Seven, 30 speed, eindelijk klaar

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Urnyke
Berichten:396
Lid geworden op:di jun 11, 2002 11:54 am
Locatie:Eindhoven
Contacteer:
Seven, 30 speed, eindelijk klaar

Bericht door Urnyke » ma sep 11, 2006 11:00 pm

Afbeelding
Voor meer info zie: www.bikeboosting.nl

Eindelijk ben ik tevreden met de fiets en de presentatie op de site! Een stuk of 50 pagina's over deze fiets en hoe hij lichter is gemaakt! Het is misschien wat overdreven maar het was erg leuk om te doen! Natuurlijk is dit een soort van sluikreklame maar dat is niet mijn bedoeling, meer als soort inspiratie voor toch wel erg veel mensen die een lichte fiets willen maken met gebruik van spullen die te koop zijn of die te maken zijn. Ik ben je graag van dienst met raad en wie weet daad!

Veel plezier met het lezen van alle techniek achter dit 7 kg wegende Seventje!

(En voor velen die mij het afraadde: de 30 speed werkt fantastisch; samen met 87 gram wegen shifters en Kevlar PowerCordz iets subliems)

Christiaan
Berichten:6303
Lid geworden op:wo jul 18, 2001 9:27 pm

Bericht door Christiaan » di sep 12, 2006 11:54 am

Mooie bike, ik durf t bijna niet te vragen, maar wat heeft t nu in totaal gekost?

Steelboy
Berichten:8100
Lid geworden op:ma jul 09, 2001 1:27 pm
Contacteer:

Bericht door Steelboy » di sep 12, 2006 1:14 pm

Christiaan schreef:Mooie bike, ik durf t bijna niet te vragen, maar wat heeft t nu in totaal gekost?
Ik denk vooral heel veel uren werk... maar ja, tis je hobby of niet he!

Gebruikersavatar
Xircuit
Berichten:3504
Lid geworden op:vr sep 20, 2002 9:19 am
Locatie:Amsterdam, MTB @ Posbank/Montferland
Contacteer:

Bericht door Xircuit » di sep 12, 2006 2:17 pm

Goed bezig hoor! ik zou graag eens op z'n lichtgewicht willen rijden. Heeft 30 speed nou echt voordelen?
Ich Heisse Super Fantastisch!

Gebruikersavatar
Faxmulder
Berichten:3156
Lid geworden op:zo nov 23, 2003 4:07 pm
Locatie:Lake District (UK)

Bericht door Faxmulder » di sep 12, 2006 2:29 pm

ben wel benieuwd waar je dan nog bijna een kg vanaf kunt halen.

Gebruikersavatar
Nixol
Berichten:299
Lid geworden op:do jan 08, 2004 9:41 pm
Locatie:Moerdijk
Contacteer:

Bericht door Nixol » di sep 12, 2006 3:59 pm

Super Ernie! Maar dat had ik je goloof ik al eens verteld ;)

Hubert !
Berichten:1573
Lid geworden op:wo okt 02, 2002 11:43 am
Locatie:Amersfoort

Bericht door Hubert ! » di sep 12, 2006 7:15 pm

Ook mijn gemeende complimenten! Iets unieks, tof!

Gebruikersavatar
kooz
Berichten:1487
Lid geworden op:zo jan 18, 2004 4:05 pm
Locatie:apeldoorn
Contacteer:

Bericht door kooz » di sep 12, 2006 7:48 pm

Faxmulder schreef:ben wel benieuwd waar je dan nog bijna een kg vanaf kunt halen.
met één klikje op de link..

"Met een aantal kleine aanpassingen was hij onder de 6 kg gekomen: Maxxis banden (te smal en riskant), Schmolke TLO stuur (geen barends mogelijk), BSH vork (te stijf), Carbon crank (te duur) en nog wat andere kleine dingen.."

kooz

Gebruikersavatar
BiKeRbOi
Berichten:3171
Lid geworden op:vr okt 21, 2005 12:20 pm
Locatie:Zoetoe
Contacteer:

Bericht door BiKeRbOi » di sep 12, 2006 9:29 pm

kooz schreef:
Faxmulder schreef:ben wel benieuwd waar je dan nog bijna een kg vanaf kunt halen.
met één klikje op de link..

"Met een aantal kleine aanpassingen was hij onder de 6 kg gekomen: Maxxis banden (te smal en riskant), Schmolke TLO stuur (geen barends mogelijk), BSH vork (te stijf), Carbon crank (te duur) en nog wat andere kleine dingen.."

kooz
en singlespeed :)

ik geloof bijna niet dat die 7 kilo klopt :) wel respect voor het tunen :thumbsup:

Gebruikersavatar
Sven
Berichten:7658
Lid geworden op:wo mei 15, 2002 7:57 pm
Locatie:Sittard

Bericht door Sven » di sep 12, 2006 9:52 pm

@ BiKeRbOi: ik geloof zoveel niet.
Voordat je de discussie gaat ontketenen, wil ik van te voren ff aangeven dat hier geen ruimte voor is. Het is al vaker voorgekomen dat Ernie finaal de modder door is gesleurd omdat hij in twijfel is getrokken. Niet persoonlijk gericht, maar ik heb het gevoel dat deze discussie weer gaat losbarsten.

Ik ben van mening dat dit echt een topprestatie is. Ik ben alleen verschrikkelijk benieuwd hoe dat rijdt, 30 speed. Die seven rijdt gewoon verrukkelijk... :angelnot:

Jumping Hansje
Berichten:1312
Lid geworden op:wo jun 02, 2004 8:06 pm

Bericht door Jumping Hansje » di sep 12, 2006 10:00 pm

Het is niet mijn ding, maar eerlijk is eerlijk, knap werk !!!
Waar je het geduld/ de tijd vandaan haalt om al dat werk te verrichten.
Ben wel benieuwd hoe het rijdt en of het onder zware omstandigheden allemaal blijft werken en heel blijft.
Giant NRS Team.
Rocky Mountain Element.
American Eagle Lake Tahoe.

Gebruikersavatar
BOSS
Berichten:5522
Lid geworden op:vr okt 04, 2002 7:01 pm
Locatie:Alkmaar
Contacteer:

Bericht door BOSS » wo sep 13, 2006 6:39 am

@Ernie, ten eerste: mooi project en een interessant verslag om te lezen......."dat scheelt toch weer een halve gram per boutje" zo hoor je met je hobby/professie om te gaan.

Verder las ik wat artikelen op je site en zag dat je in 1998 dezelfde? Seven had die 6,8 kg woog. Wat is de reden/oorzaak dat hij nu zefls iets meer weegt. Zit hem dat in de duurzaamheid?

dusssss©
DE site
MTB in Noordwest NL?->MTB Noordwest 9

Gebruikersavatar
Urnyke
Berichten:396
Lid geworden op:di jun 11, 2002 11:54 am
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Urnyke » wo sep 13, 2006 8:40 am

Bedankt mensen voor de leuke reacties. Korte reactie op de vragen:
Hoe rijdt 10 speed: is natuurlijk onzin, net zoals 9 speed. Toen er 8 speed kwam reed ik nog erg lang met 6 speed: 12-14-16-18-21-25, hier kun je alles meerijden. Nu is het ook 12-25 maar zijn de onderste stappen per 1 tand wat toch wel fijn is maar niet noodzakelijk!

Duurzaam: Ik rijd wel met een Dura Ace ketting omdat ik eerst wil weten hoe het werkt dat 10 speed, perfect werkt het dus met de KMC zal het ook werken. Elk onderdeel is gekozen op duurzaamheid. De vork is een stalen Cannondale uit 1990, de cranks een jaar of 10, het zadel is 4 jaar oud en zo zijn er meer oude onderdelen waar ik al lang op rondrijd.
Maar de nieuwe dingen: de Extralite remmen: te lage veerspanning, beetje modder en het zit vast. De voorderailleur kan met een brede band de ketting niet op het kleine blad leggen, wordt dus weer een xt uit 1990.
De Powercords (geplastificeerde vezelkabel) werkt met de Nokon zo ontzettend licht, erg fijn.

Waarom was de Seven uit tijdschrift lichter? Dat komt vooral door de banden. Daar lagen toen Continental banden op geloof ik, zal iets van 200 gram gescheelt hebben.

Om deze fiets onder de 6kg te krijgen is geen probleem! Maar ja, dat is niet de sport. De sport is iets goeds dat duruzaam is! De Seven stuurpen is over 50 jaar nog goed, Een Ritchey of Syntace van 30 gram minder vind ik over 1 jaar al eng!

Dis is volgens mij de volgorde: Kwaliteit en werking dan pas gewicht!

zie ook deze pagina: http://www.bikeboosting.nl/index.php?sfo

Gebruikersavatar
didadunlop
Berichten:4533
Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am

Bericht door didadunlop » wo sep 13, 2006 10:14 am

damn zeker een mooie fiets met veel vakwerk!!!!! Hulde aan de inventiviteit om zoveel gewicht te besparen.

Ernie, je zegt in je vorige post dat je 10 speed onzin vindt. Is het dan niet mogelijk om middels bussen en aanpassingen aan de shifters er een 3x6 van te maken. Zal wat gewicht schelen en aan de bruikbaarheid niet veel inleveren denk ik dan. Of misschien een 2x6 voor selecte parcours. Het is maar een idee en absoluut geen kritiek.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Gebruikersavatar
Urnyke
Berichten:396
Lid geworden op:di jun 11, 2002 11:54 am
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Urnyke » wo sep 13, 2006 12:32 pm

IK ben meestal een achterloper:

lang met toeclips gereden, toen spd, echt een verbetering
nog steeds met vaste vork, ken vering erg goed uit DH periode, weinig voordeel!
topshifters: het meest simpele en effectieve, ken de rest alleen bij echte zware afdalingen is pushpull fijner.

En nu ben ik een voorloper: 10 speed is fijn, ik hou van kleine stappen. Volgend jaar, 2008, zal XTR wel met 10 speed komen, had het eigenlijk wel voor dit jaar verwacht!

Gebruikersavatar
MarinTi
Berichten:1252
Lid geworden op:wo jan 21, 2004 1:44 pm

Bericht door MarinTi » wo sep 13, 2006 12:58 pm

Urnyke schreef:Volgend jaar, 2008, zal XTR wel met 10 speed komen, had het eigenlijk wel voor dit jaar verwacht!
Denk zelf van niet, voor 2007 met een nieuwe XTR groep komen en dan in 2008 al naar 10speed gaan.
Denk zelf dat het echt eerder richting 2010 gaat.
Ze zullen er zeker wel mee gaan komen, alhoewel ik er het nut niet van inzie.

Maar je weet natuurlijk nooit wat de concurrentie doet
en dus dat dat wellicht een vroegtijdige release veroorzaakt!

Gezien de XTR historie:

1ste groep 1992 8speed
2de groep 1996 8speed
2de groep 1999 9speed
3de groep 2003 9speed
4de groep 2007 9speed
10 speed 2010? :D
... Do not fear! It's just that 29 inch wheel rider, rolling over everything in his path.
He won't hurt you, but he might just twist your arm a little!

Gène
Berichten:2371
Lid geworden op:zo dec 23, 2001 8:39 pm

Bericht door Gène » wo sep 13, 2006 4:16 pm

Er heeft eens in een O2 bikers een intervieuwtje met een shimano product manager gestaan. Hij dat men eerder andere innovaties kan aantreffen dan 10 speed.

Zelf zie ik ook niet zo het nut van die 10e versnelling. Er hangen teveel nadelen aan. Daarnaast heeft shimano een kwaliteits probleem ten opzichte van 5 jaar geleden. De cassette body van een XT(R) naaf is een stuk slechter dan de van de vorige serie. Ze slijten sneller, bij intensief gebruik ben je al twee body's x €..,- kwijt. Dat vind ik toch wat teveel van het goede.

Overigens: Ernie, goed werk, ziet er fantastisch uit!
mzzl
Gène
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!

Gebruikersavatar
Grobbebol
Berichten:528
Lid geworden op:ma mar 24, 2003 12:53 am

Bericht door Grobbebol » za sep 16, 2006 1:30 pm

Nice project Ernie! What's next?

Gebruikersavatar
lazylad
Berichten:111
Lid geworden op:ma mei 08, 2006 6:39 pm
Locatie:Arnhem
Contacteer:

Bericht door lazylad » ma sep 18, 2006 3:30 pm

Mooi!

Afgezien van de barends ;-)

Een speclijstje zou erg leuk zijn incl. de gewichten van de losse onderdelen.
  • Specialzed Stumpjumper
  • Commencal VIP Nuts2
  • Rocky Mountain Element signature
  • Scott Cr1
  • Scott cross team

Gebruikersavatar
Nixol
Berichten:299
Lid geworden op:do jan 08, 2004 9:41 pm
Locatie:Moerdijk
Contacteer:

Bericht door Nixol » ma sep 18, 2006 3:33 pm

lazylad schreef:Een speclijstje zou erg leuk zijn incl. de gewichten van de losse onderdelen.
Die is volgens mij best wel uitgebreid te vinden op Ernies website!

Gebruikersavatar
JJ
Forumbeheerder
Berichten:7298
Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
Locatie:Bunschoten
Contacteer:

Bericht door JJ » ma sep 18, 2006 6:24 pm

Nixol schreef:Die is volgens mij best wel uitgebreid te vinden op Ernies website!
Haha, it's in the name I guess ;)
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

Gebruikersavatar
Jurriaan
Berichten:5742
Lid geworden op:zo jul 08, 2001 8:44 pm

Bericht door Jurriaan » ma sep 18, 2006 8:43 pm

zoals Boss als schreef, dit is echt professie, de hobby al ver voorbij ;)
mooi project, leuk om te lezen.

(dat vering niks is ben ik niet met je eens, maar dat is een andere discussie).

Gebruikersavatar
lazylad
Berichten:111
Lid geworden op:ma mei 08, 2006 6:39 pm
Locatie:Arnhem
Contacteer:

Bericht door lazylad » di sep 19, 2006 9:33 pm

Nixol schreef:
lazylad schreef:Een speclijstje zou erg leuk zijn incl. de gewichten van de losse onderdelen.
Die is volgens mij best wel uitgebreid te vinden op Ernies website!
Indrukwekkend! Met name de component keuze. Niet alleen domweg dure lightweight onderdelen kopen.
  • Specialzed Stumpjumper
  • Commencal VIP Nuts2
  • Rocky Mountain Element signature
  • Scott Cr1
  • Scott cross team

Plaats reactie