Oude spaken hergebruiken?

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Razor0
Berichten:675
Lid geworden op:ma sep 03, 2007 1:43 pm
Locatie:Amersfoort
Contacteer:
Oude spaken hergebruiken?

Bericht door Razor0 » wo okt 10, 2007 9:57 am

ff een vraag is het slim om als je een nieuw setje velgen koopt je ouden spaken daar weer in te zetten??en zo nee hoe erg is dat?? :o

Alvast bedankt voor de reacties 8) :arms:
"Lets ride BITCHES'
:: FSD-Bikers | my pinkbike album ::

scottusa
Berichten:100
Lid geworden op:ma jul 09, 2007 9:19 pm

Bericht door scottusa » wo okt 10, 2007 3:03 pm

als dat al mogelijk is, want normaal gezien is elke velgtype anders qua lengte van de spaken.

Razor0
Berichten:675
Lid geworden op:ma sep 03, 2007 1:43 pm
Locatie:Amersfoort
Contacteer:

!

Bericht door Razor0 » wo okt 10, 2007 3:42 pm

En als dat mogeliijk is wat dan??
"Lets ride BITCHES'
:: FSD-Bikers | my pinkbike album ::

Gebruikersavatar
Rubenio
Berichten:416
Lid geworden op:vr mei 26, 2006 12:40 pm
Locatie:Amersfoort

Bericht door Rubenio » wo okt 10, 2007 4:08 pm

ik hergebruik ze gewoon ;)
tenzij ze versleten/kapot zijn of de maat verschilt.

grtz.
ruben

Gebruikersavatar
Het TUIG
Berichten:2812
Lid geworden op:zo okt 12, 2003 10:12 pm
Locatie:Almere
Contacteer:

Bericht door Het TUIG » wo okt 10, 2007 7:53 pm

Rubenio schreef: tenzij ze versleten/kapot zijn
Versleten spaken,vet man!
Omspaken met nieuwe spaken gaat wel gemiddeld 64 keer makkelijker.
En voor de kosten zou ik het ook al niet laten.
Love singlespeed? Hate singlespeed? Who cares, just ride it!

Gebruikersavatar
JJ
Forumbeheerder
Berichten:7298
Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
Locatie:Bunschoten
Contacteer:

Bericht door JJ » do okt 11, 2007 8:05 am

Het TUIG schreef:Omspaken met nieuwe spaken gaat wel gemiddeld 64 keer makkelijker.
En voor de kosten zou ik het ook al niet laten.
Copy that!

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

Gebruikersavatar
Rubenio
Berichten:416
Lid geworden op:vr mei 26, 2006 12:40 pm
Locatie:Amersfoort

Bericht door Rubenio » do okt 11, 2007 8:25 am

mwah ben ik het deels mee eens :

- onder versleten bedoel ik bv. als ze bekrast ofzo zijn.
en het inspaken gaat idd wel makkelijker maar ik spaak alleen mn 20" wielen in en daar maakt het niet zo gek veel uit of je oude of nieuwe hebt.
en de spaken waar ik over het algemeen mee rijd zijn best prijzig vandaar dat ik ze soms wel 3 x in andere wielen zet. Mn huidige spaken zjin versleten en een nieuw setje kost me ruim 60 euro, njah voor dat geld zou ik als mn vorige nog oke waren, daar gewoon mee verder rijden.

grtz.
ruben

Gebruikersavatar
cyberhawk
Berichten:3917
Lid geworden op:wo jan 03, 2007 9:16 am
Locatie:het leed dat dordrecht heet
Contacteer:

Bericht door cyberhawk » do okt 11, 2007 2:18 pm

waar koop jij spaken van 60 euro per setje ? :shock:

of ligt het eraan dat ze 20 inch en zijn geen gangbare maat is altijd duurder ?

ik ben meestal 15-20 euro kwijt.. 24-26inch ?

Gène
Berichten:2371
Lid geworden op:zo dec 23, 2001 8:39 pm

Bericht door Gène » do okt 11, 2007 2:44 pm

Volgens mij word het in het algemeen afgeraden. De reden is dat de spaken teveel stress ondervinden, waardoor ze na een tweede keer opspaken eerder zullen breken. Metaal moeheid. Klinkt logisch toch.

3 Tientjes voor een handvol spaken is nog altijd goedkoper dan het veelvoudige daarvan in de vorm van een handvol plastic tanden (tenzij je carbon tanden neemt, die besparen ook nog eens gewicht).

mzzl
Gène
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!

Gebruikersavatar
Rubenio
Berichten:416
Lid geworden op:vr mei 26, 2006 12:40 pm
Locatie:Amersfoort

Bericht door Rubenio » do okt 11, 2007 3:28 pm

cyberhawk schreef:waar koop jij spaken van 60 euro per setje ? :shock:

of ligt het eraan dat ze 20 inch en zijn geen gangbare maat is altijd duurder ?

ik ben meestal 15-20 euro kwijt.. 24-26inch ?

@ cyberhawk

bij tartybikes.co.uk ;)

20 inch zal wel minder gangbaar zijn ( er rijden toch ook flink wat kinderfietsen met die maat rond lijkt me maarja :) ), was vanmiddag bij mn LBS en daar kosten 26" spaken idd rond de 15 a 20 euro voor een wielsetje.

@ gène

Dat is logisch idd maar is het niet vooral zo dat als de wielen echt "superstrak" zijn opgespaakt? En als ik zie hoe ver mensen hun spaken soms doorbuigen om ze in te spaken , brengt dat geen schade toe?

Razor0
Berichten:675
Lid geworden op:ma sep 03, 2007 1:43 pm
Locatie:Amersfoort
Contacteer:

spaken!

Bericht door Razor0 » vr okt 12, 2007 5:32 pm

ok dus ik kan beter nieuwe spaken erin doen dan want er zitten nu best dure spaken in en ze zijn ook een dikkere maat dan standaard spaken dus zal denk ik best wel duur zijn maar als het niet verstandig is ze nog een keer te gebruiken koop ik gewoon nieuwe:D
"Lets ride BITCHES'
:: FSD-Bikers | my pinkbike album ::

Gène
Berichten:2371
Lid geworden op:zo dec 23, 2001 8:39 pm

Bericht door Gène » vr okt 12, 2007 6:48 pm

Rubenio schreef:@ gène
Dat is logisch idd maar is het niet vooral zo dat als de wielen echt "superstrak" zijn opgespaakt? En als ik zie hoe ver mensen hun spaken soms doorbuigen om ze in te spaken , brengt dat geen schade toe?
Dat valt wel mee hoor, het beetje buigen dat je doet om de spaak door het oog van de naaf te halen kan geen kwaad. Het is eerder het opspannen en rijden dat een een spaak doet verslechten. Daarnaast breken de meeste spaken gewoon, omdat de spaningen in een wiel niet gelijk waren. Daarom is het van belang een losse spaak altijd te laten reparenen. Die losse spaak neemt dan geen krachten op en de andere nemen die krachten over, waardoor een spaak sneler kan breken. De brekende spaak heeft dan teveel krachten moeten verwerken.
Razor0 schreef:ok dus ik kan beter nieuwe spaken erin doen dan want er zitten nu best dure spaken in en ze zijn ook een dikkere maat dan standaard spaken dus zal denk ik best wel duur zijn maar als het niet verstandig is ze nog een keer te gebruiken koop ik gewoon nieuwe:D
Normaal gesproken zijn juist de lichtere spaken duurder en de dikke juist goedkoop. Lichtere spaken zijn vaak double of triple budded. Dat houd in dat ze in het midden en uiteinde een andere diameter hebben. Die bewerking kost meer. Vandaar de duurdere prijs. Het gebruik van hoogwaardigere materialen kan de spaak ook goedkoper of duurder maken.

Een wiel sterker en stijver maken kan op verschillende manieren: meer spaken of dikkere spaken. 32 gaats is standaard en meestal wordt een double butted spaak gebruikt voor gewicht. Je krijgt dan een relatief licht wiel dat voor normaal gebruik perfect is. Dus een 34 of 36 gaats wiel met dikke spaken levert een erg sterk, maar zwaar wiel op. Voor XC is dat dus te zwaar, voor downhill is het nog niet zo'n probleem.

mzzl
Gène
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!

Razor0
Berichten:675
Lid geworden op:ma sep 03, 2007 1:43 pm
Locatie:Amersfoort
Contacteer:

spaken

Bericht door Razor0 » vr okt 12, 2007 9:15 pm

OK bedankt voor de info:D

en die wielen gebruik ik voor dirt dus niet echt normaal gebruik:P
"Lets ride BITCHES'
:: FSD-Bikers | my pinkbike album ::

BLRacing
Berichten:2754
Lid geworden op:zo nov 04, 2001 4:35 pm
Locatie:Ergens in Utrecht

Bericht door BLRacing » za okt 13, 2007 9:53 pm

De meester weet het kennelijk wel :D en ik geloof het ook wel.

From: jbrandt@hpl.hp.com (Jobst Brandt)
Newsgroups: rec.bicycles.tech
Subject: Re: Spoke broke
Date: 14 Jan 1999 18:31:44 GMT

Doug (who?) writes:

>>> Why reuse spokes??They cost only about $10 for straight gauge-

>> Can you say, "Throw-away Society"? It is my personal philosophy to
>> reuse *anything* that can be (note; not to the point of sacrificing
>> safety), and spare the landfills.

> So do you drain the oil out of your car.., run it through a coffee
> filter and put it back in the car? Most things have a useful life
> and once spokes have been used (and stressed thousands of times)
> their useful life is over.

Not so. A good stainless spoke probably has a longer life than your
bicycling career. I have a pair of wheels that is well over 200000
miles old having had many rim replacements. Spokes are not stressed
to more than 1/3 their yield stress and therefore, do not fatigue age
with use. The reason they break, is that they have residual locked
in high stresses either from manufacture or installation or both,
that leave them near their yield stress locally.

Once a set of spokes has been stress relieved and is working well, you
do yourself a great disservice by throwing them away when rebuilding
with a new rim because you must go through the weeding out of spokes
that will break due to peculiarities that leave them with residual
stress. Even a crashed an folded wheel does not damage spokes if they
are not kinked because loads on wheels only reduce tension rather than
increase it. The slight increases that occur when a wheel is bent
sideways are insignificant to the strength of the spoke.

All this is not the case for Rolf or similarly low spoke count wheels
where individual spokes are far more highly stressed. You don't get
something for nothing.

Jobst Brandt <jbrandt@hpl.hp.com>

Plaats reactie