Welke slicks voor op de weg???

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Cubeman
Welke slicks voor op de weg???

Bericht door Cubeman » do sep 09, 2004 7:22 pm

Voor de keren dat ik woon-werk verkeer op de bike doe gebruik ik nu Conti Grand Prix MTB 1.0 slicks van 215 gr/stuk.
Ik ben benieuwd of er nog meer gebruikers zijn met ervaring met mogelijk andere slicks.
Hoofdzaak voor mij is lekbestendigheid, gewicht zo laag mogelijk, prijs liefst laag ivm slijtage en grip bij nat EN droog weer.
Hoe zijn bijvoorbeeld de Hutchinson Top Slicks, of Schwalbe"s???

Ninko

Re:Welke slicks voor op de weg???

Bericht door Ninko » do sep 09, 2004 9:11 pm

rij specialized fat boy. (1,25), loopt opzich goed, nergens last van. vond wel dat ze het in de sneeuw afgelopen winter neit zo goed deden :D:D:D. Opzich als het beetje vochtig is niet zo"n probleem maar met echte regen niks waard...

Ninko

Cubeman

Bericht door Cubeman » vr sep 10, 2004 9:41 am

Heb ook nagedacht over Speedcity wielen van Mavic.
Maar eigenlijk net te zwaar.

Zou wel leuk zijn om zelf een setje op te bouwen met goede naven, Sapim CX-ray spaken en DT Swiss RR 4.1 velgen.
Maar aangezien ik helemaal niet zo veel op de weg fiets zou dit zonde zijn.Dan beter een tweede voorvork om m"n Cube weer compleet te maken en die met slicks uitrusten.
Maar ik vraag me toch af hoe het nu fietst, een mountainbike met 28" wielen.
Het moet wel een stukkie sneller zijn denk ik?!?

PFW

Bericht door PFW » vr sep 10, 2004 8:04 pm

Ninko schreef:
rij specialized fat boy. (1,25), loopt opzich goed, nergens last van. vond wel dat ze het in de sneeuw afgelopen winter neit zo goed deden :D:D:D. Opzich als het beetje vochtig is niet zo"n probleem maar met echte regen niks waard...

Ninko

Wat is het probleem met de regen? Ik wil namelijk ook slicks op mijn mountainbike voor deze winter op de weg, deze moeten ook in de regen kunnen rijden natuurlijk.
Ik rij met mijn racefiets altijd op slicks, en dat is in de regen geen probleem, deze zijn maar iets breder, zou dat echt zoveel uitmaken?

Cubeman

Bericht door Cubeman » za sep 11, 2004 5:00 pm

Met m"n huidige Conti GrandPrix MTB slick"s heb ik weinig last met regen.
Ze voeren water nog heel behoorlijk af en geven ook nog wel aardig wat grip.
Ik ga niet zo plat door de bocht als met droog weer, maar ook zeker niet als een oud wijf.
Misschien moest ik het maar gewoon bij Conti houden als zijn ze gemiddeld wat duurde en bevalt de bruine zijkant me niet zo op een zwarte bike.

PFW

Bericht door PFW » za sep 11, 2004 8:01 pm

Cubeman schreef:
Met m"n huidige Conti GrandPrix MTB slick"s heb ik weinig last met regen.
Ze voeren water nog heel behoorlijk af en geven ook nog wel aardig wat grip.
Ik ga niet zo plat door de bocht als met droog weer, maar ook zeker niet als een oud wijf.
Misschien moest ik het maar gewoon bij Conti houden als zijn ze gemiddeld wat duurde en bevalt de bruine zijkant me niet zo op een zwarte bike.

Water afvoeren lijkt me sterk voor zo"n smalle band. Mijn Michelin Pro Race banden voor op de racefiets zijn volledig glad, en voeren dus niets af, hoeft ook niet, een smalle raceband snijd toch zo door water heen, van aqua-planing is geen sprake.
Ik heb me wel eens laten vertellen dat profiel op race banden vooral marketing is, ze doen het omdat men (onterecht) denkt dat een profiel meer grip geeft.

Ik denk dat voor mij de grand prix net te smal is, ik heb velgen van 19 mm breed, en dat is volgens de regels net te breed voor zo"n smalle band. Heeft iemand daar ervaring mee?

Cubeman

Bericht door Cubeman » zo sep 12, 2004 2:07 pm

Ik heb voor een Mavic X317 velg van 22.5mm en acchter een DT Swiss XR4.1d velg van 21.3mm.
Geen enkel probleem met die 1.0 Conti"s hoor.
Ook op m"n andere wielset met X618 ceramic velgen geen enkel probleem met breedte of zo.

Ninko

Bericht door Ninko » zo sep 12, 2004 6:41 pm

PFW schreef:
[
Ninko schreef:

Ninko

Wat is het probleem met de regen? Ik wil namelijk ook slicks op mijn mountainbike voor deze winter op de weg, deze moeten ook in de regen kunnen rijden natuurlijk.
Ik rij met mijn racefiets altijd op slicks, en dat is in de regen geen probleem, deze zijn maar iets breder, zou dat echt zoveel uitmaken?

Achja, het gaat wel, tis alleen een beetje extra oppassen. het is toch glad he en je hebt maar een klein beetje band onder je ligge

Ninko

PFW

Bericht door PFW » zo sep 12, 2004 7:58 pm

Ninko schreef:
[
PFW schreef:
[
Ninko schreef:

Ninko

Achja, het gaat wel, tis alleen een beetje extra oppassen. het is toch glad he en je hebt maar een klein beetje band onder je ligge

Ninko

Uiteraard heb je minder band onder je, maar het is nog altijd beter als een noppenband op nat asfalt.
Ik zit ook nog met de optie voor een bredere band zoals de Schwalbe Big Apple, deze is dan wel weer erg zwaar, vooral in verhouding tot een smalle slick. (750 gram tegen 250 gram). Voordeel is comfort, meer band op de weg, en reflectie (zijn voor deze winter, vooral "s avonds).

PFW

Bericht door PFW » ma sep 13, 2004 6:44 pm

Heeft er iemand ervaring met Vredestein S-licks?

FranQ

Bericht door FranQ » wo sep 15, 2004 11:56 am

Vredestein s-licks gaan redelijk. Ze zijn niet echt licht maar dat is niet zo"n probleem. De slijtage valt ook wel mee. Alleen op nat wegdek worden ze wat trickey vind ik.

Ik heb nu zelf Conti Sport contacts Dat zijn eigenlijk banden voor op een hybridefiets. Nadeel is dat ze zwaar zijn maar het grote voordeel is dat ze een anti leklaag hebben. En ze hebben redelijk veel grip, ook als het nat is.
Ze zijn ook precies de goede maat, 1.3. Bij 1.0 banden komt de fiets te laag te liggen vind ik, dan moet je te veel oppassen dat je met je trappers de grond niet raakt. Dat scheelt bij 1.3 net genoeg.

w3lab

Bericht door w3lab » zo jan 23, 2005 7:48 pm

ooit een dagje gekoerierd met de conti slicks in sneeuwbuien en gladheid, was toch wel een glijpret :)

maar die conti"s zijn voor normaal gebruik prima, ook in de regen

Cubeman

Bericht door Cubeman » zo jan 23, 2005 7:57 pm

Klopt!

Ik heb me nog flink verbaast over de prestaties in de regen van die 1.0 slicks.
Ik had wel verwacht dat je zo op je plaat zou gaan met die dingen, maar als je met beleid stuurt kan je er nog behoorlijk hard mee rond!
Maar met droog weer en goed asfalt zijn ze helemaal toppie, wat een grip!
Deze slicks op een lichte hardtail moet een waar genot zijn op de weg!
Slijtage valt me ook erg mee al begint de achterband wel wat vierkanter te worden.

Ik ben voor m"n fietsvakantie nog op zoek naar een setje goeie banden maar de ultieme fietsvakantie-band (Schwalbe Marathon XR) is wel erg zwaar met z"n 800gram.
Misschien de Conti Top Touring 2000 eens proberen in 32mm breedte, lekbestendig en duurzaam maar niet zo extreem zwaar.

Rinse Appelstroop
Contacteer:

Bericht door Rinse Appelstroop » ma jan 24, 2005 9:14 am

Ik heb zelf een tijdje met fatboy"s gereden. Welke idd. Nog behoorlijk breed zijn. Als het droog is zijn ze super.

Zomer 2004: Klim naar de Joux Plane. En weer afdalen, superplat door de bochten. Altijd grip. Hééééééérlijk!!

Wat regen betreft, beetje met beleid in de bochten en op klinkers en betonnen fietspaden. En opletten op de putten in weg. Voor de rest, deden ze het best goed.

Toch maar een racefiets gekocht, werd het wielen wisselen zo zat :)

Wat betreft racewielen in een mtb, ik ken iemand die het doet, en hij is er heel erg over te spreken. Heeft z"n racefiets zelfs verkocht en rijd alleen daar nog mee. Gaat het zo snel als een racefiets en toch dezelfde houding als bij in het bos. Dat heeft z"n voordelen.

Rinse

Luc

Bericht door Luc » ma jan 24, 2005 11:47 am

Ik heb zelf altijd gekoerierd met Ritchey Tom Slicks 1.4". Bij droog weer rijd je als op rails, je scheurt zonder probleem plat door de bocht. Ik heb het persoonlijk meegemaakt dat ik eens midden in een bocht vol in m"n voorrem ging en i.p.v. onderuit te gaan zoals je zou verwachten, vloog gewoon m"n achterwiel schuin de lucht in ... Bovendien zijn ze uiterst slijtvast. Na +/- 1,5 jaar koerieren aan gemiddeld 80-90km./dag nog verre van versleten.

fredo

Bericht door fredo » ma jan 24, 2005 2:07 pm

k heb nog een tijdje gerede met Vredestein banden, niet echt het populairste merk, maar t zijn zeker wel puike banden ;)

maareuh...k heb nu een racevelo...dus bandjes kope?

Cubeman

Bericht door Cubeman » ma jan 24, 2005 7:00 pm

Ik zoek eigenlijk een band met enig profiel, geen complete slick.
Komende zomer ga ik vanuit Noord Denemarken (Fredikshavn) via een stuk door Duitsland in 3 weken terug naar huis op de bike met de BOB Yak kar achter de Storck gebonden.
Aangezien de route die ik van plan ben te volgen deels over minder verharde paden(steenslag) gaat zijn dunnen slicks geen optie.
Voor deze route denk ik minimaal 32mm breed en enig profiel en bovenal lekbestendigheid.
Ik feite zijn de Marathon XR"s van Schwalbe perfect, maar helaas ook veel te zwaar.

Plaats reactie