Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.
Moderator:Beheerders
-
=Pashley=
Bericht
door =Pashley= » di dec 18, 2007 9:33 pm
Daar hou ik je aan, boswachters genoeg hier
Weet ook een kleintje in de palingbeek, mss dat we het over hetzelfde hebben...
Heeft ronde wielen
-
Don
Bericht
door Don » vr dec 21, 2007 8:29 am
kevinv10 schreef:
Jij kent mij niet maar Silas kent mij wel en weet hoe ik rijd en met wie dus ik denk dat we best hem daarover laten oordelen niet?
Als een frikandel?
Zondagsrijder
-
kevinv10 - Berichten:514
Bericht
door kevinv10 » vr dec 21, 2007 10:45 am
Don schreef:
Als een frikandel?
Alleen als ik op je moeder rijd maar die heeft graag frikandellen.
SlapHappy
-
Don
Bericht
door Don » vr dec 21, 2007 11:30 am
kevinv10 schreef:Don schreef:
Als een frikandel?
Alleen als ik op je moeder rijd maar die heeft graag frikandellen.
Yo momma

Zondagsrijder
-
Mech
Bericht
door Mech » vr dec 21, 2007 4:05 pm
De meeste hier hebben volgens mij geen idee wat low en high speed demping doet.
met de lowspeed regel je het gevoel van de vork over de komlete range, dit is ook wat je voelt als je op de vork drukt, heeft het meeste effect op compressie slagen tot 0,5m/s
High speed demping zorgt vooral voor de dynamische rijhoogte, meer highspeed demping zorgt ervoor dat je hoger in de slag rijdt, waardoor je ook meer overhoud als je iets tegenkomt.
Voorbeeld, als je vering doorslaat bij het landen na een sprong met landing, lowspeed harder zetten. Als je vering doorslaat als je op een scherpe kant rijdt of bij diepe gaten highspeed dicht draaien. Dit is ook met remgaten de bocht in het geval als je daar slaan in het stuur voelt of de achterkant gooit recht op highspeed dicht zetten.
Als je grip verliest op deze moment doordat je wiel wegslaat naar de zijkant heb je te veel highspeed demping en blokkeerd de vering.
-
Plons - Berichten:5447
Bericht
door Plons » vr dec 21, 2007 9:02 pm
word !
-
Djamgils - Berichten:1244
-
Contacteer:
Bericht
door Djamgils » za dec 22, 2007 10:54 pm
mech, je rijdt toch juist het meeste van de tijd in de low speed range?
high speed is toch als je bijv met hoge snelheid tegen een stoeprand aanrijdt. En de reden van het hebben van high speed compressie is toch dat wanneer je dat niet zou hebben de demper star wordt? high speed compressie is toch niet anders dan een soort doorslagventiel dat ervoor zorgt dat er niet teveel drukopbouw in de demper plaatsvindt zodat deze gewoon kan blijven bewegen.
-
Mech
Bericht
door Mech » zo dec 23, 2007 5:45 pm
Niet precies, een staandaard Hi/Lo assembly bestaat uit een zuiger met shims aan de compressie zijde en een wisselklep shim met veer aan rebound zijde. Om nu het vershil te maken tussen Hi en Lo speed demping zit er in het midden van die zuiger een opening die groter of kleiner gemaakt wordt door een naald, dit is de lo speed verstellling.
De shimstack aan compressie zijde wordt extra op druk gehouden door een veer, door de voorspanning te verstellen krijg je meer of minder highspeed dempiing opdat de opening van de shims beinvloed wordt. Low speed heeft dus in principe een maximum flow van olie voordat de shims opengaan die daarop weer tegengehouden worden door de highspeed veer. De lowspeed heeft hierdoor dus ook een grotere invloed op de gehele demping, is de lowspeed open dan heb je een grote vrije doorstroming en gaan de shims minder snel open, vork gebruikt dus makkelijk veel slag ook als je hard tegen een stoeprand aanrijdt. Is de lowspeed dicht moet er sneller olie door de shims en wordt de energie dus ook sneller afgebroken waardoor je vork minder slag gebruikt.
Dit principe geld ook met het opbouwen van een shimstack, veel shims tegen de zuiger zorgt voor veel lowspeed demping omdat de shims minder snel openwillen. Als je dikkere shims of shims van een grotere diameter gebruikt aan het einde van de stapel krijg je meer highspeed demping omdat de shims moeilijker gaan buigen na opening.
Zie het maar als een hefboom principe. Misschien wat boven de pet voor de meeste maar dit is waar mannen zoals TFT en Push voornamelijk het vershil maken, het zit niet in de spannend geanodiseerde zuigertjes het gaat om de shims die daarop komen.
-
Luc
Bericht
door Luc » zo dec 23, 2007 6:18 pm
Kijk kijk, dat zijn nu eens posts waar je iets aan hebt, in tegenstelling tot de onzin-crap van "alles in het midden en vlammen maar" van sommige anderen ...
Mech, als ik het goed begrijp heeft de low-speed instelling dus sowieso een invloed op het gehele veer-/compressiegedrag van je vork terwijl dat voor de high-speed instelling niet of minder is?
-
Mech
Bericht
door Mech » zo dec 23, 2007 7:58 pm
Eigenlijk wel, lowspeed verstelling open of dicht is wat je het meeste voelt, zeker als je op je vork drukt. Highspeed snelheden kan je niet drukken, daar heb je de kracht niet voor + 0,5m/s. Highspeed is erg moeilijk te voelen, meestal alleen door positie en dan is het moeilijk om het niet te verwarren voor een te zachte of te harde veer.
Wij hebben in 99 en 2000 met data op de fiets gereden en op een parcours als Peille worden compressie snelheden gehaald van rond de 3,5 tot 4 m/s dit is duidelijk highspeed bereik, dit moet dus ook wel gecontroleerd afgebroken worden, is dit te abrubt dan verlies je grip en stuiter je alle kanten op. Wordt dit niet genoeg afgebroken dan slaat de vork door en verlies je ook controle.
-
alain
Bericht
door alain » zo dec 23, 2007 8:12 pm
Mech,
je zou gewoon eens een flinke FAQ moeten schrijven

Met die paar reacties hier van je heb ik al meer bijgeleerd dan uren handleiding lezen.
-
Bericht
door kevinv10 » zo dec 23, 2007 9:20 pm
Luc schreef:Kijk kijk, dat zijn nu eens posts waar je iets aan hebt, in tegenstelling tot de onzin-crap van "alles in het midden en vlammen maar" van sommige anderen ...
Ik kan je verzekeren dat als Sillas alles in t midden zet en hier in t plaatselijke bos gaat rijden hij t verschil niet merkt, niet om hoe hij rijd maar omdat t gewoon vlakke single track paden zijn waar je die instellingen helemaal niet nodig hebt.
Heel interessant dat verhaal van Mech maar in de praktijk voor 9 van de 10 mensen veel minder van toepassing dan Fox je wil doen geloven.
Maar goed iemand die de duurste spullen heeft en vervolgens nog geen deuk in een pak boter rijd wil dit natuurlijk nieteens weten...
Have a nice day!
SlapHappy
-
Mrtnrider - Berichten:3271
Bericht
door Mrtnrider » zo dec 23, 2007 9:27 pm
wat maakt het een uit of je kan rijden? Het gaat er toch om dat je fun hebt?
Of je moet echt wedstrijden rijden, en WIL winnen.
-
Bericht
door kevinv10 » zo dec 23, 2007 9:33 pm
Mrtnrider schreef:wat maakt het een uit of je kan rijden? Het gaat er toch om dat je fun hebt?
Waar staat ergens dat t iets uitmaakt?
Leer lezen of leer zwijgen.
Edit: En leer schrijven...
SlapHappy
-
Djamgils - Berichten:1244
-
Contacteer:
Bericht
door Djamgils » zo dec 23, 2007 9:38 pm
misschien ten overvloede,
Dit is hoe ik het interpreteer van mech,
Het hoeven niet lineaire curves te zijn.
zoals mech zei, door verschillende manier van shims stapelen kun je ook progressieve curves krijgen,
ook degressieve?
Iets wat ik me al langer afvraag. Iedereen heeft een ander idee over hoe die curve eruit moet zien(of niet?) zit er veel verschil in tussen verschillende fabrikanten? Is er wiskundig te benaderen wat voor een bepaald parcours de beste curve is?
-
Luc
Bericht
door Luc » ma dec 24, 2007 11:13 am
kevinv10 schreef:Luc schreef:Kijk kijk, dat zijn nu eens posts waar je iets aan hebt, in tegenstelling tot de onzin-crap van "alles in het midden en vlammen maar" van sommige anderen ...
Ik kan je verzekeren dat als Sillas alles in t midden zet en hier in t plaatselijke bos gaat rijden hij t verschil niet merkt, niet om hoe hij rijd maar omdat t gewoon vlakke single track paden zijn waar je die instellingen helemaal niet nodig hebt.
Heel interessant dat verhaal van Mech maar in de praktijk voor 9 van de 10 mensen veel minder van toepassing dan Fox je wil doen geloven.
Maar goed iemand die de duurste spullen heeft en vervolgens nog geen deuk in een pak boter rijd wil dit natuurlijk nieteens weten...
Have a nice day!
Het interesseert me inderdaad niet om enkel maar te weten hoe een bepaalde vork ingesteld zou moeten zijn (volgens jou dan toch) voor jouw lokale trails. Het zou kunnen dat jij evenveel van vering kent als Mech, maar uit zijn posts kan ik iets leren, uit die van jou niet.
En het verhaal van Mech is gewoon zeer interessant voor iedereen die geïnteresseerd is in techniek. En laat ieder dan maar voor zichzelf uitmaken wat ze er in de praktijk aan hebben, daar hebben we jou niet voor nodig.
O ja, de wonderen zijn de wereld nog niet uit, ik moet je gelijk geven, op 2 punten zelfs: 1) ik heb inderdaad dure spullen en 2) ik rij inderdaad geen deuk in een pakje gesmolten boter. Maar ik amuseer me op de fiets ...
-
Bericht
door kevinv10 » ma dec 24, 2007 11:26 am
Luc schreef:
Het interesseert me inderdaad niet om enkel maar te weten hoe een bepaalde vork ingesteld zou moeten zijn (volgens jou dan toch) voor jouw lokale trails. Het zou kunnen dat jij evenveel van vering kent als Mech, maar uit zijn posts kan ik iets leren, uit die van jou niet.
En het verhaal van Mech is gewoon zeer interessant voor iedereen die geïnteresseerd is in techniek. En laat ieder dan maar voor zichzelf uitmaken wat ze er in de praktijk aan hebben, daar hebben we jou niet voor nodig.
O ja, de wonderen zijn de wereld nog niet uit, ik moet je gelijk geven, op 2 punten zelfs: 1) ik heb inderdaad dure spullen en 2) ik rij inderdaad geen deuk in een pakje gesmolten boter. Maar ik amuseer me op de fiets ...
Het hoeft je ook niet te interesseren hoe die vork ingesteld moet worden op bepaalde trails want ik had t niet tegen jou, ik had t tegen een bekende van me op een semi laconieke toon en zei dat hij nog maar eens langs moest komen.
Ik weet er nog niet de helft van wat Mech er van weet maar ik ben dan ook geen WC mechanic geweest.
Ik heb ook niet gezegd dat Mech zijn postst niet interessant waren, in tegendeel zelfs, maar JIJ bent hier in deze thread aan het zagen op MIJ en NIET andersom.
Ik zaag zelfs voor de verandering op niemand die er niet om vraagt dus doe iedereen een plezier, stop met zagen en ga lekker de handleiding van je vork nog een keer lezen.

SlapHappy
-
Mech
Bericht
door Mech » ma dec 24, 2007 12:43 pm
Djamgils schreef:misschien ten overvloede,
Dit is hoe ik het interpreteer van mech,
Het hoeven niet lineaire curves te zijn.
zoals mech zei, door verschillende manier van shims stapelen kun je ook progressieve curves krijgen,
ook degressieve?
Iets wat ik me al langer afvraag. Iedereen heeft een ander idee over hoe die curve eruit moet zien(of niet?) zit er veel verschil in tussen verschillende fabrikanten? Is er wiskundig te benaderen wat voor een bepaald parcours de beste curve is?
Dit klopt wel, deze curve zou alleen in de praktijk niet werken, dit ziet er ook meer uit als een rebound curve voor bijv. een wegrace vork, of een vork waar een lockout ingeschakeld is.
Een offroad vork heeft in het begin bijna geen demping en gaat dan opbouwen.
Het is mogelijk om de demping uit te rekenen maar daar heb je behoorlijk gecompliceere programmas voor nodig en heel veel gegevens van de fiets. In de theorie zou voor elke geometrie de demping en veer aangepast moeten worden, de praktijk is alleen vaak anders. Uiteindelijk bepaald het gevoel eigenlijk alles.