Re:Op zoek naar een nieuw zadel, maar welk???

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Cubeman
Op zoek naar een nieuw zadel, maar welk???

Bericht door Cubeman » do jul 15, 2004 4:44 pm

Ik ben in de markt voor een nieuw zadel om mijn huidige SLR Evolution(voorloper van de SLR carbon) te vervangen.
Ik wil een zadel waar ik ook na 50km nog lekker op zit, niet het geval bij mijn SLR Evolution.....
Er zijn meerdere zadels die mij interesse hebben:
- de nieuwe Fizik Gobi
- de oude maar vertouwde Fizik Nisene Ti
- de Fizik Aliante Ti (eigenlijk gewoon te duur)
- de Sele San Marco Era FX (eigenlijk ook net te duur)

Van de Nisene weet ik hoe hij zit, gewoon goed maar van de rest weet ik weinig.
De Aliante moet ongeveer hetzelfde zitten als een Nisenen denk ik, hij is iets breder maar wel veel lichter.
Eigenlijk vraag ik me af of er mensen zijn die ervaring hebben met een van deze zadels.
Ook positieve ervaringen met andere zadels zijn meer dan welkom!

XpanDer

Bericht door XpanDer » do jul 15, 2004 5:04 pm

ik denk dat "op elke kont een goeie zadel past "..zal toch bij iedereen ander zijn denk ik ;D

@sph@ltdude
Contacteer:

Bericht door @sph@ltdude » do jul 15, 2004 5:07 pm

Ik heb een Era K op mijn racefiets, en als ik op 4 opeenvolgende dagen 108, 113, 113 en 85 km fiets (deels op slechte wegen in Wallonië) heb ik best een zere reet :?

Bij normale afstanden (3 x per week fietsen ofzo, 30 a 80 km per keer) geen problemen.

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » do jul 15, 2004 5:44 pm

ik heb een Specialized S-works Bodygeometry met tita rails en een gleuf tegen de pijn ;D ;D ;)

Erg lekker zadeltje al zeg ik het zelf, maar ik denk toch dat het een kwestie van proberen word.

Van mijn LBS mocht ik het zadel een weekend lenen om te testen (op de weg) want het is toch een kwestie van proberen iedere kont is weer anders.

dusssss©

Xircuit
Contacteer:

Bericht door Xircuit » do jul 15, 2004 7:13 pm

Afbeelding

Een San Marco Flite met tita rials vind ik persoonlijk wel lekker zitten. En hij heeft de looks, vind ik. Maar, een zadel is héél persoonlijk.

Cubeman

Bericht door Cubeman » do jul 15, 2004 7:33 pm

Jammer dat ik op een Flite niet lekker zit.
Ik had eens een Flite Ti Kevlar maar daar hield ik het niet lang op uit:(

Ninko

Bericht door Ninko » do jul 15, 2004 9:40 pm

heb een nisene gehad (ti) en op aliante gereden, en heb nu een flite (zit voor mij het fijnste... ook zeker qua gewicht :D:D)
maar denk dat de aliante zeker voor langere tochten de het beste dekje heeft zeg maar. hijs toch vrij zacht en de vorm was goed... En dat mag ook wel voor die prijs denk ik. Tis toch een goed zadel. Misschien die aliante maar proberen dan? En anders gewoon een nisene als je toch weet dat die goed zit?

Ninko

R@coon

Bericht door R@coon » vr jul 16, 2004 10:01 am

Op mn mountainbike heb ik een Fizik Alliantie en dat is veruit het comfortabelste zadel dat ik ooit gehad heb. Op mn racefiets zit een Selle Italia SLR Gel Flow en je merkt wel dat het best een stug zadel is, maar het helemaal niet oncomfortabel. Ook niet bij langere ritten.

Het belangrijkste is bij de aanschaf van een zadel is, is dat hij je kont goed ondersteunt (zie ook de FIETS van....pppfff wanneer was dat, eind 2003, begin 2004) zorg dat het zadel je zitbeentjes ondersteunt, dat is het belangrijkste.

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » vr jul 16, 2004 3:32 pm

ik heb de Flite geprobeerd, resultaat: veel zadelpijn
Ik heb de FLite ti gel flow geprobeerd, resultaat: nog meer zadelpijn

uiteindelijk weer een vertrouwde Fizik Nisene gekocht, resultaat: ook na 100km GEEN zadelpijn. Rij al zeker 6 jaar(15.000km) Fizik nisene, nog nooit zadelpijn gehad.

Cubeman

Bericht door Cubeman » vr jul 16, 2004 3:59 pm

Mooi, zo"n kont moet ik ook hebben!

Waar heb je hem vandaan???

Zelf heb ik op een Nisene na een +100km ook wel wat zadelpijn, maar dat is misschien normaal.
Op een Flite zit ik niet goed en heb ik na 25km al zadelpijn.
Op een SLR Evolution Carbon heb ik na 50km zadelpijn, misschien omdat hij zo hard en breed is.

Ik kijk nu vaak hoe breed een zadel is, en een Aliante is de breedste lichtgewicht die ik op het moment ken.

Caramba

Bericht door Caramba » vr jul 16, 2004 4:44 pm

Jurriaan schreef: ik heb de Flite geprobeerd, resultaat: veel zadelpijn
Ik heb de FLite ti gel flow geprobeerd, resultaat: nog meer zadelpijn

uiteindelijk weer een vertrouwde Fizik Nisene gekocht, resultaat: ook na 100km GEEN zadelpijn. Rij al zeker 6 jaar(15.000km) Fizik nisene, nog nooit zadelpijn gehad.
Me too, rij al jaren Fizik Nisene"s en dat blijven de fijnste zadels voor mij. Heb ook Specialized body geometry en selle italia xo en een ritchey gehad, maar die Nisene zadels blijf ik het fijnste vinden. Ook niet geheel onbelangrijk, ik vind een Nisene ook 1 van de mooiste zadels die er zijn :D

Erikje

Bericht door Erikje » vr jul 16, 2004 5:26 pm

Ik had ook altijd een Nisene, fijn zadel, en toen een klein jaar Flite Gel met blaren op mijn beneb/billen en nu een Gobi.. zit voor mij absoluut beter dan een Nisene, laat staan een Flite.

En een Gobi ziet er weer ff beter uit dan een Nisene

Erikje

Cubeman

Bericht door Cubeman » vr jul 16, 2004 6:37 pm

Heb ik het nu mis of is de Gobi net iets breder dan de Nisene???

Merk je trouwens dat de zijkanten flexibeler zijn zoals ze opgeven???

Mijn interesse gaat ook wel een beetje uit naar een Gobi maar je leest er erg weinig over en je ziet ze eigenlijk nooit.

janman

Bericht door janman » vr jul 16, 2004 6:45 pm

Ik heb nu een tune speedneedle zadel , niet zo verschrikkelijk duur en verbazend comfty . Opt zicht ziet ie er geweldig hard uit , maar tis de carbon die ook gedeeltelijk meeflext. Zou wel goed op je bike passen.

Cubeman

Bericht door Cubeman » vr jul 16, 2004 7:29 pm

Klopt, ik heb nu dan ook een SLR Evolution op m"n bike.(voorloper van de carbon)
Deze is helemaal van composite gemaakt met een holle ti rails; zo hard als een plank, 119 gram licht en heel duurzaam.
Helaas is hij misschien net te smal voor mij.
Bij de Speedneedle ben ik een beetje huiverig voor het dunnen leer en gebrek aan kevlar bescherming van de zijkantjes.
Ideaal zou een AX Lightness basic Comfortline zijn, maar ik ben lang niet zo gek om € 265,- voor een zadel neer te leggen:)
Ik heb de Sppedneedle wel overwogen, en dan de marathon versie van € 153,-
Hij moet erg goed zitten, maar is hij ook duurzaam???

Erikje

Bericht door Erikje » vr jul 16, 2004 10:11 pm

Cubeman schreef:
Heb ik het nu mis of is de Gobi net iets breder dan de Nisene???

Merk je trouwens dat de zijkanten flexibeler zijn zoals ze opgeven???

Mijn interesse gaat ook wel een beetje uit naar een Gobi maar je leest er erg weinig over en je ziet ze eigenlijk nooit.

Omdat ik "wat" zwaarlijvig ben met mede een dikkere ass én brede bovenbenen (spieren!) had ik altijd last van schrijnende plekken tussen bil en been. Dit kwam door de brede bovenkant van (in dit geval) Nisene. Nu ik die Gobi heb die echt smaller is (wellicht door de wingflex maar valt mij niet op) nergens meer last van. 60 km ritje doen geen pijn meer (vooral achteraf).

Wat wel pijn deed is dat de zadel na 1 dag al beschadigd was aan de zijkant doordat dochterlief van 3 de fiets omduwde toen ze van de glijbaan afgleed wat eigenlijk niet kon..... en een Gobi heeft dus geen scuffguards.

Erikje

janman

Bericht door janman » za jul 17, 2004 8:57 pm

Je kan een Tune Speedneedle stukkie goedkoper krijgen hoor , voor 110 euro heb je hem al , verzendingskosten inbegrepen.

Mathijs

Bericht door Mathijs » zo jul 18, 2004 2:49 pm

Terry Ergon zadels schijnen ook goed te werken. Die vormen zich in de loop van de tijd naar je aars zodat je altijd goed zit. Qua gewicht, prestaties etc ben ik niet op de hoogte. Maar ze schijnen goed te zijn!!

B@rt

Bericht door B@rt » zo jul 18, 2004 9:51 pm

Brooks Proffesional!

Maar ja, dat zal wel niet cool genoeg zijn..... (en te oudbollig, en te zwaar, en te duur)

Na 300 km inrijden kan je er zelfs 240 km per dag mee rijden. Overal pijn maar niet in je kont!

Zitten als een paar ouwe gympen lopen ;)

divere rules

Bericht door divere rules » ma jul 19, 2004 8:50 am

Heb een bbb zadel voor 29 euro en ook geen last van me ster

PFW

Bericht door PFW » ma jul 19, 2004 10:57 am

Ik heb hier nog een zadeltest uit het duitse blad Tour van juni 2004.

Als je wilt kan ik het mailen, of uploaden o.i.d. Het zijn 6 pdf files van ongeveer 500kb per stuk.

De Sella Italia Flite Titan en de FIZIK Aliante komen hier overigens als beste uit de test (blijft subjectief, want ieder achterwerk is anders).

Plaats reactie