alu boutjes ja of nee?
Moderator:Beheerders
Alu boutjes uberhaupt op een mountainbike schroeven of niet aan beginnen?
Waar wel en waar niet
(magura zetten vroeger hun hs remmen vast met alu boutjes op de canti sokkel. de enige toepassing die ik zo af fabriek ken)
Waar wel en waar niet
(magura zetten vroeger hun hs remmen vast met alu boutjes op de canti sokkel. de enige toepassing die ik zo af fabriek ken)
bidonhouders, derailleur klemband, derailleur kabels, remkabels (in geval van geen hydrauliek:D), schijven, postmount boutjes, alu nippels, remgreep en shifters, en de draaibare schakelaar van een x.o. trigger kan ook met alu, bar-ends, bladboutjes, topcap. Eigenlijk zo;'n beetje alles behalve zadelpenklem en stuurnok
:D

Schijven en remklauwen altijd met stalen bouten monteren. Waarom? Omdat dit de hoogst belaste bouten van je hele fiets zijn. Geloof me, alu bouten zijn absoluut niet geschikt voor wisselende belastingen en piekspanningen en de temperaturen die voorkomen bij discs. Beter is het dan om Ti bouten te monteren op de meest kritische plekken. Vind je het gek dat srp geen alu kits voor schijfremmen heeft 

Het is niet verstandig om aluminium bouten in iets van Aluminium te draaien (mocht dit het geval zijn). Door de bout vast te draaien heb je kans dat de bout zich vast vreet (koud lassen). De twee delen worden plaatselijk een geheel. Het wordt dan zeer lastig om je bout eruit te draaien. De kans bestaat zelfs dat je het schroefdraad van de bout en het tegendeel sloopt. Best vervelend moet je weer gaan tappen en zo....
Zoals BLRacing zegt, aluminium bouten zijn ook nog een stuk minder sterk dan staal of titanium. Mocht je het toch heel graag willen doen dan zou ik wel even kijken wat de treksterkte van de te vervangen bout is (http://tribologie.nl/calculators/e3_6d.htm). Om het vreten te voorkomen zou ik je bout goed insmeren met een antiseize vet. Of titanium bouten gebruiken., dat is wel zo handig.
Zoals BLRacing zegt, aluminium bouten zijn ook nog een stuk minder sterk dan staal of titanium. Mocht je het toch heel graag willen doen dan zou ik wel even kijken wat de treksterkte van de te vervangen bout is (http://tribologie.nl/calculators/e3_6d.htm). Om het vreten te voorkomen zou ik je bout goed insmeren met een antiseize vet. Of titanium bouten gebruiken., dat is wel zo handig.
“Nobody ever drowned in his own sweat.”
Ik heb mijn schijven ooit nog met ti bouten vast gezet maar daar waag ik mij nu toch ook niet meer aan want die braken toch ook redelijk makkelijk af hoor.BLRacing schreef:Schijven en remklauwen altijd met stalen bouten monteren. Waarom? Omdat dit de hoogst belaste bouten van je hele fiets zijn. Geloof me, alu bouten zijn absoluut niet geschikt voor wisselende belastingen en piekspanningen en de temperaturen die voorkomen bij discs. Beter is het dan om Ti bouten te monteren op de meest kritische plekken. Vind je het gek dat srp geen alu kits voor schijfremmen heeft
Wat wel gedaan word is gewoon 3 bouten gebruiken ipv 6 je moet ze wel vaak controleren dan maar dat lijkt mij toch niet zo heel interessant