Re:BOB Yak trailer + rear-entry-dropouts = fine or problem??
Moderator:Beheerders
Ik wil op mijn Storck Adrenalin Race mountainbike graag een BOB Yak trailer monteren.
Dit gaat met een speciale QR in je achternaaf.
Nu vraag ik me alleen af of dit problemen gaat geven icm mijn rear-entry dropouts (Klein style)???
Zou het een probleem zijn of kan ik beter ff mailen met Storck en de 2004 liggende achtervork bestellen???
Nu vraag ik me alleen af of dit problemen gaat geven icm mijn rear-entry dropouts (Klein style)???
Zou het een probleem zijn of kan ik beter ff mailen met Storck en de 2004 liggende achtervork bestellen???
Cubeman schreef:
Ik wil op mijn Storck Adrenalin Race mountainbike graag een BOB Yak trailer monteren.
je kunt natuurlijk ook de BOB yak gaan rijden met je Cube

Waarom zou het problemen opleveren? De QR heeft aan beide einden een soort roller, dus hij is alleen wat breder. Verder is hij identiek m.i.. Je kan net als bij een normale QR de ene kant er volledig afdraaien dus dat kan het probleem ook niet zijn.
Zijn de rear entry dropouts a la Klein zo anders dan normale?
Zo te zien niet:

C.
Zijn de rear entry dropouts a la Klein zo anders dan normale?
Zo te zien niet:

C.
bwah, als er krachten op losgelaten worden van achteren dan zal de as in principe losgetrokken worden (in geval hij niet heel erg vast zit)
bij "normale" uitvaleinden is dat niet het geval, of toch in mindere mate, dus ik begrijp de vraag van Cubeman wel.
bij "normale" uitvaleinden is dat niet het geval, of toch in mindere mate, dus ik begrijp de vraag van Cubeman wel.
- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
msxx schreef:
bwah, als er krachten op losgelaten worden van achteren dan zal de as in principe losgetrokken worden (in geval hij niet heel erg vast zit)
Dat lijkt me idd het grootste probleem en de reden waarom ik het niet zou doen..
OK, duidelijk.
Maar dit probleem heb je normaliter (hetzij in mindere mate) toch ook (zonder YAK)? Sterker nog, met een Yak er achter duik je niet bergaf met een noodgang in een kuil oid waardoor je misschien ook achterwaartse krachten creeert.
En waar hebben we het over. Bob trailer+bepakking...kg of 20?..ongeremd.
Ik zie geen problemen.
Ik ken de benen niet van Cubeman maar als acceleert als een GT4 dan kan het een probleem zijn ja
C.
Maar dit probleem heb je normaliter (hetzij in mindere mate) toch ook (zonder YAK)? Sterker nog, met een Yak er achter duik je niet bergaf met een noodgang in een kuil oid waardoor je misschien ook achterwaartse krachten creeert.
En waar hebben we het over. Bob trailer+bepakking...kg of 20?..ongeremd.
Ik zie geen problemen.
Ik ken de benen niet van Cubeman maar als acceleert als een GT4 dan kan het een probleem zijn ja

C.
coccobill schreef:
Ik ken de benen niet van Cubeman maar als acceleert als een GT4 dan kan het een probleem zijn ja![]()
C.
Nee, want als hij accelereert, zet hij kracht op de pedalen, dus op de ketting, die het wiel vervolgens naar voren probeert te trekken..... Voorkomen dat "t wiel naar voren kan is ook het hele idee achter die rear entry dropouts van Klein... ::)
Goed los daarvan: Lijkt me geen probleem. Gewoon zorgen dat er een goede QR in zit, die ook goed vast zit. Als je op safe wilt gaan, kun je natuurlijk altijd ipv een QR een bolt-on nemen....
Rene, dank. Inderdaad de ketting vergeten.
Cheers..enne..lang leve de YAK
Cheers..enne..lang leve de YAK
Lijkt me niet echt een strak plan om m"n Yak achter m"bn Cube te knopen!msxx schreef: je kunt natuurlijk ook de BOB yak gaan rijden met je Cube![]()
afstand tot het eerste (en enige) draaipunt bij der Cube is nogal lang.
Kracht x arm is dus nogal groot, een aangezien het niet een super stijf frame is zou ik hem liever achter m"n 14-voudig gelagerde Storck achterbrug plakken.
Ik ben bang dat het anders niet zo goed voor m"n Cube frame is en al helemaal niet voor m"n demper al heeft die lagers in de draaipunten.
Maar uit meel contact met Storck blijkt het geen probleem te zijn als je maar niet gaat downhillen of cliffdroppen met een yak achter je Storck.
Er zit standaard een hele stevige aangepaste QR (ongeveer 30x zo zwaar als m"n Tune) bij de BOB Yak dus dat zal geen probleem zijn!
Goed strak monteren en het zal geen probleem geven.
Bolt-on is geen optie op m"n King achternaaf want King bolt-on is niet Yak compatible.
Dan moet ik een volle staalas hebben met draad waar ik standaard bouten op kwijt kan als een stadsfiets.
[
BOB + bepakking is normaalgesproken rond de 6.1Kg eigengewicht van de BOB Yak en 20-22Kg bepakking.coccobill schreef: En waar hebben we het over. Bob trailer+bepakking...kg of 20?..ongeremd.
Ik zie geen problemen.
C.
Niets ernstigs dus en totaal afhankelijk van het gewicht van de grotere spullen als tent, slaapzak en het aantal schoenen

Cubeman schreef: en het aantal schoenen. (e.d.)
Aha, je vriendin fiets ook mee? ;D
rene schreef:
[Cubeman schreef: en het aantal schoenen. (e.d.)
Aha, je vriendin fiets ook mee? ;D
Nope, mijn vrouwelijke kant speel wel eens op ;D
Bergschoenen mee of niet scheelt al snel een kilo tot anderhalve kilo afhankelijk van soort en maat.
De perfecte bergschoen (Meindl Perfect) weegt al snel 2.2kg in maat 46, kan dus een hoop schelen als je ze thuis laat.
"Just to make sure" gaat Storck ff kijken of ze een dealtje voor me kunnen maken voor een 2004 liggende Adrenalin achtervork met standaard patten
De bouwers van BOB Yak voorzien ook geen problemen zolang je de QR maar vast genoeg houd ::)
Maar aangezien het laatse wat ik wil een beschadigde achtervork is zal ik ff afwachten wat een andere achtervork zou kosten.
Zou geen slechte zaak zijn want als je mij vraagt zuigen rear-entry-dropouts enorm.
Het demonteren van een achterwiel is 500% moeilijker dan met normalen patten, zeker met een schijfrem

De bouwers van BOB Yak voorzien ook geen problemen zolang je de QR maar vast genoeg houd ::)
Maar aangezien het laatse wat ik wil een beschadigde achtervork is zal ik ff afwachten wat een andere achtervork zou kosten.
Zou geen slechte zaak zijn want als je mij vraagt zuigen rear-entry-dropouts enorm.
Het demonteren van een achterwiel is 500% moeilijker dan met normalen patten, zeker met een schijfrem

Hij is binnen, mijn BOB Yak!

Nu maar zsm uitproberen hoe dit nu fietst en gaat bevallen!

Nu maar zsm uitproberen hoe dit nu fietst en gaat bevallen!
Laatst gewijzigd door Cubeman op ma mar 13, 2006 3:22 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
Jammer dat die pics het niet doen!
Maar die bob gaat je zeker goed bevallen! Ga je alleen vakantie ermee doen of ook andere dingen? Hij is echt super stabiel, on en off road! Met klimmen voel je hem het meeste, met vlak en vooral afdalen moet je met je remweg rekening houden.
Veel plezier ermee iig!
JJ
Maar die bob gaat je zeker goed bevallen! Ga je alleen vakantie ermee doen of ook andere dingen? Hij is echt super stabiel, on en off road! Met klimmen voel je hem het meeste, met vlak en vooral afdalen moet je met je remweg rekening houden.
Veel plezier ermee iig!
JJ
Re:BOB Yak trailer + rear-entry-dropouts = fine!!!
Mhhh, op mijn pc geeft hij de foto"s die ik gepost het gewoon weer.
Antwoord op je vraag: eigenlijk wil ik hem zo veel mogelijk gaan gebruiken voor in het begin korte uitjes maar later misschien ook langere.
Ik lees in buitensportbladen (Op Pad, Outdoor magazine etc.) en elders op internet (wereldfietser.nl, Oppad.nl etc.) vaak verhalen over mooie bestemmingen die perfect zijn om te fietsten en dan begint het altijd te kriebelen.
Misschien wil ik in de toekomst zelf ook wel eens iets "groots" ondernemen.
Ik ben iig van plan om zsm eens uit te gaan proberen in het fantastische Belgie en ook Limburg hoe het bevalt.
En volgende zomer een stukkie verder, een trip van een week of drie misschien wel.
Ik zal iig ruim van tevoren starten met het trainen van de kuiten die het iets zwaarder krijgen met een BOB en hoogteverschil:)
Antwoord op je vraag: eigenlijk wil ik hem zo veel mogelijk gaan gebruiken voor in het begin korte uitjes maar later misschien ook langere.
Ik lees in buitensportbladen (Op Pad, Outdoor magazine etc.) en elders op internet (wereldfietser.nl, Oppad.nl etc.) vaak verhalen over mooie bestemmingen die perfect zijn om te fietsten en dan begint het altijd te kriebelen.
Misschien wil ik in de toekomst zelf ook wel eens iets "groots" ondernemen.
Ik ben iig van plan om zsm eens uit te gaan proberen in het fantastische Belgie en ook Limburg hoe het bevalt.
En volgende zomer een stukkie verder, een trip van een week of drie misschien wel.
Ik zal iig ruim van tevoren starten met het trainen van de kuiten die het iets zwaarder krijgen met een BOB en hoogteverschil:)