Hi,
Op mijn ghost ds '03, heb ik een fox vanilla (165) demper zitten. Dit is mijn eerste fully (dus mijn eerste ervaring met dempers ed.). Nou heb ik een paar vragen;
Op de veer van de demper staat 800 x 1,55 . Wat betekent dit?
volgens mij is de veer te licht (of ik te zwaar), zelfs op z'n strakst aangedraaid bied hij tijdens het landen niet echt weerstand ofzo. Kan er een zwaardere veer op? Hoe weet ik wat voor veer en waar krijg ik zo'n ding?
Doordat ik de veer behoorlijk ver op draai zou ik denken dat er een langere veer op kan. Dit zeg ik als leek. Heb ik er wat aan om een langere veer te nemen? zijn die er wel? waar moet ik op letten?
Waarschijnlijk zijn deze vragen door iemand met wat meer ervaring redelijk gemakkelijk te beantwoorden. Ik zou er erg mee geholpen zijn.
bvd,
cu, peace, Dusko.
Fox veer, vreemde codes, en een probleempje...
Moderator:Beheerders
- cHoc
Re: Fox veer, vreemde codes, en een probleempje...
De 800x1.55 slaat op de veersterkte (800 lbs) en de lengte (1.55 in Inch)
De veer moet uitgekozen worden op je gewicht en ook als zodanig ingesteld worden.
Het instellen gaat het best samen met nog een persoon erbij.
want je moet de SAG meten van je demper. SAG is de mate van inveren als je alleen al op de fiets gaat zitten in je normale fietshouding, en in jou geval zou ik gaan voor een SAG van ~25% van je complete veerweg.
Dus met een 165mm demper heb je 38mm veerweg op je demper, en daar neem je 25% van, dat is 9,5mm.
Nu ga jij dan op je fiets zitten in je normale fiets houding, en een ander persoon meet dan de lengte van je demper op, dit opmeten doe je van hart tot hart van de bevestigingsbouten van de demper.
En je stelt dan de demper af totdat je op die 9,5mm zit.
De demperlengte totaal word dan 165mm - 9.5mm = 155.5mm
Daarbij kan het zijn dat je de verkeerde veer hebt, in het geval dat je te licht of te zwaar bent, dit merk je dan snel genoeg, als je nauwelijks de veer hoeft vast te draaien, of in het geval van te veel gewicht dat je de demper te ver vast moet draaien.
Dit meet je dan weer vanaf het moment dat de veer op de demper net vast gedraait is, als je te licht bent draai je dan verder nauwelijks, minder dan 1 volledige omwenteling, en mocht je te zwaar zijn dan zou je de veer verder moeten draaien dan 5 a 6 omwentelingen, in beide gevallen is een andere veer raadzaam, vooral in het geval van teveel gewicht je anders de demper heel snel naar zijn grootje helpt...
De veer moet uitgekozen worden op je gewicht en ook als zodanig ingesteld worden.
Het instellen gaat het best samen met nog een persoon erbij.
want je moet de SAG meten van je demper. SAG is de mate van inveren als je alleen al op de fiets gaat zitten in je normale fietshouding, en in jou geval zou ik gaan voor een SAG van ~25% van je complete veerweg.
Dus met een 165mm demper heb je 38mm veerweg op je demper, en daar neem je 25% van, dat is 9,5mm.
Nu ga jij dan op je fiets zitten in je normale fiets houding, en een ander persoon meet dan de lengte van je demper op, dit opmeten doe je van hart tot hart van de bevestigingsbouten van de demper.
En je stelt dan de demper af totdat je op die 9,5mm zit.
De demperlengte totaal word dan 165mm - 9.5mm = 155.5mm
Daarbij kan het zijn dat je de verkeerde veer hebt, in het geval dat je te licht of te zwaar bent, dit merk je dan snel genoeg, als je nauwelijks de veer hoeft vast te draaien, of in het geval van te veel gewicht dat je de demper te ver vast moet draaien.
Dit meet je dan weer vanaf het moment dat de veer op de demper net vast gedraait is, als je te licht bent draai je dan verder nauwelijks, minder dan 1 volledige omwenteling, en mocht je te zwaar zijn dan zou je de veer verder moeten draaien dan 5 a 6 omwentelingen, in beide gevallen is een andere veer raadzaam, vooral in het geval van teveel gewicht je anders de demper heel snel naar zijn grootje helpt...
shoot me again, I ain't dead yet
- cHoc
Die 2 slagen is wel heel erg concervatief, max 6 kan zonder problemen, die max 2 is meer vanwege de garantie gevallen...Jurriaan schreef:de veer moet maximaal 2 slagen 'aangespannen' worden. Is de SAG dan nog te veel dan moet je uit zijn naar een andere veer.
Vul hier de spring calculator in.
shoot me again, I ain't dead yet