Marzocchi Jr t of Manitou stance kingpin?

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Bruno
Re:Marzocchi Jr t of Manitou stance kingpin?

Bericht door Bruno » ma okt 18, 2004 10:43 pm

BF = DeJean schreef:
Enige nadeel: ze zijn iets wisselvalliger van productie kwaliteit

Daar begint het alweer ::)

Maar toch denk ik dat voor zijn prijs de kingpin een betere vork gaat zijn dan de Jr.
Als je een vork wil die amper onderhoud vraagt moet je toch maar de Jr nemen.

Lynx

Bericht door Lynx » di okt 19, 2004 8:07 am

Zever en lettercombinaties ?

Het gaat over de interne onderdelen van vorken.
Niet echt onbelangrijk als het over de werking van een vork gaat.
Als Martijnie 500 euro gaat spenderen aan een vork is het misschien
handig om de voordelen en nadelen van een bepaalde vork te weten......

Mja was vergeten dat het DP was.

sorry mijn fout.

BF = DeJean
Forumbeheerder

Bericht door BF = DeJean » di okt 19, 2004 9:54 am

GT man
Als t JOU niet interesseert, reageer dan gewoon niet.
Zolang anderen interesse tonen, hebben we geen boodschap aan een beoordeling over de zin of onzin van een thread.
No hard feelings

Los daarvan: tuurlijk komt t op de rijder neer, en tuurlijk peat zus en zo.
Maar hier gaat t over éénzelfde rijder en 2 vork opties. Dus de parameter "rijder" blijft gelijk. ;)

GTLTS

Bericht door GTLTS » di okt 19, 2004 9:56 am

Lynx schreef:
Zever en lettercombinaties ?

Het gaat over de interne onderdelen van vorken.
Niet echt onbelangrijk als het over de werking van een vork gaat.
Als Martijnie 500 euro gaat spenderen aan een vork is het misschien
handig om de voordelen en nadelen van een bepaalde vork te weten......

Mja was vergeten dat het DP was.

sorry mijn fout.
Tuurlijk is de interne werking van een vork heel belangrijk...dat ben ik in het geheel met je eens. Alleen kan je er ook in doorschieten. Je kunt je namelijk afvragen of het niet voor een deel tussen de oren zit; persoonlijk zou je me namelijk behoorlijk voor de gek kunnen houden wanneer je de 2002 JR. T internals in een JR. T. 2003 chassis zou proppen en ik denk velen met mij, terwijl er op papier een wereld van verschil in zit.

als je hier verder op door redeneerd komt het dus vooral aan op persoonlijke smaak...dan wordt je niet heel veel wijzer uit lettertjes en cijfertjes.
De een zweert bij een Marzo die voelt als een pakje boter in de kalahari woestijn en de ander zweert bij een out-of-the-box boxxer race waarbij het lijkt alsof er überhaupt niks inzit.

Kortom; vertel meer over de praktijk dan over al die (gehypte) lettercombinaties.
Dat bedoelde ik met mijn post. Ik wilde niet de indruk wekken dat het nergens over ging. Alleen sommige dingen kun je maar beter met een korreltje zout nemen (bedrijven die vorken maken zitten er ook niet om vliegen te vangen)

BLRacing

Bericht door BLRacing » di okt 19, 2004 12:41 pm

Een vork staat of valt bij de internals. Daar zijn we het over eens. Maar als je echt het verschil wilt proeven, neem dan een testrit want dan weet je waar je over praat inplaats van over allerlei cijfercombinaties gedoe te gaan praten ;D. Dan voel je het verschil vanzelf wel. Helaas gaat dit niet altijd dus moeten we vertrouwen op o.a. DP menbers. Het is ook een kwestie van smaak. De een zweert bij zompig en de ander wat meer ... Ik heb een Fox Talas RLC. Deze vork heeft aardig de neiging dicht te slaan bij snel opeen volgende oneffenheden. Ik kan je vertellen dat je je pols in een 15 kilometer lange afdaling tijdens de Cristalp aardig goed kan voelen, vooral met remmen. Het lijkt mij dat hier het verschil uitgemaakt gaat worden. Ik wil dus geen spiking meer. Welke vork moet ik kopen??

BF = DeJean
Forumbeheerder

Bericht door BF = DeJean » di okt 19, 2004 5:08 pm

Leerink schreef: Ik heb een Fox Talas RLC. Deze vork heeft aardig de neiging dicht te slaan bij snel opeen volgende oneffenheden. Ik kan je vertellen dat je je pols in een 15 kilometer lange afdaling tijdens de Cristalp aardig goed kan voelen, vooral met remmen. Het lijkt mij dat hier het verschil uitgemaakt gaat worden. Ik wil dus geen spiking meer. Welke vork moet ik kopen??
Je fox houden en eerst t probleem voorleggen aan een man als Tim Flooks, of Chris Porter van Mojo.
Als zij zich ni sterk kunnen maken dat ze t probleem kunnen oplossen, komen we -wat mij betreft- terug bij TPC+ Wie de Avalanche DH kent van Morzine, weet wat remputten zijn, Daar gaat mijne door alsof ze er niet zijn. Ik hoef zelfs geen andere lijn te kiezen om ze te vermijden. Los erdoor.

Bruno

Bericht door Bruno » di okt 19, 2004 10:16 pm

BF = DeJean schreef:
Wie de Avalanche DH kent van Morzine, weet wat remputten zijn, Daar gaat mijne door alsof ze er niet zijn. Ik hoef zelfs geen andere lijn te kiezen om ze te vermijden. Los erdoor.

Ja, maar dat hangt toch ook gedeeltelijk af van het niveau van de rijder, is niet omdat jij ze bijna niet voelt dat een ander met jouw fiets hetzelfde gewaar wordt, toch? Als die ander minder goed rijdt en bvb veel meer en harder in de remmen gaat gebruikt die daarbij al veel veerweg op, dan krijgt de vering het toch ook veel moeilijker dat nog te kunnen verwerken zou ik zo denken.

Ninko

Bericht door Ninko » wo okt 20, 2004 4:39 pm

Daarom moet je je vork ook laten tunen naar je eigen rijstijl, gewicht, etc...

Ninko

Bruno

Bericht door Bruno » wo okt 20, 2004 6:47 pm

Ninko schreef: Daarom moet je je vork ook laten tunen naar je eigen rijstijl, gewicht, etc...

Ninko
Volgens mij gaat tuning de werking niet echt erg veranderen tijdens het remmen. Om het nu ff makkelijk te maken, laten we zeggen dat als je hard in de remmen gaat nog een dikke 5cm veerweg hebt en je krijgt dan een reeks remputten, gaat de vork door tuning met die 5cm genoeg hebben ??? ik denk alleszins niet
Maar zat eigenlijk te wachten op antwoord van BF, die kan mss meer verduidelijking brengen, heeft al wat meer ervaring met die dingen.

Hoe wil jij je rijstijl anders omschrijven? bvb: Ik gooi alles dicht als ik een bocht nader? Volgens mij gaat tuning meer om de discipline die je rijdt FR of DH of ... Dat vraagt om een verschillende afstelling. Je kan ook je voorkeuren wat meer specifiëren maar om je rijstijl helemaal uit de doeken te doen tot het kleinste detail?

Crash

Bericht door Crash » wo okt 20, 2004 7:43 pm

hela

umh dat tunen stelt toch niet zo denderend veel voor.
gwoon andere olie of veren in je vork of demper :?
en het moe toch nog wel een beetje schoken anders is er ook nx meer aan een downhill ;D

ik vind persoonlijk marzocchi hele goede vorken
ik heb met de :
dj lll
jr t
shiver dc
boxxer 2002

gereden

Ik vind daarvan de shiver dc het beste ook als ik de cadriges bekijk is dat van marzocchi stukken beter in die boxxer vond ik ze niet zo
maar ik denk dat dat dan ook echt voor de racers is terwijl marzocchi toch dik voor freeride is dus daar kun je alle kanten mee op.
en als je dan het verschil voelt bv tussen zon marzocchi en een manitou dan doet de manitou veren en de marzocchi dempen ;)

on topic

mja het ging over de jr t en die is toch dik in orde prijs kwaliteit
denk niet dat je van een ander merk een betere vork vind voor dat gebruik en de prijs.

Crash

k@tze

Bericht door k@tze » wo okt 20, 2004 9:06 pm

Crash schreef:
hela

umh dat tunen stelt toch niet zo denderend veel voor.
gwoon andere olie of veren in je vork of demper :?

... In jouw Marzo zit waarschijnlijk niet meer dan olie en een veer. Sla voor de gein eens de tuningssite"s er op na en lees ze eens door, dan kom je er achter dat het heel wat meer inhoud dan "olie en andere veer steken" is. Zie de heren aan het werk (Flooks, Sabma, Mech) dan kraai je wel anders.

Zelf olie en veer vervangen noem ik nog geen tunen...

...aldus een marzo, dorado, minute en RS rijder. :P

BLRacing

Bericht door BLRacing » wo okt 20, 2004 9:38 pm

Het zijn ook de shimmetjes, uitsroomopeningetjes en veren tussen de shimstacks die een hele nauwkeurige afstelling vereisen. Alleen al om het te maken mag je niet al te veel verschil hebben tussen vorken anders zit je met vorken die totaal andere rijeigenschappen kunnen hebben. Reken maar dat het wat meer is als andere olie en veer.

Space Man Spiff

Bericht door Space Man Spiff » do okt 21, 2004 7:56 pm

offtopic:
wat ik mij nu afvraag:
verbetert dat tunen de vork zoveel??, hoeveel sec. verschil zou je er mee maken op een DH??
volgens mij werk je beter aan je rijkunsten dan aan veel geld uitgeven aan top end vorken en ze dan nog eens laten tunen. kdenk nie dat er veel profs zijn hier op dit forum dus waarom tunen?? ik heb nog DH wedstrijden gereden met een psyloC zonder olie en die half op instorten stond en ik droogden de helft van de deelnemers af 8).
plezier hebben aan het rijden is de boodschap!

ontopic:
mn maat heeft zo"n stance in z"n woodbumble+ zitten en de vork werkt meer dan behoorlijk over de jrt t kan k niks over zeggen

BF = DeJean
Forumbeheerder

Bericht door BF = DeJean » vr okt 22, 2004 5:00 pm

Bruno schreef: Volgens mij gaat tuning de werking niet echt erg veranderen tijdens het remmen. Om het nu ff makkelijk te maken, laten we zeggen dat als je hard in de remmen gaat nog een dikke 5cm veerweg hebt en je krijgt dan een reeks remputten, gaat de vork door tuning met die 5cm genoeg hebben ??? ik denk alleszins niet
Maar zat eigenlijk te wachten op antwoord van BF, die kan mss meer verduidelijking brengen, heeft al wat meer ervaring met die dingen.

Hoe wil jij je rijstijl anders omschrijven? bvb: Ik gooi alles dicht als ik een bocht nader? Volgens mij gaat tuning meer om de discipline die je rijdt FR of DH of ... Dat vraagt om een verschillende afstelling. Je kan ook je voorkeuren wat meer specifiëren maar om je rijstijl helemaal uit de doeken te doen tot het kleinste detail?
toch wel beste kerel. toch wel.
mijn gevoel (ik kan alleen daar op afgaan) is al da ne marzocchi (gevoeld op shiver, 888, JuniorT) heel snel diep gaat in zn travel, beduidend meer dan n Dorado. Dus die vijf cm , da scheelt al om mee te beginnen. Ik kan daar geen cijfers op plakken of ne TPC+ daar effectief hoger staat, en zo ja hoeveel cm....

Ik vond mn Shiver veel spikes hebben door remputten (bvb net voor de rechtse draai op t einde van de startdrop in Todtnau vroeger, of morzine) Om een of andere reden vind ik mn dorado in zulke situaties echt beter dempen. Toen ik deze zomer met 888 reed waren mijn armen ook echt veel vermoeider dan met mn Dorado.
Ik heb Bromont en Mt Sainte Anne met 888 gedaan en in mt st A moest ik op de langste piste (de 1837 into Worldcup voor wie er ook was) vaak 4 keer stoppen om ni door mn handen te zakken. Terwijl ik de weken ervoor badwildbad makkelijk in 1 run uitreed. Toegegeven, MT Ste Anne is langer en zwaarder, maar t verschil was echt niet evenredig.

Qua rijstijl: goh, hoe begin je da te omschrijven. Geen idee. Ik sta veel recht, zet nooit mn voet uit, en zit nogal naar voor op mn fiets in vgl met anderen. "blok" remmen: not really, (wa te veel) slepend remmen. Daarbuiten hou iik mn stuur met mn 2 handen vast en doe ik overal backflip can can

Bruno

Bericht door Bruno » vr okt 22, 2004 7:32 pm

We zijn weer serieus van "t topic aan "t afwijken eigenlijk, maar toch nog een vraagske aan BF.
Je zegt dat Marzocchi "s meteen vrij diep gaan in hun travel in vgl met je dorado en dat je met die Marzocchi"s ook sneller vermoeid geraakte (wat dus idd aan de demping moet liggen), maar hoe zit het bvb als je dorado vergelijkt met een TFTuned Boxxer? Is een dorado dan echt nog zoveel beter dan die Boxxer? Ook rekening houdend met het prijsverschil, is het dat echt waard?

Plaats reactie