overigens kan een 9 speed ketting prima
op je M900 crank, en als je toch nieuwe bladen moet hebben is het al helemaal geen
probleem, dan koop je gewoon 9sp bladen.
kijk eens op http://www.chainreactioncycles.com onder chainrings MTB
en dan zoeken voor 5-bolt (zonder CD erachter! dat is compact drive en dus te klein)

scalpel 1
Berichten:164
Lid geworden op:ma jan 28, 2008 9:31 pm
Locatie:LANAKEN

Bericht door scalpel 1 » vr jun 20, 2008 4:55 pm

als ik goed begrijp wil je
nieuwe shifters blok ketting voorbladen en remmen.

dan kun je bijna een hele groep kopen.
een 2008 xt v brake groep koop je al voor 300 euro
achter der,voor der blok ketting trapas crank schift en remmen

en xtr voor 600 inc kabels.

maar eigenlijk zou ik die magura`s niet eraf gooien remmen veel
beter dan v brakes

en geen onderdeel is vast als het erin geschroefd is kan het er ook uit.

gr scalpel 1

kijk maar op salden.nl goedkoopste prijs als je zelf kun monteren
alleen de service is kut

DaveS2000
Berichten:6
Lid geworden op:ma mei 26, 2008 7:34 pm
Locatie:Den Haag

Bericht door DaveS2000 » vr jun 20, 2008 6:55 pm

Iedereen bedankt voor de tips, en inderdaad.. en ik ben diezelfde David ja.
Dacht dat iedereen die destijds aan mountainbiking deed wel gestopt was ;)
Guess not :)

Laatst eens zitten rekenen, mijn eerste wedstrijden waren in 1988.. was best relaxed, zonder veel te doen eindigde je bij de top 10.... want je startte met 12 man :)
scalpel 1 schreef:en geen onderdeel is vast als het erin geschroefd is kan het er ook uit.
Kijk, daar zit het probleem: De trap-as zit dus wel vast en kan alleen met een pers eruit... geen idee ook wat te doen als ie ooit vastloopt....

Maar goed, dat M950 verhaal gaan we eens goed bekijken, en misschien eens een wat nieuwere Magura remset, want wat ik lees is i.d.d. dat voor van die ouderwetsche velgremmen de Magura's prima zijn (nooit klachten gehad i.d.d.).

Dan wordt het dus crank, ketting, derailleur (voor zit een oude M900 XTR hoop dat ie mee blijft doen) cassette en de shifters van de M950 set.
Klein Attitude, Cannondale Flash 29er

Old Manitou
Berichten:1023
Lid geworden op:za nov 15, 2003 8:27 pm
Locatie:Belgi�

Bericht door Old Manitou » vr jun 20, 2008 9:32 pm

bij reset racing kan je een nieuwe trapas voor klein krijgen
www.reset-racing.de

Plaats reactie