Marzocchi 2005 mx comp eta
Moderator:Beheerders
Iemand ervaring met bovenstaande voorvork?
Ik rij op een 19" Giant XTC840 die al behoorlijk opgewaardeerd is maar ik mis eigenlijk nog een fatsoenlijke voorvork.
De originele voorvork zit er nog op, een Suntour SR met +/-100mm travel.
Als ik die Marzocchi erop zet, wordt mijn fietsie dan een chopper of is het verschil tussen de Marzocchi (120mm travel) en de Suntour verwaarloosbaar en zal mijn fiets hier grondig van opknappen?
Die suntour is voor geen meter in te stellen en met flinke kuilen zit ie in no time op de nokken.
Ik rij alleen XC en rij vooral erg vaak op Schoorl en ga zo nu en dan naar Houffalize maar wil volgend jaar de bergen in. Is dit de voorvork die ik zoek?
Ik rij op een 19" Giant XTC840 die al behoorlijk opgewaardeerd is maar ik mis eigenlijk nog een fatsoenlijke voorvork.
De originele voorvork zit er nog op, een Suntour SR met +/-100mm travel.
Als ik die Marzocchi erop zet, wordt mijn fietsie dan een chopper of is het verschil tussen de Marzocchi (120mm travel) en de Suntour verwaarloosbaar en zal mijn fiets hier grondig van opknappen?
Die suntour is voor geen meter in te stellen en met flinke kuilen zit ie in no time op de nokken.
Ik rij alleen XC en rij vooral erg vaak op Schoorl en ga zo nu en dan naar Houffalize maar wil volgend jaar de bergen in. Is dit de voorvork die ik zoek?
Bij mij is het ongeveer 470mm. Bij de Marzocchi is dat maximaal 493mm.
Wat ik alleen niet begrijp is dat er meerdere travel afstanden worden aangegeven. Zou dat kunnen betekenen dat er meerdere varianten bestaan?
http://www.marzocchi.it/Template/detail ... getto=8435
Het lijkt me dat 23mm best heel veel is.
Wat ik alleen niet begrijp is dat er meerdere travel afstanden worden aangegeven. Zou dat kunnen betekenen dat er meerdere varianten bestaan?
http://www.marzocchi.it/Template/detail ... getto=8435
Het lijkt me dat 23mm best heel veel is.
Laatst gewijzigd door XTC840 op ma apr 24, 2006 11:16 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Opzich is een iets lagere zit niet zo erg en misschien zelfs beter, ligt aan je geometrie van je fiets, lengte stuurbuis en jouw afmetingen. Geen spacers onderaan bij je kroon plaatsen.XTC840 schreef:In dezelfde prijsklasse zit een Magura Ronin. Maar die is weer korter. Ongeveer 17mm. Ik neem aan dat het niet verstandig is om hier spacers voor te gebruiken om dit op te vangen.
edit: zo is het wat duidelijker
Those alien bastards are gonna pay for shooting up my ride!
Meeste Suntours zijn ook niet 'echte' mtb vorken, tenzij je een meer high end versie hebt (waarvan er weinig zijn). Een lagere zit voor helpt wel en als het teveel is neem je een stuurpen met rise en draai je hem om.
Ik denk dat het wel een goed idee is, die Marzocchi.
Ik denk dat het wel een goed idee is, die Marzocchi.
Those alien bastards are gonna pay for shooting up my ride!
Okay, hartstikke bedankt voor je hulp! Ik weet nu waar ik naar zoeken moet.
Ken jij de Magura Asgard 80? Ik denk dat dat de vork is die ik zoek.
Is lockout eigenlijk de moeite waard? Ik heb namelijk bij een onlineshop in Duitsland er eentje gevonden voor 269,- Euro maar alleen zonder lock-out al heb ik de indruk dat dat sowieso het geval is bij de Asgard 80.
Weet jij misschien nog vorken aan te bevelen zo tussen de 200 en 300 Euro?
Ken jij de Magura Asgard 80? Ik denk dat dat de vork is die ik zoek.
Is lockout eigenlijk de moeite waard? Ik heb namelijk bij een onlineshop in Duitsland er eentje gevonden voor 269,- Euro maar alleen zonder lock-out al heb ik de indruk dat dat sowieso het geval is bij de Asgard 80.
Weet jij misschien nog vorken aan te bevelen zo tussen de 200 en 300 Euro?
Geen probleem joh, ik heb weinig verstand van de modellen en dergelijke helaas. Lockout is niet echt een must in NL dus spendeer er niet teveel aan zou ik zeggen. Of je het een must vind voor in de Houffalize moet je zelf maar even bedenken. Voor je budget moet er zeker een goeie vork te krijgen zijn en in DL zijn je euro's meer waard. Je kunt ook je geld investeren in lichtere banden en andere dingen om gewicht te besparen. Succes met zoeken!
Those alien bastards are gonna pay for shooting up my ride!
De Marzocchi MX'en bieden veel waar voor hun geld.
Wel zijn ze in 2006 postmount, iets om rekening mee te houden wanneer je nu schijfremmen hebt met IS2000(Suntour).
100 of 105mm gaat goed in de Giant XTC's en NRS'en.
120mm lijkt me te veel van het goede.
Een XTC is een hardtail, een NRS heeft max 97mm achtervering.
In beide gevallen is de verhouding zoek.
Bij 120mm zal 'ie ook voelbaar luier gaan sturen, en moeilijker klimmen, eerder het voorwiel van de grond, dus verder voorover leunen, dan weer eerder slip op 't achterwiel. Geen aanrader dus.
Bij een MX Comp van 85mm heb je geen lockout nodig, bij een 105mm ook eigenlijk niet.
In m'n singlespeed zit een 85mm MX Comp, in m'n NRS had ik een 105mm MX Comp, beide zonder lockout, nog nooit gemist.
Nu een Reba 100mm in m'n NRS, met poplock, moet eerlijk zeggen dat ik 't zelden of nooit gebruik...
De NRS rijdt alleen in de Ardennen, Alpen enz.
Lockout is m.i. alleen zinvol bij flink stampen in een asfaltklim, iets dat iedere rechtgeaarde mtb'er zal proberen te vermijden.
Ik spreek hier voor mezelf, dus mogelijk verschillen hier de meningen.
Ook uit ervaring kan ik mededelen dat de Asgard 80mm niet in de schaduw kan staan van een MX Comp 85mm.
Wel zijn ze in 2006 postmount, iets om rekening mee te houden wanneer je nu schijfremmen hebt met IS2000(Suntour).
100 of 105mm gaat goed in de Giant XTC's en NRS'en.
120mm lijkt me te veel van het goede.
Een XTC is een hardtail, een NRS heeft max 97mm achtervering.
In beide gevallen is de verhouding zoek.
Bij 120mm zal 'ie ook voelbaar luier gaan sturen, en moeilijker klimmen, eerder het voorwiel van de grond, dus verder voorover leunen, dan weer eerder slip op 't achterwiel. Geen aanrader dus.
Bij een MX Comp van 85mm heb je geen lockout nodig, bij een 105mm ook eigenlijk niet.
In m'n singlespeed zit een 85mm MX Comp, in m'n NRS had ik een 105mm MX Comp, beide zonder lockout, nog nooit gemist.
Nu een Reba 100mm in m'n NRS, met poplock, moet eerlijk zeggen dat ik 't zelden of nooit gebruik...
De NRS rijdt alleen in de Ardennen, Alpen enz.
Lockout is m.i. alleen zinvol bij flink stampen in een asfaltklim, iets dat iedere rechtgeaarde mtb'er zal proberen te vermijden.
Ik spreek hier voor mezelf, dus mogelijk verschillen hier de meningen.
Ook uit ervaring kan ik mededelen dat de Asgard 80mm niet in de schaduw kan staan van een MX Comp 85mm.
Ik rij zelf ook met een mx comp (de 85 mm versie) en ben er zeker tevreden over. Voor de prijs vind je eigenlijk (nog steeds) niet iets beters qua werking en afwerking.
Enige nadeel vind ik zelf het gewicht, dat met zo'n 2 kg vrij fors is. Verder moet je er rekening mee houden dat je afgezien van de luchtdruk geen externe instellingen hebt, maar intern kun je wel veel instellingen aanpassen. Zo kun je de rebound aanpassen (zowel door dikkere olie als door de stelknop binnenin) en kun je spelen met de oliehoogtes.
100 mm zou ik echt als max houden voor je atx.
Zoals gezegd zal dit een grote verbetering zijn tov je suntour.
Enige nadeel vind ik zelf het gewicht, dat met zo'n 2 kg vrij fors is. Verder moet je er rekening mee houden dat je afgezien van de luchtdruk geen externe instellingen hebt, maar intern kun je wel veel instellingen aanpassen. Zo kun je de rebound aanpassen (zowel door dikkere olie als door de stelknop binnenin) en kun je spelen met de oliehoogtes.
100 mm zou ik echt als max houden voor je atx.
Zoals gezegd zal dit een grote verbetering zijn tov je suntour.
Bedankt voor de nuttige info.
Ik ga maar kijken voor een Marzocchi. Ik had op zich een Magura Asgard of een Vidar op het oog. De 80mm versies.
Als lock-out overbodig is op een 80mm travel vork laat ik de Vidar maar voor wat het is.
Wat is post-mount? Ik heb nog de originele remmen erop dus IS.
@Sjase: welk modeljaar is die van jou? Heb je een comp air of een comp coil?
Is dit wat: een 2005 Marzocchi xm comp coil eta 105mm travel voor $340,-?
http://www.bikesource.com/yvs450/shopdi ... search=yes
Hij is wel ietsje langer, ongeveer 8mm., dus ideaal is ie denk ik niet maar hij heeft ETA wat inhoudt dat ik met klimmen vast kan zetten o een Travel van 30mm. Dit is weer gunstig lijkt me.
Ik ga maar kijken voor een Marzocchi. Ik had op zich een Magura Asgard of een Vidar op het oog. De 80mm versies.
Als lock-out overbodig is op een 80mm travel vork laat ik de Vidar maar voor wat het is.
Wat is post-mount? Ik heb nog de originele remmen erop dus IS.
@Sjase: welk modeljaar is die van jou? Heb je een comp air of een comp coil?
Is dit wat: een 2005 Marzocchi xm comp coil eta 105mm travel voor $340,-?
http://www.bikesource.com/yvs450/shopdi ... search=yes
Hij is wel ietsje langer, ongeveer 8mm., dus ideaal is ie denk ik niet maar hij heeft ETA wat inhoudt dat ik met klimmen vast kan zetten o een Travel van 30mm. Dit is weer gunstig lijkt me.
dr zijn ook wel winkels die meer in de buurt zijn hoor
maar dat is weer eenandere uitvoering ( en andere weerweg!)
mss. heb je er wat aan:
http://www.bike2build.nl/toonartikel.php?id=13973
www.bike2build.nl

maar dat is weer eenandere uitvoering ( en andere weerweg!)
mss. heb je er wat aan:
http://www.bike2build.nl/toonartikel.php?id=13973
www.bike2build.nl
Nee, helaas niet. Ik ben gebonden aan de IS mount.
Ben nu aan het kijken voor de nieuwe Rockshox Recon naar aanraden van b2b.
Wel iets duurder maar een k-a afstand van ong. 465mm. Perfekt voor mijn fiets dus.
http://www.bike2build.nl/toonartikel.php?id=13200
Valt niet mee een passende voorvork te vinden
Ben nu aan het kijken voor de nieuwe Rockshox Recon naar aanraden van b2b.
Wel iets duurder maar een k-a afstand van ong. 465mm. Perfekt voor mijn fiets dus.
http://www.bike2build.nl/toonartikel.php?id=13200
Valt niet mee een passende voorvork te vinden

Ik denk dat ik me wat ongelukkig uitdruk. De RS is wat lager als de suntour.
Ik kan geen Marzocchi 2006 vork op mijn fiets zetten omdat mijn remklauwen daar niet op kunnen. Giant MPH remmen kunnen niet op een Postmount - IS adaptor omdat je dan grotere schijven moet hebben en dat past weer niet in mijn klauw.
en budget is een relatief begrip. 350 is zo een beetje de uitschieter naar boven. Kan ik wel lijden
Ik kan geen Marzocchi 2006 vork op mijn fiets zetten omdat mijn remklauwen daar niet op kunnen. Giant MPH remmen kunnen niet op een Postmount - IS adaptor omdat je dan grotere schijven moet hebben en dat past weer niet in mijn klauw.

en budget is een relatief begrip. 350 is zo een beetje de uitschieter naar boven. Kan ik wel lijden

Je hebt idd een adapter nodig.
Door die adapter komt je remklauw 1cm verder van de as.
Dat los je op door een 180mm schijf te monteren.
De MX comp is bij cycles4u.de een stuk goedkoper.
Ga 'm dan wel in de shop halen (M'gladbach), want opsturen is een crime bij die gasten.
Misschien kan je hier of daar nog een 2005 model vinden. Die zijn nog IS2000.
Je hebt trouwens MX comp coil en MX comp air.
Het verschil zit 'm in de veer, lucht of staal.
Lucht is lichter en beter op je gewicht af te stemmen.
Lucht is ook nog eens progressief, een voordeel bij kortere veerwegen (80mm)
Staal kan niet lekken.
Door die adapter komt je remklauw 1cm verder van de as.
Dat los je op door een 180mm schijf te monteren.
De MX comp is bij cycles4u.de een stuk goedkoper.
Ga 'm dan wel in de shop halen (M'gladbach), want opsturen is een crime bij die gasten.
Misschien kan je hier of daar nog een 2005 model vinden. Die zijn nog IS2000.
Je hebt trouwens MX comp coil en MX comp air.
Het verschil zit 'm in de veer, lucht of staal.
Lucht is lichter en beter op je gewicht af te stemmen.
Lucht is ook nog eens progressief, een voordeel bij kortere veerwegen (80mm)
Staal kan niet lekken.
hey dude DONT FORGET YOUR SAG
when you put in a longer travel fork, you should use more SAG, 30% of 80mm is 24mm, 30% of 120mm is, right 40mm.
So dont think that by putting in a longer fork will mess up your geometry.
But any fork is better then a suntour OAM fork.
Instead of a marzocchi I'd rather try a Rockshox for XC much much better suspension in the lower ranges
when you put in a longer travel fork, you should use more SAG, 30% of 80mm is 24mm, 30% of 120mm is, right 40mm.
So dont think that by putting in a longer fork will mess up your geometry.
But any fork is better then a suntour OAM fork.
Instead of a marzocchi I'd rather try a Rockshox for XC much much better suspension in the lower ranges
Why not? eh
In het Engels??M82A1 schreef:hey dude DONT FORGET YOUR SAG
when you put in a longer travel fork, you should use more SAG, 30% of 80mm is 24mm, 30% of 120mm is, right 40mm.
So dont think that by putting in a longer fork will mess up your geometry.
But any fork is better then a suntour OAM fork.
Instead of a marzocchi I'd rather try a Rockshox for XC much much better suspension in the lower ranges
Ik heb een Rockshox Recon 351 gekocht.
Ik heb die 120mm travel helemaal niet nodig, zelfs zonder die 30% sag.
Vanavond kan de nieuwe vork erin en zondag ga ik m proberen in Schoorl...
Zie er naar uit...

De klim was de afdaling waard
Vrijdag heb ik de Rosckshox Recon 351 gemonteerd en m zondag ff getest. Wow, wat een vork
Alle kuilen waar ik eerst om heen moet uit angst voor een faceplant kom ik nu gewoon rechtuit stomen. Geen centje pijn en gewoon netjes de lijn volgen. Bij afdalingen is het voorend van m'n fiets veeeeeel stabieler.
Aanrader!

Alle kuilen waar ik eerst om heen moet uit angst voor een faceplant kom ik nu gewoon rechtuit stomen. Geen centje pijn en gewoon netjes de lijn volgen. Bij afdalingen is het voorend van m'n fiets veeeeeel stabieler.
Aanrader!
De klim was de afdaling waard