Demperkeuze

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Watje
Demperkeuze

Bericht door Watje » ma jul 26, 2004 7:52 pm

Ik ben op zoek naar een nieuwe demper, maar ik raak er niet wijs uit. Misschien kunnen de heren en dames mij helpen in m"n keuze.
Ik zoek dus een demper die:
-iets SPV/Pro Pedal-achtigs heeft.
-Luchtdemper ? Spiraal ?
-onder mijn gewicht (100kg) zeer goed werkt.
-bedoeld is voor trailriding, superlightfreeriding (ja, zelfs met mijn gewicht)
-mocht hij defekt raken in the middle of nowhere toch nog de mogelijkheid biedt om fatsoenlijk thuis te geraken.
-evt. snel leverbaar is.
-evt. zelf te "onderhouden" is.
-...

nu staat er een Fox Vanilla in (veer 900) inbouw 165

Shoot

Bart

Lynx

Re:Demperkeuze

Bericht door Lynx » di jul 27, 2004 9:41 am

Een spiraalveer is misschien een betere optie als je meer dan 100 kg weegt.
Daar kan je ook nog mee thuis geraken als ze het begeeft in het midden van nergens.
Ik zou een Manitou Swinger 4way (coil) aanraden, maar die maken ze niet in 165mm.
Als tweede keuze zou ik een Fox Rc ProPedal nemen, die maken ze wel in 165mm maar kosten +/- 510 euro.

Jumping Hansje

Bericht door Jumping Hansje » di jul 27, 2004 12:02 pm

Allemaal leuk en aardig, maaar over wat voor soort fiets en geometrie praten we. En wat voor voor veerkarakter wil jij bereiken i.c.m. je fiets. ??? Dit zijn namelijk wel aspecten die meetellen als je het goed voor elkaar wilt hebben.

BF = DeJean
Forumbeheerder

Bericht door BF = DeJean » di jul 27, 2004 1:55 pm

Watje schreef:
-iets SPV/Pro Pedal-achtigs heeft.
-mocht hij defekt raken in the middle of nowhere toch nog de mogelijkheid biedt om fatsoenlijk thuis te geraken.
-evt. snel leverbaar is.
-evt. zelf te "onderhouden" is.

SPV en Pro pedal zijn totaal verschillende dingen. No need om in detail te gaan, paar pro pedal is ne pleister op een houten been. SPV maakt een werkelijk verschil. T voelt iets minder gedempt aan maar je gaat echt sneller. Het kost wel een beetje tijd om je goeie afstelling te vinden.Geen van beide zijn zomaar zelf te servicen. Alleen denk ik dat een Fox net iets betrouwbaarder is.

Watje

Bericht door Watje » di jul 27, 2004 7:58 pm

Jumping Hansje schreef:
Allemaal leuk en aardig, maaar over wat voor soort fiets en geometrie praten we. En wat voor voor veerkarakter wil jij bereiken i.c.m. je fiets. ??? Dit zijn namelijk wel aspecten die meetellen als je het goed voor elkaar wilt hebben.

Fiets: Uzzi SL
Veerkarakter: Het ding moet z"n werk doen. "t is te zeggen naar boven easy en naar beneden nog easier ;D

Tot nogtoe heb ik enkel dingen over Fox en Manitou gehoord, maar zijn merken als Stratos, Romic, Progressive suspension geen opties ?
Op hun sites vind ik geen zinnige uitleg ("k ben ook niet van de snuggerste ;D)

Ik ben zeer getreveden van m"n TFT-vanillaRC maar het is het wipkipgevoel dat ik bij momenten hoogst irritant vind. Zeker over lange asfaltklimmen.

::)

BF = DeJean
Forumbeheerder

Bericht door BF = DeJean » wo jul 28, 2004 8:34 am

progressive = 5th element.
Manitou heeft die technologie in licentie van hen. Dus behalve de look zijn de verschillen minimaal.

Romic Twintube zou ook wel iets kunnen zijn voor je. volgens de spoorloze Plons zit ie n beetje tussen Fox en Progressive qua gevoel en rij-karakteristieken. Waren vroegen veel kwaliteitsproblemen mee maar die lijken opgelost.
Kijk bij je keuze zeker ook naar de inbouwbreedte. Bijvoorbeeld op de site van Flooks. Voor t zelfde geld past een 5th er gewoon niet in.

Watje

Bericht door Watje » wo jul 28, 2004 11:42 am

Idd. de 5th element coil past niet, maar de air wel. Die luchtkussendingen (zowel manitou als progressive) spreken me wel aan, maar zijn ze wel "betrouwbaar" ?

Jumping Hansje

Bericht door Jumping Hansje » wo jul 28, 2004 12:59 pm

Ja ondertussen is/ wordt door loop van de jaren heen veel veranderd/ verbeterd aan dempers. Gevolg -->jaren terug ontwikkeling van full suspension veersystemen gestart en nu zijn we nog steeds niet veel verder qua geometrie e.d, maar wel qua kwaliteit. De afdichtingen zijn beter/ sterker en tegenwoordig voor de liefhebbers anti wipkippen dempers en veersystemen.

HoPe

Bericht door HoPe » wo jul 28, 2004 2:03 pm

BF schreef:
Romic -> Waren vroegen veel kwaliteitsproblemen mee maar die lijken opgelost.

Zou ik nie zo direct durven zeggen. Voor XC en DS zijn de Romic Twin Tubes er blijkbaar een stuk op vooruit gegaan qua duurzaamheid en betrouwbaarheid, maar voor DH en het zwaardere werk lees en hoor ik overal klachten van sommige (raar maar waar) van deze dingen die olie blijven verliezen, rebound/compression knoppen die langs geen kanten werken etc. etc. Maar voor XC schijnt het wel OK te zijn, ik zeg het maar. Ik zou gaan voor de Manitou Swinger 4-coil. Zelfde technologie als die van de 5th, maar stukken goedkoper en iets levendiger (als die de juiste maat hebben tenminste ;))

Jumping Hansje

Bericht door Jumping Hansje » vr jul 30, 2004 1:44 pm

Sluit ik mij helemaal bij aan. :)

Plaats reactie