spaaklengte
Moderator:Beheerders
Ik heb nieuwe velgen binnengekregen en zou de willen overzetten op mijn bestaande wielen,
volgens de spaaklengte calculator op dtswiss.com zouden mijn nieuwe velgen wat kortere spaken kunnen gebruiken.
Nu is het verschil slechts 2mm (256mm tegenover 258mm),
kan ik die 'oude' spaken hergebruiken of toch maar nieuwe spaken bestellen?
volgens de spaaklengte calculator op dtswiss.com zouden mijn nieuwe velgen wat kortere spaken kunnen gebruiken.
Nu is het verschil slechts 2mm (256mm tegenover 258mm),
kan ik die 'oude' spaken hergebruiken of toch maar nieuwe spaken bestellen?
Heb ik nooit, maar dan ook nooit problemen mee gehad.Sneeck schreef:Nooit, maar dan ook nooit oude spaken hergebruiken.
2mm. verschil is teveel, dat maakt eigenlijk 4mm. op de totale doorsnede. Je zal waarschijnlijk aan het einde van je schroefdraad zijn lang voor je spaken goed op spanning staan.
Need some handbuilt wheels? Mail me: luc.vanrutten@telenet.be
Geregeld gedaan in het verleden bij BMX en MTB-wielen en eveneens nog nooit problemen mee gehad.Luc schreef:Heb ik nooit, maar dan ook nooit problemen mee gehad.
... en als je ze nog net op spanning krijgt, ben je nog de *** zodra je maar iets wilt nastellen.Je zal waarschijnlijk aan het einde van je schroefdraad zijn lang voor je spaken goed op spanning staan.
Dat is inderdaad niet waar. Spaken breken alleen gemakkelijker in een slecht gespaakt wiel met te weinig spanning op de spaken.
Het is wel zo dat je met een eerder gebruikte velg nooit meer een echt recht wiel kan maken.
Het is wel zo dat je met een eerder gebruikte velg nooit meer een echt recht wiel kan maken.
Need some handbuilt wheels? Mail me: luc.vanrutten@telenet.be