Buitenbanden

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Bittah Pupil
Buitenbanden

Bericht door Bittah Pupil » do okt 05, 2006 3:51 pm

Ik rij momenteel met Schwalbe Nobby Nic 2.3 op mijn Yeti AS-X. Ik ben zeer tevreden met de hoeveelheid grip die de banden leveren, maar ik heb naast gaten/scheuren in mijn buitenband ook nogal veel snake-bites. Ik heb destijds gekozen voor de Nobby Nic's omdat de fiets naast downhill/freeride ook wel eens wordt gebruikt voor bijvoorbeeld een toertocht.

Met welke banden wordt er door jullie, waar en hoe gereden?

Zijn er aanbevelingen?

Ik kan natuurlijk wel Maxxis Highroller's monteren of Michelin DH, maar die zijn dan misschien te zwaar. Of valt dat wel mee?

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » do okt 05, 2006 6:11 pm

Ik heb met Fat Albert of heet ie Big Albert gereden, 2.35. Suoer veel grip, hogere rolweerstand op asfalt. Dik 650 gram.

Rij nu met Conti vert. pro, betere band qua rolweerstand. Minder grip in vergelijking met de grote Albert. 2.35 maar wel smaller dan de 2.35 van de grote albert. gewicht is ca 630 gram.
Met de Conti heb ik vele kilometers in de Pyreneeen gerden, naar volle tevredenheid.
Alhoewel je qua grip verwent raakt met de grote albert.

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » za okt 07, 2006 6:27 am

NN is niet geschikt voor downhill/freeride, deze band is gemaakt voor XC-modder ritten. En niet voor het betere bergenwerk dan kom je zoals gezegd in de Albert serie uit.

Ik denk dat je gewoon een 2de setje banden moet kopen, dat scheelt je op den duur veel geld.

dusssssss©
DE site
MTB in Noordwest NL?->MTB Noordwest 9

wictor

Bericht door wictor » za okt 07, 2006 5:36 pm

BOSS schreef:...deze band is gemaakt voor XC-modder ritten. En niet voor het betere bergenwerk dan kom je zoals gezegd in de Albert serie uit...
Pardon? :shock:

De NN is wellicht één van de beste allround bandjes die ik tot nu toe heb gehad. Overal - op diepe modder na(!) - doet 'ie 't goed en vooral voorspelbaar, zeker op grind & steenslag. Heb er nota bene 2 weken Briancon mee gedaan, en da's niet het minste te terrein. De slijtage is enorm, maar daar is het een 'wedstrijdband' voor.

(Disclaimer: als racer boy type zal mijn beeld wellicht ietsje vertekend zijn. Mijn ervaring is dan ook met de 2.1" versie.)

Een andere band waar ik heel blij mee ben is de XCR A/T van Michelin. Natuurlijk weer in de smalle en zachte versie, maar je kan ook een bredere (2.35") edtie met harder zwart rubber kopen. Is dat niet iets?

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » za okt 07, 2006 9:43 pm

Ja, klopt wel wat wictor zegt, ik heb het over Noord Hollandse begrippen...........wij vinden de FF een all round band.......de RR ook maar meer voor het nattere werk en de NN komt alleen tevoorsschijn als het echt stront regent en dan vaak alleen nog als voorband met een RR achter.

op steen slijten alle evolution types van Schwalbe als een jekko.

dusssssss©
DE site
MTB in Noordwest NL?->MTB Noordwest 9

goofy2
Contacteer:

Bericht door goofy2 » za okt 07, 2006 9:47 pm

Persoonlijk zou ik geen NN gebruiken bij freeride of downhill. Met xc wedstrijden fiets ik wel met NN. Daarvoor zijn het super banden en mischien wel de beste. Met freeride/downhill ben ik er immiddels achter dat je verdomd sterke banden nodig hebt wil je niet lek rijden. NN is gewoon niet sterk genoeg. Ik heb al een mooie ballon uit de wang zien komen van een nieuw setje NN en dat was ook nog eens na een lichte freeride trail. Ik heb nu Stout E-compound 2.6 banden gemonteerd. Ik heb er nog niet mee gereden maar ik ben benieuwd. De wangen van de band voelden in ieder geval goed stevig aan en met de grip zal het ook wel goed zitten. Nu maar afwachten hoe snel ze versleten zijn.

walter

Bericht door walter » do okt 12, 2006 9:45 pm

Zonder merk en type te noemen kan ik melden dat dual compound veel grip en veel slijtage oplevert (stenen, Ardennen, Z-Frankrijk, Alpen). In 't zand valt de slijtage best mee.
Voor lomp werk zijn de ouderwese rubbers beter geschikt.
Michelin heeft veel profielen ook in een budget uitvoering.
Schwalbe heeft nog steeds de Alberts als alternatief voor de NN.
Voor echt DH (dan hebben we 't niet over naar beneden rijden met een xc fiets) heb je wat steviger materiaal nodig.

BLRacing

Bericht door BLRacing » za okt 14, 2006 9:32 pm

Ook ik heb ervaring met bijna alle banden die hier genoemd worden behalve de michelin AT's. Ik ben ook met WICTOR naar de Alpen geweest. Wat wij hebben gereden was echt krankzinnig bruut en dat met gewoon 2.25 nobby nic's 2 weken lang. Perfecte banden. En die van mij zijn nog lang niet op zelfs. In tegendeel. Als ik zie hoeveel slijtage andere banden hebben gehad (AT's, smallere nn's) dan vind ik het een eer om met Schwalbes te rijden. Geen een keer lek gereden. In eerste instantie met 2.5 bar gereden maar dat was voor de steile klimmen toch echt te hard. Toen langzaam aan minder druk er in gedaan, 2 bar. Perfect, gruwelijke grip en niet lekgereden. Met latex BB's gereden trouwens. Help ook wel. Oja, op een hardtail.

Vertical Pro's zijn volgens mij uitgefaseerd door Conti maar dat waren ook goede bandjes voor die tijd. Heb ik jaren mee gereden maar zijn nu toch echt wel ingehaald door de tijd.

Schwalbe Fat Albert. Het enige nadeel is dat ze een beetje zwaar zijn maar voor de rest top banden. Kwam wel één keer van de velg af in een off-camber downhill. Rolweerstand valt wel mee. Middenmoter misschien.

Voor nederlandse begrippen zou ik Michelins nemen of een combinatie van Schwalbe FF achter en NN vóór. Ideaal.

Het mag duidelijk zijn dat voor echt downhill je ook een passende band moet monteren met de juiste compound en profiel en geen marathon band a la sub 550 á 600 gram. Dat is vragen om moeilijkheden denk ik.

Plaats reactie