andere schijfremmen

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

frieraider
andere schijfremmen

Bericht door frieraider » do okt 21, 2004 4:13 pm

Hallo,

Ik heb formula b4pro schijfremmen op mn fiets. Vooral de achterrem werkt niet naar behoren. Nu ben ik op zoek naar een alternatief.
Zelf denk ik aan xt schijfremmen, maar heb voor ongeveer dezelfde prijs ook een set avid juicy 5 gezien. welke is het beste? of mischien weet iemand hier een beter of goedkoper alternatief.
Vol verwachting................

o ja, ik gebruik ze voor xc

Jumping Hansje

Re:andere schijfremmen

Bericht door Jumping Hansje » do okt 21, 2004 9:56 pm

XT !!!
Heb ik al 4 jaar en tot op heden nooit problemen mee gehad!!!
En mocht je een keer een schijf krom of kapot rijden deze zijn niet zo duur als b.v. Magura schijven.
Volgens mij staat er bij te koop nog een setje XT (DH) te koop.
Orginele schijven er bij adaptors er tussen uit en rijden maar.
http://www.dirty-pages.net/yabbse/index ... adid=18340

frieraider

Bericht door frieraider » vr okt 22, 2004 7:21 pm

Dacht eigenlijk meer aan de nieuwe uitvoering, maar wat maakt dit type zo goed? ik bedoel, voor 330 euri kan ik een setje nieuwe xt"s kopen

Jumping Hansje

Bericht door Jumping Hansje » vr okt 22, 2004 7:23 pm

Andere remgrepen/ hendels en staalflex leidingen.
Geen verlies van remdruk door flexibiliteit remleiding en niet kapot te krijgen.(je frame wel)
Dus denk aan beschermingsstickers op plaatsen waar de staalflex leiding tegen je frame schuurt.
Maar zo heeft een ieder wel een voorkeur voor een merk/ model rem.
Zelf kan ik uit eigen ervaring vertellen dat ik met XT NOOIT problemen heb gehad, zelfs niet terwijl ik mijn remmen in Italie wel eens gloeiend heet heb gereden en de schijven blauw waren.
Wel stinken, maar geen verlies van remvermogen of andere narigheid.
Btw die link met XT remmen is een voorbeeld, of je bereid bent dat er voor te betalen dat bepaal je zelf.
Nieuwe XT hoor ik nog wel eens klachten over als, aanlopen remblokken en minder remvermogen t.o.v. oude type.

frieraider

Bericht door frieraider » za okt 23, 2004 6:47 pm

hmm, dat was de eerste keer dat ik minpunten over (de nieuwe) xt schijfremmen hoor.
Heeft er ook iemand ervaring met de avid"s ?

Cubeman

Bericht door Cubeman » zo okt 24, 2004 11:46 am

Nope geen ervaring met Avid"s!
Wel met oudere XT"s, de versie met 4 zuigers.
De beste remmen die je kan kopen volgens mij.
Ik gebruikk ze nu anderhalf jaar en ben super tevreden!
Genoeg remkracht, super dosering, zo goed als onderhoudsvrij en fool-proof.
Makkleijk te installeren en te ontluchten en ook erg mooi om te zien.
De nieuwe XT"s hebben nog wel eens last van flexende remklauwen waardoor de blokken onregelmatig slijten.(in het midden meer als aan de randen).

Ik zou gewoon voor nieuwe of gebruikte 4-zuiger XT"s gaan.
Bij www.Starbike.com verkopen ze ze nog voor € 169,95/rem.
Geen idee of dat duur of goedkoop is.

frieraider

Bericht door frieraider » zo okt 24, 2004 1:21 pm

Zijn die "oudere" xt-s mischien ook nog ergens in het zuiden van nederland te koop?
Ik ga liever niet naar duitsland ivm garantie en service.

Benani

Bericht door Benani » zo okt 24, 2004 4:35 pm

Ik rij met de XT 2004 en heb er nie echt over te klagen. Ze zijn heel goe doseerbaar en lopen helemaal nie aan ivm m"n Magura Julies die ik vroeger had. Als je geregeld nr de echte bergen trekt (bvb Riva,Dolomieten,...) zul wel nu en eens moeten stoppen om het boeltje te laten afkoelen, maar je verliest wel geen remkracht. Heb wel eens problemen gehad met de Koolstopblokken erin, maar dat bleek omdat deze nie goe ingeremd waren. Nu ben ik er heel tevreden van. Enkel een grotere schijf vooraan zou welkom zijn. En als ik ze dan al eens zou vervangen zou ik toch voor iets gaan me 4 zuigers. Als je kunt probeer wel aan de XT 2004 te geraken die schijnen supergoed te zijn. Zoek ze ook dusss

Jumping Hansje

Bericht door Jumping Hansje » ma okt 25, 2004 9:14 am

Nogmaals ik zou voor de 4 zuiger XT gaan.
Heb deze reeds 4 jaar en tot op heden alleen remblokken vervangen.
Voor de rest geen onderhoud/ problemen gehad.
En afkoelen in/ na een lange afdaling, ach nog nooit nodig geweest.
Wel de schijven eens blauw gereden, maar niet krom!!!
Btw de schijven zijn nu weer mooi blank "gesleten".
En wat betreft de koolstop remblokken, in mijn geval zijn deze niets beter of slechter dan de orginele remblokken van Shimano.
Bovenstaande geldt voor alle 3 mijn bikes die allemaal met dezelfde XT"s zijn afgemonteerd.
Enige nadeel kan het gewicht zijn er zijn schijfremmen die qua gewicht iets lichter zijn.(met evt. alle nadelen vandien)

Deefke

Bericht door Deefke » ma okt 25, 2004 11:27 am

Hey,

Ik moet me hier toch aansluiten bij de mening van vele anderen. Die oude XT disc brakes ( 4 pistons ) zijn gewoon erg goed. Ik heb ze nu al voor 3 jaar of langer en ik heb er nog nooit problemen mee gehad dus... Alleen is het jammer dat deze, volgens mij, niet meer te krijgen zijn. En qua remblokken zou ik voor EBC remblokken gaan. Ik fiets nu al ( bijna ) twee jaar met één setje remblokken :o dus...

Ik zeg gewoon; XT disc brake en EBC remblokken = goede keuze :P

Deefke ;)

frieraider

Bericht door frieraider » ma okt 25, 2004 12:42 pm

Alvast bedankt allemaal,

Ik zal eens rondkijken hier in de buurt, of ze (4 pist. xt) nog te krijgen zijn. zoniet denk ik dat ik voor de avid"s ga omdat ik denk dat avid een naam hoog te houden heeft, als het gaat om remmen. en tja.... er moet iemand de eerste zijn ;)

Jumping Hansje

Bericht door Jumping Hansje » ma okt 25, 2004 12:51 pm

Met een beetje geluk zijn de 4 pots XT remmen nog wel verkrijgbaar.
Maar dan niet meer met een staalflexleidingen en met iets andere handgrepen/ hendels.
Kwalitatief wel net zo goed hoor.
Succes met je evt. aanschaf.

RIZZY

Bericht door RIZZY » di okt 26, 2004 8:18 am

als je problemen hebt met de b4 pro horen wij graag wat de problemen zijn..deze rem hoort net als de voorrem goed te werken om dat ze iedentiek zijn ....graag je reactie.

rizzy-parts formula importeur

frieraider

Bericht door frieraider » di okt 26, 2004 5:59 pm

Hallo rizzy,

Het grootste probleem met de achterrem, is dat hij simpelweg niet genoeg remt.
Daarnaast voelt hij ook erg sponsig aan.Ook is er een probleem met het terug keren van de bokken naar de beginpositie . Ik ben er al tig keer mee naar mn lbs geweest, die heeft ze al vele malen ontlucht, nieuwe olie enz enz. Nadat hij er schijnbaar ook genoeg van had heeft ie de rem omgewisselt met eentje van een fiets die daar in de showroom stond.
(van b4pro naar b4sport die identiek schijnen te zijn) Maar na een tocht was er alweer hetzelfde probleem met het niet terugkeren van de blokken. En na een 100 kilometer had ik nog steeds het idee dat de blokken niet ingeremt waren.
Een ander kleinigheidje is dat ik al meerdere malen het kunstof dopje dat voor in de hendel zit ben kwijt geraakt.

Al met al vind ik dit genoeg klachten om andere remmen te nemen, of het zou moeten zijn dat mensen die dicht bij formula staan er een gedegen oplossing voor hebben.

Groeten

frieraider

Bericht door frieraider » do okt 28, 2004 8:53 pm

@ rizzy,

geen idee waar het aan ligt?

jammer.

Grobbebol

Bericht door Grobbebol » vr okt 29, 2004 12:45 pm

Q.... schreef:
Te koop een set XT DH schijfremmen. Voor en achter 203 mm. Kabel zijn van Goodridge en kosten alleen al 140 euro. Blokken zijn van EBC (groen). Ook zit er een adapter en een 160 mm schijf bij.
Het setje ziet er nog zeer goed uit en werkt perfect.

Afbeelding
Afbeelding

Gaan weg ivm aanschaf nieuwe remmen.

325 euro voor de set. of doe een goed bod.

deze staan bij te koop, beter dan dit kan je bijna niet krijgen want er zitten Goodridgeleidingen aan... ;)

Jumping Hansje

Bericht door Jumping Hansje » vr okt 29, 2004 1:43 pm

@ Grobbebol, welterusten dan maar deze advertentie was reeds de revue gepasseerd. ;D
Btw wel heel goede remmen, beetje aan de prijs, maar topspul.

frieraider

Bericht door frieraider » vr okt 29, 2004 3:37 pm

Wat is er zo speciaal aan die goodridge leidingen?

ZAG

Bericht door ZAG » vr okt 29, 2004 5:46 pm

voor 220 euro een set perfect werkende hope mini remmen iets voor jou?
mail me paulharkema@hotmail.com

Grobbebol

Bericht door Grobbebol » vr okt 29, 2004 10:02 pm

Jumping Hansje schreef:
@ Grobbebol, welterusten dan maar deze advertentie was reeds de revue gepasseerd. ;D
Btw wel heel goede remmen, beetje aan de prijs, maar topspul.

maar nu iets duidelijker en nogmaals onder de aandacht dus ik dacht dat het geen kwaad kon...(en het is een klant van me die er toch wel es van af wil dus die push je een beetje in de goede richting he :P)

Het goede van Goodridge is dat het een remleiding is die ongeacht omstandigheid niet vervormt; als de leiding plat wordt gedrukt (crach) dan blijft de rem normaal werken, knikken deren dit systeem niet en de remdruk kan hoger worden zonder expancie van de leiding. Verder kan de banjo niet van de leiding worden losgetrokken wat de veiligheid dus weer ten goede komt. Verder een coating die zacht blijft waardoor je je frame niet openvreet.

Dus: hogere druk, niet te slopen en niet te vervormen + een hoog "blingbling" gehalte. ;D

Jumping Hansje

Bericht door Jumping Hansje » za okt 30, 2004 9:14 am

Ohh, dus wat Shimano al had met de "oude" orginele staalflex leidingen. ;D
Eigenlijk geen nieuws onder de horizon, alleen wat framevriendelijker dus. ;)

frieraider

Bericht door frieraider » za okt 30, 2004 9:52 am

Jammer dat ik niks geef om het "bling bling" gehalte en dus vind ik 330 euro voor die xt"s veel te duur

Jumping Hansje

Bericht door Jumping Hansje » za okt 30, 2004 2:29 pm

Volledig mee eens.

Grobbebol

Bericht door Grobbebol » za okt 30, 2004 6:05 pm

Jumping Hansje schreef:
Ohh, dus wat Shimano al had met de "oude" orginele staalflex leidingen. ;D
Eigenlijk geen nieuws onder de horizon, alleen wat framevriendelijker dus. ;)

u heeft het niet begrepen, die leidingen die Shimano vroeger monteerde zijn niet te vergelijken met Goodridge. Goodridge is beter bekend van de auto en motorsport, in de F1 is het zelfs een verplichte remleiding...

Het "blingbling" gehalte is een leuke bijkomstigheid, het is echter niet functioneel, dat is de remleiding zelf wel.

Jumping Hansje

Bericht door Jumping Hansje » zo okt 31, 2004 11:04 am

Ik vraag me nu toch af wie wat niet begrijpt, de voordelen zoals door jou genoemd hieronder kent Shimano ook allemaal al met de staalflex leidingen. Enige nadeel kan zijn dat je frame "geschuurt" wordt.

De door jou genoemde voordelen: Het goede van Goodridge is dat het een remleiding is die ongeacht omstandigheid niet vervormt; als de leiding plat wordt gedrukt (crach) dan blijft de rem normaal werken, knikken deren dit systeem niet en de remdruk kan hoger worden zonder expancie van de leiding. Verder kan de banjo niet van de leiding worden losgetrokken wat de veiligheid dus weer ten goede komt.

Tja dit had Shimano ook al in 2000 met de staalfelx leidingen dussssss

En het argument: Goodridge is beter bekend van de auto en motorsport, in de F1 is het zelfs een verplichte remleiding... Tja......... ::)

Plaats reactie