Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.
Moderator:Beheerders
-
Fry
cliplesspedalen waarmee je ook met gewone schoenen kan rijde
Bericht
door Fry » ma mei 22, 2006 1:22 pm
Ik zoek een paar clipless pedalen waarmee je ook met gewone schoenen kan rijden, vans enz...
clipless pedalen met een kooi dus, nu is mijn vraag, kan je met die clipless pedalen met een kooi van shimano of van time of zo, die heel vaak gezien worden op DH bikes ook met gewone schoenen rijden? bieden ze genoeg comfort en grip?
Ik bedoel dan deze types:
Doe zelf ook gerust enkele suggesties.
-
Fry
Bericht
door Fry » ma mei 22, 2006 2:38 pm
Of ben ik dan beter af met dit type van shimano.

-
Gène - Berichten:2371
Bericht
door Gène » ma mei 22, 2006 3:23 pm
Wat doe je met je bike? Streeten? Dan zeker de laatste niet, die zijn niet zo stevig gebouwd. Echter wil je echt fatsoenlijk met je normale schoenen op je fiets rijden, kom je niet onder dit type uit.
Zelf zou ik gaan voor de DX versie. Lijkt mij dat het clipless gedeelte het meest wegvalt in de kooi. Wanneer dit niet het geval is, ga dan voor de Time of de crankbrothers. Deze hebben de beste mudclearence.
Alle pedalen in eerste post hebben het voordeel dat je mtbschoen ook een deel van de druk opzich nemen. Ik bedoel hiermee te zeggen dt niet alle druk op dat kleine stukje bij de bal van de voet terecht komt maar wordt net als bij een normale schoen verdeelt over het gehele voorste deel van je voet. Met als bijkomt voordeel dat je niet zomaar van je pedaal schiet, omdat je nog steeds een clipless pedaal hebt.
Houd wel als nadeel dat de pedalen een stuk zwaarder zijn als de normale clipless pedaal.
mzzl
Gène
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!
-
Fry
Bericht
door Fry » ma mei 22, 2006 6:30 pm
Gène schreef:Wat doe je met je bike? Streeten? Dan zeker de laatste niet, die zijn niet zo stevig gebouwd. Echter wil je echt fatsoenlijk met je normale schoenen op je fiets rijden, kom je niet onder dit type uit.
Zelf zou ik gaan voor de DX versie. Lijkt mij dat het clipless gedeelte het meest wegvalt in de kooi. Wanneer dit niet het geval is, ga dan voor de Time of de crankbrothers. Deze hebben de beste mudclearence.
Alle pedalen in eerste post hebben het voordeel dat je mtbschoen ook een deel van de druk opzich nemen. Ik bedoel hiermee te zeggen dt niet alle druk op dat kleine stukje bij de bal van de voet terecht komt maar wordt net als bij een normale schoen verdeelt over het gehele voorste deel van je voet. Met als bijkomt voordeel dat je niet zomaar van je pedaal schiet, omdat je nog steeds een clipless pedaal hebt.
Houd wel als nadeel dat de pedalen een stuk zwaarder zijn als de normale clipless pedaal.
mzzl
Gène
het is voor mijn XC bike, die dan ook moet dienen voor naar de bakker te rijden enzo
Ik heb al 2de hands een setje DX'en kunnen spotten.
Ik denk voor die dan te gaan. Ik heb al gelezen dat andere mensen ook zonder clipless schoenen erop kunnen fietsen.
-
Lynx
Bericht
door Lynx » di mei 23, 2006 12:53 pm
Fry schreef:Ik zoek een paar clipless pedalen waarmee je ook met gewone schoenen kan rijden, vans enz...
Ik heb deze Mallet's en je kan er gerust mee rijden zonder SPD schoenen.
Ze hebben wel minder grip dan echte flats, maar dat heb je niet echt nodig om in de buurt wat rond te rijden.
Maar ik zou ze vooral aanraden omdat ze zo makkelijk zijn om in- en uit te klikken,
ze blijven werken in de modder en de grote kooi is handig als je een traag-stijl-technisch stuk liever unclipped wil rijden.
.
gooi je imago weg
-
N I E L S - Berichten:3653
Bericht
door N I E L S » di mei 23, 2006 12:59 pm
Bij de Mallets worden ook extra traction plates geleverd (de zilveren plaatjes aan de zijkant) en die zijn hoger dan de standaard gemonteerde en dat scheelt. Uit eigen ervaring hebben ze inderdaad wel aardig wat grip als je niet ingeklikt bent.
Er is eigenlijk geen echt ideaal model maar dat is logisch want het kliksysteem zou zo 'slap' moeten zijn dat het automatisch naar beneden gaat als je er op staat maar sterk genoeg om je ingeklikt te houden als je het nodig hebt. Mallets zijn wel de gulden middenweg denk ik.
Je hebt ook een soort model waar jij op doelt van Atomlab maar eerlijk gezegd zie ik daar niet zo veel in.
-
Fry
Bericht
door Fry » di mei 23, 2006 7:13 pm
N I E L S schreef:Bij de Mallets worden ook extra traction plates geleverd (de zilveren plaatjes aan de zijkant) en die zijn hoger dan de standaard gemonteerde en dat scheelt. Uit eigen ervaring hebben ze inderdaad wel aardig wat grip als je niet ingeklikt bent.
Er is eigenlijk geen echt ideaal model maar dat is logisch want het kliksysteem zou zo 'slap' moeten zijn dat het automatisch naar beneden gaat als je er op staat maar sterk genoeg om je ingeklikt te houden als je het nodig hebt. Mallets zijn wel de gulden middenweg denk ik.
Je hebt ook een soort model waar jij op doelt van Atomlab maar eerlijk gezegd zie ik daar niet zo veel in.
precies
maar ik ga nu dus shimano DX pedalen kopen van een aantal jaar geleden voor 15 euro van een vriend van me. Voor het geld hoef ik het bij deze deal niet te laten. moesten ze me niet bevallen kan ik alsnog voor de mallet C pedalen gaan.