magura hs33 remmen

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Harry67
magura hs33 remmen

Bericht door Harry67 » do mar 09, 2006 8:15 pm

hallo, wie zou zijn ervaring kunnen vertellen over de magura,s ,
ik heb een twijfel over schijfremmen (centerlocks) van shimano
of de magura hs33 help mij met de knoop door te hakken
alvast bedankt.

Bakkersma

Bericht door Bakkersma » vr mar 10, 2006 8:24 am

Remt beide goed. Ik vind het grote probleem van de HS33 dat je toch langzaam je velg verslijt.
Ook vond ik het een groot nadeel dat ik altijd mijn band leeg moest laten lopen om een wiel te verwijderen.

Nu al mijn bikes disc.

Groet.

msxx
Contacteer:

Bericht door msxx » vr mar 10, 2006 8:37 am

Bakkersma schreef: Ook vond ik het een groot nadeel dat ik altijd mijn band leeg moest laten lopen om een wiel te verwijderen.
Het is niet nodig om je band leeg te laten lopen... er is een QR mogelijkheid voor Magura's

Hoe dan ook, er zijn twee nadelen aan HS33's
Doordat je op de velg remt is het remvermogen nogal gevoelig voor de weersomstandigheden, daar heeft een schijf geen last van
Zoals al gezegd, de velgen slijten maar warmen ook op tijdens het remmen, dit kan bij zeer lange afdalingen en onhandige remtechniek voor lekke banden zorgen

Let zowiezo op in het geval het een update van een bestaande bike is dat je bike compatibel is met schijf en/of velgremmen. Als je geen schijf kunt monteren op je naaf en geen remklauw kunt monteren op je vork/frame dan houdt het toch al een eind op
En in geval van HS33 moeten je velgen geschikt zijn voor remwerking via de velg.

Als laatste punt: HS33 is natuurlijk goedkoper

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » vr mar 10, 2006 12:46 pm

Zoals al gezegd is HS-33 goedkoper in aanschaf maar ook in onderhoud.......dat is er nl. niet, behalve eens in de zoveel tijd blokjes vervangen maar dat is kinderspel.
Verder zijn HS-33 meer dan toereikend voor Nederlandse omstandigheden en de Ardennen. Ook in bergen staan ze hun mannetje.

Ik rij zelf icm ceramische velgen, voordeel:
-in de regen remmen ze nog beter
-je velgen slijten stukken minder.

dussssss©
DE site
MTB in Noordwest NL?->MTB Noordwest 9

msxx
Contacteer:

Bericht door msxx » vr mar 10, 2006 12:54 pm

Absolute rempower van een goede schijfrem is natuurlijk wel groter dan van een HS33, dat én het meer constante karakter maken dat ik de voorkeur geef aan schijven

Jumping Hansje

Bericht door Jumping Hansje » vr mar 10, 2006 2:15 pm

Voordelen HS 33: goedkoper dan schijfremmen, weinig tot geen onderhoud, (redelijk) veel remvermogen, zeker i.c.m ceramische velgen, bewezen kwaliteit.
Nadelen HS 33: veel modderophoping bij slecht weer, een tering werk om ze goed gemonteerd te krijgen qua afstelling, bij (zeer) lange afdalingen kans op lek rijden i.v.m. smelten van de banden door het remmen.
Voordelen schijfremmen: (iets) meer remvermogen, geen last van slijtage/ verhitting van de velg, geen last van modderophoping bij slecht weer, makkelijker je wiel (de)monteren, zelfs met een slinger in je velg kun je blijven rijden/ remmen.
Nadelen schijfremmen: duurder, afhankelijk van merk/model meer storinggevoelig.
Giant NRS Team.
Rocky Mountain Element.
American Eagle Lake Tahoe.

BOSS
Contacteer:

Re: magura hs33 remmen

Bericht door BOSS » vr mar 10, 2006 5:44 pm

Harry67 schreef:hallo, wie zou zijn ervaring kunnen vertellen over de magura,s ,
ik heb een twijfel over schijfremmen (centerlocks) van shimano
of de magura hs33 help mij met de knoop door te hakken
alvast bedankt.
Waar ga je ze vnl. voor gebruiken eigenlijk?

dussssss©
DE site
MTB in Noordwest NL?->MTB Noordwest 9

Harry67

Bericht door Harry67 » vr mar 10, 2006 7:38 pm

ik ga ze voornamelijk gebruiken voor in de bossen
en tourtochten .

Gène

Bericht door Gène » vr mar 10, 2006 8:16 pm

Welke bossen, De bossen in Nederland en Belgie, want dan heb je in principe genoeg aan HS 33's.
Wanneer je vaker in het hoog gebergte gaat rijden zou het handiger zijn om met schijfremmen te rijden, omdat deze betere remprestatie's hebben op langere afdalingen.

Ik heb zelf ervaring met het oude type van de HS 33's. Eerlijk gezegd ben ik blij dat ik van die remmen af ben. Ze waren veel te moeilijk af te stellen. Daarnaast kreeg ik nooit de remblokken gelijk naar de velg toe, wanneer de blokken al wat versleten waren. En ze zijn zwaar, veel te zwaar naar mijn mening. Ik rij wedstrijden dus gewicht telt wel mee. Ingeval van een lekke band, moest ik de band al wat leger terug plaatsen. Anders kwam de band klem te zitten tussen het frame en de linkse cylinder. Ik werkte met een QR systeem, een specialized hardtail frame en met Racing Ralph's 2.1. Wanneer er eens ontlucht moet worden moet je dat laten doen, omdat je met olie werkt. Je kan het wel zelf doen, maar enige handigheid (ervaring) is wel gewenst.

Groot voordeel: de geweldige remwerking en geen verkrampte vingers, omdat je maar weinig druk hoeft uit te oefenen.

Helaas ben ik een koppig mens en ga ik terug naar v-brake's omwille van de "nadelen". Persoonlijk denk ik met een goed onderhouden en goed werkend v-brake systeem in de buurt te kunnen komen bij de magura's.

Met andere woorden HS 33's. Een aanrader voor de toerder in Nederland die af en toe de ardenne opzoekt en soms de hoge bergen,. Anders schijfjes.

mzzl
Gène
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!

Harry67

Bericht door Harry67 » vr mar 10, 2006 8:32 pm

wat is een qr voor magura,s

Bakkersma

Bericht door Bakkersma » vr mar 10, 2006 8:33 pm

De QR van een HS33 zit maar aan 1 kant gemonteerd. Als je bredere banden monteert, 2.1 b.v., dan is dit niet voldoende en moet je de band leeg laten lopen om het wiel te demonteren.

Geloof mij ik heb jaren met HS33 op mijn fiets gereden.

Afbeelding

Groet KLAAS

Harry67

Bericht door Harry67 » vr mar 10, 2006 9:19 pm

bedankt ,zeer mooie foto .

Pato

Bericht door Pato » za mar 11, 2006 11:17 pm

HS33, zeker voor gaan! Ik heb reeds alle mogelijke merken van (schijf-)remmen gehad. Let even op de prijs van de remblokjes... Let even op het materiaal dat er aan die blokjes hangt... Bij schijfrem zie je niet hoever je blokje versleten is, je voelt het plots halverwege een toertocht. Levensgevaarlijk, want bij regenweer kan je gewoon niet meer stoppen ( ijzer op ijzer ). Ik heb ongeveer 10 jaar ervaring met verschillende soorten remsystemen. Schijfremmen zijn goed voor downhill, street, ... BEHALVE voor TT's. Toch verkies ik voor alle doeleinden de HS33 remmen.

msxx
Contacteer:

Bericht door msxx » zo mar 12, 2006 5:52 am

Pato schreef:HS33, zeker voor gaan! Ik heb reeds alle mogelijke merken van (schijf-)remmen gehad. Let even op de prijs van de remblokjes... Let even op het materiaal dat er aan die blokjes hangt... Bij schijfrem zie je niet hoever je blokje versleten is, je voelt het plots halverwege een toertocht. Levensgevaarlijk, want bij regenweer kan je gewoon niet meer stoppen ( ijzer op ijzer ). Ik heb ongeveer 10 jaar ervaring met verschillende soorten remsystemen. Schijfremmen zijn goed voor downhill, street, ... BEHALVE voor TT's. Toch verkies ik voor alle doeleinden de HS33 remmen.
Beetje kort door de bocht he... schijfremmen zijn uitstekend geschikt voor welk gebruik dan ook.
Net als bij elke rem kun je de slijtagegraad gewoon bekijken voordat je begint met je tocht, en als je denkt dat je richting de kritische grens gaat steek je toch een paar reserveblokken in je camelback?

Jumping Hansje

Bericht door Jumping Hansje » zo mar 12, 2006 9:05 am

Ben ik het roerend mee eens, heb het geluk gehad dat mijn eerste en tot nu toe enige schijfremmen Shimano XT 4 pot's staalflex zijn.
En eerlijk is eerlijk tot op heden hebben deze me nog nooit in de steek gelaten.
Dus het kan wel goed gaan met schijfremmen.
Giant NRS Team.
Rocky Mountain Element.

BLRacing

Bericht door BLRacing » zo mar 12, 2006 4:46 pm

Even een opsomming van mijn ervaringen met verschillende remsystemen.
Ik heb nu xtr v-brakes op mijn cube zitten. Maar eerlijk is eerlijk. Schijfremmen remmen remmen fantastisch, als ze werken. Ik begon met xt v-brakes. In 1999 kocht ik HS-33 voor mijn Giant ATX 1100. Enorme verbetering om eerlijk te zeggen t.o.v. de rammelende xt v-brakes. Behalve dit; Lucht uit de banden laten bij erg dikke banden en enorme modder ophoping waar ik echt een probleem mee had op mijn Giant.
2000 kocht ik een Crack'N'fail raven II (is ook echt gescheurd helaas) met CODA schijfremmen. Als er een schijfrem een Razzie award mag winnen dan zijn het deze remmen wel. Wat een idiote kwaliteit, veel te weinig remkracht en het waren gewoon gerebatchde Tektro remmen he.
Jaar later heb ik ze vervangen voor Hope Enduro M4 remmen. Er is één lid van dp die ooggetuige was van een vreselijke afgang van de remmen in Tsjechië. Tijdens een zeer heftige afdaling op asfalt stonden ze te roken als een gek. Had ik totaal geen remkracht meer, zat er een slag van 1.5 cm in de voorschijf en trilde mijn stuur zo erg dat ik bijna de controle over mijn fiets heb verloren :reallyevil: :bounce: .
2003 kocht ik een Spez enduro met XTR schijfremmen. Best goede remmen het eerste jaar op wat kinderziektes na - remblokken die spontaan uit de calipers sprongen in Amerongen x 2. Ze hadden in iedergeval de Cristalp met glans doorstaan. Had ik niet verwacht eigenlijk. Maar een jaar later moest ik mijn mening over XTR zeer grondig bijstellen. Al in de dagen voor de Cristalp van 2004 kreeg ik ernstige remproblemen. Remkracht was bij een beetje afdaling zoek - oke dan maar met mijn voeten remmen! Bij nadere inspectie na die rit bleek mijn voorrem volledig te lekken. Uit alle potentiele openingen die mogelijk waren kwam wel remolie. Maand later zat er een hele nieuwe voorrem op.
Bedankt Shimano! Cristalp toch uitgereden met een Hope rem van Wictor, die hem dus niet kon rijden omdat zijn Hope achterrem ook lekte als een zeef. Helaas had ik ook tijdens de race remproblemen met de Hope remmen hehehe om de week mooi af te sluiten.

En nu heb geen schijfremmen meer op mijn Enduro. Ze wacht nog op remmen. Welke het worden weet ik niet. Maar feit is wel dat ik gewoon altijd gedonder heb gehad met schijfremmen. Herfst vorig jaar heb ik een Cube elite opgebouwd met gewoon goede onderdelen. Ik heb zitten twijfelen tussen schijtremmen, v-brakes of hs-33. Het is XTR v-brakes geworden want ik kon ze overnemen van een vriend en ze waren nog niet gebruikt. En ik heb absoluut geen spijt. I.c.m. ceramische velgen remt het uitstekend alleen maakt het een beetje een schurend geluid. Boeie.

Deze jongen is blij met zijn v-remmen maar HS-33 remt ook uitstekend hoor. Het ziet er alleen een beetje lomp uit en dus moddergevoelig. Bandenwissel/reparatie kan soms een beetje priegelig zijn. Het schijnt dat de nieuwste generatie HS-33 wat handiger is met montage e.d.

Pato

Bericht door Pato » zo mar 12, 2006 8:16 pm

Dank U BLracing. Veel mensen hebben moeite om hun ongelijk toe te geven. Wij dus niet!!! Idd. bij lang gras of kleiachtige grond soms wat prob. met HS33, maar toch nog degelijke remkracht in tegenstelling tot schijven. Ik rijd sowieso met bandjes van 1,5", dus totaal geen prob om wielen te wisselen. Alle schijfremmen zijn goed in den beginne, 't is gelijk met de meeste vrouwen, na een tijdje worden ze ronduit slecht! :roll:

Bij remmen geldt hetzelfde als bij de totaliteit van een fiets : hoe simpeler, hoe beter! En ja, met een GOEDE remkabel, GOEDE remblokjes én een GOED remoppervlak denk je er zelfs niet aan om schijven te steken.

Een kenner.

msxx
Contacteer:

Bericht door msxx » ma mar 13, 2006 6:37 am

Pato schreef:Dank U BLracing. Veel mensen hebben moeite om hun ongelijk toe te geven. Wij dus niet!!! Idd. bij lang gras of kleiachtige grond soms wat prob. met HS33, maar toch nog degelijke remkracht in tegenstelling tot schijven. Ik rijd sowieso met bandjes van 1,5", dus totaal geen prob om wielen te wisselen. Alle schijfremmen zijn goed in den beginne, 't is gelijk met de meeste vrouwen, na een tijdje worden ze ronduit slecht! :roll:

Bij remmen geldt hetzelfde als bij de totaliteit van een fiets : hoe simpeler, hoe beter! En ja, met een GOEDE remkabel, GOEDE remblokjes én een GOED remoppervlak denk je er zelfs niet aan om schijven te steken.

Een kenner.
HS33's zijn uitstekende remmen, maar kennen hun beperkingen

Schijfremmen heb je in vele type en soorten, de één beter dan de ander, maar gemiddeld genomen zijn ze beter dan de HS33's, alleen hebben ze iets meer onderhoud nodig. En dan bedoel ik ook iets

Een opmerking als 'na een tijdje worden schijfremmen ronduit slecht' is dan ook onzin
Als je een kenner zou zijn (die je pretendeert te zijn) weet je dat zelf ook wel...

kazamarov

Bericht door kazamarov » di mar 14, 2006 6:57 pm

Voor toertochten en xc zou ik toch maar hs 33 nemen,plaatsen is echt niet zo moeilijk,plus eens ze geplaatst zijn ben je van die miserie al af.Maar de nadelen zijn geen "mud-clearance",en dat van die QR's voor Hs 33,de positie bij mij verandert lichtjes iedere keer als ik ze gebruik,weet niet wat het probleem is,de fietsenmaker trouwens ook niet,andere fietsenmaker geprobeerd die maguras a.d. lopende band verkoopt en installeert,en die raad zelf af van die Qr's te gebruiken,dus band nog steeds af laten.
Als je wielen al disc-brake al zijn uitgerust,zal het prijs verschil niet al te groot zijn.Setje Hayes hfx 9 in de Barracuda voor 180 euro geloof ik,setje Magura's schat ik toch ook 150 euros.
Wat misschien de ideale oplossing voor jou is,zijn de Avid Arch Rivals,je vind ze niet meer terug op hun website,maar bij Chain Reaction zijn ze nog te koop.Ben ze overlaatst nog op Nederlandse websites tegen gekomen.Dit is pas een V-brake,en ze zijn zooooo mooi meneer!De rest van V-brakes,en dan spreek ik enkel over LX,XT,XTR omdat ik die ken uit ervaring trekken grof gezegd op niet veel.
Zoek de Arch Rivals

Pato

Bericht door Pato » di mar 14, 2006 7:47 pm

Hayes HFX 9 zeer sterk af te raden hoor. Ik heb hier 3 koppels zo'n remmen in de kelder liggen te rotten! Niks dan miserie. Ze zijn idd. niet duur en worden op nogal wat goedkope fietsen standaard gemonteerd, maar worden er ook als allereerste item door de meeste serieuze xc'ers terug afgesmeten...

Jumping Hansje

Bericht door Jumping Hansje » do mar 16, 2006 9:53 am

Jammer hoor, begint weer de zoveelste discussie te worden schijfremmen versus velgremmen. :argue:
Giant NRS Team.
Rocky Mountain Element.

skalle

hs33

Bericht door skalle » wo mar 22, 2006 10:25 pm

In 99 eerste hydr. schijfrem aangeschaft op mijn nieuwe giant mcm.

voordeel: remkracht in alle omstandigheden zeer goed.
nadeel: zeer kostelijk in onderhoud .Sommige toertochten (rond het brusselse) is het zand blijkbaar schuurpapier voor de remblokken waardoor je onderweg verplicht nieuwe blokkjes moet plaatsen door snelle slijtage.(zelfs de originele!)prijs per set €20.
Door grotere krachten snellere slijtage van de voorvork met gevolg rapper speling .

Na twee jaar heb ik ze maar vervangen door de hs 33!!
tussentijd weer twee nieuwe fietsen gekocht met de hs 33.
ze hebben iets minder remkracht dan de schijfrem maar voldoen zeker voor TT, zelfs in de ardennen.
succes.

TuneBrother

Bericht door TuneBrother » wo mar 29, 2006 9:43 pm

Heb zelf hs33's gehad dus kort maar krachtig:
-Ik vind dat als je HS33's voordeel uit wilt buiten je ceramische velgen moet hebben
-Remkracht is goed maar van schijven algemeen beter
:o
Of-the-shelf is dialed for the masses, Principia tubing is dialed for performance!

Jipperd

Bericht door Jipperd » ma dec 03, 2007 10:30 pm

TuneBrother schreef:Heb zelf hs33's gehad dus kort maar krachtig:
-Ik vind dat als je HS33's voordeel uit wilt buiten je ceramische velgen moet hebben
-Remkracht is goed maar van schijven algemeen beter
:o
Ik weet dat ik een oud topic ophaal maar ik had een vraag over bovenstaand citaat. Ik rijd nu 2jaar met de HS33 en ze bevallen prima. Sinds kort heb ik ceramische velgen (mavic 717 ceramic) en ben ik dus ook overgestapt op andere remblokken. Ik heb gekozen voor de groene blokken. Ik rijd enkel toertochten en rijd zelf wat. Welke remblokkken zijn 'het beste' voor mijn gebruik de groene of de grijze.
alvast bedankt.

sneeuwpop

Bericht door sneeuwpop » ma dec 03, 2007 10:46 pm

Grijs is voor gewoon gebruik met ceramische velgen, groen is de race-versie, dwz zijn wat zachter en daarmee meer grip op de velg (en dus beter remvermogen) De groene gaan daarom ook minder lang mee, maar je velg deste langer.
“Its amazing how the World begins to change through the eyes of a cup of coffee!!â€￾

Plaats reactie