Welke GPS voor atb best geschikt

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
DrJ
Welke GPS voor atb best geschikt

Bericht door DrJ » ma apr 04, 2005 9:04 am

allereerst, ik weet niet of dit de juiste plaats is voor dit topic, maar kwam volgens mij redelijk in de buurt.

Ik ben op zoek naar een GPS welke te gebruiken is om mee te fietsen.
Dus:
- niet te groot, (fietsstuur/pols bevestiging)
- makkelijk maps uit te wisselen/downloaden (compatible)
- waterdicht.
- misschien mogelijkheid om routes "live" op te slaan tijdens rit.

Ik ben er al een aantal tegengekomen, maar weet er nog erg weinig van.
Wel weet ik dat mijn Ipaq/Tomtom niet geschikt is voor op de fiets ;)

Brum.

Re:Welke GPS voor atb best geschikt

Bericht door Brum. » ma apr 04, 2005 5:31 pm

- Niet te groot: ligt aan je voorkeur natuurlijk, je hebt GPS"n voor aan je pols, maar dat is meer een simpele fietscomputer, niet nuttig op de fiets. De Garmin eTrex en GPS60 lijn zijn erg goed voor op de fiets. De eTrex is het beste qua formaat, de GPS60 wil nog wel eens een beetje groot zijn..

- Maps zijn makkelijk uit te wisselen, moet je ze wel eerst kopen of via de andere, minder legale wegen...

- De Garmin outdoor units voldoen allemaal aan de IPX-7 certificering, 30 minuten waterdicht op een diepte van 1 meter. Heb het uitgeprobeerd in de vijver en ze zijn idd waterdicht.

- Routes sla je niet op, die gebruik je om in de auto te navigeren en maak je meestal thuis op je PC. Wat je bedoelt zijn tracks, vrijwel alle GPS units (alleen de hele simpele niet, maar die wil je sowieso niet) hebben de mogelijkheid om om bepaalde intervallen (tijd of afstand) een trackpoint te loggen, al deze points bij elkaar vormen een track. Mijn eTrex Legend logt in ieder geval erg goed, op een tocht van 2 uur kom ik uit op zo"n 800 trackpoints in de stand die ik gebruik, meer dan genoeg om de weg terug te vinden als je de track nog een keer gaat nafietsen.

Met een budget kunnen we je al een beter advies geven. Maar je moet zowieso je heil binnen de eTrex of GPS60-lijn van Garmin zoeken.

PocketPC"s zijn idd weinig geschikt voor de MTB, erg zonde om zo"n mooi apparaatje te mollen.

Schaamteloze copy-paste van MTB.nl, jezelf quoten is het leukst natuurlijk...
In Nederland fiets je routes door middel van tracks. Hier komt geen kaart bij kijken, die zijn eigenlijk alleen nuttig om je te orienteren. Voor het buitenland kun je echter Topografische kaarten krijgen, deze zijn wel erg nuttig voor op de fiets. Je moet hier echter wel een GPS unit voor hebben die mapping ondersteunt. Om tracks in je GPS te laden kun je freeware programmas van het internet halen, voor de kaarten in je GPS te laden kun je verschillende programmas gebruiken, ik gebruik gewoon de software van Garmin zelf (Mapsource).

Het kaartmateriaal is echter vrij duur en je zult voor jezelf moeten bepalen of je het ervoor over hebt. Een topografische kaart van het Alpen gebied kan makkelijk E100 of meer kostten...

Dan het apparaat zelf, sowieso voor een Garmin unit gaan, bijna alle software/kaarten/tracks zijn afgestemd op dit merk. Met een Magellan zal je ook een heel eind komen, maar af en toe toch tegen de lamp lopen omdat "ie niet ondersteund word. Voor de fiets is de eTrex lijn qua afmetingen ideaal, een lijntje hoger kom je bij de GPS60(C)((S)) uit.

Ik heb zelf een eTrex Legend, meer dan genoeg ruimte voor tracks/tracklogs/routes en waypoints, mooie afmetingen en de ontvangst van de patch antenne valt me zeker, ook in het bos, niet tegen. Hij heeft wel een beperkt geheugen voor kaarten, maar topografische kaarten zijn er voor NL toch niet en kopen doe ik ze ook niet. De kaarten die ik erin heb zitten is van mijn omgeving en andere plekken waar ik vaak fiets, dit vooral ter orientatie. Ook in de auto is het een erg handig ding.

Dan heb je nog de GPS60 lijn, qua formaat wat minder gunstig voor op de fiets, maar als je ze kunt betalen zeker een aanrader. De sterkere antenne kan in het bos en de bergen een voordeel zijn, ook het grotere scherm en de knoppen op het front zijn gunstig tov de eTrex lijn.

Als laatste heb je nog een fietshouder nodig, voor de eTrex lijn heeft Garmin zelf een systeem waarbij je de deksel van het batterijcompartiment vervangt en op je stuur een houder vergelijkbaar met een fietscomputerhouder hebt. Ik vond dit systeem zelf niets (niet stabiel genoeg en de GPS wil er ook wel eens uit), heb nu een RAM cradle met een eigen gefabriekste QR eraan, werkt fantastisch!

ELVIS

Bericht door ELVIS » di apr 05, 2005 1:53 pm

Brum. schreef:

- De Garmin outdoor units voldoen allemaal aan de IPX-7 certificering, 30 minuten waterdicht op een diepte van 1 meter. Heb het uitgeprobeerd in de vijver en ze zijn idd waterdicht.

Die (Etrex) van mij vond 10 minuten in een wasmachine (voorwassen) al erg genoeg en overleed ter plekke, wel een nieuwe gehad van Garmin.

Watje

Bericht door Watje » ma apr 25, 2005 7:57 pm

Ikzelf gebruik een Garmin 60 CS. Ik heb de topografische kaart van België geinstalleerd. Het voordeel is dat je leuke stukken, die je toevallig ontdekt, later op je pjoeter terug kan vinden en zo een tocht uitstippelen waarin je de saaie stukken weglaat. Nog een voordeel is dat je kan rijden waar je wil en je altijd je weg terugvindt (handig als je alleen gaat biken).

Hij laat je alles weten, van het aantal hoogtemeters dat je hebt gedaan tot de hoeveelheid str*nt die je na een drop in je broek zou moeten vinden.

Nu de nadelen:
een topgrafische kaart is veel duidelijker op het terrein, omdat je zo een volledig overzicht hebt van het gebied en aldus makkelijker een rit kan uitgestippeld worden op het terrein zelf.

De topografische kaart van Garmin, is een klein beetje veel niet volledig. We hebben ooit singletracks gereden waarvan de GPS het bestaan niet wist. De topomap is "duidelijk", maar je moet verdomd goed turen op het kleine schermpje (als je uitgezoomd bent)

Als je met een Mac werkt is het een ware beproeving om de software (via Virtual PC) en je GPS via een seriële adapter te laten werken. Normaal gezien zou het probleem in VP7 moeten pgesost zijn en zou je kastje via USB moeten kunnen praten met je Mac.

Met PC zouden er geen problemen zijn.

Het beperkte geheugen laat niet toe om de topomap EN de wegenkaarten van Europa te laden. Veel switchen tussen de kaarten als je je GPS ook in de wagen wenst te gebruiken.

Ik ben de eerste om het gebruik van batterijen te promoten (ik verkoop ze namelijk), maar deze jongens vreten batterijen. Zeker als EGNOS is ingeschakeld.

Als je nog vragen zou hebben, wil je altijd wel proberen te antwoorden.

groenten,
Bart

k@tze

Bericht door k@tze » ma apr 25, 2005 8:32 pm

Hoe zit het met de nauwkeurigheid, snelheid van meting en meetmethode van de toestellen? Zijn er grote verschillen cq afwijkingen?

coccobill

Bericht door coccobill » wo apr 27, 2005 9:38 am

in het bos (dus onder de bomen) wil contact met de satelieten nog wel eens zoek raken. Helaas, maar niets aan te doen. Vooral "s zomers als het gebladerte op z"n max is zijn deze probleempjes het ergste.

Verder zijn ze (Legend/Summit/Vista van Etrex) nauwkeurig genoeg (voor wat?). Ik vergelijk de hoogtemeters nog wel eens met mijn hoogtemeter op mijn VDO klokkie...liggen altijd erg dicht bij elkaar ( orde grootte 1-2 m verschil). Dit kan toeval zijn maar geloof ik niet. Afgelopen Ardennen-tochtje ergens een bordje tegengekomen met hoogte van de lokale "top" : GPS gaf 1 m lager aan geloof ik. Verder kan de GPS mooi gebruiken om je snelheidsmeter in de auto te checken / calibreren :o)

Voor snelheid van metingen en methoden gewoon even op http://www.garmin.com/ kijken denk ik...

franciss

Bericht door franciss » vr apr 29, 2005 9:41 pm

Watje schreef:
Ikzelf gebruik een Garmin 60 CS. Ik heb de topografische kaart van België geinstalleerd. Het voordeel is dat je leuke stukken, die je toevallig ontdekt, later op je pjoeter terug kan vinden en zo een tocht uitstippelen waarin je de saaie stukken weglaat. Nog een voordeel is dat je kan rijden waar je wil en je altijd je weg terugvindt (handig als je alleen gaat biken).

Hij laat je alles weten, van het aantal hoogtemeters dat je hebt gedaan tot de hoeveelheid str*nt die je na een drop in je broek zou moeten vinden.

Nu de nadelen:
een topgrafische kaart is veel duidelijker op het terrein, omdat je zo een volledig overzicht hebt van het gebied en aldus makkelijker een rit kan uitgestippeld worden op het terrein zelf.

De topografische kaart van Garmin, is een klein beetje veel niet volledig. We hebben ooit singletracks gereden waarvan de GPS het bestaan niet wist. De topomap is "duidelijk", maar je moet verdomd goed turen op het kleine schermpje (als je uitgezoomd bent)

Als je met een Mac werkt is het een ware beproeving om de software (via Virtual PC) en je GPS via een seriële adapter te laten werken. Normaal gezien zou het probleem in VP7 moeten pgesost zijn en zou je kastje via USB moeten kunnen praten met je Mac.

Met PC zouden er geen problemen zijn.

Het beperkte geheugen laat niet toe om de topomap EN de wegenkaarten van Europa te laden. Veel switchen tussen de kaarten als je je GPS ook in de wagen wenst te gebruiken.

Ik ben de eerste om het gebruik van batterijen te promoten (ik verkoop ze namelijk), maar deze jongens vreten batterijen. Zeker als EGNOS is ingeschakeld.

Als je nog vragen zou hebben, wil je altijd wel proberen te antwoorden.

groenten,
Bart

Waarom heb je dan ook egnos ingeschakeld?? Dat werkt toch niet.. hij blijft heel de tijd zoeken naar die sataliet. Dit zorgt er ook weer voor dat het laden van kaarten langzamer gaat. Ik zelf heb een Garmin Etrex Legend. Helaas zijn er voor nederland nog geen topo kaarten.
Weet iemand hoe precies die zijn? hoe zit het met paden in een bos bijvoorbeeld? Want aan alleen extra hoogte lijnen heb ik ook niks hier bij soest.
Verder zijn de tracks van mtb-routes natuurlijk super handig! Hier in soest bijvoorbeeld is er vaak weer es een paaltje verdwenen en dan zie je wel waar je naartoe moet. Niet dat ik het daar nu nog voor nodig heb maar het idee is er :P

Weet iemand trouwens een site met duitse MTB-routes voor op de GPS? in de zomervakantie naar grafenau in beieren en daar heb je 4 routes en weet niet hoe goed ze zijn aangegeven..

Z-Blocker

Bericht door Z-Blocker » di mei 17, 2005 3:16 pm

Ik gebruik een Garmin Geko, klein en niet belachelijk duur.
Je kan met een bevestigingsstuk (Garmin) de GPS op je stuur monteren.
Er zitten geen topografische kaarten in maar dat heb ik toch niet nodig als ik door de bossen en velden vlam.
Prijs/kwaliteit waarschijnlijk het beste wat je kan vinden.

Z.

kooz
Contacteer:

Bericht door kooz » wo aug 03, 2005 1:47 pm

wij hebben hier nu de Magellan Platinum
betaal je wel een prijs voor maar dan heb je wel alles..
Military-grade ruggedised,
Water-resistant,
Vehicle-mountable,
12-satellite system,
64Mb expansion included!
-barometerstanden
-snelheden allemaal natuurlijk..

net terug uit engeland en er weer een hoop lol van gehad..want vind jij het verschil tussen de paden ende schapenpaadjes daaro in de bergen mar is ;D

kooz

SkyAlloy

Bericht door SkyAlloy » ma aug 29, 2005 6:59 pm

Ik gebruik nu al dik een jaar de Magellan Meraddian Platinum, wel een wat groter apparaat dan de gemiddelde GPS. Maar als voordeel dat het geheugen uitbreidbaar is met SD-geheugen kaartjes.

Tip: kijk "s naar de Explorist serie van Magellan.

Ik gebruik de GPS voornamelijk om tijdens fietsvakanties de route te bepalen en de jeugdherbergen te zoeken. Na een lange dag fietsen is het wel handig dat je snel kan zoeken waar de jeugdherberg is.

SkyAlloy

Brum.

Bericht door Brum. » wo aug 31, 2005 1:51 pm

kooz schreef:
wij hebben hier nu de Magellan Platinum
betaal je wel een prijs voor maar dan heb je wel alles..
Military-grade ruggedised,
Water-resistant,
Vehicle-mountable,
12-satellite system,
64Mb expansion included!
-barometerstanden
-snelheden allemaal natuurlijk..

Dit heeft elke GPS... Op "t geheugen na dan.

Magellan zou ik zelf niet zo snel kopen, bijna alle software/tracks/kaarten etc. zijn geschikt voor Garmin en in veel mindere mate voor Magellan. Ook loopt Magellan nogal achter op Garmin qua ontvangers, maar ze schijnen met een volledig nieuwe lijn te komen. Opzich geen slechte zaak als Garmin wat concurrentie krijgt.

SkyAlloy

Bericht door SkyAlloy » wo aug 31, 2005 6:54 pm

Die nieuwe serie van Magellan is de Explorist Serie.
Nadeel: een dure Li-Ion Accu ipv AA-batterijen.
Voordeel: kleiner dan de gemiddelde Magellan, ongeveer net zo groot als een etrex van Garmin.

SkyAlloy

Dirt4breakfast

Bericht door Dirt4breakfast » wo sep 14, 2005 5:40 pm

PDA is misschien toch wel geschikt... google maar eens naar "rugged PDA" dat in combinatie met een bluetooth gps receiver die je gewoon in je kontzak of zadeltas kan mikken lijkt mij toch een hele redelijke oplossing.
En daarbij heb je natuurlijk nog het voordeel dat je er meer mee kan dan alleen navigeren... Laatst al ergens een adaptertje gezien waarmee je "m ook als fietscomputer kunt gebruiken. inclusief software voor data analyse in het veld...

Cubeman

Bericht door Cubeman » zo sep 18, 2005 12:35 pm

Gebruik zelf al enige tijd een Garmin Etrex Vista en ben er zeer over te spreken!
Gebruik hem niet zo veel met mountinbiken maar op fietsvakantie is het soms erg handig!
Heb er een Garmin stuurhouder bij gekocht en dat werkt mooi.
In het begin wat twijfels over de duuzaamheid maar nu niet meer.

Veel (groene)campings hebben tegenwoordig hun coordinaat in de beschrijving staan en dat is best handy om er te komen door het bos ed.
Ik heb al meerdere keren natuurkampeerterreinen bezocht die ik zonder GPS waarschijnlijk niet gevonden had.
Ook leuk om op een langere vakantie dagelijk vast te leggen waar je overnacht hebt, kan je later thuis terugkijken waar je geweest bent.
Hoogtemeter is ook wel mooi, maar die op m"n Suunto X-lander werkt nauwkeuriger heb ik het idee.
Voor navigatie in de auto gebruik ik gewoon een smartphone PDA met Tom Tom 5.

lazytjai

Bericht door lazytjai » do mar 02, 2006 1:12 pm

Afbeelding

Naviion heb hem niet maar lijkt me wel wat.

http://www.2-wielers.nl/shop/

Bij Hendrikx 2-wielers tekoop voor 175 euro volgens mij goedkoper dan meeste garmin en deze heeft gelijk alle fiest comp funties.

http://www.naviion.com/us/

Plaats reactie