Waar beginnen met upgraden...

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Sir Rides a Lot
Waar beginnen met upgraden...

Bericht door Sir Rides a Lot » do apr 07, 2005 1:42 pm

Ongeveer een jaar terug ben ik in het MTB-wereldje verzeild geraakt, en moet zeggen: bevalt me zeer goed ;D

Heb relatief simpele XC fiets:
Sintesi Victory ongelakt frame
Vuelta velgen (Deore naaf)
Deore groep
Suntour voorvorkje
rest onderdelen Ritchey WCS

Kortom: Simpel maar doeltreffend. (laat redelijk wat mensen met "beter" materiaal achter me...) Ben er erg tevreden over, maar wil "m verder ontwikkelen. Welke tips kunnen jullie me geven? begin ik bij vork, frame of misschien de groep? Graag hoor ik jullie suggesties.

PS: ben wel student, dus...

bvd

Jumping Hansje

Re:Waar beginnen met upgraden...

Bericht door Jumping Hansje » do apr 07, 2005 1:47 pm

Ik zou beginnen met de vork, omdat hier (veel) gewicht mee te besparen is en je hier als je een betere vork monteert het stuur/ rijgedrag aanzienlijk mee kan verbeteren.
Dit mede door de betere afstelmogelijkheden van een nieuwe vork.
Gewicht is niet onbelangrijk, maar ik ben ervan overtuigd dat een fijn aansprekende vork beter merkbaar is als bijvoorbeeld 200 minder gewicht.
En met een nieuwe vork kun je beiden bereiken, dus geen concessie.

Gemini

Bericht door Gemini » do apr 07, 2005 2:07 pm

Ik zou persoonlijk ook bij het vervangen van de vork beginnen.
Een fijne vork hoeft je in principe niet de hoofdprijs te kosten, denk bijvoorbeeld aan een MX comp van marzocchi.

Verder zou je misschien eens kunnen kijken naar andere wielen en banden.
Wielen en banden zijn roterende massa, hoe lichter deze combi, hoe sneller je fiets zal versnellen als je aanzet.

Zaken als je derraileurs zou ik eerlijk gezegd pas vervangen als het versleten is en zou voor mij niet de eerste prioriteit hebben.

Sir Rides a Lot

Bericht door Sir Rides a Lot » do apr 07, 2005 2:46 pm

Dacht er zelf ook al over om m"n voorvork te vervangen. Marzocchi MX COMP is goeie optie. Deze zijn echter nogal prijzig (voor mij).

Heb wat op internet rondgeneusd, en kom zo rond de 170 euro uit. Heb zelf geen ervaring met het online aanschaffen van onderdelen voor m"n mtb, dus weet niet direct of een site te vertrouwen is, en het is voor mij een redelijk groot bedrag. Is er eventueel een goed adresje voor gebruikte (demo)modellen?

Is het monteren van een voorvork iets dat je gemakkelijk zelf kunt doen, of heb je hier speciale tools voor nodig?

Kjiratsiekoedel
Contacteer:

Bericht door Kjiratsiekoedel » do apr 07, 2005 8:04 pm

paar internetverkoop adresjes:
bike2build.nl
derks-wielersport.nl
bike-discount.de
bike-components.de
s-tec.de

Een vork is wel makkelijk te vervangen.

BF = DeJean
Forumbeheerder

Bericht door BF = DeJean » vr apr 08, 2005 9:24 am

kijk voor een mooi 2e hands modelletje.
Hier passeert wel een en ander.
Qua tools?
-een hamer en platte schroevendraaier om de onderste schotel van je headset van je oude vork te halen. en -inbussen
-een sterretje om je vork op je headset te spannen, en en stuk buis om t er mooi recht in te kloppen
-eventueel een buizensnijder als de stuurbuislengte te groot is

Plaats reactie