Mavic XM317 velgen

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Gebruikersavatar
didadunlop
Berichten:4533
Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am
Mavic XM317 velgen

Bericht door didadunlop » zo mar 30, 2008 3:03 pm

Ik ben van plan om een setje mavic XM317 velgen aan te schaffen voor een projectje.

deze: http://www.bike2build.nl/toonartikel.php?id=11228

alleen ik vraag me af welke diameter (ERD) ik moet invoeren in mijn spocalc excel spaaklengte calculator (of de DT swiss calculator). Weet iemand de diameter die bij deze velg gehanteerd moet worden?
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Djamgils
Berichten:1244
Lid geworden op:wo apr 06, 2005 9:55 pm
Locatie:Breda
Contacteer:

Bericht door Djamgils » zo mar 30, 2008 10:53 pm

volgens de mavic website is de spoke support diameter 539,5. als men daar 4 mm bij optelt komt men op de waarde die voor de dt calc gebruikt kan worden.
Dat van die 4mm heb ik ergens eens gelezen, krijg het nu niet teruggevonden maar voor mijn wielsetje met mavic en521 velgen klopte het.

edit, gevonden,
Mavic think you should screw your spokes in up to the point of nipple/rim contact. Traditional ERD measurements are with the spoke screwed in to the end of the nipple. So their "SSD" is NOT the same as ERD - hence the discrepancy, and hence the different terminology. General rule is to add 3-6mm to SSD to get ERD

Gebruikersavatar
didadunlop
Berichten:4533
Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am

Bericht door didadunlop » ma mar 31, 2008 8:38 am

ja dat van die aantal MM's wist ik. Vandaar dat ik aan het twijfelen was.

Ik heb nog even de spokcalc van Damon Rinard erbij gepakt. Daar staat een getal van 538.5 (van de www.tech-mavic.com, maar die site kan ik zelf niet bekijken omdat ik daar geen password van heb). Plus enkele MM's (voor de dikte van de spaakkop) kom ik dan op 540 a 542 uit. Dus ik denk dat ik met 541 wel ongeveer goed zit.

Bedankt voor info! Als meer mensen hier info over hebben hoor ik het graag.

Aangezien er zoveel verschillende data zijn over die velgen is het misschien een idee om een velgenoverzicht met spaaklengte diameters te maken. En misschien met spaakkrachten voor verschillende spaken. Daar kan ik ook weinig over vinden.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Djamgils
Berichten:1244
Lid geworden op:wo apr 06, 2005 9:55 pm
Locatie:Breda
Contacteer:

Bericht door Djamgils » ma mar 31, 2008 1:04 pm

ik had mijn SSD ook uit de tech mavic site.

wachtwoord en inlog naam zijn zo op google te vinden,
http://www.google.co.uk/search?num=100& ... tnG=Search

Gebruikersavatar
didadunlop
Berichten:4533
Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am

Bericht door didadunlop » ma mar 31, 2008 8:42 pm

Sjezus heb dan geen password op je site...:D

Maarre als ik mijn spaaknippels opmeet kom ik op een dikte van 2 MM uit en niet de 4 a 6 die ik overal lees. Eens kijken of ik een definitie van die SSD kan vinden.

Nadeel is dat ik bij de SSD op 258MM uitkom en bij een aangepaste (+3MM) op 260. Dus net een kut keuze. Te lang is kut maar te kort is ook kut. En de spaken worden maar in 2MM afwijking geproduceerd.

Wat is wijsheid?
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Gebruikersavatar
didadunlop
Berichten:4533
Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am

Bericht door didadunlop » ma mar 31, 2008 8:59 pm

Aanpassing.

Op http://groups.google.com/group/rec.bicy ... ad6c2e644c

staat dat de SSD de afstand is tussen de zittingen van de spaaknippels.
Dus dat getal van 3 a 6 MM geldt voor beide zijden opgeteld! Oftewel voor 1 spaak zul je het getal door twee moeten delen. Dan wordt het 1,5 tot 3MM wat idd gelijk staat aan de dikte van de kop van een spaaknippel. E.e.a. maakt natuurlijk ook uit hoe de calculator rekent met de input die je geeft.

AAHHHH...:D
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Plaats reactie