Bedankt mensen voor de leuke reacties. Korte reactie op de vragen:
Hoe rijdt 10 speed: is natuurlijk onzin, net zoals 9 speed. Toen er 8 speed kwam reed ik nog erg lang met 6 speed: 12-14-16-18-21-25, hier kun je alles meerijden. Nu is het ook 12-25 maar zijn de onderste stappen per 1 tand wat toch wel fijn is maar niet noodzakelijk!
Duurzaam: Ik rijd wel met een Dura Ace ketting omdat ik eerst wil weten hoe het werkt dat 10 speed, perfect werkt het dus met de KMC zal het ook werken. Elk onderdeel is gekozen op duurzaamheid. De vork is een stalen Cannondale uit 1990, de cranks een jaar of 10, het zadel is 4 jaar oud en zo zijn er meer oude onderdelen waar ik al lang op rondrijd.
Maar de nieuwe dingen: de Extralite remmen: te lage veerspanning, beetje modder en het zit vast. De voorderailleur kan met een brede band de ketting niet op het kleine blad leggen, wordt dus weer een xt uit 1990.
De Powercords (geplastificeerde vezelkabel) werkt met de Nokon zo ontzettend licht, erg fijn.
Waarom was de Seven uit tijdschrift lichter? Dat komt vooral door de banden. Daar lagen toen Continental banden op geloof ik, zal iets van 200 gram gescheelt hebben.
Om deze fiets onder de 6kg te krijgen is geen probleem! Maar ja, dat is niet de sport. De sport is iets goeds dat duruzaam is! De Seven stuurpen is over 50 jaar nog goed, Een Ritchey of Syntace van 30 gram minder vind ik over 1 jaar al eng!
Dis is volgens mij de volgorde: Kwaliteit en werking dan pas gewicht!
zie ook deze pagina:
http://www.bikeboosting.nl/index.php?sfo