alu boutjes ja of nee?

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jurriaan
Berichten:5742
Lid geworden op:zo jul 08, 2001 8:44 pm
alu boutjes ja of nee?

Bericht door Jurriaan » zo feb 17, 2008 9:50 pm

Alu boutjes uberhaupt op een mountainbike schroeven of niet aan beginnen?
Waar wel en waar niet

(magura zetten vroeger hun hs remmen vast met alu boutjes op de canti sokkel. de enige toepassing die ik zo af fabriek ken)

Pino
Berichten:2472
Lid geworden op:wo aug 08, 2001 7:40 am

Bericht door Pino » zo feb 17, 2008 10:48 pm

Bidonhouders.
Die alu canti-boutjes kunnen achter makkelijk (worden niet belast), voor is het een minder goed idee.
Remgreepbevestiging op stuur.

Gebruikersavatar
Jurriaan
Berichten:5742
Lid geworden op:zo jul 08, 2001 8:44 pm

Bericht door Jurriaan » di feb 19, 2008 7:15 pm

Kijk dat brengt me weer verder.
Nog meer toepassing die kunnen? (remschijven er mee vastzetten zal niet kunnen lijkt mij)

-AAB-
Berichten:218
Lid geworden op:za aug 25, 2007 4:56 pm
Locatie:Kongsberg, No.

Bericht door -AAB- » wo feb 20, 2008 6:11 pm

tis mooi, maar ik zou het bij het bovenstaande laten.

Gebruikersavatar
Jurriaan
Berichten:5742
Lid geworden op:zo jul 08, 2001 8:44 pm

Bericht door Jurriaan » wo feb 20, 2008 7:22 pm

derailleur boutjes kunnen ook in alu.
Crank vastzetten met een stalenbout, die er weer uitdraaien dan en alu bout met loctite vastzetten, spannend.

spaaknippels 8)

Gebruikersavatar
ZERO
Berichten:135
Lid geworden op:ma nov 24, 2003 8:04 pm
Locatie:Zeewolde

Bericht door ZERO » wo feb 20, 2008 7:35 pm

Zadelpenklem kan ook wel.

Perik
Berichten:191
Lid geworden op:wo aug 10, 2005 10:44 am
Locatie:Arnhem

Bericht door Perik » wo feb 20, 2008 7:46 pm

En voor de rest natuurlijk alles in Ti

Ninkoo
Berichten:141
Lid geworden op:do dec 07, 2006 9:35 pm

Bericht door Ninkoo » za feb 23, 2008 8:21 pm

bidonhouders, derailleur klemband, derailleur kabels, remkabels (in geval van geen hydrauliek:D), schijven, postmount boutjes, alu nippels, remgreep en shifters, en de draaibare schakelaar van een x.o. trigger kan ook met alu, bar-ends, bladboutjes, topcap. Eigenlijk zo;'n beetje alles behalve zadelpenklem en stuurnok :D:D

Gebruikersavatar
Jurriaan
Berichten:5742
Lid geworden op:zo jul 08, 2001 8:44 pm

Bericht door Jurriaan » wo feb 27, 2008 8:22 am

De remschijven ook met alu boutjes vastzetten :?

Gebruikersavatar
willem12
Berichten:2118
Lid geworden op:vr mei 28, 2004 2:38 pm
Locatie:Hoogland

Bericht door willem12 » wo feb 27, 2008 5:05 pm

Ik had leuke bladboutjes van gekleurd ALU....allemaal afgebroken.
Alu kan niet goed tegen stevig aandraaien.

Ti is beter.
Ik koop mijn fietsen bij JustPedal.nl

BLRacing
Berichten:2754
Lid geworden op:zo nov 04, 2001 4:35 pm
Locatie:Ergens in Utrecht

Bericht door BLRacing » wo mar 12, 2008 8:08 pm

Schijven en remklauwen altijd met stalen bouten monteren. Waarom? Omdat dit de hoogst belaste bouten van je hele fiets zijn. Geloof me, alu bouten zijn absoluut niet geschikt voor wisselende belastingen en piekspanningen en de temperaturen die voorkomen bij discs. Beter is het dan om Ti bouten te monteren op de meest kritische plekken. Vind je het gek dat srp geen alu kits voor schijfremmen heeft ;)

Nijnemans
Berichten:11
Lid geworden op:do mei 18, 2006 9:59 pm

Bericht door Nijnemans » ma mar 31, 2008 8:38 am

Het is niet verstandig om aluminium bouten in iets van Aluminium te draaien (mocht dit het geval zijn). Door de bout vast te draaien heb je kans dat de bout zich vast vreet (koud lassen). De twee delen worden plaatselijk een geheel. Het wordt dan zeer lastig om je bout eruit te draaien. De kans bestaat zelfs dat je het schroefdraad van de bout en het tegendeel sloopt. Best vervelend moet je weer gaan tappen en zo....

Zoals BLRacing zegt, aluminium bouten zijn ook nog een stuk minder sterk dan staal of titanium. Mocht je het toch heel graag willen doen dan zou ik wel even kijken wat de treksterkte van de te vervangen bout is (http://tribologie.nl/calculators/e3_6d.htm). Om het vreten te voorkomen zou ik je bout goed insmeren met een antiseize vet. Of titanium bouten gebruiken., dat is wel zo handig.
“Nobody ever drowned in his own sweat.”

titec
Berichten:34
Lid geworden op:di okt 03, 2006 5:24 pm
Locatie:Sleidinge

Bericht door titec » ma mar 31, 2008 5:33 pm

BLRacing schreef:Schijven en remklauwen altijd met stalen bouten monteren. Waarom? Omdat dit de hoogst belaste bouten van je hele fiets zijn. Geloof me, alu bouten zijn absoluut niet geschikt voor wisselende belastingen en piekspanningen en de temperaturen die voorkomen bij discs. Beter is het dan om Ti bouten te monteren op de meest kritische plekken. Vind je het gek dat srp geen alu kits voor schijfremmen heeft ;)
Ik heb mijn schijven ooit nog met ti bouten vast gezet maar daar waag ik mij nu toch ook niet meer aan want die braken toch ook redelijk makkelijk af hoor.
Wat wel gedaan word is gewoon 3 bouten gebruiken ipv 6 je moet ze wel vaak controleren dan maar dat lijkt mij toch niet zo heel interessant

Plaats reactie