Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.
Moderator:Beheerders
-
Crash - Berichten:2134
- Lid geworden op:wo aug 13, 2003 11:02 am
- Locatie:Drunen
spaken butted of niet ?
Bericht
door Crash » ma jan 31, 2005 5:14 pm
hela bikers
ik wil straks een new wiel spaken voor mn demo 9
maar ik hoor van verschillende mensen van je moet butted spaken gebruiken en de ander zegt je moet 2.0 spaken gebruiken want die rekken beter.
dus nu de vraag wat kan ik het beste gebruiken ?
en zijn er ook nog dikkere spaken dan 2.0 ?
thanx
Crash
-
legion
- Berichten:4264
- Lid geworden op:do sep 12, 2002 9:29 pm
- Locatie:Groningen
-
Contacteer:
Bericht
door legion » ma jan 31, 2005 5:19 pm
Van SheldonBrown.com:
Double-buttedspokes are thicker at the ends than in the middle. The most popular diameters are 2.0/1.8/2.0mm (also known as 14/15 gauge) and 1.8/1.6/1.8 (15/16 gauge).
Double-butted spokes do more than save weight. The thick ends make them as strong in the highly-stressed areas as straight-gauge spokes of the same thickness, but the thinner middle sections make the spokes effectively more elastic. This allows them to stretch (temporarily) more than thicker spokes.
As a result, when the wheel is subjected to sharp localized stresses, the most heavily stressed spokes can elongate enough to shift some of the stress to adjoining spokes. This is particularly desirable when the limiting factor is how much stress the rim can withstand without cracking around the spoke hole.
-
Luc
- Berichten:4164
- Lid geworden op:do jul 12, 2001 8:04 am
Bericht
door Luc » di feb 01, 2005 10:59 am
Voor een goed duurzaam wiel neem je een goede, stijve velg, dunne butted spaken (type Sapim Laser of DT Revolution) en hoge spaakspanning.
-
Pino - Berichten:2472
- Lid geworden op:wo aug 08, 2001 7:40 am
Bericht
door Pino » di feb 01, 2005 1:13 pm
De spaken moet ook goed passen in de naaf.
Daarom zijn sommige spaken 2.3mm bij de flens. Bij goedkope naafjes kan dat de levensduur verlengen. (DT Alpine III )
-
Luc
- Berichten:4164
- Lid geworden op:do jul 12, 2001 8:04 am
Bericht
door Luc » di feb 01, 2005 3:31 pm
Da"s waar. Als je echt het onderste uit de kan wil halen, dan spelen er eigenlijk nogal wat factoren mee:
- Produktiekwaliteit van naven
- Produktiekwaliteit van velgen
- Produktiekwaliteit van spaken
- Passing van spaken in de naafflens
- Correctheid van de spaaklengte
- Spaakpatroon
- Spaakspanning
Wat de passing betreft, ben ik nog niet beter tegengekomen dan DT naven met DT spaken. Die moet je aan de elleboog echt door het spaakgat duwen. Al met verschillende naven en spaken tegengekomen: 240S, FR, Onyx, Revolution, Champion ... De ergste naven op dat vlak zijn tot nu toe de Footwork naven, die hebben een vrij dunne flens en het gebruik van messing ringetjes is dus aangewezen om een betere passing te verkrijgen.
-
Crash - Berichten:2134
- Lid geworden op:wo aug 13, 2003 11:02 am
- Locatie:Drunen
Bericht
door Crash » di feb 01, 2005 7:00 pm
thanx alvast voor jullie advies
de naaf die ik heb besteld is een hope bulb 150mm 12mm 36 gaats
en de velg is een sun double wide.
van het uitrekenen van de spaak lengte snapte ik nie veel op de site van hope zelf :-[
neem aan dat de naaf en velg wel good kwaliteit zijn maar ik moet dus anders spaken bestellen vanwege die breedte van de naaf dus vroeg me af wat het beste is.
-
Luc
- Berichten:4164
- Lid geworden op:do jul 12, 2001 8:04 am
Bericht
door Luc » di feb 01, 2005 9:48 pm
Over die Double Wide velgen heb nochtans al de nodige negatieve commentaren gehoord.
De naven zijn top.
De calculator van Hope heeft enkel een paar Mavic velgen standaard op de site staan. Voor andere velgen moet je dus de diameter kennen.
-
superslop0r - Berichten:351
- Lid geworden op:zo jan 12, 2003 10:30 pm
Bericht
door superslop0r » wo feb 02, 2005 4:52 pm
breng je spul gewoon naar de lbs
zeg van wat voor spaken en ze maken er een mooi wieltje van.
waarom zou je zelf met spaken gaan kloten?
-
Luc
- Berichten:4164
- Lid geworden op:do jul 12, 2001 8:04 am
Bericht
door Luc » wo feb 02, 2005 5:02 pm
Omdat het fijn is om zelf te doen ... ;D
-
michel2
- Berichten:234
- Lid geworden op:di mei 20, 2003 9:12 pm
Bericht
door michel2 » wo feb 02, 2005 6:30 pm
ik vraag me af of het ook fijn is om het voor de achtenzestigste keer te doen is? ;D
Toch maar maar naar de man die het allemaal kan, de fietsenmaker !
-
JJ
- Forumbeheerder
- Berichten:7298
- Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
- Locatie:Bunschoten
-
Contacteer:
Bericht
door JJ » wo feb 02, 2005 8:04 pm
Het wordt steeds leuker, al zijn de dure wielen wel leuker dan de goeiekopies
-
Luc
- Berichten:4164
- Lid geworden op:do jul 12, 2001 8:04 am
Bericht
door Luc » do feb 03, 2005 11:44 am
michel2 schreef:
ik vraag me af of het ook fijn is om het voor de achtenzestigste keer te doen is? ;D
Het blijft gewoon fijn ...
-
Crash - Berichten:2134
- Lid geworden op:wo aug 13, 2003 11:02 am
- Locatie:Drunen
Bericht
door Crash » do feb 03, 2005 4:44 pm
jah tiss goei mn eigen scheel betalen ckr bij mn lbs en 9 van de tien doen ze het nie good
-
Jurriaan
- Berichten:5742
- Lid geworden op:zo jul 08, 2001 8:44 pm
Bericht
door Jurriaan » do feb 03, 2005 5:58 pm
wielen idd zelf vlechten. ben je meteen een paar uur van de straat