Welke vork Sid, R-seven of een Fox
Moderator:Beheerders
Ik weet dat de Fox vorken geweldig zijn, maar ik vind ze ook te duur. Verder weet ik ook dat de Sid (team versie met lockout) een geroemde vork is. Hij is licht en heeft zich al jaren bewezen. Maar hij is ook slap en onderhouds gevoelig. Of is dit ddor verwennerij en het nieuwe niveau van vorken t.o.v. 5 jaar geleden
Nu komt ook manitou met een nieuwe en volgens mij, door critici, goed ontvangen vork. De R-seven met een hele strakke kleur: fel groen. Maar is hij werkelijk zo goed? De skareb was ook goed, maar dan moest je wel het goede type hebben.
Deze vragen zijn na aanleiding van mijn nieuw frame: een zwart Specialized S-works frame uit 2003. Deze wil ik voorzien van een goede passende vork. De nieuwe vork moet opgewassen zijn tegen lange duur tochten, marathons en wat meer agressief X-country rijgedrag, geen enduro, dirt of freeride. Verder moet de vork voorzien zijn van een lock out of auto lock systeem. Terra logic of SPV. Daarom wilde ik kiezen uit de volgende vorken: De Fox Float RL of R 80 X, Manitou R-seven met SPV of de Sid Team met remote lockout.
Mijn vraag is: wie kan me helpen?
mzzl
Gène
PS: Ik zelf ben 1.93 m met een lichaam gewicht van ongeveer 76 kg
Nu komt ook manitou met een nieuwe en volgens mij, door critici, goed ontvangen vork. De R-seven met een hele strakke kleur: fel groen. Maar is hij werkelijk zo goed? De skareb was ook goed, maar dan moest je wel het goede type hebben.
Deze vragen zijn na aanleiding van mijn nieuw frame: een zwart Specialized S-works frame uit 2003. Deze wil ik voorzien van een goede passende vork. De nieuwe vork moet opgewassen zijn tegen lange duur tochten, marathons en wat meer agressief X-country rijgedrag, geen enduro, dirt of freeride. Verder moet de vork voorzien zijn van een lock out of auto lock systeem. Terra logic of SPV. Daarom wilde ik kiezen uit de volgende vorken: De Fox Float RL of R 80 X, Manitou R-seven met SPV of de Sid Team met remote lockout.
Mijn vraag is: wie kan me helpen?
mzzl
Gène
PS: Ik zelf ben 1.93 m met een lichaam gewicht van ongeveer 76 kg
Re:Welke vork Sid, R-seven of een Fox
Persoonlijk: als je naar Fox als optie kijkt, zou ik ook naar een Reba van RS kijken. Die kan wat betreft veerkwaliteit de strijdt met Fox zeker aan, slijtage en onderhoud op lange termijn kan ik helaas nog niks over zeggen (want ik heb er gene)
Och ja ben nog vergeten te vermelden dat ik graag met V-brakes wil gaan rijden. Om de simpele reden dat het rijden met goede V-brakes (XTR, XT ?, Avid) goedkoper is dan met schijfremmen.
Helaas levert Rock shox haar Reba vorken enkel voor schijfrem montage (wat niet slim is denk ik). Anders was ik ook zeker in dit type geintresseert.
mzzl
Gène
Helaas levert Rock shox haar Reba vorken enkel voor schijfrem montage (wat niet slim is denk ik). Anders was ik ook zeker in dit type geintresseert.
mzzl
Gène
Gène schreef:
Och ja ben nog vergeten te vermelden dat ik graag met V-brakes wil gaan rijden. Om de simpele reden dat het rijden met goede V-brakes (XTR, XT ?, Avid) goedkoper is dan met schijfremmen.
mzzl
Gène
Dusss niet, 2006 ook met velgremnokken!(heb zelf een 2006 Reba Race).
ik zou persoonlijk voor de R-seven gaan heb er al een aantal keer op gefietst en het fietst gewoon egt goed ze zijn voor het gewicht ook nog eens stijf. fox heeft dat misschien ook wel maar ik vind fox wat stroever veren...
grttz B
grttz B
-
- Contacteer:
Met een beetje zoekwerk zijn ook fox vorken redelijk betaalbaar. Mijn Fox float f100 rl was 450 euro. RL is overigens een OEM model. Anders kom je op de RLT.
Misschien is een marzocchi marathon race ook een optie. ook 80mm, lichtgewicht (1500 gram) en veel instelmiddelen. v- brakes kunnen er d8 ik ook op. En marzocchi staat bekend om betrouwbaarheid en schoonheid
Misschien is een marzocchi marathon race ook een optie. ook 80mm, lichtgewicht (1500 gram) en veel instelmiddelen. v- brakes kunnen er d8 ik ook op. En marzocchi staat bekend om betrouwbaarheid en schoonheid

Weet niet of je al ervaring hebt met schijfremmen? maar de schijfremmen tegenwoordig zijn zeker even onderhoudsvriendelijk als V-brakes, systemen met syntetische olie moet je wel best jaarlijks van nieuwe olie voorzien, af en toe eens proper maken achter de blokken, that"s it. Alleen de blokken slijten sneller in modderige omstandigheden al valt dat tegenwoordig ook mee met endurance blokken, zijn harder dus langere levensduur (ideaal voor in de winter) maar remprestaties zijn iets minder dan zachtere blokken. Ook mag je met V-brakes de slijtage van de velgen niet vergeten! En voor het gewicht moet je het ook niet meer doen, sommige schijfremmen zijn lichter dan de meeste V-brakes.Gène schreef: Och ja ben nog vergeten te vermelden dat ik graag met V-brakes wil gaan rijden. Om de simpele reden dat het rijden met goede V-brakes (XTR, XT ?, Avid) goedkoper is dan met schijfremmen.
mzzl
Gène
Zelfs "goede" V-brakes halen het in de verste verte niet tov schijven qua remwerking. Had vroeger Marta"s en erna een tijd met XTR V"s gereden maar dan zijn V-brakes maar bucht hoor, remkracht is mss 50% tov goede schijven + dat V- brakes veel minder te doseren zijn. Feit is gewoon dat V-brakes stilaan voorbijgestreefd geraken doordat schijfremmen op punt staan en niet eens zo overdreven duur meer zijn.
@ Bruno, wijze woorden dude, je neemt me de woorden uit de mond
.

Hmm na bikemotion ben ik niet veel wijzer geworden. Ik vond de R seven goed uitzoen alleen een slechte stuurbediening. Ik vodn die van Rock shox beter funtcioneren. Fox wordt het niet. Ik vond ze niet degelijker uit zien dan een manitou, rock shox, magura of marzocchi. Marzocchi was ook mooi maar heb van hun net als van Manitou geen prijzen. Rock shox, ik weet het niet. Ik denk dat ze me iets te fragiel zijn. Magura vond ik ook goed uitzien. Aleen heb ik hiervan geen prijzen
Heeft iemand deze?
De prijzen van Marzocchi marathon SL, Race, Magura Ronin en de Manitou R seven familie?
mzzl
Gène
Ps de discussie over V-brake/ schijfrem ga ik niet aan. Ik denk dat het dan toch een welles nietus verhaal wordt.
Heeft iemand deze?
De prijzen van Marzocchi marathon SL, Race, Magura Ronin en de Manitou R seven familie?
mzzl
Gène
Ps de discussie over V-brake/ schijfrem ga ik niet aan. Ik denk dat het dan toch een welles nietus verhaal wordt.
Ik heb absoluut geen problemen met mijn 2005&2006 Reba.Gène schreef: Rock shox, ik weet het niet. Ik denk dat ze me iets te fragiel zijn.
Ook Fox en Marzocchi lijken mij toch degelijker dan een Manitou R seven of Magura Ronin,
maar ja meningen verschillen

Mijn keuze zou gaan tussen de RS Reba 2006 (WC met V-nokken) of Marzocchi 2006 Marathon Race.
Een Reba is zeker niet fragiel.
Prijzen kan je wel online vinden. Even googlen...
Een Reba is zeker niet fragiel.
Prijzen kan je wel online vinden. Even googlen...
Ik doelde met Rock shox en fragiel op de Sid. Inderdaad de Reba zou een goed alternatief kunnen zijn, maar de R seven lijkt me ook geen slechte vork. Ik tub nog een paar maanden verder, want eerst moet ik nog al wat gaan sparen.
mzzl
Gène
mzzl
Gène
Ik fiets al jaren met SID en rij er ook marathons mee, ook in de Alpen. Ik gebruik ze dus vrij intensief en heb nog nooit problemen mee gehad. Ik vind het op zich niet erg dat SID vorken minder stijf zijn, ik vind het vooral belangrijk dat ze heel blijven en ze hun werk doen en ze hebben me nog nooit in de steek gelaten. Als je ze goed afstelt op je gewicht, voelt de vork erg comfortabel aan samen met een erg goed rendement.
Bovendien moet ik er niet aan denken om bij een Fox voor de lockout naar beneden te moeten grijpen (dus hand van je stuur). DE LOCKOUT MOET BINNEN HANDBEREIK ZIJN, dat is het ultime voordeel van de SID-vorken.
Bovendien moet ik er niet aan denken om bij een Fox voor de lockout naar beneden te moeten grijpen (dus hand van je stuur). DE LOCKOUT MOET BINNEN HANDBEREIK ZIJN, dat is het ultime voordeel van de SID-vorken.
- Kjiratsiekoedel
- Contacteer:
Ik ben ondertussen wel wat wijzer geworden. Leuke site is trouwens www.bikecomponents.de. Vrijwel alle bekende merken zijn hier te verkrijgen. Al dan niet tegen een sterk gereduseerde prijs. Maar goed. Het belangrijkste op die site is dat een beetje kunt vergelijken.
Ook heb ik navraag gedaan bij m'n lbs.
De R 7 met lockout en simpelste folder uitvoering kost 549,- pleuro's. Dan heb ik nog de keuze uit de 100 en 80 mm versie en kan ik kiezen uit wit of zwart. Aangezien ik voor wit wilde gaan bij een zwart frame (zwart glazend op zwart mat ziet niet mooi uit: vind ik).
Verder moet een vork simpel en goed afgedicht zijn naar mijnn mening (aangezien sid vrij service gevoelig is). Dus ook geen terralogic, spv, xxt. Ik verwacht dat ik de lock out toch alleen maar gebruik tijdens lange klimmen. De vork moet vooral relatief makkelijk in te stellen zijn en ten alle tijden werken, tenzij ik de lock out erop zet. Ik wil ook gaan rijden met een zo leeg mogelijk stuur: geen snelheidsmeter, geen afstandbesturing voor lockout en i.c.m. met flippers van shimano.
Het is misschien een beetje tegen de draad in, maar ja ik vind dat het mooist en volgens mij het beste.
mzzl
Gène
Ook heb ik navraag gedaan bij m'n lbs.
De R 7 met lockout en simpelste folder uitvoering kost 549,- pleuro's. Dan heb ik nog de keuze uit de 100 en 80 mm versie en kan ik kiezen uit wit of zwart. Aangezien ik voor wit wilde gaan bij een zwart frame (zwart glazend op zwart mat ziet niet mooi uit: vind ik).
Verder moet een vork simpel en goed afgedicht zijn naar mijnn mening (aangezien sid vrij service gevoelig is). Dus ook geen terralogic, spv, xxt. Ik verwacht dat ik de lock out toch alleen maar gebruik tijdens lange klimmen. De vork moet vooral relatief makkelijk in te stellen zijn en ten alle tijden werken, tenzij ik de lock out erop zet. Ik wil ook gaan rijden met een zo leeg mogelijk stuur: geen snelheidsmeter, geen afstandbesturing voor lockout en i.c.m. met flippers van shimano.
Het is misschien een beetje tegen de draad in, maar ja ik vind dat het mooist en volgens mij het beste.
mzzl
Gène
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!