Wielen advies

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Gène
Wielen advies

Bericht door Gène » wo mei 07, 2008 7:17 pm

Omdat mijn huidige wielset van de M4 op z'n einde loopt wil ik graag nieuwe wielen aanschaffen voor mtb gebruik.

Ik twijfel tussen enkele naven:
DT Swiss 240S
Afbeelding
Tune Mig 70/ Mag 180
Afbeelding
Chris King classics
Afbeelding
XTR
Afbeelding
of zelfs White Industrie MI5.
Afbeelding

Mijn voorkeur gaat eigenlijk uit naar Chris Kings, ik heb al een setje en vind die wielen (samen met Mavic X 3.1 tubeless velgen en Sapim aero spaken) super. Het nadeel van de Kings zijn echter de nieuwprijs. Nu heb ik ze gezien bij Chain Reaction cycles voor een schappelijke prijs, maar dan heb ik ze nog niet hier en ingespaakt.

XTR en DT Swiss vallen eigenlijk af, de XTR vanwege het jan met de pet imago en DT Swiss vind ik ook geen uitstraling hebben (ben verwend hahaha). Alleen zijn ze über degelijk en het feit dat je ze veel ziet zegt ook veel.

Tune spreekt mee meer aan, zeker vanwege het gewicht en de prijs is ook nog wel te doen.

Toevalligerwijs was aan het surfen en kwam ik terecht bij singlespeed.nl en JJ heeft hele mooie White naven, maar ik ben er niet bekend mee. Wat mag ik er van verwachten, wat is hun reputatie?

Als laatste heb ik Mavic Crossmax ST velg versie in gedachte. Die SLR vind ik over de top en voor dat geld heb ik veel mooiere dingen. De "normale" ST versie is geruime tijd (afstammeling van de oerversie) een veel gezien wiel en lijkt me ook geen rommel.

De naven die genoemd heb wil ik graag standaard gebouwd hebben met zwarte DT Comp spaken of Sapim Race spaken (2,0-1,8-2,0) en Mavic XC 717 zwarte velgen. Gewoon degelijk en weinig poeha en als de naaf leverbaar is in het zilver of chroom, dan ook in die kleur.

Als laatste heb ik nog en optie en dat is de huidige set oplappen. Ik heb de vooras van de voornaaf kapot gemaakt, hij is gebroken. De voornaaf moet eigenlijk nieuwe cups, lagers en een nieuwe as moeten hebben. De achtervelg moet eigenlijk ook vernieuwd worden, dus dat zijn nieuwe spaken en een nieuwe velg. Alles bij elkaar flink wat werk en aardig wat kosten die de stap naar een nieuwe wielset verkleinen.

Iemand een suggestie of aanvullende info? Gracia!

mzzl
Gène
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!

MarinTi

Re: Wielen advies

Bericht door MarinTi » wo mei 07, 2008 7:31 pm

Gène schreef:
XTR en DT Swiss vallen eigenlijk af, de XTR vanwege het jan met de pet imago en DT Swiss vind ik ook geen uitstraling hebben (ben verwend hahaha).
Zouden juist bovenaan mijn lijstje staan, maar smaken verschillen ;)

trouwens, Hope naven misschien ook een optie?

Sven

Bericht door Sven » wo mei 07, 2008 9:09 pm

Gène schreef:
XTR en DT Swiss vallen eigenlijk af, de XTR vanwege het jan met de pet imago en DT Swiss vind ik ook geen uitstraling hebben (ben verwend hahaha).
Verwende!
Bah, ik vind de DT's juist eigenlijk zo lekker omdat zij hetzelfde imago hebben als de Mavic's: oerdegelijk en stevig.
MarinTi schreef:trouwens, Hope naven misschien ook een optie?
Inderdaad, marinTi, ideaal alternatief!
Ook exclusief en stevig...

Gène

Bericht door Gène » wo mei 07, 2008 9:14 pm

Ja, heb ik ook (even :lol:) aan gedacht en zijn zeker ook een optie, maar stiekem vind IK dat je King componenten niet mag mixen met Hope componenten. Klinkt misschien een beetje maf, maar ik vind dat vloeken in de kerk. Zoiets als campagnolo mixen met shimano (op dezelfde fiets).

Al houd ik de Hope's zeker in mijn achterhoofd, want het zijn zeker geen verkeerde naven. Op dit moment gaat wel de voorkeur meer uit naar de bovenstaande naven. Dus verdere ervaringen, meningen en verwensingen zijn welkom :arms:

mzzl
Gène

Sven

Bericht door Sven » wo mei 07, 2008 9:32 pm

Begrijp ik het dan goed dat je een bevestiging wilt hebben om King, Tune of White te kopen?
Ik snap je vraag even niet.

Gène

Bericht door Gène » do mei 08, 2008 7:50 am

Ik zou graag willen weten hoe die drie zich tot elkaar verhouden. Wat is de meerwaarde van een King tegen over een Tune en White en andersom. Daarnaast vind ik het moeilijk een keuze te maken tussen een van drie.

mzzl
Gène

cyberhawk
Contacteer:

Bericht door cyberhawk » do mei 08, 2008 9:18 am

spaken zal je zowiezo moeten doen maar als je ze bij CRC besteld krijg je boven de 140 euro geen verzendkosten ..dus das 1 naafje al :lol:
+ het scheelt een berg als je ze bij CRC laat spaken met de velg die je wil.. ?
krijg je een custom wielsetje thuis gestuurd..

ik heb geen king maar hope..
moet zeggen dat bij beide merken ik nadelen heb gehoord
maar ik vind de constructie beter van hope ivm met de spannings kransjes van king wat ik niet snap..en je geen tool van 340 euro nodig hebt..
hope meer onderhouds vrij..dus eigenlijk meer waar voor je geld want ze kosten minder..

de tunes zien er mooi uit maar ik heb een rood verslaving de laatste tijd... :D
dat zijn dus geen stevige feiten, maar ik heb nog nooit wat slechts gehoord over tune ?

Plons

Bericht door Plons » do mei 08, 2008 10:36 am

ik ken een "groot" verkoper van hope en die gaat met king rijden omdat hij het beu is om constant de hopes te moeten servicen...
zo lekker en zo echt
www.plonsracing.com

cyberhawk
Contacteer:

Bericht door cyberhawk » do mei 08, 2008 10:44 am

Tja ik heb de reviews gelezen en als er mensen blijven zijn..die met lekkere lichte XC hubs MTBen
dan gaan ze snel kapot..

en ik moet toegeven dattik mijn as van mn TRIAL hub heb gebroken
van hope.. :(
maar ik ben er blij mee , nog steeds..

maar das eigenlijk t zelfde dat de vis boer liever vlees eet
ik wou vroeger ook niet meer gaan winkelen na de AH avonddienst :lol: :lol:

Gène

Bericht door Gène » zo mei 25, 2008 9:53 am

Inmiddels weer wat ouder geworden:

Het wordt toch Chris King. Voornaaf is besteld, zodat ik die kan laten opspaken en in de M4 kan stoppen. De achternaaf zal spoedig volgen, die zal uit de USA komen (dankzij die mooie dollar stand :D)

mzzl
Gène

Luc

Bericht door Luc » ma mei 26, 2008 7:08 pm

cyberhawk schreef:ik heb geen king maar hope..
moet zeggen dat bij beide merken ik nadelen heb gehoord
maar ik vind de constructie beter van hope ivm met de spannings kransjes van king wat ik niet snap..en je geen tool van 340 euro nodig hebt..
hope meer onderhouds vrij..dus eigenlijk meer waar voor je geld want ze kosten minder..
Een CK hub servicen is echt niet zo moeilijk hoor, gewoon secuur en geduldig werken. En de CK hub service tool kost iets van een 160,00-180,00€, bijlange geen 340,00€. En ze zijn behoorlijk onderhoudsvrij als ik zie met welke regelmaat (NOT) ik setjes terug te zien krijg die ik gespaakt heb. Ik heb er eens eentje opengedaan waar 2 jaar intensief marathons mee was gereden (binnen- en buitenlandse) in alle mogelijke weersomstandigheden, nauwelijks tuseentijds onderhoud, struise biker met veel power. De naafjes zaten volledig vol prut, maar de lagers liepen nog als nieuw.

Daarmee wil ik zeker Hope niet afbreken, die kwaliteit is ook genoeg bekend. Ik heb alleen geen ervaring met onderhoud van Hope en kan er dus ook niks zinnigs over zeggen. Naar mijn persoonlijke gevoel zou je Hope gerust een beetje kunnen beschouwen als de 'budget CK', absolute topkwaliteit voor in verhouding zeer weinig geld.
Need some handbuilt wheels? Mail me: luc.vanrutten@telenet.be

b-dirt

Bericht door b-dirt » ma mei 26, 2008 7:32 pm

ik heb gehood dat TUNE heel veel onderhoud nodig hebben ;) persoonlijk vind ik CK echt super mooi :D

ROXY

Bericht door ROXY » di mei 27, 2008 11:20 am

- Tune gehad: lagers snel versleten, erg mooi en licht maar heel geveoelig en niet zo duurzaam.
- Hope via vriend: mooi, licht, exclusief, duurzaamheid ok (al eenmaal lagers vastgelopen
- CKing: rij er zelf mee, nu al een jaar of 4/5 denk ik, oer-oerdegelijk, slechts 1x geserviced en dan nog omdat ik me schuldig voelde niet omdat ze minder goed liepen.
- XTR: erg degelijk, minder uitstratling
- DT: zeer goede prijs/kwaliteit/gewicht verhouding.

DUS: je hebt een goede keuze gemaakt!

Chmod

Bericht door Chmod » di mei 27, 2008 3:11 pm

ik rij nu zeker 8 jaar met hope naafjes. Op elke bike van me. nog maar 1x een lager moeten vervangen. Hier kwam water in met de gevolgen van dien.

Christiaan

Bericht door Christiaan » di mei 27, 2008 4:54 pm

King naven gewoon bij aspirevelotech bestellen, in de VS, goede prijs, snelle service

Plaats reactie