Veel grammen kwijtraken (aangepast)

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Urnyke
Contacteer:
Veel grammen kwijtraken (aangepast)

Bericht door Urnyke » za jun 25, 2005 10:36 am

Afbeelding

Afbeelding
Op mijn website ben ik bezig met wat projectjes neer te zetten hoe en op wat voor manier er flink gewicht kan worden bespaard. Naast technische informatie staan er ook allerlei ideeën tussen de regels om gewicht te winnen.

Dit is naast sluikreklame (ik maak custom onderdelen) ook een inspiratiebron voor mensen die daar mee bezig zijn.

Het anodiseren heb ik laten doen bij een bedrijf in Eindhoven.

Staal is vervangen door titanium en aluminium. Vaak zijn onderdelen beter geworden omdat er gebruik is gemaakt van intern en extrern verjongde bouten wat de spanningspieken verminderd en het loslopen tegengaat.
zie voor meer details: http://www.bikeboosting.nl/index.php?seven
Afbeelding

Hubert !

Re:Veel grammen kwijtraken

Bericht door Hubert ! » za jun 25, 2005 5:34 pm

Ziet er super uit Ernie !
Kijk vaak op je site voor de technische verhalen over perfectie als het om fietstechniek gaat ! Ga zo door !

aab

Bericht door aab » zo jun 26, 2005 4:42 pm

super hoor, maar misschien moet je gewoon wat minder friet eten.

Gène

Bericht door Gène » zo jun 26, 2005 5:03 pm

Ga eens naar de weightwatchers. Schijn je ook veel van af te vallen.
Toch weet ik het niet zo met dat grammen jagen. Volgens mij wordt de fiets er niet echt steviger op. Al ben ik het wel eens dat er op veel plaatsen makkelijk gewicht bespaard kan worden. Alleen wordt dat weer zo"n kostbare aangelegenheid naarmate je de fiets lichter wilt maken.
mzzl
Gène

Jumping Hansje

Bericht door Jumping Hansje » zo jun 26, 2005 7:40 pm

Ach en ga je er dan beter/ sneller van fietsen?!?
Zolang ik niet het talent van Brentjens heb zal ik hoogstwaarschijnlijk het verschil niet merken.

Nixol
Contacteer:

Bericht door Nixol » zo jun 26, 2005 8:21 pm

Klasse Ernie! Afbeelding

Ik heb ook nog lang getwijfeld of ik een paar artikels zou plaatsen van door mij verlichtte onderdelen, maar ik ben tot de ontdekking gekomen dat er op dit forum niet veel mensen zijn die dit kunnen waarderen, ik kan me nog heel goed een draadje herinneren over het toepassen van aluminium bouten, 99% van de mensen was ertegen. Maar als je het op de juiste manier aanpakt & het juiste gereedschap gebruikt is dit heel goed mogelijk. (@ de mod"s: is een apart weight-weenie gedeelte op dit forum geen ideetje?)

Om even terug te komen op de reacties van sommigen, het verschil tussen een fiets van 12 kilo en eentje van 8 kilo merk je dus echt wel. Let maar eens op met klimmen ofzo, het gaat met een lichte fiets echt veel makkelijker. Of met het ontwijken van een opstakel, dan merk je het verschil pas echt goed.

Gegroet, Nick

Erikje

Bericht door Erikje » zo jun 26, 2005 9:13 pm

Nixol schreef:
Om even terug te komen op de reacties van sommigen, het verschil tussen een fiets van 12 kilo en eentje van 8 kilo merk je dus echt wel. Let maar eens op met klimmen ofzo, het gaat met een lichte fiets echt veel makkelijker. Of met het ontwijken van een opstakel, dan merk je het verschil pas echt goed.

Volgens labo metingen zou 7 kg lichaamsgewicht minder hetzelfde gevoel geven als 1 kg fietsgewicht..... Mijn fiets is het afgelopen jaar 5 kg lichter geworden ::) 8)

Erikje

msxx
Contacteer:

Bericht door msxx » zo jun 26, 2005 9:42 pm

Erikje schreef:
[
Nixol schreef:

Volgens labo metingen zou 7 kg lichaamsgewicht minder hetzelfde gevoel geven als 1 kg fietsgewicht..... Mijn fiets is het afgelopen jaar 5 kg lichter geworden ::) 8)

Erikje

Interessant, maar ik ben tevreden met mijn eigen gewicht, hooguit 4 kilo mag eraf, dan is de ondergrens bereikt.

Bovendien is er nog iets anders wat meetelt: interesse en liefhebberij voor mooie materialen, en als je dan toch wat moois koopt, waarom dan niet ook kiezen voor iets lichts?

walter

Bericht door walter » ma jun 27, 2005 1:55 pm

Ziet er goed it.
Maar het moet natuurlijk wel heel blijven. (algemeen bedoeld, niet tegen deze spulletjes in "t bijzonder)
Daarom ben ik wat voorzichtig geworden met gewicht besparen.
Lichtgewicht is voor mij niet de motivatie om iets te kopen, maar overgewicht kan wel een reden zijn om er van af te blijven.

Voorlopig eerst ff zelf wat gewicht besparen.Laatst wel gexpirimenteerd met gewichtige banden.
Man, wat maakt dat een verschil !

Urnyke
Contacteer:

Bericht door Urnyke » ma jun 27, 2005 5:28 pm

Dat is nu juist wat ik wil laten zien!

Gewichtssparen kan naast een beter uiterlijk ook sterker zijn!

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » ma jun 27, 2005 6:17 pm

Veel van de reacties die ik hier lees, zijn vooral gebasseerd op het niet weten van wat er werkelijk gedaan is. "Grammenneuken" is niet lompweg materiaal weghalen, althans niet zoals Ernie het doet. Zoals Ernie het doet, heb ik er het volste vertrouwen in dat het zeker niet in de functionele sterkte zal verminderen en heb ik zeer veel bewondering voor wat hij doet.

Licht boutje links of rechts heeft geen nut. Zoals Ernie het toepast, heeft het wel nut. Alles of niets... it all adds up. Bij Ernie kun je er zeker van zijn dat het doordacht gebeurd en dus dat het zn doel absoluut niet voorbij streeft.

Like it or not, bijzonder en knap is het op zn minst!

dubbelop
Contacteer:

Bericht door dubbelop » ma jun 27, 2005 8:49 pm

[quote="DeKerf"s"]
Veel van de reacties die ik hier lees, zijn vooral gebasseerd op het niet weten van wat er werkelijk gedaan is. "Grammenneuken" is niet lompweg materiaal weghalen, althans niet zoals Ernie het doet. Zoals Ernie het doet, heb ik er het volste vertrouwen in dat het zeker niet in de functionele sterkte zal verminderen en heb ik zeer veel bewondering voor wat hij doet.

Licht boutje links of rechts heeft geen nut. Zoals Ernie het toepast, heeft het wel nut. Alles of niets... it all adds up. Bij Ernie kun je er zeker van zijn dat het doordacht gebeurd en dus dat het zn doel absoluut niet voorbij streeft.

Like it or not, bijzonder en knap is het op zn minst!
[/quote]
En voor sommigen (zoals ik, dus) heel informatief. Die geweightwatchte voorrem zat namelijk op een DP Racing MTB die ik al enkele jaren geleden in ruil voor enige florijnen aan Ernie"s goede zorgen mocht toevertrouwen. En ik vind het opmerkelijk wat voor moois - en lichts - hij hiervan weet te maken!

Wytze

Bericht door Wytze » wo jun 29, 2005 11:33 am

Hey Ernie,

Als je je nou nog even hard traint in Solidworks kun je je grammen
besparing nog beter onderbouwen.
Maar eigenlijk moet je dan wel even de 2004 zien te scoren. Met
een Add-inn van Cosmosworks (krachtenberekeningen en veel
beter dan cosmosexpress!) kun je dan heel mooi analyseren waar
materiaal weg kan (en waar er eigenlijk wat bij zou moet, wat ook
nog wel voorkomt ;) )

ps: zijn dat remblokken van Campa Delta remmen?

aab

Bericht door aab » wo jun 29, 2005 8:05 pm

Wytze schreef:
Hey Ernie,

Als je je nou nog even hard traint in Solidworks kun je je grammen
besparing nog beter onderbouwen.
Maar eigenlijk moet je dan wel even de 2004 zien te scoren. Met
een Add-inn van Cosmosworks (krachtenberekeningen en veel
beter dan cosmosexpress!) kun je dan heel mooi analyseren waar
materiaal weg kan (en waar er eigenlijk wat bij zou moet, wat ook
nog wel voorkomt ;) )

ps: zijn dat remblokken van Campa Delta remmen?

en begin niet aan 2005 want dat sucks, 2006 schijnt beter te zijn maar daar zijn ze ook al aan service pack 2 toe

Urnyke
Contacteer:

Bericht door Urnyke » do jun 30, 2005 4:38 pm

kijk eens hier:
http://www.bikeboosting.nl/index.php?id=168,0,0,1,0,0
zo wil ik heel mijn Seven van 6,8kg erop gaan zetten

Hubert !

Bericht door Hubert ! » do jun 30, 2005 7:13 pm

Top ! Leuk Ernie !

amigo

Bericht door amigo » zo jul 10, 2005 8:12 am

Erikje schreef:
[
Nixol schreef:

Erikje

5 kilo lichter???
hoe heb je dat gedaan?
en 2 en zagen of zo ??
vertel

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » ma jul 11, 2005 9:30 pm

amigo schreef:
[
Erikje schreef:
[
Nixol schreef:

Erikje

5 kilo lichter???
hoe heb je dat gedaan?
en 2 en zagen of zo ??
vertel

;D :-*
Goed lezen!

dussssss©

Plaats reactie