Ik zie vaak de termen topswing en downswing voorbij komen op verschillende fora en verkoopsites. Kan iemand mij uitleggen wat het voordeel van het een of ander is? Ik wil namelijk een fatsoenlijk voor derailluer kopen voor mijn terrago (2005) maar heb geen idee waar ik voor moet kiezen..
Tjeerd
Towpswing downswing
Moderator:Beheerders
Een downswing derailleur gaat wat langer mee, en is wat preciezer dan een topswing derailleur. Ik zou dus, als het past, meteen voor een downswing model gaan...
Waarschijnlijk past een DS gewoon op jouw bike, het past alleen op sommige fullies niet, en hardtails waarbij de nokjes voor de bidonhouder een beetje ongelukkig uitkomen.
edit: ik heb eventueel nog wel een downpull downswing LX voorderailleur voor je liggen. PB me maar als je interesse hebt.
Waarschijnlijk past een DS gewoon op jouw bike, het past alleen op sommige fullies niet, en hardtails waarbij de nokjes voor de bidonhouder een beetje ongelukkig uitkomen.
edit: ik heb eventueel nog wel een downpull downswing LX voorderailleur voor je liggen. PB me maar als je interesse hebt.
- JJ
- Forumbeheerder
- Berichten:7298
- Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
- Locatie:Bunschoten
- Contacteer:
Bij een downswing zit de klem dus boven het scharnier gedeelte van de derailleur, bij top swing zit de klem onder het scharnier gedeelte.
Ter vergelijking, een busje heeft vaak een downswing klep, terwijl een vracht wagen vaak een topswing laadklep heeft
Wat Thijsje zegt is waar, als je ruimte hebt een downswing gebruiken, veel minder gevoelig voor speling. Op fullys of fietsen met raar gevormde buizen komt een downswing soms niet uit, soms zit de klem in de weg voor montage van een tweede bidonhouder, of zelfs over het gat voor de bidonhouder
Downpull en toppull spreekt voor zich lijkt me.
JJ
Ter vergelijking, een busje heeft vaak een downswing klep, terwijl een vracht wagen vaak een topswing laadklep heeft

Wat Thijsje zegt is waar, als je ruimte hebt een downswing gebruiken, veel minder gevoelig voor speling. Op fullys of fietsen met raar gevormde buizen komt een downswing soms niet uit, soms zit de klem in de weg voor montage van een tweede bidonhouder, of zelfs over het gat voor de bidonhouder

Downpull en toppull spreekt voor zich lijkt me.
JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!
Heb jij ineens weer verstand van derailleurs?JJ schreef:Bij een downswing zit de klem dus boven het scharnier gedeelte van de derailleur, bij top swing zit de klem onder het scharnier gedeelte.
Ter vergelijking, een busje heeft vaak een downswing klep, terwijl een vracht wagen vaak een topswing laadklep heeft![]()
Wat Thijsje zegt is waar, als je ruimte hebt een downswing gebruiken, veel minder gevoelig voor speling. Op fullys of fietsen met raar gevormde buizen komt een downswing soms niet uit, soms zit de klem in de weg voor montage van een tweede bidonhouder, of zelfs over het gat voor de bidonhouder![]()
Downpull en toppull spreekt voor zich lijkt me.
JJ
Hup, in je hok.