Xc frame met 105MM vork

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
M-J
Xc frame met 105MM vork

Bericht door M-J » wo jun 16, 2004 8:21 pm

Halo,

Kan een standaard xc frame (alu) het aan om een 105 mm voorvork erin te zetten.. inplaats van 80 mm..
Of breekt die dan te snel ?

Ninko

Re:Xc frame met 105MM vork

Bericht door Ninko » wo jun 16, 2004 8:27 pm

nou jah, ligt er ook aan wat je er mee gaat doen. met een 60 mm vork kan je frame ook breken. maar 105 houdt je frame opzich wel bij normaal xc werk. Tis alleen de vraag of je het wel wilt want ideaal sturen zal die niet meer...

Ninko

M-J

Bericht door M-J » wo jun 16, 2004 8:40 pm

Ninko schreef:
nou jah, ligt er ook aan wat je er mee gaat doen. met een 60 mm vork kan je frame ook breken. maar 105 houdt je frame opzich wel bij normaal xc werk. Tis alleen de vraag of je het wel wilt want ideaal sturen zal die niet meer...

Ninko

beetje freeriden :)
ben niet van plan grootte drops ofzo te gaan maken.......

M-J

Bericht door M-J » wo jun 16, 2004 8:52 pm

Pimiento schreef:
Om wat voor "n frame gaat "t?

neem aan dat het om een zocchi MX comp/pro gaat?

Dit frame :
Afbeelding
en idd een marzocchi vork.. :)

Xircuit
Contacteer:

Bericht door Xircuit » wo jun 16, 2004 9:29 pm

[sup]ff vergeten uit te loggen, was dus mijn bericht i.p.v. pimiento"s[/sup]

--------------------------------------------------------------------------------

kies je voor een ETA systeem? (soort van lock-out met max 30 mm veerweg) zo ja, dan zou je het kunnen doen, mocht je Enduro of lichte Free ride leuk vinden. Ga je puur voor XC dan zou ik voor een 85 mm versie gaan (die zijn er ook). En 105 is natuurlijk niet 100% 105, je hebt ook nog te maken (zeker met een zocchi) met was sag. waardoor je op maximaal 90mm uit komt.

Kies je voor een Vork zonder ETA, dan zowieso een 85 mm nemen, met klimmen wordt 105 te veel. Mijn ervaring met de MX comp 85 mm versie is erg goed, ik heb net een half jaar met z"on vork gereden en voor dat geld is er weinig te koop dat beter is. Ik rij soms met een 105mm met ETA, persoonlijk vind ik het een prettig in de afdaling maar ik vind 85 mm in nederland en omstreken genoeg. Met 105 mm en zonder ETA klimmen lijkt met niet fijn.

Over het breken van het frame hoe je je geen zorgen te maken in principe maakt het niks uit of je er 105 mm in het zitten of 85 mm.

Conclusie: Als ik jou was zou ik een 85mm kopen.

BTW. gaat het om een EXR of een MX comp/Pro?

M-J

Bericht door M-J » wo jun 16, 2004 9:38 pm

Xircuit™ schreef:
[sup]ff vergeten uit te loggen, was dus mijn bericht i.p.v. pimiento"s[/sup]

--------------------------------------------------------------------------------

kies je voor een ETA systeem? (soort van lock-out met max 30 mm veerweg) zo ja, dan zou je het kunnen doen, mocht je Enduro of lichte Free ride leuk vinden. Ga je puur voor XC dan zou ik voor een 85 mm versie gaan (die zijn er ook). En 105 is natuurlijk niet 100% 105, je hebt ook nog te maken (zeker met een zocchi) met was sag. waardoor je op maximaal 90mm uit komt.

Kies je voor een Vork zonder ETA, dan zowieso een 85 mm nemen, met klimmen wordt 105 te veel. Mijn ervaring met de MX comp 85 mm versie is erg goed, ik heb net een half jaar met z"on vork gereden en voor dat geld is er weinig te koop dat beter is. Ik rij soms met een 105mm met ETA, persoonlijk vind ik het een prettig in de afdaling maar ik vind 85 mm in nederland en omstreken genoeg. Met 105 mm en zonder ETA klimmen lijkt met niet fijn.

Over het breken van het frame hoe je je geen zorgen te maken in principe maakt het niks uit of je er 105 mm in het zitten of 85 mm.

Conclusie: Als ik jou was zou ik een 85mm kopen.

BTW. gaat het om een EXR of een MX comp/Pro?

exr
maar omdat misshcien de afstand tussen de vork en onderliggende buis groter word...... is de kans op breken natuurlijk ook groter :)

Pimiento

Bericht door Pimiento » do jun 17, 2004 10:17 am

Die Bulls gaat niet breken hoor. Tis geen high-tech XC bak, dus moet sterk genoeg zijn voor 105 mm. EXR is prima voor Enduro gebruik, en dan zeker de 105 mm nemen. 85 mm is te weinig voor het lichtere vrijrijden. Ik rijd zelf MX Comp ETA 105, prima voor XC, ETA is niet helemaal mijn systeem, wat oncomfortabel over wortels enzo, maar het werkt verder goed

Plaats reactie