M4 of M5?
Moderator:Beheerders
Ik was vandaag bij de fietsenmaker, had torx schroefjes nodig voor mijn schijfremschijfen voor op mijn velgen.
Hij zei dat hij moest weten of ik M4 of M5 schroefjes nodig had?
Ik zou echt niet weten welke, ik heb gewoon normale Single Tracks van Sunrims. (Tenminste morgen pas, Reprox (daan) heeft ze vandaag op de post gedaan).
Wie weet welke ik moet nemen?
Hij zei dat hij moest weten of ik M4 of M5 schroefjes nodig had?
Ik zou echt niet weten welke, ik heb gewoon normale Single Tracks van Sunrims. (Tenminste morgen pas, Reprox (daan) heeft ze vandaag op de post gedaan).
Wie weet welke ik moet nemen?
M5 Torx zal het niet zijn, er worden voor die bouten andere maatbenamingen gehanteerd. Voor een inbusbout is het inderdaad M5, ik zou het moeten checken voor de zekerheid, maar voor schijfremmen zijn het M25 Torx bouten dacht ik.
Als die LBS vraagt naar M5 of M4 voor Torx zou ik ook maar eens ineens checken of die LBS wel weet wat Torx bouten zijn.
Als die LBS vraagt naar M5 of M4 voor Torx zou ik ook maar eens ineens checken of die LBS wel weet wat Torx bouten zijn.
Need some handbuilt wheels? Mail me: luc.vanrutten@telenet.be
Hell Yeah... Was ik vergeten erbij te zetten, nu je het zegt zijn het idd m25 Torx.Luc schreef:M5 Torx zal het niet zijn, er worden voor die bouten andere maatbenamingen gehanteerd. Voor een inbusbout is het inderdaad M5, ik zou het moeten checken voor de zekerheid, maar voor schijfremmen zijn het M25 Torx bouten dacht ik.
For very sure!!
- BigHitRider
Andere vraag er even tussendoor:
Weet iemand toevallig een dergelijke boutjes voor je schijfremmen?
Ik heb onderhand al een paar boutjes over de kop gedraait. (standaard Hayes boutjes) gelukkig er normaal uit gekregen zonder enige schade aan de naaf of schoefdraad.
Aan het gereedschap ligt het niet. dat is pas nieuw aangeschaft.
Zijn hiervoor speciale bouten te verkrijgen? iets van verhardroestvrijstaal oid?
Groetjes Daan
Ik heb onderhand al een paar boutjes over de kop gedraait. (standaard Hayes boutjes) gelukkig er normaal uit gekregen zonder enige schade aan de naaf of schoefdraad.
Zijn hiervoor speciale bouten te verkrijgen? iets van verhardroestvrijstaal oid?
Groetjes Daan
Normal people worry me.
- BigHitRider
Die GAST heeft gelijk....... Je heb ook m5 Boutjes nodig, al dan niet met een T25 kop..... Maar het Kan net zo Goed gewoon 5 mm Imbus Zijn....
@ Reprox http://www.hopebenelux.com/voir_kitvistidisc.html Titanium Boutjes van Hope.
@ Reprox http://www.hopebenelux.com/voir_kitvistidisc.html Titanium Boutjes van Hope.
-
Ik word er ondertussen echt ziek van dat je voor geen ene tering leest man.Audwin schreef:.hahaha
Volgens mij weet die gast echt niet wat torx boutjes zijn.
Hij blijft maar zeggen over m4 en m5.
Dus ik heb m25 torx nodig..
Heeft iemand die nog liggen of moet ik ze nieuw halen
Het staat er toch gewoon? T25 kop en M5 draad? Dus die gast heeft WEL gelijk.
- didadunlop
Ach je kan wel duurdere bouten nemen maar er komen alleen maar schuifkrachten op. En ik durf met mijn gewicht van 100KG makkelijk aan een standaard boutje (M5) te gaan hangen als het schuifkrachten zijn. Het grootste probleem met inbus/torx etc is dat er vuil in komt en dat de meeste mensen dat er niet uithalen voordat ze gaan losdraaien. Dan heeft je sleutel nooit genoeg grip op het boutje en sloop je het binnenzeskant/torx patroon. Dat is iets waar je trouwens altijd op moet letten, de sleutel moet genoeg grip hebben. Dus eerst schoonmaken en dan met een goede sleutel (dus geen halfords ding) volledig erin duwen en draaien. Als je dat doet is het bijna onmogelijk om iets kapot te maken (en bij inbussen op de hoek van het sleuteltje vasthouden anders schiet ie eruit).Andere vraag er even tussendoor:
- didadunlop
T is de aanduiding voor TORX. T25, T40 etc.
M is de aanduiding voor inbus (allen key in het engels/hex key in het amerikaans). Wel lastig aangezien die maat dus ook gebruikt wordt voor "metrische" aanduidingen.
Dus M5 met een inbus kop of M5 met een T25torx kop.
Misschien wel handig om dat soort dingen even te leren. Op wikipedia staat het grootste gedeelte uitgelegd. En de voor en nadelen.
M is de aanduiding voor inbus (allen key in het engels/hex key in het amerikaans). Wel lastig aangezien die maat dus ook gebruikt wordt voor "metrische" aanduidingen.
Dus M5 met een inbus kop of M5 met een T25torx kop.
Misschien wel handig om dat soort dingen even te leren. Op wikipedia staat het grootste gedeelte uitgelegd. En de voor en nadelen.
- didadunlop
http://en.wikipedia.org/wiki/Category:Screws
daar kan je veel terugvinden over de verschillende soorten bouten/moeren/sleutels etc etc. Wel in het engels, maar de nederlandse versie is minimaal. En via de categorie indeling beneden aan kan je nog veel meer handige sleutel info vinden.
daar kan je veel terugvinden over de verschillende soorten bouten/moeren/sleutels etc etc. Wel in het engels, maar de nederlandse versie is minimaal. En via de categorie indeling beneden aan kan je nog veel meer handige sleutel info vinden.
- didadunlop
- Kjiratsiekoedel
- Contacteer:
- didadunlop
dopsleutelbouten? Je bedoeld standaard zeskantbouten hoop ik?
Ik heb een doppenset met inbus en een met torx dus dopsleutelbouten zegt mij niet zoveel.
Standaard zeskantbouten met een ringetje zijn inderdaad het makkelijkste. Er kan geen modder etc inkomen. Nadeel is wel dat ze kunnen beschadigen. Inbus en Torx hebben een binnenprofiel wat niet kan beschadigen.
Ik heb een doppenset met inbus en een met torx dus dopsleutelbouten zegt mij niet zoveel.
Standaard zeskantbouten met een ringetje zijn inderdaad het makkelijkste. Er kan geen modder etc inkomen. Nadeel is wel dat ze kunnen beschadigen. Inbus en Torx hebben een binnenprofiel wat niet kan beschadigen.