Eerste rit met Rohloff naaf
Moderator:Beheerders
Al een paar jaar rijden we op 1 januari een rit bij ons in de buurt met de tandem om het jaar in te luiden. Nu er een girlie is van ruim 2 jaar is dat wat moelijker geworden.
Dus vandaag maar alleen het traditionele rondje gereden. Voor deze gelegenheid gelijk maar de nieuwe Rohloff naaf in gebruik genomen. Ik moet zeggen naar grote tevredenheid!!
De fiets ( C"dale 1FG) heeft vrijwel geen last van het hogere gewicht in het achterwiel en de stappen tussen de versnellingen zijn prima gekozen. Uiteindelijk heb ik een 44t voortandwiel gemonteerd wat overeenkomt met 22/28 en 44/11 en dat zijn goede verhoudingen voor hier in de buurt (Utrechtse Heuvelrug) en in het buitenland.
Naast de Rohloff naaf heeft de C"dale ook Hope Mini"s gekregen ter vervanging van de Magura Louise"s. Het verschil in vertraging is goed merkbaar.
Wat wel wennen is, is dat de Rohloff naaf een Gripshift achtige versteller heeft waar ik nog geen goed handvat setje voor heb kunnen vinden. Het shiftergedeelte van de Rohloff shifter heeft een vrij grote diameter en het vaste gedeelte van het SRAM handvat is aan de korte kant (dezelfde handvatten zitten ook op de IDworx vakantiefiets met R"loff naaf). Ik kan mijn hand er niet goed op kwijt. Heeft iemand misschien nog een tip voor een goed setje handvatten.....?
Verder valt op dat de naaf nogal rumoerig is bij de lichte versnellingen. Hij doet dan zelfs denken aan een oude koffiemolen met handbediening. Dat zal wel zo horen. Als niet, dan hoor ik dat graag. Bij het terugschakelen naar een lichtere versnelling kan het ook wel eens gebeuren dat je ineens in een veel zwaardere versnelling terrecht komt. Dat is echter meer iets waar ik zelf aan moet wennen (bewuster schakelen) dan dat het een probleem met de naaf is.
Het is wel opvallend hoe de naaf schakeld onder belasting. Hoe zwaar je "em ook belast, schakelen doet "ie altijd wel. Zeker bij langere beklimmingen haal je er voordeel uit doordat je minder tijd kwijt bent met/tussen het schakelen van voor- en achterderrailleur.
Verder ben ik erg tevreden over de investeringen die ik nu in de fiets heb gedaan. Op den duur wil ik er nog wel wat dingetjes aan veranderen maar dat heeft meer te maken met optische zaken (Hope QR"s en voornaaf, Black Forest crankset, XTR trap as, Magure cartridge voor de HeadShok (als dat past), enz....)
De problemen die ik in het begin had met het terruglopen van de kettingspanning en het kraken van de BB zijn verholpen door een tandem BB pot van C"dale te gebruiken. Kortom, deze Dale wordt een blijvertje!!
Nu sparen voor een Rohloff naaf in de tandem!
Dus vandaag maar alleen het traditionele rondje gereden. Voor deze gelegenheid gelijk maar de nieuwe Rohloff naaf in gebruik genomen. Ik moet zeggen naar grote tevredenheid!!
De fiets ( C"dale 1FG) heeft vrijwel geen last van het hogere gewicht in het achterwiel en de stappen tussen de versnellingen zijn prima gekozen. Uiteindelijk heb ik een 44t voortandwiel gemonteerd wat overeenkomt met 22/28 en 44/11 en dat zijn goede verhoudingen voor hier in de buurt (Utrechtse Heuvelrug) en in het buitenland.
Naast de Rohloff naaf heeft de C"dale ook Hope Mini"s gekregen ter vervanging van de Magura Louise"s. Het verschil in vertraging is goed merkbaar.
Wat wel wennen is, is dat de Rohloff naaf een Gripshift achtige versteller heeft waar ik nog geen goed handvat setje voor heb kunnen vinden. Het shiftergedeelte van de Rohloff shifter heeft een vrij grote diameter en het vaste gedeelte van het SRAM handvat is aan de korte kant (dezelfde handvatten zitten ook op de IDworx vakantiefiets met R"loff naaf). Ik kan mijn hand er niet goed op kwijt. Heeft iemand misschien nog een tip voor een goed setje handvatten.....?
Verder valt op dat de naaf nogal rumoerig is bij de lichte versnellingen. Hij doet dan zelfs denken aan een oude koffiemolen met handbediening. Dat zal wel zo horen. Als niet, dan hoor ik dat graag. Bij het terugschakelen naar een lichtere versnelling kan het ook wel eens gebeuren dat je ineens in een veel zwaardere versnelling terrecht komt. Dat is echter meer iets waar ik zelf aan moet wennen (bewuster schakelen) dan dat het een probleem met de naaf is.
Het is wel opvallend hoe de naaf schakeld onder belasting. Hoe zwaar je "em ook belast, schakelen doet "ie altijd wel. Zeker bij langere beklimmingen haal je er voordeel uit doordat je minder tijd kwijt bent met/tussen het schakelen van voor- en achterderrailleur.
Verder ben ik erg tevreden over de investeringen die ik nu in de fiets heb gedaan. Op den duur wil ik er nog wel wat dingetjes aan veranderen maar dat heeft meer te maken met optische zaken (Hope QR"s en voornaaf, Black Forest crankset, XTR trap as, Magure cartridge voor de HeadShok (als dat past), enz....)
De problemen die ik in het begin had met het terruglopen van de kettingspanning en het kraken van de BB zijn verholpen door een tandem BB pot van C"dale te gebruiken. Kortom, deze Dale wordt een blijvertje!!
Nu sparen voor een Rohloff naaf in de tandem!
Re:Eerste rit met Rohloff naaf
O ja....... Nog een gelukkig nieuwjaar voor iedereen natuurlijk!!! ;D
Het geluid in lage versnellingen schijnt normaal te zijn als de naaf nieuw is.
Kwestie van inslijten van de radertjes in de naaf, zou met een km of 1200-1500 weg moeten zijn of iig veel minder!
Dat terugvalen in een zwaardere versnelling is ook normaal en komt door het druk houden tijdens het schakelen.
Als je geen kracht zet tijdens het schakelen zou dat moeten helpen/voorkomen.
Ik geloof dat je onder kracht anders de 14de versnelling krijgt, vervelend op een stijle klim:)
Kwestie van inslijten van de radertjes in de naaf, zou met een km of 1200-1500 weg moeten zijn of iig veel minder!
Dat terugvalen in een zwaardere versnelling is ook normaal en komt door het druk houden tijdens het schakelen.
Ik geloof dat je onder kracht anders de 14de versnelling krijgt, vervelend op een stijle klim:)
Die handvatten kan je zeer eenvoudig en goedkoop oplossen. Gebruik gewoon stuurlint van roadbikes. Dit kan je zo breed en dik maken als je wilt en zo krijg je de ideale vorm voor je

-
@bart
magura cardrige zou passen als uw vork van na 2002 is
zo heb ik toch vernomen
prijskaartje zou 250€ zijn
je kan natuurlijk ook deze maand nog gebruik maken van hun inruil actie
oude vork inleveren en nieuwe kopen tegen sterk verminderde prijs
min 40% (valt te zien welk model je nu koopt lefty,headshok...)
zo heb ik toch vernomen
- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
B@rt schreef:
Al een paar jaar rijden we op 1 januari een rit bij ons in de buurt met de tandem om het jaar in te luiden. Nu er een girlie is van ruim 2 jaar is dat wat moelijker geworden.
Geen aanhanger achter de tandem? Dat is wel ons plan...
JJ schreef:
[B@rt schreef:
Zeker doen, maar ja, B@rt heeft al zo dik geïnvesteerd in zijn C"dale ......

Cubeman schreef:
Het geluid in lage versnellingen schijnt normaal te zijn als de naaf nieuw is.
Van beide zaken (geluid en "terugvallen") heb ik begrepen dat die in het modeljaar 2005 verder verbeterd zouden moeten zijn. Deze eigenschappen waren voor ons belangrijke redenen om geen Rohloff in de tandem te schroeven maar te vertrouwen op SRAM (X.0 derailleur met X.9 Triggers). Wij zagen onszelf niet met "achtergrondgeluid" een steil Frans hellinkje opfietsen. Wat dat "terugvallen" betreft: dat gebeurt volgens mij vooral als je van 7 naar 8 (dus naar een zwaardere versnelling) schakelt. Dan wisselt namelijk het tandwielstelsel en dat wil weleens fout gaan. Op een steile klim zal dat dus niet zo gauw gebeuren.
Afgezien van deze - feitelijk wat pietluttige - details is een Rohloff natuurlijk wel "the way to go". Een superproduct dat zijn hoge prijs volgens mij ten volle waard is. En dat geldt maar voor weinig kostbare fietsspullen, vind ik.
Potver... alles wat hierover gezegd kan worden is al gezegd
Enige tip die ik nog kan geven, is de Rohloff draaishifter met een mes bewerken, de uitstekende punten eraf snijden, ziet er misschien niet helemaal je dat uit, maar functioneert wel prettig!

Enige tip die ik nog kan geven, is de Rohloff draaishifter met een mes bewerken, de uitstekende punten eraf snijden, ziet er misschien niet helemaal je dat uit, maar functioneert wel prettig!
JJ schreef:
[B@rt schreef:
Moet je ook zeker gaan doen!!!! We hebben onze dochter vanaf dat ze 8 weken was meegenomen in een Burley D-light. Ze vind het super.
Dit jaar geen 1 januari tocht ivm een nieuw bikertje (m/v) dat zich in juni hopelijk komt melden. Gelukkig is een Burley D-light lekker breed....

janman schreef:
Die handvatten kan je zeer eenvoudig en goedkoop oplossen. Gebruik gewoon stuurlint van roadbikes. Dit kan je zo breed en dik maken als je wilt en zo krijg je de ideale vorm voor je![]()
He, da"s een goed idee. Ik ga het proberen!
Old Manitou schreef:
@bart
zo heb ik toch vernomen
Bedankt voor de tip!
B@rt schreef:
[Old Manitou schreef:
@bart
zo heb ik toch vernomen
Bedankt voor de tip!
Een mogelijk probleempje, de inruilvork is wel disc-only.
B@rt schreef:
[JJ schreef:
[B@rt schreef:
Moet je ook zeker gaan doen!!!! We hebben onze dochter vanaf dat ze 8 weken was meegenomen in een Burley D-light. Ze vind het super.
Dit jaar geen 1 januari tocht ivm een nieuw bikertje (m/v) dat zich in juni hopelijk komt melden. Gelukkig is een Burley D-light lekker breed....![]()
In juni (da"s zes maanden weg) komt er weer eentje bij. En dan nu niet fietsen? Morning sickness? Maar ja, eigenlijk mag ik niets zeggen, ik ben een jongetje en weet er dus niets van ::)
Ik ken wel een vrouw die met 7,5 maand nog op de Spinningfiets aan het werk was. Die zat er trouwens binnen twee weken na de bevalling ook alweer op (oeffffff!!!!). Beetje een bikkel, zal ik maar zeggen .....
Rrrrrrrrrrrr, dat zijn pas vrouwen:)