spaken breken
Moderator:Beheerders
ik heb sinds 1 jaar een achterwiel opgebouwd uit een sun BFR velg, dmr revolver naaf en zwarte DT spaken. Heeft steeds goed gemarcheert, tot begin dit jaar, eerst 1 spaak over, dan een tweede, ik heb deze vervangen door de een of andere generic spaak. Ik span de spaken ook altijd terug aan als deze losser komen, om de maand ongeveer.
IIg, die DT spaken blijven nu breken (heb er in totaal al een stuk of 10 vervangen), vandaag bijv beginnen rijden met 2 gebroken spaken, nu zijn er al 8 gebroken...
Hoe komt dit?? Metaalmoeheid? Velg niet stijf genoeg? Hub te breed voor de velg (spaken staan echt wel vrij schuin)? Foute spaak spanning?
IIg, die DT spaken blijven nu breken (heb er in totaal al een stuk of 10 vervangen), vandaag bijv beginnen rijden met 2 gebroken spaken, nu zijn er al 8 gebroken...
Hoe komt dit?? Metaalmoeheid? Velg niet stijf genoeg? Hub te breed voor de velg (spaken staan echt wel vrij schuin)? Foute spaak spanning?
Re:spaken breken
Of:
-te lage spaakspanning
-te onregelmatige spaakspanning
-slechte batch spaken (kan ook gebeuren)
-te lage spaakspanning
-te onregelmatige spaakspanning
-slechte batch spaken (kan ook gebeuren)
Re:spaken breken
Als er een spaak breekt is daarna meestal je hele wiel ontwricht. Dat betekent dat je helemaal opnieuw moet gaan spaken anders krijg je nooit meer een gelijkmatige spaakspanning in je wiel wat essentieel is voor een wiel. Dus helemaal opnieuw opspaken of naar een lbs brengen en het hun laten doen. Succes

Re:spaken breken
Je zegt zelf dat je zowat om de maand de spaken wat bij draait.. dat is teken dat je een te lage spanning hebt. Als je wiel op de juiste spanning staat, hoef je er vrijwel nooit meer iets aan te doen, tenzij je idd slagen hebt gekregen of misschien een enkele spaak vervangen hebt.
Je moet het echt daar in gaan zoeken. Ik zou graag weten wáár de spaken breken... bij de kop of bij de draad??
Je moet het echt daar in gaan zoeken. Ik zou graag weten wáár de spaken breken... bij de kop of bij de draad??
Re:spaken breken
[quote="DeKerf"s"]
Je zegt zelf dat je zowat om de maand de spaken wat bij draait.. dat is teken dat je een te lage spanning hebt. Als je wiel op de juiste spanning staat, hoef je er vrijwel nooit meer iets aan te doen, tenzij je idd slagen hebt gekregen of misschien een enkele spaak vervangen hebt.
[/quote]
ik draai die spaken idd bij omdat ze altijd loskomen; maar dat is bij iedereen die ik ken die street rijdt zo, zijn al die wielmakers dan zo slecht dat ze wielen met foute spanning maken?
bij de kop
ik ga dinsdag spaken halen om heel het wiel opnieuw ineen te steken, nu hopelijk met de juiste spanning; is er een manier om deze spanning te kennen zonder zo"n krachtmeterke?
Je zegt zelf dat je zowat om de maand de spaken wat bij draait.. dat is teken dat je een te lage spanning hebt. Als je wiel op de juiste spanning staat, hoef je er vrijwel nooit meer iets aan te doen, tenzij je idd slagen hebt gekregen of misschien een enkele spaak vervangen hebt.
[/quote]
ik draai die spaken idd bij omdat ze altijd loskomen; maar dat is bij iedereen die ik ken die street rijdt zo, zijn al die wielmakers dan zo slecht dat ze wielen met foute spanning maken?
Je moet het echt daar in gaan zoeken. Ik zou graag weten wáár de spaken breken... bij de kop of bij de draad??
bij de kop
ik ga dinsdag spaken halen om heel het wiel opnieuw ineen te steken, nu hopelijk met de juiste spanning; is er een manier om deze spanning te kennen zonder zo"n krachtmeterke?
Re:spaken breken
stino schreef:
ik draai die spaken idd bij omdat ze altijd loskomen; maar dat is bij iedereen die ik ken die street rijdt zo, zijn al die wielmakers dan zo slecht dat ze wielen met foute spanning maken?
Ja
is er een manier om deze spanning te kennen zonder zo"n krachtmeterke?
ervaring
-
- Berichten:1312
- Lid geworden op:wo jun 02, 2004 8:06 pm
Re:spaken breken
Misschien teveel spaakspanning?!? Veel mensen zijn geneigd om spaken te strak te spannen namelijk.
Re:spaken breken
Jumping Hansje schreef:
Misschien teveel spaakspanning?!? Veel mensen zijn geneigd om spaken te strak te spannen namelijk.
Van teveel spaakspanning breken je spaken niet, maar gaan de velgen barsten.
-
- Berichten:1312
- Lid geworden op:wo jun 02, 2004 8:06 pm
Re:spaken breken
Kan ook, maar je spaken kunnen er ook door breken.
Maar ik weet wat je bedoeld de spaken worden door de velg eruit getrokken. Met als gevolg een uitgelubberde velg.
Maar ik weet wat je bedoeld de spaken worden door de velg eruit getrokken. Met als gevolg een uitgelubberde velg.
Re:spaken breken
Pino slaat de spijker op zijn kop...
Spaken zullen nooit breken door te hoge spanning!
Spaken zullen nooit breken door te hoge spanning!
-
- Berichten:1312
- Lid geworden op:wo jun 02, 2004 8:06 pm
Re:spaken breken
Sorry maar ik waag dat toch te betwijfelen, een vriend van mij is al 15 jaar fietsenmaker en bevestigd dat het wel mogelijk is.
Re:spaken breken
Steelboy schreef:
Spaken zullen nooit breken door te hoge spanning!
::) geloof ik niets van, er bestaat zoiets als treksterkte, en als je die overschrijdt heb je een breuk, en er is niets dat die wet kan veranderen.
anyway, merci voor de tips, ik zal uiteindelijk wel merken wat ong de juiste spanning is
Re:spaken breken
Een ketting is zo sterk als z"n zwakste schakel.
En in een fietswiel zal dat bij het op spanning brengen van een spaak de velg (soms de naafflens) zijn.
Spaken breken (bij de kop) ook wel, reden zijn meestal vermoeidheid door continu in en uitveren van de bocht of kerfwerking door een verkeerde spaak-naaf interface.
Ze kunne in het schroefdraad breken als ze te kort zijn of bij schuine/verkeerde stand van de eyelet.
Ze kunnen in het midden breken door belachelijke spaakpatronen als "twisted".
Maar ze zullen niet breken doordat ze te sterk uit elkaar getrokken worden.
Natuurlijk kunnen ze breken, aar niet uitsluitend door een te hoge spaakspanning in een fietswiel.
En in een fietswiel zal dat bij het op spanning brengen van een spaak de velg (soms de naafflens) zijn.
Spaken breken (bij de kop) ook wel, reden zijn meestal vermoeidheid door continu in en uitveren van de bocht of kerfwerking door een verkeerde spaak-naaf interface.
Ze kunne in het schroefdraad breken als ze te kort zijn of bij schuine/verkeerde stand van de eyelet.
Ze kunnen in het midden breken door belachelijke spaakpatronen als "twisted".
Maar ze zullen niet breken doordat ze te sterk uit elkaar getrokken worden.
Natuurlijk kunnen ze breken, aar niet uitsluitend door een te hoge spaakspanning in een fietswiel.
Re:spaken breken
Wat voor spaken zitten er eigenlijk in Stino? Ik denk dat als je gebutte spaken erin vlecht je al een groot deel van het probleem kunt oplossen. Deze zijn zoiezo sterker dan straight gauge spaken en kunnen grote klappen beter verwerken.
Ideetje
Ideetje

Re:spaken breken
momenteel DT swiss (afin, die heb ik gevraagd, wiel komt uit UK, wat er effectief insteekt weet ik niet), maar butted is mss wel een idee ja
Re:spaken breken
stino schreef:
momenteel DT swiss (afin, die heb ik gevraagd, wiel komt uit UK, wat er effectief insteekt weet ik niet)
Ff op het spaakkopje kijken...iedere spaken maker heeft zijn teken (bij DT is dat:... drie keer raden.)
Denk dat je wiel eens volledig opnieuw in laten spaken de enige, blijvende oplossing zal zijn.
There is no feeling like a crisp wheel feeling ;D Zeker niet als ze van een goeie spakendouwer komen die ze mooi op spanning zet, afdrukt met volle gewicht en dan nog eens op spanning zet.
greetz
bettes
Re:spaken breken
mja, ik ga het toch zelf doen, ik heb mijn vorige set zelf gemaakt, en die was beduidend beter dan de deze (wel halo combats)
Re:spaken breken
Spaaknippel een tikkie samenknijpen of loctite gebruiken.stino schreef:
ik draai die spaken idd bij omdat ze altijd loskomen
- JJ
- Forumbeheerder
- Berichten:7298
- Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
- Locatie:Bunschoten
- Contacteer:
Re:spaken breken
rene schreef:
Spaaknippel een tikkie samenknijpen
Dat klinkt heel eng..
Re:spaken breken
Daarom ook: Een tikkie . .. ::) Locktite is misschien "psychisch" beter ;D
- JJ
- Forumbeheerder
- Berichten:7298
- Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
- Locatie:Bunschoten
- Contacteer:
Re:spaken breken
psychisch en vooral ook fysisch..

Re:spaken breken
Als ze goed gespannen zijn heb je geen loctite nodig, hoogstens ter psychische ondersteuning.
Als ze door loctite vast moeten worden gehouden staan ze te los en zullen ze waarschijnlijk door vermoeidheid breken in de bocht, meestal aan de niet-freewheel kant.
Als ze door loctite vast moeten worden gehouden staan ze te los en zullen ze waarschijnlijk door vermoeidheid breken in de bocht, meestal aan de niet-freewheel kant.
Re:spaken breken
Wordt idd meestal alleen gebruikt bij radiaal spaakpatroon . . . Maar goed, "if all else fails" ...

Re:spaken breken
Als ik het goed begrijp heb je na het breken van de eerste twee DT"s er andere voor in de plaats gezet.
Ik weet het niet zeker hoor, maar dit lijkt me niet echt optimaal. I.v.m. verschillende materiaalsterkte en zo.
Dit zie je mischien aan het patroon waarin de spaken breken. Als dat er is tenminste.
Het losdraaien van de spaken kan ook een foute materiaalcombinatie zijn. Zo krijg je bijvoorbeeld een geelgepassiveerde bout in aluminium er bijna nooit meer uit. Ik kan me voorstellen dat er combinaties zijn waar dit omgekeerd ook voor kan komen. Ook wanneer er vettigheid aan de schroefdraad zit.
Dan heb je ook nog de kans dat door tolleranties de binnendraad groot uitvalt en de buitendraad klein, maar dat is zeer onwaarschijnlijk.
Locktite lijkt in ieder geval een hele goede oplossing, of nieuwe set spaken erin zetten.
Succes.
Ik weet het niet zeker hoor, maar dit lijkt me niet echt optimaal. I.v.m. verschillende materiaalsterkte en zo.

Dit zie je mischien aan het patroon waarin de spaken breken. Als dat er is tenminste.
Het losdraaien van de spaken kan ook een foute materiaalcombinatie zijn. Zo krijg je bijvoorbeeld een geelgepassiveerde bout in aluminium er bijna nooit meer uit. Ik kan me voorstellen dat er combinaties zijn waar dit omgekeerd ook voor kan komen. Ook wanneer er vettigheid aan de schroefdraad zit.
Dan heb je ook nog de kans dat door tolleranties de binnendraad groot uitvalt en de buitendraad klein, maar dat is zeer onwaarschijnlijk.
Locktite lijkt in ieder geval een hele goede oplossing, of nieuwe set spaken erin zetten.
Succes.

Re:spaken breken
Materiaalsterkte van de verschillende merken spaken zit dicht bij elkaar in de buurt. Ook de cx-rays van sapim zijn alleen in het midden (als je de internetpagina zo leest) sterker (ik geloof 1500 N/mm[sup]2[/sup]).
Door koud deformeren van het materiaal in een bepaalde richting kan de treksterkte positief worden beinvloed namelijk. Dat is wat sapim in het middendeel heeft gedaan.
In de bocht, daar waar de spaken breken zullen de meeste spaken ongeveer op 1100 N/mm[sup]2[/sup] zitten. (De spaak breekt dus pas als er zo"n 300 Kg aan hangt, zo"n 4 keer je lichaamsgewicht)
Spaaknippels gaan alleen los als de spanning op die spaak tijdelijk wordt verlaagd. Dit kan door bijvoorbeeld alleen het gewicht van de berijder komen maar ook door bijvoorbeeld jumpen, of door een gat rijden. Het materiaal van de spaak en nippel is wel iets van invloed, maar als er genoeg spanning op de spaak staat, gaat het wel goed.
Door het van spanning gaan van een spaak krijgt de spaakkop het verschrikkelijk op zijn kloten, en breekt dus als dit wat vaker gebeurt. Hoe hoger de spaakspanning, over hoe meer de spaken een klap wordt verdeeld, en het wiel is duurzamer. Spaken breken meestal ook niet omdat ze te hoog worden belast (die 300 Kg zeg maar) maar omdat de wisseling van kracht te groot is (vermoeiing). In een slap gespaakt wiel is deze ook hoger omdat de krachten over minder spaken worden verdeeld.
Oftwel een hoge spaakspanning werkt dus beter.
Nog even een voorbeeldje
Het is natuurlijk ook wel te begrijpen als een bepaalde spaak strakker staat dan de rest, juist die spaak elke keer op zijn kloten krijgt. Bijvoorbeeld je hangt een staaf op aan 10 draadjes, eentje staat strakker dan de rest.... de spanning in dat draadje loopt dus veel sterker op als je aan de staaf gat hangen
Wanneer zit je goed. Bouw een wiel, gaan de spaken loslopen bij gebruik: spaakspanning verhogen.
Of gebruikt de spanning van een goed wiel als referentie (toonhoogte, of nog beter, spaakspanningsmeter)
En als je ze verlijmd: lopen ze niet los meer bij een te lage spanning en mis je je controlemiddel. Als je zeker weet dat de spanning goed is, dan zou je eventueel kunnen verlijmen voor wat meer zekerheid in extremere omstandigheden.
Krijg je bij zwaar gebruik (al dat gejump ed is niet zo bevordelijk voor een wiel) het toch niet voor elkaar: een sterkere velg, meer spaken, butted spaken (zowiezo beter), etc...
Ingevette/ingeoliede spaakschroefdraad zorgt ervoor dat je de spaakspanning hoger kunt krijgen, en dat je na een jaar nog eens een slag uit het wiel kunt krijgen. Gewoon doen dus. En nee het loopt er echt niet eerder om los mits, jawel de spanning hoog genoeg is.
En gebruikt voor de zekerheid het zelfde merk nippels en spaken. Ze gebruiken dezelfde schroefdraad, maar toch.
Door koud deformeren van het materiaal in een bepaalde richting kan de treksterkte positief worden beinvloed namelijk. Dat is wat sapim in het middendeel heeft gedaan.
In de bocht, daar waar de spaken breken zullen de meeste spaken ongeveer op 1100 N/mm[sup]2[/sup] zitten. (De spaak breekt dus pas als er zo"n 300 Kg aan hangt, zo"n 4 keer je lichaamsgewicht)
Spaaknippels gaan alleen los als de spanning op die spaak tijdelijk wordt verlaagd. Dit kan door bijvoorbeeld alleen het gewicht van de berijder komen maar ook door bijvoorbeeld jumpen, of door een gat rijden. Het materiaal van de spaak en nippel is wel iets van invloed, maar als er genoeg spanning op de spaak staat, gaat het wel goed.
Door het van spanning gaan van een spaak krijgt de spaakkop het verschrikkelijk op zijn kloten, en breekt dus als dit wat vaker gebeurt. Hoe hoger de spaakspanning, over hoe meer de spaken een klap wordt verdeeld, en het wiel is duurzamer. Spaken breken meestal ook niet omdat ze te hoog worden belast (die 300 Kg zeg maar) maar omdat de wisseling van kracht te groot is (vermoeiing). In een slap gespaakt wiel is deze ook hoger omdat de krachten over minder spaken worden verdeeld.
Oftwel een hoge spaakspanning werkt dus beter.
Nog even een voorbeeldje
Het is natuurlijk ook wel te begrijpen als een bepaalde spaak strakker staat dan de rest, juist die spaak elke keer op zijn kloten krijgt. Bijvoorbeeld je hangt een staaf op aan 10 draadjes, eentje staat strakker dan de rest.... de spanning in dat draadje loopt dus veel sterker op als je aan de staaf gat hangen
Wanneer zit je goed. Bouw een wiel, gaan de spaken loslopen bij gebruik: spaakspanning verhogen.
Of gebruikt de spanning van een goed wiel als referentie (toonhoogte, of nog beter, spaakspanningsmeter)
En als je ze verlijmd: lopen ze niet los meer bij een te lage spanning en mis je je controlemiddel. Als je zeker weet dat de spanning goed is, dan zou je eventueel kunnen verlijmen voor wat meer zekerheid in extremere omstandigheden.
Krijg je bij zwaar gebruik (al dat gejump ed is niet zo bevordelijk voor een wiel) het toch niet voor elkaar: een sterkere velg, meer spaken, butted spaken (zowiezo beter), etc...
Ingevette/ingeoliede spaakschroefdraad zorgt ervoor dat je de spaakspanning hoger kunt krijgen, en dat je na een jaar nog eens een slag uit het wiel kunt krijgen. Gewoon doen dus. En nee het loopt er echt niet eerder om los mits, jawel de spanning hoog genoeg is.
En gebruikt voor de zekerheid het zelfde merk nippels en spaken. Ze gebruiken dezelfde schroefdraad, maar toch.