Luchtverlies bij oppompen O24U

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
dubbelop
Contacteer:
Luchtverlies bij oppompen O24U

Bericht door dubbelop » vr mei 28, 2004 9:24 pm

Op mijn nieuwe MTB heb ik een O24U voorvork. Bij het oppompen daarvan met een "suspension pump" die ik al had (voor de Dirt Jumper op de tandem) gaat bij het losmaken van de pomp zomaar een halve bar druk verloren. Weet iemand of dat een typisch O24U probleem is? Bij de Dirt Jumper is het luchtverlies echt minimaal, het ventiel sist maar héél kort, dat van deze vork blijft langer (te lang!) open staan, lijkt het wel :-[

Oplossingen? Suggesties?

BOSS
Contacteer:

Re:Luchtverlies bij oppompen O24U

Bericht door BOSS » vr mei 28, 2004 9:53 pm

Daar hoort een speciaal pompje + nippeltje bij wat dat leeglopen moet voorkomen.

Hier kun je een manual in PDF downloaden:
http://www.7thexchange.de/download/magu ... 302_nl.pdf

suc6

dusssss©

De Lars Cuevas

Bericht door De Lars Cuevas » vr mei 28, 2004 9:53 pm

toevallig hoorde ik vandaag bij mijn LBS over een oplossing van dit probleem. Door het ventiel wat in te korten zou het verholpen moeten zijn, dit gingen ze doen bij een SID die extreem ver leegliep bij het afkoppelen van de pomp. Maar ik weet niet of dat ook bij het aparte ventiel voor een O24U werkt.

Daarnaast nog 2 dingen:
- als je weet hoeveel lucht je precies verliest, kun je daarvoor toch compenseren?
- Bij welke pomp verlies je iets druk bij het afschroeven, maar ook bij het opschroeven! De lucht uit de vork stroom namelijk ook weer de pomp in als je de pomp voor een 2e keer aansluit.

Dat verschil hou je dus altijd...

Succes, Lars

legion
Contacteer:

Bericht door legion » za mei 29, 2004 10:01 am

Ga even naar je LBS met een beetje mazzel hebben ze daar wel zo"n nippeltje liggen waar Bossssssss "t over heeft, pas des problemes...

dubbelop
Contacteer:

Bericht door dubbelop » za mei 29, 2004 10:07 am

De Lars Cuevas schreef:
toevallig hoorde ik vandaag bij mijn LBS over een oplossing van dit probleem. Door het ventiel wat in te korten zou het verholpen moeten zijn, dit gingen ze doen bij een SID die extreem ver leegliep bij het afkoppelen van de pomp. Maar ik weet niet of dat ook bij het aparte ventiel voor een O24U werkt.

Daarnaast nog 2 dingen:
- als je weet hoeveel lucht je precies verliest, kun je daarvoor toch compenseren?
- Bij welke pomp verlies je iets druk bij het afschroeven, maar ook bij het opschroeven! De lucht uit de vork stroom namelijk ook weer de pomp in als je de pomp voor een 2e keer aansluit.

Dat verschil hou je dus altijd...

Succes, Lars

Dat luchtverlies is niet steeds gelijk en hij valt van 50 naar ca. 35 psi. Althans dat meet ik al als ik de pomp direct weer aankoppel. Maar één keer liep hij zelfs bijna helemaal leeg. En het rare is dat de ventielen van een Dirt Jumper dat niet doen. Ik gebruik overigens een standaard "veringpompje" zoals dat ook in de handleiding van Magura te vinden is.

In elk geval bedankt voor de tips en suggesties.

dubbelop
Contacteer:

Bericht door dubbelop » za mei 29, 2004 10:09 am

BOSS schreef:
Daar hoort een speciaal pompje + nippeltje bij wat dat leeglopen moet voorkomen.

Hier kun je een manual in PDF downloaden:
http://www.7thexchange.de/download/magu ... 302_nl.pdf

suc6

dusssss©

Zo"n pompje als in die manual heb ik al (voor de Dirt Jumper). Maar dat nippeltje heb ik niet geleverd gekregen of ik heb het over het hoofd gezien in de doos met "toebehoren". Ik zal de leverancier nog eens bellen.

Bedankt voor de tip!

BLRacing

Bericht door BLRacing » zo mei 30, 2004 9:58 pm

Het is een fabeltje om te denken dat je met een simpel nippeltje drukverlies kan voorkomen. Er is altijd drukverlies hoe je het went of keert. Wel kan je het verminderen. Als zo"n nippeltje wel bestaat, dan zou het kunnen verminderen. Dus zit er maar een ding op en dat is compenseren ;)

divere rules

Bericht door divere rules » ma mei 31, 2004 8:12 am

Bij mijn o24u vind ik het pompie ook niet zo super werken maar
ik had een andere van mijn fox achterdemper en bij die werkt ie super :D :D

dubbelop
Contacteer:

Bericht door dubbelop » do jun 24, 2004 9:24 pm

Kleine Benjamin schreef:
Het is een fabeltje om te denken dat je met een simpel nippeltje drukverlies kan voorkomen. Er is altijd drukverlies hoe je het went of keert. Wel kan je het verminderen. Als zo"n nippeltje wel bestaat, dan zou het kunnen verminderen. Dus zit er maar een ding op en dat is compenseren ;)

Inmiddels ben ik erachter waarom het luchtverlies bij de O24U zoveel groter is (ongeveer een kwart van totaal) dan bij de Dirt Jumper (nog geen 5%): in de O24U zit een aparte lucht"cartridge" die maar heel klein is, in de DJ pomp je de complete vorkpoot vol met lucht. Het totale luchtverlies in kubieke centimeters is ruwweg gelijk, maar bij de O24U zit er veel minder lucht in, dus is het verlies verhoudingsgewijs veel groter.

Plaats reactie