tunen spv shock and fork
Moderator:Beheerders
heb iemand weleens horen zeggen dat ie zijn voorvork had laten tunen zodat die zonder spv druk kan rijden.
waar kan je dat laten doen en wat voeren ze allemaal uit zowel fork als shock wil ik laten doen als dat kan.
verder vind ik de rebound van mijn breakout plus behoorlijk langzaam kan daar iets aan gedaan worden?
waar kan je dat laten doen en wat voeren ze allemaal uit zowel fork als shock wil ik laten doen als dat kan.
verder vind ik de rebound van mijn breakout plus behoorlijk langzaam kan daar iets aan gedaan worden?
Voor je eerste vraag: laten upgraden naar SPV evolve, laten doen bij bikeright. Of het voor de shock hetzelfde inhoudt als voor de vorken weet ik niet (ik denk van niet) Neem eens contact met ze op voor je specifieke vragen (hoe en wat ...)
www.bikeright.nl
www.bikeright.nl
ik heb gebeld. het volgende hebben ze me verteld:
voorvork kan zonder spv druk gereden worden zonder gevaar voor beschadiging van de interne delen.
Ik heb de spv druk van mijn vork gehaald. resultaat was geen rebound demping. dus dat werkt toch niet zoals ze zeggen. en nu ik hem op druk zet dan werkt de vork niet meer goed. dus ben bang dat het wel schade heeft veroorzaakt.
Het lekken van de spv druk van de achterdemper is niet goed en kan schade veroorzaken, men heeft zonder spv druk geen rebound. het lekken zou kunnen komen door een scheef frame waardoor de afdichtingen open staan.
Maar komt de spv druk wel bij de afdichtingen van die as??? volgens mij niet.
ik zal ze morgen nog eens bellen. wat ze overigens niet op prijs stellen. ik vond die meneer aan de telefoon nou niet echt behulpzaam. hij zegt dat ik me tot een dealer moet wenden. ik werk sinds kort bij een fietsenzaak en ze weten er daar minder van af dan ik. ik vind daarom dat de voorlichting vanuit bikeright/manitou naar de dealers zeer slecht is.
iemand van dit forum werkt toch bij bikeright? kan die hier misschien een bevredigend antwoord geven???
voorvork kan zonder spv druk gereden worden zonder gevaar voor beschadiging van de interne delen.
Ik heb de spv druk van mijn vork gehaald. resultaat was geen rebound demping. dus dat werkt toch niet zoals ze zeggen. en nu ik hem op druk zet dan werkt de vork niet meer goed. dus ben bang dat het wel schade heeft veroorzaakt.
Het lekken van de spv druk van de achterdemper is niet goed en kan schade veroorzaken, men heeft zonder spv druk geen rebound. het lekken zou kunnen komen door een scheef frame waardoor de afdichtingen open staan.
Maar komt de spv druk wel bij de afdichtingen van die as??? volgens mij niet.
ik zal ze morgen nog eens bellen. wat ze overigens niet op prijs stellen. ik vond die meneer aan de telefoon nou niet echt behulpzaam. hij zegt dat ik me tot een dealer moet wenden. ik werk sinds kort bij een fietsenzaak en ze weten er daar minder van af dan ik. ik vind daarom dat de voorlichting vanuit bikeright/manitou naar de dealers zeer slecht is.
iemand van dit forum werkt toch bij bikeright? kan die hier misschien een bevredigend antwoord geven???
Als je bij die zaak werkt zeg dat dan gewoon aan de telefoon, dan weten ze bij bikeright dat het via een dealer loopt en zijn ze daar ook weer blij. Ik had ze pas ook nog aan de lijn en behulpzaam vond ik de man die ik sprak zeker (maar ik belde dan ook namens m'n werk).
Voorzover ik weet is het niet goed om zomaar zonder spv druk te gaan rijden. Contacteer Tanja (hier T) eens. Zij heeft destijds haar vork laten tunen naar spv+ en ook zo aan laten passen dat ze zonder druk in de spv kamer kon rijden (dacht ik).
Voorzover ik weet is het niet goed om zomaar zonder spv druk te gaan rijden. Contacteer Tanja (hier T) eens. Zij heeft destijds haar vork laten tunen naar spv+ en ook zo aan laten passen dat ze zonder druk in de spv kamer kon rijden (dacht ik).
als ik aan die beste man vraag of ik mijn spv kan laten modificeren zodat ik zonder druk kan rijden zegt ie dat ik dan tpc demping moet laten inbouwen. lijkt me dat ie dan niet weet waar ie het over heeft. en vervolgens zegt dat dat nu al mogelijk is.
ik zal het eens aan tanja vragen en morgen nog eens bellen.
waarom zijn ze blij als een dealer belt???
ik zal het eens aan tanja vragen en morgen nog eens bellen.
waarom zijn ze blij als een dealer belt???
Vork met SPV kan je standaard niet zonder druk rijden, alle rebound demping valt dan weg en daarna is dan meestal ook de spv klep lek, resultaat is dat de vork gaat klapperen. Het is wel mogelijk om zonder druk te rijden na een aanpassing van de demper.
Ombouw naar TPC zal wel kunnen maar dan moet alles in de demper vervangen worden, en waarschijnlijk ook een en ander aangepast worden afhankelijk wat voor een vork het is.
SPV druk in de demper is gescheiden van de olie dmv een zuiger, dit heeft dus niks te maken met of de demper wel of niet onder spanning zit in een frame. Dit is overigens nooit goed, op den duur gaat de coating van je spindel slijten waardoor hij kan gaan lekken (olie). Lucht lek zit meestal in het ventiel of de afdichting van het reservoir. Als de demping ook niet meer goed is kan de o-ring van de scheidingszuiger lek zijn, dan lekt er lucht bij de olie en word de demping vaag, vooral rebound.
Ombouw naar TPC zal wel kunnen maar dan moet alles in de demper vervangen worden, en waarschijnlijk ook een en ander aangepast worden afhankelijk wat voor een vork het is.
SPV druk in de demper is gescheiden van de olie dmv een zuiger, dit heeft dus niks te maken met of de demper wel of niet onder spanning zit in een frame. Dit is overigens nooit goed, op den duur gaat de coating van je spindel slijten waardoor hij kan gaan lekken (olie). Lucht lek zit meestal in het ventiel of de afdichting van het reservoir. Als de demping ook niet meer goed is kan de o-ring van de scheidingszuiger lek zijn, dan lekt er lucht bij de olie en word de demping vaag, vooral rebound.
:worship: bedankt mech dat is een antwoord waar ik iets aan heb. maar ik kan nu dus wel stellen dat de spv klep in de vork kapot is.
kan ditzelfde ook gebeuren bij de achterdemper??? ik vind dat verhaal van die uitlijning ook al niet te geloven. hij zei zelfs dat dat vooral bij santa cruz en ...(vergeten) voorkwam. maar is dus onzin dat dat invloed heeft op de spv druk.
aargh hier baal ik van. door fout advies van bikeright is me vork dus kapot
kan ditzelfde ook gebeuren bij de achterdemper??? ik vind dat verhaal van die uitlijning ook al niet te geloven. hij zei zelfs dat dat vooral bij santa cruz en ...(vergeten) voorkwam. maar is dus onzin dat dat invloed heeft op de spv druk.
aargh hier baal ik van. door fout advies van bikeright is me vork dus kapot
Dat die SPV klep in je vork kapot is is je eigen schuld, niet van Bikeright (zelfs al had degene die je hebt gesproken niet voldoende technische kennis hierover), want je vermoedde zelf dat je al SPV evolve had (check een van je eerdere posts) wat je dus wel toelaat om zonder druk te rijden, via de telefoon kunnen ze niet zien of jou vork nog standaard SPV is of evolve. No offence, maar je moet een beetje opletten en ff nadenken voor je de schuld zomaar doorschuift op een ander.Djamgils schreef: aargh hier baal ik van. door fout advies van bikeright is me vork dus kapot
Dat ze niet graag hebben dat consumenten hen opbellen met allerhande technische vragen en problemen kan ik best in komen, als ze dat toelaten moeten ze een technieker fulltime telefonist laten spelen denk ik. dus als je bij een winkel werkt, tof voor jou, bel dan ff in naam van de winkel, anders vraag je je dealer om ff te informeren, en iedereen is blij. Het probleem in onze maatschappij is dat er nog weinig geduld is, we willen alles NU weten en niet morgen en dat kan natuurlijk niet altijd.

Evolve werkt met het zelfde principe als gewone spv en heeft dus druk nodig (min 1bar) om te werken. Het systeem om zonder druk te rijden heeft nooit in een standaard vork gezeten en is alleen gebruikt op downhill vorken om deze beter aan te laten spreken op wortels, en met vlakke bochten voor meer grip.
Ik werk tegenwoordig aan fabrieks vering van Enduro en crossmotoren.
Je werkt dus niet meer bij BikeRight? Zeer spijtige zaak vind ik dat ... Jij was zo ongeveer de enige die de tijd nam om e.e.a. zo duidelijk mogelijk uit te leggen.Mech schreef:
Dat verklaart dan misschien ook waarom ik laatst een beetje vreemde uitleg kreeg toen ik m'n Dorado heb laten herstellen.
Need some handbuilt wheels? Mail me: luc.vanrutten@telenet.be
ja sorry, ik heb ook altijd horen zeggen dat SPV evolve zonder druk gereden kan worden, nu heb jij zonder druk gereden omdat ze je vertelden dat dat kon, nu is je SPV klep daardoor kapot en je steekt de schuld zo op bikeright maar via de telefoon kunnen ze toch niet zien welk binnenwerk jij hebt, en als jij het niet zeker weet en zij jouw mss verkeerd advies geven doordat jij zelf hen in de eerste plaats mss verkeerde informatie over je vork hebt gegeven ... dus mss ligt de schuld niet echt bij hen maar bij jouw onwetendheidDjamgils schreef:ik had al gemaild een week eerder. dus had al best veel geduld gehad vond ik zo zelf.
ik snap je verhaal niet helemaal over de schuld en wat dat met evolve te maken heeft.
volgens jou kun je met spv evolve zonder druk rijden???
Maar nu blijkt dat SPV evolve toch niet zomaar zonder druk kan gereden worden :-/ Zelf heb ik geen SPV vork dus kan niet uit ervaring spreken.
Als het over atmosferische druk ging zou je vork nu niet kapot zijn, want dat is in feite het vertrekpunt nul, anders zou je vacuüm moeten trekken om op nul te komen
UIteraard, ik begrijp je standpunt, maar ik ging er zelf ook van uit dat Evolve zonder druk kon gereden worden, en jij dacht dat je Evolve hebt... je begrijpt wel wat ik bedoelde dat de schuld dan niet bij bikeright ligt. Maar nu blijkt dat Evolve toch een minimale druk nodig heeft en dat verandert heel de zaak, dus dan hebben ze je idd fout advies gegeven.Djamgils schreef:bikeright is het nederlandse aanspreekpunt als je vragen hebt. ik wilde zeker weten of ik nu wel of niet zonder druk kon rijden. als ik het vraag en ze zeggen dat het kan terwijl dat niet zo is dan vind ik dat een fout van hun waarvoor ik niet wil opdraaien.