Welke banden ..
Moderator:Beheerders
-
Momenteel heb ik Continental Vertical banden op m"n Yeti AS-X. Toen ik voor het eerst foto"s van m"n fiets op DP plaatste, zei iemand dat de banden het potentieel van de fiets remden.
Nu, na een aantal maanden te hebben gereden, heb ik zelf ook het gevoel dat er "weinig" grip is in de bochten. Onlangs een korte toertocht gereden en een tweetal keer weggeschoven over het voorwiel. Op zich geen probleem en goed te corrigeren. Maar de rest reed met XC fietsen, incl. dunne banden, en hadden nergens last van.
Iemand anders ervaring met deze banden? Of zijn er mensen met tips over welke banden aan te schaffen? De banden worden in ieder geval voor eigenlijk alles gebruikt, varierend van af en toe een toertocht tot freeride/downhill. Iemand een tip/aanrader?
Nu, na een aantal maanden te hebben gereden, heb ik zelf ook het gevoel dat er "weinig" grip is in de bochten. Onlangs een korte toertocht gereden en een tweetal keer weggeschoven over het voorwiel. Op zich geen probleem en goed te corrigeren. Maar de rest reed met XC fietsen, incl. dunne banden, en hadden nergens last van.
Iemand anders ervaring met deze banden? Of zijn er mensen met tips over welke banden aan te schaffen? De banden worden in ieder geval voor eigenlijk alles gebruikt, varierend van af en toe een toertocht tot freeride/downhill. Iemand een tip/aanrader?
Re:Welke banden ..
Hy,
Ik rijd nu al jaren met de Continental Vertical Protection op mijn Specialized enduro om
toertochten te doen. Daar zijn ze zeer geschikt voor.
(Heb al 3 sets versleten)
Maar voor Freeride/Downhill zijn ze toch wat te min.
Meer volume en grotere (zachtere) noppen zijn toch belangrijk.
Natuurlijk, bandendruk is ook zeer belangrijk.
Ik rijd met max 2 bar op de Continentals.
Grtz
Tbx
Ik rijd nu al jaren met de Continental Vertical Protection op mijn Specialized enduro om
toertochten te doen. Daar zijn ze zeer geschikt voor.
(Heb al 3 sets versleten)
Maar voor Freeride/Downhill zijn ze toch wat te min.
Meer volume en grotere (zachtere) noppen zijn toch belangrijk.
Natuurlijk, bandendruk is ook zeer belangrijk.
Ik rijd met max 2 bar op de Continentals.
Grtz
Tbx
-
Toen ik de fiets net had reed ik met weinig druk. Maar binnen een klein aantal dagen had ik zoveel snake-bites gehad, dat ik de eerste binnenbanden al weg kon gooien. Om dit te voorkomen rij ik nu meestal met 3,5 bar, wat eigenlijk dus veel te veel is voor freeride/downhill.
Misschien ben ik ook minder tevredenheid over de banden, doordat ik de goedkopere versie heb, en dus niet de Protection.
Misschien ben ik ook minder tevredenheid over de banden, doordat ik de goedkopere versie heb, en dus niet de Protection.
Ik rij meestal ook met hoge(re) bandendruk om snakebites te voorkomen.Bittah Pupil schreef: Toen ik de fiets net had reed ik met weinig druk. Maar binnen een klein aantal dagen had ik zoveel snake-bites gehad, dat ik de eerste binnenbanden al weg kon gooien. Om dit te voorkomen rij ik nu meestal met 3,5 bar, wat eigenlijk dus veel te veel is voor freeride/downhill.
Momenteel heb ik Continental Gravity"s (met 4 bar) op mijn 4X staan.
Maar dit is niet zo ideaal voor xc-enduro, zeker niet als het wat nat is.
Ik ben het meest tevreden over mijn Maxxis Highrollers.
Die zijn er in een Freeride versie van 2.35 (1-ply) en wegen 810gr.
Maxxis Highrollers zijn ook in een XC versie te krijgen van 2.1 en 570gr, maar hier heb ik nog niet mee gereden.
810gr. is aan de "zware" kant, maar het is een goed compromis tussen xc-enduro en freeride.
Maxxis is ook aan de smallere kant t.o.v. bijvoorbeeld Michelin.
Een Maxxis 2.35 is even breed als een Michelin 2.1 Wildgripper.
Raar,
Ik rijd altijd met Maximum 2 bar in mijn banden en heb nooit last
van snakebites...
En je kan toch niet zeggen dat ik weinig of altijd op vlakke paden rijd
Je kan niet verwachten dat je veel grip hebt als je je band zo hard oppompt.
Grtz
Tbx
Ik rijd altijd met Maximum 2 bar in mijn banden en heb nooit last
van snakebites...
En je kan toch niet zeggen dat ik weinig of altijd op vlakke paden rijd

Je kan niet verwachten dat je veel grip hebt als je je band zo hard oppompt.
Grtz
Tbx
Bittah Pupil schreef:
Om dit te voorkomen rij ik nu meestal met 3,5 bar, wat eigenlijk dus veel te veel is voor freeride/downhill.
3,5 bar is ook wel extreem veel voor xc vind ik.. Zelf rijd ik met 2 bar en dat is hard genoeg en geeft nog voldoende mee in bochten.
Rij met hutchinson octopus 2.3 op mijn DH bike, zeer goede grip!! en ook niet te breed om toertocht mee te rijden.
Op mijn andere bike (enduro / freeride) rij ik met tioga 2.3 ook zeer goede banden, ook prima grip!!
Op mijn andere bike (enduro / freeride) rij ik met tioga 2.3 ook zeer goede banden, ook prima grip!!
Volgens mij mis je pas het potentieel van je banden als je er 3.5 bar in pompt.
Wie gaat er nou met deze belachelijk hoge drukken rijden. Ik rij altijd max 2.5 bar, maar meestal lager omdat het gewoon veel beter rijdt. Cristalp heb ik vorig jaar gereden met Mich Comp S 2" onder de 2.5 bar. No problem. Ik 75 Kg.
Ik heb ook ervaring met de vertical pro"s. 6 jaar geleden voor het eerst mee gereden. Waren toen superbanden. Heb ze 3 jaar lang gebruikt ongeveer. Volgens mij heb ik nog nooit een lekke band gehad met de verticals. Maar ik denk dat ze al lang en breed zijn ingehaald door andere banden qua grip. Ik merk wel dat ze erg weinig grip hebben op natte ondergrond. Je moet echt uitkijken hiermee.
Ik heb nu Fat Alberts op mijn Enduro zitten. Ik ben er tevreden over. Vooral in hele steile rotsklimmen bieden ze enorm veel tractie waardoor je weinig energie verspild. Het zijn niet echt xc bandjes maar afgelopen zomer heb ik ze veelvuldig gebruikt op mijn Enduro.
Wie gaat er nou met deze belachelijk hoge drukken rijden. Ik rij altijd max 2.5 bar, maar meestal lager omdat het gewoon veel beter rijdt. Cristalp heb ik vorig jaar gereden met Mich Comp S 2" onder de 2.5 bar. No problem. Ik 75 Kg.
Ik heb ook ervaring met de vertical pro"s. 6 jaar geleden voor het eerst mee gereden. Waren toen superbanden. Heb ze 3 jaar lang gebruikt ongeveer. Volgens mij heb ik nog nooit een lekke band gehad met de verticals. Maar ik denk dat ze al lang en breed zijn ingehaald door andere banden qua grip. Ik merk wel dat ze erg weinig grip hebben op natte ondergrond. Je moet echt uitkijken hiermee.
Ik heb nu Fat Alberts op mijn Enduro zitten. Ik ben er tevreden over. Vooral in hele steile rotsklimmen bieden ze enorm veel tractie waardoor je weinig energie verspild. Het zijn niet echt xc bandjes maar afgelopen zomer heb ik ze veelvuldig gebruikt op mijn Enduro.

vertical pro tection reed ik met 2.0 baar, ooit in de pyreneeen in een echte afdaling een snake bite gehad, verder niet! In de Pyreneeen heb ik nooit een moment gehad dat de banden wegslipte, uitbraken, grip te kort kwam.
ik rij nu met Schwalbe Fat Albert, en inderdaad de grip is beter met name in de bochten. De grip bij krachtig remmen is ook beter. De rolweerstand is hoger en ook het gewicht. Beide zijn merkbaar, met name op hardere ondergrond.
De fat albert is toch wel overkill voor nederlandse bossen.
ik rij nu met Schwalbe Fat Albert, en inderdaad de grip is beter met name in de bochten. De grip bij krachtig remmen is ook beter. De rolweerstand is hoger en ook het gewicht. Beide zijn merkbaar, met name op hardere ondergrond.
De fat albert is toch wel overkill voor nederlandse bossen.
Volgens mij mis je pas het potentieel van je banden als je er 3.5 bar in pompt.
Als ik mijn Michelin Comp Sjes met 2,2 bar rij dan sta ik na elke scherpe bocht op asfalt met een lege achterband band >:( fuckin irritant! (ik weeg zo"n 80 kilo trouwens)
-
Het is misschien handig om erbij te vertellen dat de snakebites vooral ontstaan bij afdalingen over normale, stenen trappen. Hierbij is er natuurlijk veel meer kans op een dergelijk probleem. Maar in mijn ogen moet dat evengoed niet gebeuren.
Ik weet niet of het van belang is, maar ik rij met Single Track velgen.
Ik weet niet of het van belang is, maar ik rij met Single Track velgen.