Opbouwen nieuwe fiets

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Marc28
Opbouwen nieuwe fiets

Bericht door Marc28 » wo okt 05, 2005 2:52 pm

In navolging op het "Wie rijdt hier Chameleon" topic

Ik was dus op zoek naar een lekker allround hardtail fiets/frame. Na veel zoeken en lezen ben ik aardig enthousiast geworden over de Santa Cruz Chameleon. Ik ben dan ook waarschijnlijk van plan om het frame los te kopen, en deze in de loop van de tijd op te bouwen met het een en ander aan pretspul.

Mijn vraag was dus of jullie mij hierbij willen helpen? :) En dan met name, waarmee begin ik? wat moet ik kopen? wat zijn leuke spullen? waar moet ik rekening mee houden? etc. Ik ben tamelijk nieuw in het wereldje en mijn know-how is dus nóg niet zo groot. (komt vanzelf)

Mijn eisen voor de fiets zijn; hij moet bruikbaar zijn voor af en toe eens een leuke niet al te zware tocht (Ardennen bijv.) het lichte spring/vlieg/stunt/werk moet hij goed kunnen verdragen, en het stukje naar de bakker dat moet ook goed komen.

Jullie begrijpen wel dat ook mijn budget niet onbeperkt is, voorvorken van 600 euro durf ik dan ook niet eens aan te denken ;)

Ow ja, ik heb het frame (nieuw) tot nu toe het goedkoopst gezien voor 590 euro, dus als je hem ergens goedkoper weet te krijgen....

Erg lang verhaal, sorry! Maar met jullie tips moet het goed komen, en hoop ik toch wel een dope fiets te kunnen opbouwen.

Mijn dank is GROOT!!!!

Steelhead Rider

Re:Opbouwen nieuwe fiets

Bericht door Steelhead Rider » wo okt 05, 2005 3:51 pm

Het eerste dat je moet weten is wat je ermee gaat doen, xc en soms lichte freeride of toch iets anders? Als je wel wil XC-en en soms ook wil freeriden kan je het beste een Pike als vork nemen, die zijn nu in de aanbieding bij 100prozentbike.de 299 voor de SL versie en 350 ofzo voor de Team.
En over de parts, als je goed zoekt kom je veel dingen goedkoop tegen, ik heb b.v. bij cnc-bike.de een holzfeller crank (die licht + sterk is) met de trapas voor 150 euro gekocht...ebay kan ook een goeie vriend zijn ;D .

Hier nog een lijst van wat je nodig hebt, alleen is deze wat ik zelf heb gebruikt voor m"n SS Streetbike...dus misschien moet je een paar dingen toevoegen als je met versnellingen wilt rijden.

Frame:
Brakes:
Headset:
Crankset+BB:
Grips:
Wheels:
Chain Tensioner:
Tube:
Chain:
Tires:
Pedals:
Stem:
Brakepads:
Bar:
Seat:
Seatpost:
Seatpostclamp:
Fork:

Marc28

Bericht door Marc28 » wo okt 05, 2005 4:18 pm

Ik zoek idd wel een beetje die combinatie van xc en freeride. Dus dan lijkt het mij vanzelfsprekend om met versnellingen te gaan rijden toch?

Afbeelding

Dit vind ik er persoonlijk heel erg leuk uit zien..

Marc28

Bericht door Marc28 » wo okt 05, 2005 4:48 pm

Aan wat voor "eind" prijs zal ik trouwens moeten gaan denken? 2000 euro ofzo?

Steelhead Rider

Bericht door Steelhead Rider » wo okt 05, 2005 5:00 pm

1500-2000

N I E L S

Bericht door N I E L S » wo okt 05, 2005 8:06 pm

Complete bike kopen is bijna altijd goedkoper.

Je kan ook onderdelen verkopen en dan alsnog naar je smaak inrichten.
Die DS1 die te koop staat is wel echt een goedkoop ding maar je hebt je SC al?
Is ook niet echt voor XC, die Azonic.

Versnellingen zou ik zeker nemen en als je er echt mee zwaarder gaat freeriden neem dan ook een chuinguide waarbij je nog kan schakelen, wel duurd maar ideaal.

Succes.

P.s.

Als het nieuw is wordt het misschien wel 2000, als het tweedehands is moet onder de 1000 wel lukken. Als je een beetje goed kijkt zijn tweedehands onderdelen vaak echt zo slecht nog niet.

Marc28

Bericht door Marc28 » wo okt 05, 2005 9:03 pm

Ik heb het frame nog niet hoor, eerst ff kijken waar ik hem het goedkoopst vandaan kan halen.

Maar ik ben zeker van plan om hem op te gaan bouwen met zowel nieuwe als tweedehands onderdelen. Kan idd een hoop geld schelen.

Begin in ieder geval met het frame en een goede voorvork. Ikzelf zat te denken aan de Marzocchi Z-1 Freeride FR 3... Ziet er ook wel stoer uit ;)

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » wo okt 05, 2005 9:08 pm

Dat is wel een beetje overkill die vork voor zo"n fiets... 100 mm kun je meer dan genoeg mee vooruit...

krekker

Bericht door krekker » wo okt 05, 2005 9:14 pm

als marc er ook mee wil gaan freeriden is een fr3 toch goed lijkt me, en die is ook niet te zwaar vergelijken met blubberspringers.

kevin

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » wo okt 05, 2005 9:23 pm

Beter af met bv:

Manitou Minute
Fox Talas
RS Reba
Marz All mountain

als ie er OOK mee wil freeriden, dan wil ie er zowiezo mee xc-en, succes dan met die FR3 erin..

N I E L S

Bericht door N I E L S » wo okt 05, 2005 9:28 pm

Inderdaad. Ik zou als ik jou was gewoon eerst goed bedenken wat je ermee wilt gaan doen en dan pas de onderdelen aanschaffen want dat gaat je een hoop moeite, kosten en tijd besparen. Als je er mee wilt XCen en Freeriden zul je altijd dingen moeten opofferen. Gewicht voor sterkte enzo.
Succes.

krekker

Bericht door krekker » wo okt 05, 2005 9:33 pm

owkeej owkeej, ik geef mn ongelijk toe ::), maar je moet ook denken dat hij wel een budget heeft he, en die vorken die jij net neertypte kosten al minstens een derde van zn budget die fox zelfs de helft :-*

kevin

Brum.

Bericht door Brum. » wo okt 05, 2005 9:37 pm

Dan gaat "ie toch mooi voor de nieuwe RS lijn: 100-130mm veerweg, mooi, goed, ubercheap. Tora/Recon/weetikhoezediedingennoemen, alhoewel een Reba SL ook niet duur hoeft te zijn...

krekker

Bericht door krekker » wo okt 05, 2005 9:39 pm

jah :D, dat zou dus een goed alternatief zijn en hij zal dit wel lezen dus overweging waard :P

Marc28

Bericht door Marc28 » wo okt 05, 2005 10:17 pm

Zoals ik al zei, ik wil gewoon lekker allrounden, dus beetje xc-en en ook een beetje fr-en. En of ik dan iets van gewicht in moet leveren dan moet ik dat maar op de koop toe nemen.

Wat betreft de vork. Ik wil gewoon een goede voorvork, die ik eventueel in de toekomst nog op een ander frame kan overzetten (freeride?). Voor de vork wil ik best 400 euro uitgeven, maar dan ook niet veel meer. Mocht ik die Marzocchi kopen, ga ik dan zoveel meer comfort inleveren?

Overigens wil ik erbij zeggen dat ik niks overhaast koop. Kan je zelfs vertellen dat ik nog helemaal niks heb gekocht.

Maar aan de discussie hierboven te zien, zie ik dat jullie meedenken ;) hehe

Alvast bedankt voor de tips iig

Marc28

Bericht door Marc28 » wo okt 05, 2005 10:23 pm

Heb ff snel een lijstje gemaakt, misschien staan er wel dingen tussen die helemaal niet kunnen, of zelfs ontbreken,dat hoor ik dan wel :P Zie je dingen van NEE niet doen, zeg het dan ff :) Dit zijn btw B2B prijzen kan altijd goedkoper natuurlijk.

(voorvork)Marzocchi - 2005 Z-1 Freeride FR € 405,00
(balhoofd)Chris King - NoThreadSet € 145,00
(banden)Maxxis - Larsen TT 26x2.35 60a € 27,50 pst
(casette = ketting)Shimano - CS-M760/CN-7701 Combo! € 67,50
(crankset)Truvativ - Hussefelt DH Double € 175,00
(bottombracket)Truvativ - Gigapipe DH € 69,00
(pedals)Northshore Extreme - Leg Eaters Terror € 57,50
(schijfremmen)Hayes - 2 x HFX-9 HD 2005 € 239,00
(shifters) welke?? (hoe zit dat met dat crankset? die is dubbel en niet triple? welke shifter hoort hier dan bij)
(stuur)Race Face - Evolve DH Bar 31.8mm € 40,00
(stuurpennen)Race Face?
(velgen) ?? Tips?
(zadel/pennen/klemmen) dat komt goed

N I E L S

Bericht door N I E L S » wo okt 05, 2005 11:27 pm

Je crankstel is overkill, neem lichter.
Shifters triple of dubbel maakt verder niet uit voor je shifters of derailleurs. Wel met afstellen maar dat komt later.
Stuurpen etc maakt allemaal niet teveel uit maar zoek iets middelmatigs, dus niet veel te kort want dat voel je bij XC en niet veel te lang want dat merk je bij FR.
Je remmen zijn ook vrij krachtig maar opzich kun je daar ook wel mee XCen.
Neem een lekker lange zadelpen, dat ga je nodig hebben voor XC. Je kunt ook een oude tweedehands nemen en die afzagen voor als je gaat FRen.
Wielen zijn het best wel moeilijk, ik heb gekozen voor Crossmaxen omdat die heel licht en heel sterk zijn maar die zijn ontiegelijk duur. Ik zou eerder gaan voor een setje van DT Swiss ofzo. Een tussen freeride en XC in. Ook 2 setjes banden want met dezelfde banden kun je niet XCen en FRen.

Vork bepaalt toch in grote mate je gebruik van je fiets denk ik. Ik zou eerder een Psylo of een Fox nemen. Check het topic van mijn fiets. Ik wil denk ik een beetje hetzelfde als jij wilt alleen ik ben bezig met een fully (wat veel duurder uit komt als een hardtail.

Ik zou als je m echt nog wilt gebruiken voor XC zeker geen Z1 nemen want die veert veel te veel en is te zwaar. Een Psylo als ik heb kun je verstellen van 80 naar 130, maar dat kan met een Fox ook. Rock Shox maakt ook van dat type vorkjes, de modellen Pike bijvoorbeeld zijn ook wel iets voor jou. Steekas, verstelbaar en toch niet echt zwaar. Ik heb er 1 gezien in Duitsland voor 300 euro.

Begrijp wel dat er niet zo heel veel plaatsen zijn waar je goed kan freeriden hier in NL, daarvoor moet je echt naar het buitenland. Ga dus niet je fiets veel te sterk afmonteren voor iets waar je niet aan doet maar ook niet andersom.
Succes.

Steelhead Rider

Bericht door Steelhead Rider » do okt 06, 2005 7:27 am

Misschien een Z1 Freeride 3 en dan het optionele ETA kitje erbij voor XC?...is maar een idee.

Marc28

Bericht door Marc28 » do okt 06, 2005 9:03 am

Rock Shox - 2005 Pike SL U-Turn
veerweg: 95-140 mm

Is nu in de aandbieding bij B2B voor 359,-

Dat moet toch wel kunnen?

Maar het crankset was overkill? Te zwaar, wat raadt je mij dan aan? Een andere Hussefelt of gewoon XT ofzo? Ik wil eigenlijk graag in de "zwarte" sferen blijven ;)

Wat betreft de velgen, ik kwam velgen tegen van het merk Sun, die waren redelijk geprijsd. Ik hoef geen velgen van 500 euro (zou wel willen) maar ik kan het simpelweg niet betalen.

N I E L S

Bericht door N I E L S » do okt 06, 2005 9:35 am

XT cranks, is lichter en die Pike klinkt wel goed.
Bij 100% bike in Duitsland hebben ze de Pikes ook goedkoop.

Sunn zijn wel goeie velgen, probeer draaiend gewicht niet te zwaar te maken want dat voel je. je kunt misschien ook een sterk setje wielen en een goedkoper 2e setje nemen maar dan moet je wel rekening houden met extra kosten natuurlijk maar ook met extra cassette, schijven en dat soort grappen (als je die niet steeds wilt verwisselen).

Marc28

Bericht door Marc28 » do okt 06, 2005 3:29 pm

Graag commentaar op mijn set-up so far. Bij de ?? weet ik het dus nog niet.

Wat betreft het balhoofd, de Chris King vind ik toch wel erg duur. Ik zoek iets soortgelijks maar dan wat goedkoper, evt aanraders?

Wielen: Dat blijft een moeilijke, hier moet ik ckers nog wat langer naar zoeken.

Crankset: Ik ben een echte miereneuker ;) ik wil een zwart setje, dus liever geen XT, Race Face Atlas leek mij wel wat, zou deze geschikt zijn?

Bottom Bracket: Je hebt ze goedkoop en heel duur, waar doe ik goed aan?

Frame - Santa Cruz    Chameleon (zwart)   
Voorvork - Rock Shox    05 Pike SL U-Turn (zwart)   
Balhoofd - ??      
Wielen - ??      
Banden - Maxxis Larsen TT 26x2.35 60a   
Remmen - Hayes 2x HFX-9D V8 Rotors   
Crankset - ??      
Bottom brackets - ??         
Pedalen - BBB   BPD-31Freeride   
Derailleurs achter - Shimano RD-M760-SGS XT   
Derailleurs voor - Shimano FD-M760 Dual Pull TS XT   
Casette + Ketting - Shimano CS-M760XT/CN-7701XTR   
Shifters - Shimano SL-M751 XT
Stuur - Race Face Evolve XC Bar 31.8mm   
Stuurpen - Race Face Evolve DH Stem   
Handvaten - Lizard Skins Moab Grips + Lock Jaws
Zadel - ??   
Zadelpen - Race Face Atlas Seatpost

En... Zijn jullie al moe van al die vragen? ;)

goofy2
Contacteer:

Bericht door goofy2 » do okt 06, 2005 4:01 pm

Ik heb niet zoveel ervaring als sommige gasten hier aanwezig maar wil toch nog ff wat kwijt mischien heb je er iets aan. Mijn ervaring met shimano waren niet zo goed. XT bleek nog steeds niet al te best. Sram bevalt me veel beter. Dan heb ik het specifiek over derailleurs, cassette"s en kettingen. Crank van XT was ook gelijk krom. Met xtr heb ik geen ervaring.

Steelhead Rider

Bericht door Steelhead Rider » do okt 06, 2005 4:20 pm

Als cranks moet je gewoon deze nemen:

http://shop.cnc-bike.de/catalog/product ... f3d38edaa5

Licht én sterk, er zit ook nog een BB bij en verzendkosten naar nederland zijn maar 9 euro...ik heb zelf mijn Holzfeller crank ook daar besteld, had em 4 dagen nadat ze het geld binnen hadden in huis :D

En als wielen gewoon singletracks nemen, kan je wel genoeg van vinden, b.v in combinatie met Veltec DH velgen, is een licht maar ook sterk wielsetje.

Marc28

Bericht door Marc28 » do okt 06, 2005 4:31 pm

Noobie vraag maar wat houdt dat in, dat single track?

Steelhead Rider

Bericht door Steelhead Rider » do okt 06, 2005 4:38 pm

Afbeelding

Plaats reactie