Slicks vs. Noppen
Moderator:Beheerders
Ik vroeg me zo eens af: welke band heeft er meer grip in een bocht op asfalt: een slick of een noppenband?
Re:Slicks vs. Noppen
Slicks, meer contactoppervlak. Maar een supertacky semislick ("noppenband") werkt beter als een knalharde multiple-k-km-rijdende-voordatieversletenis-slick. Ook zullen bij een echte noppenband de noppen gaan wringen/bewegen wat je stabiliteit ook niet echt ten goede komt.
Ik had het andersom verwacht, maar dan vergelijk ik een zachte MTB band met een harde rubber hard opgepompte stadsfietsband.
Maar wat je vertelt met contactoppervlak maakt idd wel sense.
Maar wat je vertelt met contactoppervlak maakt idd wel sense.
Nopjes vervormen, dat geeft geen fijn gevoel.
Tijdje met Hookworms op m"n woonwerkfiets gereden ;D
Die konden haaks de bocht om bij iedere snelheid die ik op eigen kracht kon bereiken.
Wel ff wennen, in het begin denk je "dit kan nooit goed gaan...
Wat dat betreft mis ik ze nog wel eens."
Wat ik niet mis is het overgewicht en het gevecht om "m van of om de velg te krijgen.
Tijdje met Hookworms op m"n woonwerkfiets gereden ;D
Die konden haaks de bocht om bij iedere snelheid die ik op eigen kracht kon bereiken.
Wel ff wennen, in het begin denk je "dit kan nooit goed gaan...
Wat dat betreft mis ik ze nog wel eens."
Wat ik niet mis is het overgewicht en het gevecht om "m van of om de velg te krijgen.
-
ligt natuurlijk ook nog een beetje aan wat voor asfalt het is, erg glad of een wat ruwer oppervlak... en wat voor noppenpatroon de band heeft..
Dat noppen vervormen in een bocht klopt natuurlijk, maar dit geeft ook een gevoel dat je nog even tijd hebt als je begint onderuit te gaan!
Bij een slick ga je in 1 keer op je snufferd! Bij een noppenband voel je dat je begint te gaan en kun je reageren.
ps het contactoppervlak is niet het issue
klein opp = grote druk, groot opp = kleine druk. Dit geeft in principe evenveel wrijving. (Er is nog zoals als tack (plak) waarbij de opp wel degelijk meetelt) Maar daarvoor moeten de banden warm zijn; denk aan het opwarmen bij een raceauto)
Bij een slick ga je in 1 keer op je snufferd! Bij een noppenband voel je dat je begint te gaan en kun je reageren.
ps het contactoppervlak is niet het issue
klein opp = grote druk, groot opp = kleine druk. Dit geeft in principe evenveel wrijving. (Er is nog zoals als tack (plak) waarbij de opp wel degelijk meetelt) Maar daarvoor moeten de banden warm zijn; denk aan het opwarmen bij een raceauto)
als we gewoon naar andere sporten kijken lijkt het me duidelijk!
Auto"s (race en rally) rijden allemaal op slicks (waar toegestaan) op asfalt!
rally wagens hebben noppen banden op gravel en slicks op asfalt
en voor race wagens geldt dat profielbanden (regen) langzamer zijn als slicks (in t droog)
en voor race wagens geldt dat profielbanden (regen) langzamer zijn als slicks (in t droog)
Wel eens een formule 1 auto op noppen banden gezien ??? ::)
greetzzz 8)angel
greetzzz 8)angel

Faxmulder schreef:
als we gewoon naar andere sporten kijken lijkt het me duidelijk!
De vergelijking met auto"s gaat niet echt op - die rijden als het goed is alleen maar op het vlakke loopvlak van de band, en hebben ook niet echt een zijprofiel. Een auto hangt ook lang niet zo in een bocht als een willekeurige tweewieler.
MTB-banden hebben vaak relatief zachte zijnoppen, en dat zorgt om twee redenen voor probelemen (met name op nat asfalt):
> zijnoppenrubber is vaak zachter dan het loopvlakrubber; als je de fiets platlegt vervormt het erg makkelijk, waardoor het draaien niet "soepel" stuurt
> vooral bij banden met grote, grove zijnoppen: als één of twee noppen genoeg vervormen en zodoende grip verliezen, glij je alsnog weg
Urnyke schreef:
Dat noppen vervormen in een bocht klopt natuurlijk, maar dit geeft ook een gevoel dat je nog even tijd hebt als je begint onderuit te gaan!
hmm Ernie ik vraag mij af of dit in de praktijk ook werkt.....
Ik kan uit ervaring vertellen, helaas, dat een Racing Ralph 2.25 op 2 bar verre van ideaal is in een flauw glad bochtje. Van iets van aanvoelen was niet echt sprake...........

dussssss©
-
Hmmm achteraf wel zo te zien.
In ieder geval sterkte.

In ieder geval sterkte.