Towpswing downswing

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
dreejt
Towpswing downswing

Bericht door dreejt » wo dec 07, 2005 10:13 pm

Ik zie vaak de termen topswing en downswing voorbij komen op verschillende fora en verkoopsites. Kan iemand mij uitleggen wat het voordeel van het een of ander is? Ik wil namelijk een fatsoenlijk voor derailluer kopen voor mijn terrago (2005) maar heb geen idee waar ik voor moet kiezen..
Tjeerd

Thijsje
Contacteer:

Bericht door Thijsje » wo dec 07, 2005 10:49 pm

Een downswing derailleur gaat wat langer mee, en is wat preciezer dan een topswing derailleur. Ik zou dus, als het past, meteen voor een downswing model gaan...

Waarschijnlijk past een DS gewoon op jouw bike, het past alleen op sommige fullies niet, en hardtails waarbij de nokjes voor de bidonhouder een beetje ongelukkig uitkomen.

edit: ik heb eventueel nog wel een downpull downswing LX voorderailleur voor je liggen. PB me maar als je interesse hebt.

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » do dec 08, 2005 7:55 am

Bij een downswing zit de klem dus boven het scharnier gedeelte van de derailleur, bij top swing zit de klem onder het scharnier gedeelte.

Ter vergelijking, een busje heeft vaak een downswing klep, terwijl een vracht wagen vaak een topswing laadklep heeft :D

Wat Thijsje zegt is waar, als je ruimte hebt een downswing gebruiken, veel minder gevoelig voor speling. Op fullys of fietsen met raar gevormde buizen komt een downswing soms niet uit, soms zit de klem in de weg voor montage van een tweede bidonhouder, of zelfs over het gat voor de bidonhouder :o

Downpull en toppull spreekt voor zich lijkt me.

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

Pino

Bericht door Pino » do dec 08, 2005 8:09 am

JJ schreef:Bij een downswing zit de klem dus boven het scharnier gedeelte van de derailleur, bij top swing zit de klem onder het scharnier gedeelte.

Ter vergelijking, een busje heeft vaak een downswing klep, terwijl een vracht wagen vaak een topswing laadklep heeft :D

Wat Thijsje zegt is waar, als je ruimte hebt een downswing gebruiken, veel minder gevoelig voor speling. Op fullys of fietsen met raar gevormde buizen komt een downswing soms niet uit, soms zit de klem in de weg voor montage van een tweede bidonhouder, of zelfs over het gat voor de bidonhouder :o

Downpull en toppull spreekt voor zich lijkt me.

JJ
Heb jij ineens weer verstand van derailleurs?

Hup, in je hok.

Plaats reactie