Vibrerende vork
Moderator:Beheerders
Gister tijdens een tochtje is me iets opgevallen dat ik nog niet eerder heb meegemaakt. Tijdens het remmen met mijn voorrem begint de vork in de lengterichting van de fiets te vibreren met een vrij hoge frequentie. Hij gaat op de uiteinden zeker 2-3 cm heen en weer!
Nu heb ik sinds kort andere remmen gemonteerd, furmula oro K18 met de bijbehoorende gegolfde schijven. Voorheen reed ik met de XT 4-zuiger remmen.
Mijn TALAS is in het voorjaar voor een beurtje naar TFT geweest waar ze ook de bushings opnieuw hebben afgesteld.
Ik heb dus geen (merkbare) speling op de bushings. Het balhoofd fungeert ook zonder problemen / speling, dus ik verwacht dat het probleem in de remmen zit. Zijn er meer mensen die dit probleem hebben meegemaakt? Licht het aan de golfjes in de schijven of is er iets anders wat ik over het hoofd zie?
GrtZ, Theo
Nu heb ik sinds kort andere remmen gemonteerd, furmula oro K18 met de bijbehoorende gegolfde schijven. Voorheen reed ik met de XT 4-zuiger remmen.
Mijn TALAS is in het voorjaar voor een beurtje naar TFT geweest waar ze ook de bushings opnieuw hebben afgesteld.
Ik heb dus geen (merkbare) speling op de bushings. Het balhoofd fungeert ook zonder problemen / speling, dus ik verwacht dat het probleem in de remmen zit. Zijn er meer mensen die dit probleem hebben meegemaakt? Licht het aan de golfjes in de schijven of is er iets anders wat ik over het hoofd zie?
GrtZ, Theo
-
- Contacteer:
Hoe nieuw zijn je remmen? Wat wel eens kan helpen is om met schuurpapier de mogelijk scherpe randjes van je schijven af te halen... gaten en golvingen kunnen leiden tot happen van de blokken en dat is dan die vibratie die je voelt...
Als je een andere vork hebt liggen, wellicht daar ook eens mee probereren, kan goed zijn dat je vork toch een bepaalde speling en eigenfrequentie heeft die net niet goed samenwerkt met je remmen.
Als je een andere vork hebt liggen, wellicht daar ook eens mee probereren, kan goed zijn dat je vork toch een bepaalde speling en eigenfrequentie heeft die net niet goed samenwerkt met je remmen.
Dat klinkt niet onlogisch inderdaad, ik heb alleen helaas geen andere vork liggen om dat te testen. Het feit dat de XT's een week geleden geen problemen gaven doet me echter vermoeden dat het ergens in de rem zit.
Ik zal eerst eens de schijf controleren en eventueel een andere schijf monteren om te kijken of er verschil is!
Ik zal eerst eens de schijf controleren en eventueel een andere schijf monteren om te kijken of er verschil is!
Big T schreef: Ik zal eerst eens de schijf controleren en eventueel een andere schijf monteren om te kijken of er verschil is!
Controleer ook even of je remblokken erg kort of zelfs op de 'armen' van je remschijf grijpen.
Als dit het geval is moet je een spacer tussen je adapter en je remklauw steken, zodat je remklauw iets hoger zit en dus niet meer in de remklauw-armen grijpt. Ik had hetzelfde probleem met mijn Juicy 5's
Laatst gewijzigd door Lynx op do aug 09, 2007 2:50 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
gooi je imago weg