Hoe band op de velg krijgen

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Jurriaan
Hoe band op de velg krijgen

Bericht door Jurriaan » ma aug 28, 2006 5:43 pm

Hoe krijg ik een band op een velg? Een ritchey velg is nogal hoog en zonder bandenlichter krijg ik de band er niet op. Nadeel daarvan is de grote kans om de binnenband lek te steken.

(Alle lucht is uit de binnenband, de buitenband licht goed in het midden van de velg, het ventiel is zit iets hoger in het ventielgat, de binnenband licht goed binnen de velg).

Gène

Bericht door Gène » ma aug 28, 2006 5:54 pm

Beetje lucht inde band laten en voorzichtig met anden lichter erop lepelen als het je niet met de hand lukt. Zo doe ik het ook als het me niet lukt.

heb je dit niet al eens gevraagd in een ander topic??

mzzl
Gene
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!

Tinno
Contacteer:

Bericht door Tinno » ma aug 28, 2006 5:55 pm

Altijd de binnenband een stukje oppompen, zo steek je hem minder snel lek. Dan te werk gaan met je bandenlichters.

Nami

Bericht door Nami » ma aug 28, 2006 6:43 pm

Tinno schreef:Altijd de binnenband een stukje oppompen...
En het maakt het binnenband-onder-buitenband-doen ook een stuk gemakkelijker! :)

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » ma aug 28, 2006 8:57 pm

Andere velg kopen...

Die Ritchey's zijn altijd al te hoog, maar het is mij nog nooit overkomen dat ik de band niet zonder lichters erop krijg...

Bomber
Contacteer:

Bericht door Bomber » ma aug 28, 2006 9:46 pm

Gewoon beetje afwasmiddel/schuim op de velg en de band ;)
Droogt op en je hebt nergens last van 8)
Of als je er geld voor uit wil geven heeft Schwalbe ook een middeltje hiervoor :o

Misschien een bezoekje aan de sport school? :D

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » di aug 29, 2006 9:15 pm

sportschool heb ik gedaan maar dat is wel heel erg saai.

nieuwe velgen, zonde van de oude die zijn nog goed.

Urnyke
Contacteer:

Bericht door Urnyke » do aug 31, 2006 8:52 pm

Gebruik het meest dunnen velglint dat er is (gewone sellotape: de lichtste de dunste, gebruik 2 lagen!)

Wat ook kan helpen is de band op een ander wiel leggen en er eens een tijdje 6 bar in pompen. De band rekt misschien iets op!

En de meest bizarre oplossing is om de spaakspanning te verhogen. Ik heb ooit eens gemeten dat een velg 0.8mm in diameter kleiner wordt!

aardvark

Bericht door aardvark » za sep 02, 2006 10:46 am

Buitenband zo ver mogelijk op de velg leggen zodat de hieldraad daardoor een beetje op spanning komt. Met iets opgepompte biba.

Dan de hieldraad langs de hele band goed in het midden van de velg duwen. De diameter van de velg is daar kleiner dan direct naast de remflanken, en je krijgt daardoor wat ruimte. Door het oppompen van de biba duw je de hieldraad namelijk tegen de remflank aan, dus de biba nu wel weer leeg laten lopen.

En een kind kan vervolgens vaak de was doen, eventueel een paar keer het geintje in tweede alinea herhalen.

Plaats reactie