Crossmax of zelf wiel bouwen

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
pazke
Crossmax of zelf wiel bouwen

Bericht door pazke » zo jan 30, 2005 5:04 pm

Ik ben op zoek naar goede stevige, stijve wielen.

Ik dat kader twijfel ik tussen Crossmax XL of wielen zelf laten maken.

Wat Crossmaxxen betreft: ik lees veel verhalen over de slechte duurzaamheid van deze wielen. Weet iemand hier meer van? Hoe zit het voorts met de stijfheid ervan?

Zou een set wielen opgebouwd met DT Onyx naven en Mavic X517 velgen een betere investering zijn?

@sph@ltdude
Contacteer:

Re:Crossmax of zelf wiel bouwen

Bericht door @sph@ltdude » zo jan 30, 2005 5:58 pm

Vraag maar aan Luc ;D

Nee serieus, goed gebouwd setje met X517, Revo"s / CX-Ray"s en Hügi"s is stijver, lichter, goedkoper en makkelijker te servicen dan X-maxen.

Blijft over de PIMP-factor. :?

GTLTS

Bericht door GTLTS » zo jan 30, 2005 6:18 pm

setje goude hopes uit engeland, x517 enz....

pimpprobleem opgelost

Luc

Bericht door Luc » zo jan 30, 2005 6:40 pm

Nee Luc, niet hier!

Arnetteman

Bericht door Arnetteman » zo jan 30, 2005 10:36 pm

Wielen laten bouwen...heb wel een adresje voor je.
Heb daar zelf ook meerdere setjes laten maken en die zijn dikke prima.
Laatste setje (voor de MTB) was ook met Onyx en Sunn Rims O degrees velgen. Erg mooi en stijf. Alles zwart van naaf tot Nippel.

Kan je zo telefoonnummer geven. Weinig duur en erg betrouwbaar.

Hubert !

Bericht door Hubert ! » ma jan 31, 2005 11:00 am

Zelf (laten) bouwen !
Allerhande problemen met Crossmax en consorten zijn hier al eens voorbij gekomen.
Het zelf servicen / repareren van handgebouwde wielen is veel gemakkelijker. Mocht er een spaak breken oid. Bovendien zijn de kwaliteit van lagers en body"s van Crossmaxen ver beneden het niveau van een qua prijs vergelijkbaar setje handgebouwde wielen !

Luc

Bericht door Luc » ma jan 31, 2005 3:18 pm

Luc schreef:
Nee Luc, niet hier!

Tja, moest de mens zijn mail nu zichtbaar staan, dan had ik "m natuurlijk wel persoonlijk gemaild. Bovendien heb ik geen enkel concreet aanbod gedaan, enkel aangegeven dat ik bereikbaar ben. Wat is dus eigenlijk het probleem? En Arnetteman mag blijkbaar wel probleemloos aangeven dat hij ook (weliswaar via een "adresje") voor wielen kan zorgen ...

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » ma jan 31, 2005 3:25 pm

pazke schreef:
Ik ben op zoek naar goede stevige, stijve wielen.

Ik dat kader twijfel ik tussen Crossmax XL of wielen zelf laten maken.

Wat Crossmaxxen betreft: ik lees veel verhalen over de slechte duurzaamheid van deze wielen. Weet iemand hier meer van? Hoe zit het voorts met de stijfheid ervan?

Zou een set wielen opgebouwd met DT Onyx naven en Mavic X517 velgen een betere investering zijn?

gewoon Luc even mailen, dan ben je iig beter af dan zo"n setje van die Mavic troep ;)

dusssss©

Arnetteman

Bericht door Arnetteman » ma jan 31, 2005 4:02 pm

Luc schreef:
[
Luc schreef:
Nee Luc, niet hier!

En Arnetteman mag blijkbaar wel probleemloos aangeven dat hij ook (weliswaar via een "adresje") voor wielen kan zorgen ...

Klopt want dat is niet commercieel, gewoon prive en dat mag geloof ik van Ruben. Adverteren door DP"ers voor winkels mag dus niet.
Ik ken gewoon iemand die het heel goed kan. Er zijn al meerdere DP"ers die daar hun wielen vandaan hebben en dat is prima kwaliteit.

Luc

Bericht door Luc » ma jan 31, 2005 4:47 pm

Arnetteman, om alle misverstanden te vermijden, mijn reactie was absoluut niet tegen jou bedoeld. Als jij een goed adres weet voor wielen is het alleen maar een goede zaak om dat aan te geven aan iemand die op zoek is naar goede wielen. Zo heeft Pazke alleen maar extra alternatieven en dat is een goede zaak.

En wat het commerciële betreft, ik was voor geen enkele winkel aan het adverteren, ik heb tot nader order nog altijd geen zaak en dat is door de bevoegde instanties heel goed geweten. En bij mijn weten mag je als tevreden klant van een winkel toch nog wel die winkel aanprijzen. Da"s nog iets anders dan "adverteren".

Ruben
Forumbeheerder

Bericht door Ruben » ma jan 31, 2005 7:52 pm

De oplossing is simpel, zowel Luc als Arnetteman "adverteren" niet meer op dit forum voor het bouwen van wielen, ook niet als ze een "adresje" weten. Pas als iemand vraagt om een adresje hiervoor zijn dit soort reacties gewenst. . <- punt

Reacties waar deze persoon iets aan heeft lijkt me beter...

Ik heb zowel de gewone als de disc versie gehad van de XL"s en ze bevielen mij erg goed (65-70kg), sommige zwaardere mensen bevielen ze minder. Ze zijn niet vrezelijk stijf maar wel licht en mooi, maar dat laatste hangt ook weer van je fiets af.

Het enige wat ik ermee gehad heb is een stukje vroegtijdig weggesleten ceramic op de achtervelg en een van de gaten in de discnaven was het draad niet helemaal ok van, en er mag ook wel wat langer schroefdraad in want het is nu wel erg dun.

binkie

Bericht door binkie » di feb 01, 2005 12:11 pm

Zie je, Ruben somt zelf al 3 minpunten op ;D

legion
Contacteer:

Bericht door legion » di feb 01, 2005 12:20 pm

Ruben schreef:
Ik heb zowel de gewone als de disc versie gehad van de XL"s en ze bevielen mij erg goed (65-70kg), sommige zwaardere mensen bevielen ze minder. Ze zijn niet vrezelijk stijf maar wel licht en mooi, maar dat laatste hangt ook weer van je fiets af.

Het enige wat ik ermee gehad heb is een stukje vroegtijdig weggesleten ceramic op de achtervelg en een van de gaten in de discnaven was het draad niet helemaal ok van, en er mag ook wel wat langer schroefdraad in want het is nu wel erg dun.

[voelt zich aangesproken]
Ik mag dan hier en daar een kilootje zwaarder zijn, maar die wielen (xl disc) bevallen me prima. Maar als je er het volle pond voor moet betalen kan je waarschijnlijk beter een degelijk handbuilt setje regelen.

En Ruben moet gewoon niet vergeten zijn remschijven vast te maken voordat hij gaat fietsen.

GTLTS

Bericht door GTLTS » di feb 01, 2005 12:25 pm

Ruben schreef:
De oplossing is simpel, zowel Luc als Arnetteman "adverteren" niet meer op dit forum voor het bouwen van wielen, ook niet als ze een "adresje" weten. Pas als iemand vraagt om een adresje hiervoor zijn dit soort reacties gewenst. . <- punt

bureaucratie?....nee hoor...beetje maar

FREAKaZOID
Contacteer:

Bericht door FREAKaZOID » di feb 01, 2005 8:23 pm

crossmax zal niet zwaarder zijn dan een setje met onyx naaf, tenminste niet veel/vaak. Daarvoor is de naaf aan de zware kant. Aan de andere kant kun je voor het geld van de crossmax een heeeel heeeel mooi setje opspaken. 240 S naaf, CK naaf of tune naaf moet kunnen, velgjes erbij, spaakjes erin. nou das beter dan een crossmax :D

Overigens komt dit topic wel 10 keer per jaar terug

Sjef

Bericht door Sjef » wo feb 02, 2005 5:35 pm

Hubert ! schreef:
Zelf (laten) bouwen !
Allerhande problemen met Crossmax en consorten zijn hier al eens voorbij gekomen.
Het zelf servicen / repareren van handgebouwde wielen is veel gemakkelijker. Mocht er een spaak breken oid. Bovendien zijn de kwaliteit van lagers en body"s van Crossmaxen ver beneden het niveau van een qua prijs vergelijkbaar setje handgebouwde wielen !

Over de prijs/pretverhouden zal ik niks zeggen.
Maar onlangs heb ik de achternaaf van mijn Crossmax maar eens open gehaald voor het eerst in twee jaar en er was geen vuiltje te bekennen en dat ondanks dat ik echt wel eens de hogedrukspuit bezig!

De Lars Cuevas

Bericht door De Lars Cuevas » wo feb 02, 2005 6:12 pm

X517, das een velg voor velgremmen, toch? Als je met velgremmen wilt gaan rijden, heeft de Xmax een voordeel: de combinatie van UST en Ceramic. Bevalt mij prima! Duur zijn ze wel, en de alu spaken hadden van mij niet gehoeven, maar allee.

Groeten, Lars

flash

Bericht door flash » wo feb 02, 2005 8:58 pm

Hee, zelf heb ik ff op :
Bontrager RaceLite Disc tubeless
gereden.

In iedergeval geen problemen met naven zoals bij mavic. D"r zitten namelijk gewoon DTSwiss 240 naven en DT spaken in.
Prima licht en sterk wielsetje voor een goeie prijs.

Aangezien ik binnenkort een nieuwe fiets heb (zonder QR voor en achter anders zou ik ze niet wegdoen) zijn ze tekoop.
Mail als je intresse hebt of kijk op:
http://www.dirty-pages.net/yabbse/index ... adid=18411

Binker

Bericht door Binker » di feb 08, 2005 4:59 pm

Hmmmmm Chris King naven, Mavic XM819 velgen en Dt spaken jummie

pigwin

Bericht door pigwin » do feb 10, 2005 4:28 pm

ik zit ongeveer met"t zelfde ^probleem , alleen dat m"n Lefty vork het waarschijnlijk nog een beetje moeilijker maakt ...

iemand ?

Sjef

Bericht door Sjef » do feb 10, 2005 6:03 pm

pigwin schreef:
ik zit ongeveer met"t zelfde ^probleem , alleen dat m"n Lefty vork het waarschijnlijk nog een beetje moeilijker maakt ...

iemand ?

Je weet al wel van de Lefty XL naaf die Akkermans heeft?

Luc

Bericht door Luc » do feb 10, 2005 6:15 pm

Maar dan zit je weer met het probleem van aan rechte spaken te geraken ...

pigwin

Bericht door pigwin » do feb 10, 2005 6:21 pm

rechte spaken ... ???
ik weet"t allemaal niet meer zo ... misschien beter die vork eruit kieperen ...

of dit ???

http://www.vaust.com/catalog/product_in ... 2acb85d32d

Luc

Bericht door Luc » do feb 10, 2005 7:08 pm

Wel, die Lefty naaf van Akkermans is gewoon een soort van kopie van de Mavic Crossmax Lefty naaf. En daarvoor heb je rechte spaken nodig, dus zonder een knik aan de spaakkop. Die zijn nogal moeilijk te krijgen, en ik heb persoonlijk mijn twijfels over hoe sterk die wel zijn.

Bulle van Berkel

Bericht door Bulle van Berkel » do feb 10, 2005 8:13 pm

Rij zelf al een tijd op Crossmaxen XLetjes en heb nergens problemen mee.

Ben niet de lichste (95 kilo) en dat kom niet door het eten van patat maar door veul uurtjes door te brengen in de sportschool. Kun jij wel raden wat ik met mijn fiets en dus mijn wielen doe.

Heb hiervoor Bontrager en Rigida verrot gereden dus....

Misschien dat ik het getroffen heb, ik weet het niet. Een ding weet ik wel. De XL "smoelen" wat mij betreft beter dan welk wiel dan ook. Over smaak valt niet te twisten!

Maaruuh met al die adviezen voor zelfbouw, val je je zeker geen bult!

grz

Bulle
Storck Organic light is my pride!

Plaats reactie