De bend van een stuur

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Cubeman
De bend van een stuur

Bericht door Cubeman » za okt 30, 2004 7:15 pm

Ik heb nu een jaar of twee een Race Face Straight Air Alloy gebruikt en ben recent overgestapt op een Syntace DuraFlite Superbend Carbon welke veel beter bevalt.
Mijn motivatie was dat ik op m"n Race Face na lange ritten altijd last van m"n polsen kreeg.
Het bleek dat m"n stuur een bend van 3º had en dat Syntace sturen aanbied met 6º, 9º en zelfs 12º.
Ik heb nu een 9º model en dat bevalt prima, geen last meer na lange ritten.

Ik vraag me af of er meer mensen zijn die dit probleem hadden of dat het gewoon aan mijn polsen ligt.

Een stuur met 9º bend leek me in eerste instantie wat raar en het staat ook wat raar op je bike maar het bevalt super.

Het valt mij op dat vroeger eigenlijk alle sturen een bend van 5º tot 6º hadden en dat de trend veerschuift naar minder bend van rond de 3º.

Waarom minder bend als dit duidelijk meer stress op polsen geeft???

Erikje

Re:De bend van een stuur

Bericht door Erikje » za okt 30, 2004 7:28 pm

Ik had/heb exact hetzelfde andersom. Ik krijg pijn in mijn polsen van enige bend, en heb nu een recht recht stuurtje waar ik erg blij mee ben.

Erikje

Cubeman

Bericht door Cubeman » za okt 30, 2004 7:43 pm

Misschien is het dus toch heel persoonlijk :D

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » za okt 30, 2004 9:17 pm

Flatbars suck ;)

Afbeelding

Ik betrap me er de laatste tijd op dat ik steeds meer een hekel begin te krijgen aan dat wat ik eigenlijk al jaren gedaan heb. Rijden met korte (52cm), vrij rechte stuurtjes... Slaat helemaal nergens op. Het voelt meer en meer onnatuurlijk. Het afgelopen jaar de nodige uurtjes "in mn Dirt Drop gehangen". Ondanks dat op de Breezer de zit in totaal nog niet helemaal optimaal is, kan ik wel zeggen dat het stuur en vooral de positionering van mn handen veel fijner is dan op mn flatbars. De handen bevinden zich in een veel natuurlijkere houding dan op een flatbar.

Nu is zo"n stuur voor de meeste geen oplossing, maar ik weet wel dat ik me wel 2x bedenk voor ik een ander recht stuurtje monteer op een fiets. Iets meer buiging dan normaal is wel fijner. Ook de breedte van het stuur doet enorm veel.

Merken als Salsa en ook WTB hebben lange tijd sturen in hun programma gehad die grotere hoeken maakten dan de sturen van nu. Voor mijn 12" Phoenix SE twijfel ik nog. Of een Dirt Drop, óf een "flatbar". Echter dan wel één met heel wat meer buiging dan nu. Zit te denken om met een stuk buis (zelf buigen) voor de grap eens wat te experimenteren. Daarna ergens een mooi ti exemplaar laten buigen.

Afbeelding

Voorbeeldje van heel wat jaren terug; een Cunningham met een iet wat meer gebogen "recht stuur"... daar zie ik nog wel iets in. Zou zelfs nog verder gebogen mogen zijn...

Het is wel eenzelfde iets als zadels bijv. Ieder heeft z"n eigen likes and dislikes...

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » za okt 30, 2004 10:04 pm

Volgens mij gaat de salsa een beetje die kant op, heeft Klokkie die niet op zijn Karate Monkey?

Ja dus, de PRO MOTO™ FLAT BAR is er in 11 graden en 660 mm breed 8)

Erikje

Bericht door Erikje » za okt 30, 2004 10:26 pm

[quote="DeKerf"s"]
Flatbars suck ;)

Afbeelding

[/quote]

Ha, dat deed ik vroeger ook met mijn kinderfietsjes, boutjes los en het stuur op z"n kop, "t leek wel een racefiets dan...... 8)

Erikje

Cubeman

Bericht door Cubeman » za okt 30, 2004 10:44 pm

Ik heb laatst ook geprobeert om zonder barends te rijden maar dat houd ik nog geen 20km uit!
Het staat wel bruut op een zekere manier op een zekere bike maar het voelt gewoon niet zo goed aan.
Ik zat continue te zoeken met m"n handen naar de ideale zitpositie die ik met juist gemonteerde barends wel heb.

Om eerlijk te zijn vond ik het altijd maar raar, die stuurtjes van Salsa ed. met hun grotere buiging maar nu ik er zelf eentje gebruik zou ik niks anders meer willen.
Ik heb er nu voor m"n andere bike ook eentje besteld samen met een Syntace F99 stuurpen. (net als op m"n andere bike)

Plaats reactie