zouden frame's breken door de kou?
Moderator:Beheerders
-
- Berichten:1029
- Lid geworden op:di sep 26, 2006 8:56 pm
- Locatie:Gouda
De titel zegt het al denk ik. Kan een frame sneller braken als het erg koud is?
Want op www.pinkbike.com zie je nu opeens wel heel veel bikes die gebroken zijn en het begint nu wel kouder te worden. En waarschijnlijk ga ik nog mn bike ombouwen tot winter x bike en ga ik weer naar val thorens om dat te testen enzo maar dan zou het erg lullig zijn als mn frame dan breekt door de kou. kom maar met de antwoorden.
Want op www.pinkbike.com zie je nu opeens wel heel veel bikes die gebroken zijn en het begint nu wel kouder te worden. En waarschijnlijk ga ik nog mn bike ombouwen tot winter x bike en ga ik weer naar val thorens om dat te testen enzo maar dan zou het erg lullig zijn als mn frame dan breekt door de kou. kom maar met de antwoorden.
-
- Berichten:2370
- Lid geworden op:ma jun 28, 2004 1:43 pm
-
- Berichten:1029
- Lid geworden op:di sep 26, 2006 8:56 pm
- Locatie:Gouda
-
- Berichten:1029
- Lid geworden op:di sep 26, 2006 8:56 pm
- Locatie:Gouda
Met de Nederlandse winters hoef je niet bang te zijn. Ik denk dat je eerder zelf zal breken dan dat je frame dat doet. Vergeet niet dat er mensen zijn die met de mtb over de polen hebben gefietst. Die zijn ook niet met een gebroken frame terug gekomen. Eerder met afgevroren ledematen of een flinke verkoudheid 
mzzl
Gène

mzzl
Gène
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!
-
- Berichten:1023
- Lid geworden op:za nov 15, 2003 8:27 pm
- Locatie:Belgi�
en met argumenten ga je dat staven?tist schreef:Ik denk wel dat de kans groter is bij koud weer...
Mvg
het is niet goed genoeg om uw frame zwakker te maken
daarvoor moet het meer dan 100° onder nul zijn
een paar graadjes onder nul dat gaat het niet maken
dan zou je ook kunnen stellen dat boven de 30° je frame ook zwakker wordt
Klopt als een bus!
De meeste bikers zijn zwaarder in de winter! Zeker na de feestdagen, bovendien hebben ze meer kleding aan en worden er lompere banden gebruikt allemaal van invloed, dan nog een paar procent breuktaaiheid ivm vrieskou en hoppa...... knap.
Ver gezocht hoor. ik vind de meer op internet in de winter theorie beter eigenlijk maar ja als je in procenten denkt ja dat kan.
Trouwens zou je als je nou heel heel hard rijd ook niet een kouder oppervlak creeeren, zegmaar de gevoelstemperatuur van je frame....
De meeste bikers zijn zwaarder in de winter! Zeker na de feestdagen, bovendien hebben ze meer kleding aan en worden er lompere banden gebruikt allemaal van invloed, dan nog een paar procent breuktaaiheid ivm vrieskou en hoppa...... knap.
Ver gezocht hoor. ik vind de meer op internet in de winter theorie beter eigenlijk maar ja als je in procenten denkt ja dat kan.
Trouwens zou je als je nou heel heel hard rijd ook niet een kouder oppervlak creeeren, zegmaar de gevoelstemperatuur van je frame....

If you're a gangster... what are you doing in show business?
Een gevoelstemperatuur voor een frame
. Sinds wanneer kan een frame voelen. Alleen mensen en dieren kunnen dat
. Temperatuur van een frame kan niet lager zijn als de buitentemperauur dus het snijd geen hout wat je zegt. Wat eventueel wel zou kunnen is de iets zwaardere bepakking van de fietser maar eerlijk gezegd is dat wel erg ver gezocht.
Metalen en andere materialen worden brosser naarmate ze kouder worden, maar dan praat je over temperaturen die beginnen onder de -20 graden voor kunststoffen. Metaal kan iederdaad brosser worden maar dat hangt af wat voor metaal het is, en welke legering het is. Nu komt het bros-taai overgangsgebied uit de metallurgie om de hoek kijken en heeft alles te maken met de kristalstructuur en temperatuur. De zwakkere en middel sterke staalsoorten hebben een kubisch vlakken gecentreerde rooster. Deze staalsoorten hebben een zeer hoge weerstand tegen brosse breuk en zijn erg taai, ook bij lage temperaturen. Maar Hoge sterkte staal, aluminium en titanium hebben een kubisch ruimtelijk gecentreerd kristalrooster en hebben een lage weerstand tegen brosse breuk. Spoorstaven bijvoorbeeld kunnen in de vrieskou bijvoorbeeld spontaan breken omdat de staallegering (laag-koolstof staal 0,3% C en mangaanstaal) een vrij abrupt bros-taai overgang heeft. In combinatie met een zeer snelle belastingswisseling op de spoorstaaf komt het af en toe voor. Stalen boten zonken vroeger veel vaker door koud weer door plotsklapse breuk dan nu omdat men nu weet welke staalsoorten men moet gebruiken, en welke constructie- en lastechnieken men moet toepassen om breuk/splijten te voorkomen.
Over het algemeen kun je zeggen dat metalen zwakker of minder ductiel worden naarmate de temperatuur daalt. En hoe lager de temperatuur des te minder energie het kan opvangen bij impact. Het bros-taai zijn is dus erg afhankelijk van de temperatuur. Het overgangsgebied (50-50) van brosse-taaie breuk ligt voor metalen rond de 0.1 en 0.2 van het smeltpunt. Dit kan door het legeren en harden iets verbeterd worden. Staal bijvoorbeeld word erg bros bij temperaturen van 25 graden onder nul. Het is zelfs zo dat er een temperatuur is (Tndt) bij de meeste staallegeringen waar het staal zo zwak is dat de sterkte nul is en plastisch niet deformeert
. Dit gebied ligt afhankelijk van de dikte ongeveer bij -80 (ga jij niet fietsen).
Aluminium kent dit fenomeen gelukkig niet dus daar zouden wij fietsers al helemaal geen last van hebben.
Conclusie: Als een frame breekt breekt dat door vermoeiing of overbelasting. Wat wel zo is is dat wij onze frames in een temperatuursgebied gebruiken waar vaker brosse breuk optreedt en minder ductiel is en dus "zouden kunnen" falen.



Metalen en andere materialen worden brosser naarmate ze kouder worden, maar dan praat je over temperaturen die beginnen onder de -20 graden voor kunststoffen. Metaal kan iederdaad brosser worden maar dat hangt af wat voor metaal het is, en welke legering het is. Nu komt het bros-taai overgangsgebied uit de metallurgie om de hoek kijken en heeft alles te maken met de kristalstructuur en temperatuur. De zwakkere en middel sterke staalsoorten hebben een kubisch vlakken gecentreerde rooster. Deze staalsoorten hebben een zeer hoge weerstand tegen brosse breuk en zijn erg taai, ook bij lage temperaturen. Maar Hoge sterkte staal, aluminium en titanium hebben een kubisch ruimtelijk gecentreerd kristalrooster en hebben een lage weerstand tegen brosse breuk. Spoorstaven bijvoorbeeld kunnen in de vrieskou bijvoorbeeld spontaan breken omdat de staallegering (laag-koolstof staal 0,3% C en mangaanstaal) een vrij abrupt bros-taai overgang heeft. In combinatie met een zeer snelle belastingswisseling op de spoorstaaf komt het af en toe voor. Stalen boten zonken vroeger veel vaker door koud weer door plotsklapse breuk dan nu omdat men nu weet welke staalsoorten men moet gebruiken, en welke constructie- en lastechnieken men moet toepassen om breuk/splijten te voorkomen.
Over het algemeen kun je zeggen dat metalen zwakker of minder ductiel worden naarmate de temperatuur daalt. En hoe lager de temperatuur des te minder energie het kan opvangen bij impact. Het bros-taai zijn is dus erg afhankelijk van de temperatuur. Het overgangsgebied (50-50) van brosse-taaie breuk ligt voor metalen rond de 0.1 en 0.2 van het smeltpunt. Dit kan door het legeren en harden iets verbeterd worden. Staal bijvoorbeeld word erg bros bij temperaturen van 25 graden onder nul. Het is zelfs zo dat er een temperatuur is (Tndt) bij de meeste staallegeringen waar het staal zo zwak is dat de sterkte nul is en plastisch niet deformeert

Aluminium kent dit fenomeen gelukkig niet dus daar zouden wij fietsers al helemaal geen last van hebben.
Conclusie: Als een frame breekt breekt dat door vermoeiing of overbelasting. Wat wel zo is is dat wij onze frames in een temperatuursgebied gebruiken waar vaker brosse breuk optreedt en minder ductiel is en dus "zouden kunnen" falen.