LX of XT-shifters
Moderator:Beheerders
Nadat ik zondag ben wezen fietsen, heeft op de één of andere manier één van mijn shifters het begeven. Hij grijpt niet meer aan zeg maar. Dus wanneer ik voor van bijvoorbeeld 2 naar 3 wil, druk ik simpelweg de hendel door. Pas na een paar keer proberen schakelt hij pas.
Nu zit ik dus te kijken naar nieuwe shifters. Ik heb mijn oog laten vallen op de LX of de XT-shifters. Nu vraag ik me alleen af: wat is het verschil, behalve minieme details aan het uiterlijk en de prijs?
Alvast bedankt!
Nu zit ik dus te kijken naar nieuwe shifters. Ik heb mijn oog laten vallen op de LX of de XT-shifters. Nu vraag ik me alleen af: wat is het verschil, behalve minieme details aan het uiterlijk en de prijs?
Alvast bedankt!
ey,
Ik zou als ik jou was zou ik eerst met een klein kruiskopschroevendraaiertje het klepje van de shifter afhalen en kijken wat er mis is.
Dat heb ik ook gehad en toen lag die kabel met dat bolletje er een stukje naast , toen heb k m er weer opgezet en sindsdien doet ie het nog.
Kijk anders ook even naar je kabels en naar je derailleur. Misschien moet er iets gesteld worden.
Maar als je toch nieuwe koopt:
LX shifters zijn er voor ongeveer als je ze via ebay koopt : 30
XT shifters voor : 40
Verder is het kwalitatieve volgens mij niet zo heel groot.
Grtz.
Rubenio
Nadat ik zondag ben wezen fietsen, heeft op de één of andere manier één van mijn shifters het begeven. Hij grijpt niet meer aan zeg maar. Dus wanneer ik voor van bijvoorbeeld 2 naar 3 wil, druk ik simpelweg de hendel door. Pas na een paar keer proberen schakelt hij pas.
Ik zou als ik jou was zou ik eerst met een klein kruiskopschroevendraaiertje het klepje van de shifter afhalen en kijken wat er mis is.
Dat heb ik ook gehad en toen lag die kabel met dat bolletje er een stukje naast , toen heb k m er weer opgezet en sindsdien doet ie het nog.
Kijk anders ook even naar je kabels en naar je derailleur. Misschien moet er iets gesteld worden.
Maar als je toch nieuwe koopt:
LX shifters zijn er voor ongeveer als je ze via ebay koopt : 30
XT shifters voor : 40
Verder is het kwalitatieve volgens mij niet zo heel groot.
Grtz.
Rubenio
Bedankt voor je reactie. M'n fiets heeft net een onderhoudsbeurt gehad. Het is dus pure slijtage. Op zich niet heel erg, aangezien mijn fiets toch aan een grote revisie toe is. En als ik het doe, doe ik het meteen goed 
Wat betreft die prijzen, dat had ik inderdaad ook al ontdekt. Ik koop alleen al mijn spul in Duitsland, aangezien dat voor mij niet zo heel gek ver rijden is. En je kan het eventueel ook online bestellen.
Maar goed, het verschil tussen LX en XT is volgens jou dus niet meer dan de prijs?

Wat betreft die prijzen, dat had ik inderdaad ook al ontdekt. Ik koop alleen al mijn spul in Duitsland, aangezien dat voor mij niet zo heel gek ver rijden is. En je kan het eventueel ook online bestellen.
Maar goed, het verschil tussen LX en XT is volgens jou dus niet meer dan de prijs?
Volgens mij is het verschil tussen LX en XT dat er over XT gewoon net wat langer nagedacht is en dat er geen vanuit de kant van shimano meer geld in is gestoken, het staat gewoon een klasse hoger.Het werkt allebei goed, xt is net wat nauwkeuriger en onderhoudsvriendelijker.Bij veel intensief gebruik van shifters zou ik toch voor xt kiezen want voor die luttele euro's heb je gewoon een beter product.Maar qua technische dingen daarover moet je niet bij mij zijn :)
Grtz.
Rubenio
Grtz.
Rubenio
Ik schakel wel vrij veel inderdaad. Ben een groot liefhebber van lekkere technische stukken, waarbij je veel moet sturen, remmen, schakelen, klimmen, enzovoort. Mijn fietsenmaker verbaasd zich er ook elke keer weer over dat alles zo snel slijt bij mij. Maar aangezien ik nu mijn eigen tools heb, en laatst een fiets van een vriend van mij helemaal heb helpen opbouwen, breng ik de fiets niet meer weg naar de fietsenmaker. Kan het net zo goed allemaal zelf doen wat een hoop geld scheelt!
Wederom bedankt voor je reactie!
Wederom bedankt voor je reactie!
Een flinke sprietsj teflon in de shifter doet het ook vaak goed.
Gewoon waar je de kabel door naar binnen voert even flink sprayen. Wat er vaak gebeurt is dat het vet uitdroogt waardoor de returnpal blijft hangen.
Als dit niet werkt komt het bij de LX shifters nog wel eens voor dat de springveer die de returnpal bediend los geschoten is. Als je de onderkant van de behuizing los haalt kan je het vaak zo zien zitten. Monteren en schakelen maar!
Ik heb in al de jaren dat ik in de fietsen zit nog maar een enkele versleten unit gezien dus ik denk dat het iets anders is.
Verschil tussen LX en XT is met name de lagering en het materiaal van de schakelkransjes. Het is niet zo dat LX een ander logo heeft dan XT en daarom duurder is...
Gewoon waar je de kabel door naar binnen voert even flink sprayen. Wat er vaak gebeurt is dat het vet uitdroogt waardoor de returnpal blijft hangen.
Als dit niet werkt komt het bij de LX shifters nog wel eens voor dat de springveer die de returnpal bediend los geschoten is. Als je de onderkant van de behuizing los haalt kan je het vaak zo zien zitten. Monteren en schakelen maar!
Ik heb in al de jaren dat ik in de fietsen zit nog maar een enkele versleten unit gezien dus ik denk dat het iets anders is.
Verschil tussen LX en XT is met name de lagering en het materiaal van de schakelkransjes. Het is niet zo dat LX een ander logo heeft dan XT en daarom duurder is...