hydraulische Remkabels

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Gebruikersavatar
sampers
Berichten:595
Lid geworden op:ma aug 13, 2007 10:15 am
Locatie:Herne, BE
hydraulische Remkabels

Bericht door sampers » do aug 30, 2007 7:51 pm

Hallo, Ik heb shimano deore schijfremmen (met minrealische olie staat erop) en mijn remleiding is zonet aan mijn remhendel gewoon afgeknakt bij het hard inknijpen bij het streeten. Er zit geen bevestiging meer op de kabel dus is denk ik niet meer te herstellen.
Waar kan ik maw een nieuwe remkabel vinden? zijn er verschillende modellen, lengtes, aansluitingen, speciaal voor minraalische olie,...?
en zijn die ook online ergens te vinden, of kan elke degelijke fietsenwinkel die in voorraad hebben?

groeten
Sammy
dead straight to live wrong

Gebruikersavatar
Rubenio
Berichten:416
Lid geworden op:vr mei 26, 2006 12:40 pm
Locatie:Amersfoort

Bericht door Rubenio » do aug 30, 2007 9:24 pm

Ey,

Ik zou als ik jou was sowieso ff bij je lbs langsgaan want , die zien het probleem dan met eigen ogen i.p.v. een beschrijving en die kunnen als het te fixxen is tenminste, waarschijnlijk wel een nieuwe kabel installeren en m met nieuwe remolie volgooien en afstellen. Shimano, magura, avid, hayes, hope accesoires zoals kabels zijn meestal wel op voorraad en kosten maar een paar euro per meter.

Maar ik zou er toch aan denken om een andere rem te nemen want een deore schijfrem is niet echt een solide rem voor o.a. streetriding.

succes

Rubenio

hubertje
Berichten:1262
Lid geworden op:di mar 22, 2005 10:09 am

Bericht door hubertje » do aug 30, 2007 9:34 pm

Niks mis met een deore toch? Lijkt me niet minder solide dan een XT.. Ken trouwens trialrijders die niet anders meer willen dan stomme deores.

Gebruikersavatar
BiKeRbOi
Berichten:3171
Lid geworden op:vr okt 21, 2005 12:20 pm
Locatie:Zoetoe
Contacteer:

Bericht door BiKeRbOi » do aug 30, 2007 9:50 pm

idd gewoon naar je lbs (of evt een bikeshop andere als die beter/goedkoper is) gaan, en vragen om een nieuw remkabeltje voor je hydrau deore schijfrem



hubertje schreef:Niks mis met een deore toch? Lijkt me niet minder solide dan een XT.. Ken trouwens trialrijders die niet anders meer willen dan stomme deores.
sinds wanneer rijden trialbikers met deore? :?

Gebruikersavatar
Rubenio
Berichten:416
Lid geworden op:vr mei 26, 2006 12:40 pm
Locatie:Amersfoort

Bericht door Rubenio » vr aug 31, 2007 7:11 am

hubertje schreef:Niks mis met een deore toch? Lijkt me niet minder solide dan een XT.. Ken trouwens trialrijders die niet anders meer willen dan stomme deores.

alle shimano schijfremmen zijn naar mijn mening niet geschikt voor trial/street. Waarom? omdat ik ze bij een maatje achter elkaar kapot zag gaan en ze hebben domweg gewoon niet genoeg remkracht.

Djamgils
Berichten:1244
Lid geworden op:wo apr 06, 2005 9:55 pm
Locatie:Breda
Contacteer:

Bericht door Djamgils » vr aug 31, 2007 7:17 am

Als de remleiding alleen kapot is is het een kwestie van, afknippen, nieuwe knelfitting erin en weer monteren en ontluchten.

hubertje
Berichten:1262
Lid geworden op:di mar 22, 2005 10:09 am

Bericht door hubertje » vr aug 31, 2007 9:29 am

BiKeRbOi schreef:sinds wanneer rijden trialbikers met deore? :?
Die al sinds die dingen uit kwamen.. :lol:
Kan me voorstellen dat er beter is, maar dris niks mis mee..

Gebruikersavatar
sampers
Berichten:595
Lid geworden op:ma aug 13, 2007 10:15 am
Locatie:Herne, BE

Bericht door sampers » vr aug 31, 2007 9:45 am

ik haalde eerst even het rubberen beschermingsstuk eraf en schroefde het stuk in de rempomp los, de kabel was al los en daar zat niets op.
Afbeelding

Dan zag ik een klein koperen busje zitten in de rempomp en de kabel duwde daar voorheen tegen, met als gevolg dat de kabel zo goed als los zat, en het schroefgedeelte niet ver ingedraaid kon worden.
nu heb ik dat busje eens omgedraaid en eens vastgespannen

Afbeelding

en nu zit dat koperen busje vast op mijn kabel

Afbeelding

dan kan ik de kabel wel vastspannen en hij lost dan niet meer.
ik hoo dat dit de bedoeling was, en dat ik niets heb afgebroken.
enige probleem is dat ik die rubberen bescherming ben vergeten over de kabel heen te schuiven en geraakt daar volgens mij niet meer over.

graag jullie mening. moest dit de oplossing zijn, moet ik dus enkel nog (mineralische) remvloeistof zien te vinden.

Ik heb geen idee over de kwaliteit van de schijfremmen, het zijn mijn eerste hydraulische remmen en ik vond de overgang van mechanische erg groot, en aangenaam! en ik vond dat ze hun werk wel goed deden. ben woensdag nog gaan dirten en niets van problemen gehad.
ze zullen wel niet de stevigste zijn, maar ik vind ze goed meevallen, en vind de remgrepen ook aangenaam.
dead straight to live wrong

Djamgils
Berichten:1244
Lid geworden op:wo apr 06, 2005 9:55 pm
Locatie:Breda
Contacteer:

Bericht door Djamgils » vr aug 31, 2007 3:26 pm

Je moet eigenlijk een nieuwe fitting gebruiken. De oude is al vervormd, wanneer je die opnieuw gebruikt kan het zijn dat die gaat lekken. Ga gewoon even langs een fietsenwinkel, de meeste winkels hebben dat wel voor shimano remmen.

Je kunt ook minerale olie van magura gebruiken.

hoe je het nu hebt gedaan is in principe wel de juiste manier.

Als ik het goed begrijp is de kabel niet gebroken maar is ie losgekomen?

Gebruikersavatar
sampers
Berichten:595
Lid geworden op:ma aug 13, 2007 10:15 am
Locatie:Herne, BE

Bericht door sampers » vr aug 31, 2007 5:53 pm

ja volgens mij heeft de fitting nooit in de juiste richting op de kabel gezeten. maar ertegen. langs eene kant past de kabel in de fitting, langs de andere niet, en hij stak er zo in dat de kabel tegen de fitting duwde. krijg deze fitting er niet meer af, maar dat hoort zo zeker?
dead straight to live wrong

Gène
Berichten:2371
Lid geworden op:zo dec 23, 2001 8:39 pm

Bericht door Gène » vr aug 31, 2007 5:53 pm

Stevigere kabels, lees minder knikbaar, zijn de kabels vam Goodridge.

mzzl
Gène
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!

Gebruikersavatar
sampers
Berichten:595
Lid geworden op:ma aug 13, 2007 10:15 am
Locatie:Herne, BE

Bericht door sampers » vr sep 07, 2007 3:17 pm

Hallo, ondertussen heb ik de fiets daarvoor binnengebracht bij een lbs die tevens ook een vriend is. Deze heeft de remmen ontlucht, maar nadat ik even ging rijden leken de remmen al helemaal niet goed meer te werken.
eerst dacht ik dat ze niet goed genoeg ontlucht waren, maar na een bezoekje aan mtb_arno vanop dit forum (die tevens ook bij een lbs werkt) bleek dat er meer aan de hand is. als je in de rem knijpt voel je dus dat de olie verplaatst, en het lijkt ook dat er niet echt lucht in de leiding zit,
het is een deore klauw en dus in twee stukken, en daar waar de "spleet" is waar de stukken aanmekaar komen zie je als je knijpt de olie er lichtjes uitkomen.
Dus nu lijkt het wel alsof mijn remklauw of de O-ring erin stuk is.
Met nog eens het topic van Lacer te lezen http://www.dirty-pages.net/forum/viewtopic.php?t=34773 en wat na te denken, begin ik toch ook te twijelen of ik eigenlijk niet hetzelfde heb voorgehad maar dan met dot4olie ipv minerale olie.

ik heb de fiets nog niet zo lang, maar heb er toch gedurende de periode goed en hard mee kunnen remmen, en dat lijkt me sterk dat mijn klauw toen al stuk was. en toen is mijn kabel losgeschoten wat mij ook niet doet denken aan een kapotte remklauw. ook remde de eerste keren mijn rem wel goed, en remt hij steeds slechter.
wat blijkbaar toch symptomen zijn van verkeerde olie?

maar hoe kan ik dat nu nagaan welke olie/remvloeistof er in mijn leiding zit?
of heb ik toch gewoon een kapotte remklauw?

groeten
Sammy
dead straight to live wrong

thomasmb
Berichten:2007
Lid geworden op:di mei 16, 2006 10:09 pm
Locatie:Lichtaart, België
Contacteer:

Bericht door thomasmb » vr sep 07, 2007 5:39 pm

sampers schreef:Hallo, ondertussen heb ik de fiets daarvoor binnengebracht bij een lbs die tevens ook een vriend is. Deze heeft de remmen ontlucht, maar nadat ik even ging rijden leken de remmen al helemaal niet goed meer te werken.
eerst dacht ik dat ze niet goed genoeg ontlucht waren, maar na een bezoekje aan mtb_arno vanop dit forum (die tevens ook bij een lbs werkt) bleek dat er meer aan de hand is. als je in de rem knijpt voel je dus dat de olie verplaatst, en het lijkt ook dat er niet echt lucht in de leiding zit,
het is een deore klauw en dus in twee stukken, en daar waar de "spleet" is waar de stukken aanmekaar komen zie je als je knijpt de olie er lichtjes uitkomen.
Dus nu lijkt het wel alsof mijn remklauw of de O-ring erin stuk is.
Met nog eens het topic van Lacer te lezen http://www.dirty-pages.net/forum/viewtopic.php?t=34773 en wat na te denken, begin ik toch ook te twijelen of ik eigenlijk niet hetzelfde heb voorgehad maar dan met dot4olie ipv minerale olie.

ik heb de fiets nog niet zo lang, maar heb er toch gedurende de periode goed en hard mee kunnen remmen, en dat lijkt me sterk dat mijn klauw toen al stuk was. en toen is mijn kabel losgeschoten wat mij ook niet doet denken aan een kapotte remklauw. ook remde de eerste keren mijn rem wel goed, en remt hij steeds slechter.
wat blijkbaar toch symptomen zijn van verkeerde olie?

maar hoe kan ik dat nu nagaan welke olie/remvloeistof er in mijn leiding zit?
of heb ik toch gewoon een kapotte remklauw?

groeten
Sammy
Maar je zegt dat je klauw stilletjes olie "lekt " en nu minder goed remt ? Als er olie uit je klauw lekt is de kans groot dat er hierdoor olie op je remblokken/remschijf terecht is gekome. Dit verklaard waarom ze nu niet meer goed remt en in het begin wel. Als ik jouw was zou ik stoppen met tijd/geld in een deore rem te pompen omdat je voor weinig geld deze gwn kan vervange: Door bvb een hayes remcircuit ! Kost per stuk een 80€ geloof ik maar dan heb je wel een splinternieuw , betrouwbaar , deftig , etc. remsetje !
Monsieur velo: MTB speciaalzaak
KONA - ORBEA - Moustache - Giant

www.monsieur-velo.be

Gebruikersavatar
sampers
Berichten:595
Lid geworden op:ma aug 13, 2007 10:15 am
Locatie:Herne, BE

Bericht door sampers » vr sep 07, 2007 7:31 pm

Ja, het is goed mogelijk dat de remblokken zijn aangetast, en dat dat ook zorgt voor slechtere werking, maar je kan de rempomp ook verder inknijpen als voorheen, al is het geen lucht die je samenperst. net alsof de leiding groter wordt, en wss dus dat "lek".
de oplossing is waarschijnlijk toch gewoon een nieuwe remklauw kopen, ik probeer alleen een beetje achter de oorzaak te komen.

is een hayes set dan echt merkbaar zoveel beter? en over wat heb je het dan als je 80euro zegt. als ik een hayes set zie op een online shop zie ik meestal toch 150€ als minimumprijs. en deze bestaan ook in 160mm, maar wat is eigenlijk het best?
dead straight to live wrong

crazyfuck
Berichten:634
Lid geworden op:di sep 06, 2005 10:46 am

Bericht door crazyfuck » vr sep 07, 2007 7:47 pm

hoe groter de remschijf, hoe meer remkracht dat ie heeft.
Geloof me, hayes9 met 6 inch voldoet prima op een hardtail ;)

mtb arno
Berichten:317
Lid geworden op:wo dec 13, 2006 9:14 pm

Bericht door mtb arno » ma sep 10, 2007 2:13 pm

doe uw remreservoir eens open en kijk welke kleur de olie heeft.
kun je niet vragen aan die lbs die je remmen heeft ontlucht welke olie hij heeft gebruikt?

Plaats reactie