- Niet te groot: ligt aan je voorkeur natuurlijk, je hebt GPS"n voor aan je pols, maar dat is meer een simpele fietscomputer, niet nuttig op de fiets. De Garmin eTrex en GPS60 lijn zijn erg goed voor op de fiets. De eTrex is het beste qua formaat, de GPS60 wil nog wel eens een beetje groot zijn..
- Maps zijn makkelijk uit te wisselen, moet je ze wel eerst kopen of via de andere, minder legale wegen...
- De Garmin outdoor units voldoen allemaal aan de IPX-7 certificering, 30 minuten waterdicht op een diepte van 1 meter. Heb het uitgeprobeerd in de vijver en ze zijn idd waterdicht.
- Routes sla je niet op, die gebruik je om in de auto te navigeren en maak je meestal thuis op je PC. Wat je bedoelt zijn tracks, vrijwel alle GPS units (alleen de hele simpele niet, maar die wil je sowieso niet) hebben de mogelijkheid om om bepaalde intervallen (tijd of afstand) een trackpoint te loggen, al deze points bij elkaar vormen een track. Mijn eTrex Legend logt in ieder geval erg goed, op een tocht van 2 uur kom ik uit op zo"n 800 trackpoints in de stand die ik gebruik, meer dan genoeg om de weg terug te vinden als je de track nog een keer gaat nafietsen.
Met een budget kunnen we je al een beter advies geven. Maar je moet zowieso je heil binnen de eTrex of GPS60-lijn van Garmin zoeken.
PocketPC"s zijn idd weinig geschikt voor de MTB, erg zonde om zo"n mooi apparaatje te mollen.
Schaamteloze copy-paste van MTB.nl, jezelf quoten is het leukst natuurlijk...
In Nederland fiets je routes door middel van tracks. Hier komt geen kaart bij kijken, die zijn eigenlijk alleen nuttig om je te orienteren. Voor het buitenland kun je echter Topografische kaarten krijgen, deze zijn wel erg nuttig voor op de fiets. Je moet hier echter wel een GPS unit voor hebben die mapping ondersteunt. Om tracks in je GPS te laden kun je freeware programmas van het internet halen, voor de kaarten in je GPS te laden kun je verschillende programmas gebruiken, ik gebruik gewoon de software van Garmin zelf (Mapsource).
Het kaartmateriaal is echter vrij duur en je zult voor jezelf moeten bepalen of je het ervoor over hebt. Een topografische kaart van het Alpen gebied kan makkelijk E100 of meer kostten...
Dan het apparaat zelf, sowieso voor een Garmin unit gaan, bijna alle software/kaarten/tracks zijn afgestemd op dit merk. Met een Magellan zal je ook een heel eind komen, maar af en toe toch tegen de lamp lopen omdat "ie niet ondersteund word. Voor de fiets is de eTrex lijn qua afmetingen ideaal, een lijntje hoger kom je bij de GPS60(C)((S)) uit.
Ik heb zelf een eTrex Legend, meer dan genoeg ruimte voor tracks/tracklogs/routes en waypoints, mooie afmetingen en de ontvangst van de patch antenne valt me zeker, ook in het bos, niet tegen. Hij heeft wel een beperkt geheugen voor kaarten, maar topografische kaarten zijn er voor NL toch niet en kopen doe ik ze ook niet. De kaarten die ik erin heb zitten is van mijn omgeving en andere plekken waar ik vaak fiets, dit vooral ter orientatie. Ook in de auto is het een erg handig ding.
Dan heb je nog de GPS60 lijn, qua formaat wat minder gunstig voor op de fiets, maar als je ze kunt betalen zeker een aanrader. De sterkere antenne kan in het bos en de bergen een voordeel zijn, ook het grotere scherm en de knoppen op het front zijn gunstig tov de eTrex lijn.
Als laatste heb je nog een fietshouder nodig, voor de eTrex lijn heeft Garmin zelf een systeem waarbij je de deksel van het batterijcompartiment vervangt en op je stuur een houder vergelijkbaar met een fietscomputerhouder hebt. Ik vond dit systeem zelf niets (niet stabiel genoeg en de GPS wil er ook wel eens uit), heb nu een RAM cradle met een eigen gefabriekste QR eraan, werkt fantastisch!