Fox 36 Van RC2 speling
Moderator:Beheerders
Ik heb hier een probleempje, en ik heb een sterk vermoeden dat het aan de vork (Fox 36 Van RC2) ligt.
de vork is nog geen jaar oud, en is tot op heden enkel gebruikt bij wat enduro ritjes (geen bikepark oid).
Het proleem:
'bibberen' bij het remmen,
net alsof je balhoofd los zit.
de remmen zijn Formula K18,
de blokken zijn nog lang niet versleten.
wat heb ik geprobeerd:
balhoofd aanspannen
schijfrem bouten aantrekken
steekas aantrekken
het wiel in een andere fiets gezet -> geen probleem
ander wiel -> speling
daarom krijg ik serieus het vermoeden dat ik speling heb op de vorkpoten.
vooral omdat het erger lijkt te zijn als je de vorkkroon vasthoudt (rem ingetrokken) en dan gaat 'schudden'
zijn er nog mensen die dit hebben voorgehad?
of vergeet ik nog iets te checken?
de vork is nog geen jaar oud, en is tot op heden enkel gebruikt bij wat enduro ritjes (geen bikepark oid).
Het proleem:
'bibberen' bij het remmen,
net alsof je balhoofd los zit.
de remmen zijn Formula K18,
de blokken zijn nog lang niet versleten.
wat heb ik geprobeerd:
balhoofd aanspannen
schijfrem bouten aantrekken
steekas aantrekken
het wiel in een andere fiets gezet -> geen probleem
ander wiel -> speling
daarom krijg ik serieus het vermoeden dat ik speling heb op de vorkpoten.
vooral omdat het erger lijkt te zijn als je de vorkkroon vasthoudt (rem ingetrokken) en dan gaat 'schudden'
zijn er nog mensen die dit hebben voorgehad?
of vergeet ik nog iets te checken?
- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
Mss toch eens andere remblokken proberen. Ik ken het probleem wel, dan niet in combinatie met deze vork, maar wel met schijven in combinatie met sommige remblokken. Vaak met nieuwe blokken die nog niet ingremd of verontreinigd zijn.
Kan misschien ook zijn dat de remklauw niet vlak op de vork zit. Zou opgelost kunnen worden door de remklauw bevestiging vlak te frezen met het juiste gereedschap..
Succes met zoeken.
JJ
Kan misschien ook zijn dat de remklauw niet vlak op de vork zit. Zou opgelost kunnen worden door de remklauw bevestiging vlak te frezen met het juiste gereedschap..
Succes met zoeken.
JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!
ik rij al een tijdje met deze setup,
en het probleem is in het begin vd week opgedoken.
ik heb net een ander balhoofd gestoken (ook een Chris King)
maar het probleem blijft zich voordoen.
dadelijk dan maar eens proberen met andere remblokken.
(remschoen staat recht, schijf sleept niet en beide pistons raken tegelijk de schijf).
als het dan nog niet voorbij is dan gooi ik er eens een andere vork in
en het probleem is in het begin vd week opgedoken.
ik heb net een ander balhoofd gestoken (ook een Chris King)
maar het probleem blijft zich voordoen.
dadelijk dan maar eens proberen met andere remblokken.
(remschoen staat recht, schijf sleept niet en beide pistons raken tegelijk de schijf).
als het dan nog niet voorbij is dan gooi ik er eens een andere vork in

Dit probleem ligt idd aan je vork als ik je goed begrijp.
Wat je kunt doen om te controleren of het echt je vorkbenen zijn die te veel speling hebben lijkt erg veel op het controleren van je balhoofd op speling. Met je duim en wijsvinger een binenpoot vastpakken, precies boven je buitenpoten, rem inknijpen en dan je stuur maar eens naar beneden duwen. Als je dat doet zou je dus met je duim en wijsvinger de speling tussen je binnen-, en buitenpoten moeten voelen.
Ik heb het al wel eens eerder mee gemaakt dat Foxjes daar problemen mee hebben. Dit probleem wordt dan netjes verholpen onder garantie door Sabma.
Wat je kunt doen om te controleren of het echt je vorkbenen zijn die te veel speling hebben lijkt erg veel op het controleren van je balhoofd op speling. Met je duim en wijsvinger een binenpoot vastpakken, precies boven je buitenpoten, rem inknijpen en dan je stuur maar eens naar beneden duwen. Als je dat doet zou je dus met je duim en wijsvinger de speling tussen je binnen-, en buitenpoten moeten voelen.
Ik heb het al wel eens eerder mee gemaakt dat Foxjes daar problemen mee hebben. Dit probleem wordt dan netjes verholpen onder garantie door Sabma.
Life starts on your bike when you`re pushing on the pedals and pulling on the handlebar.
Is het niet zo dat alle fox vorken standaard wat meer speling hebben dan andere vorken. Ik weet niet of dat nog steeds zo is maar jaren terug was dat zeker wel het geval. Heeft te maken met de oliesmering en het in stand houden van een oliefilm tussen de glijlagers en de binnenpoten en de gebruikte lagers. Het moet natuurlijk ook weer niet te extreem worden, maar in principe moet een vork speling hebben anders werkt hij gewoon niet goed.
Jou situatie zal dus wel aan de extreme kant zitten en ik hoop dat het probleem bij jou niet meer voorkomt straks.
Jou situatie zal dus wel aan de extreme kant zitten en ik hoop dat het probleem bij jou niet meer voorkomt straks.