Re:scoop: 2005 LX

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
BF = DeJean
Forumbeheerder
scoop: 2005 LX

Bericht door BF = DeJean » wo mei 26, 2004 3:02 pm

Afbeelding

MAY 26, 2004 -- OSAKA, Japan (BRAIN)--Shimano yesterday officially unveiled its new Deore LX components, highlighting the group"s new look and the features it shares with its higher-end component cousins.

At least as important as the group"s aesthetics and functionality to suppliers and retailers is the advertised availability date of September--in time for the fall trade shows and production of next season"s bikes.

"New Deore LX is featuring the proven, innovative technology introduced in the XTR and Deore XT component groups in the last two years. Furthermore, the developers paid extra attention to the design of this groupset. New LX has a sharp-edged, powerful look in a subtle silver and black color combination," said Harald Troost, press officer for Shimano Europe.
The new LX uses Hollowtech II technology, which incorporates the crankset and bottom bracket into a single component to reduce weight but increase power transfer, according to Shimano.
Deore LX also incorporates Dual Control levers for hydraulic disc brakes and V-brakes, and uses the Low-Normal rear derailleur to ease shifting. Its bracket-mounted hydraulic disc brakes feature two opposed pistons for control and efficiency, and use Shimano"s Center Lock system for quick and lightweight set up, Troost said.
"The LX Center Lock hubs can be combined with XTR and Deore XT disc brakes," he added.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
On the more technical front the big news is that "flippy shifting" has filtered down to the LX level. Well, we say "big news" but you all saw it coming, right? There is one fundamental difference in their operation though. Instead of independent thumb and brake/shift levers, the thumb paddle and the brake lever are all one piece. Pushing the thumb lever pushes the brake lever upwards and vice-versa. How this will affect braking while shifting is something we look forward to finding out.

Gemini

Bericht door Gemini » wo mei 26, 2004 5:54 pm

Ziet er allemaal goed uit!
Ook die schijfremmen etc.

Alleen begint shimano nu in de lx klasse ook met die alles-in-één shifter/remhendel?!

Dat vind ik persoonlijk alleen een goede ontwikkeling als ze ook losse shifter gaan aanbieden!!

mzzls Gemini

mtbfreak

Bericht door mtbfreak » wo mei 26, 2004 6:01 pm

lijkt die crank niet heel veel op die van de nieuwe hone groep?

En jammer dat ie ook in het zilver is,zwart had toch ook wel mooi geweest denk ik.
Zilver staat niet mooi op alle fietsen,zwart meest wel :?

jojo

Bericht door jojo » wo mei 26, 2004 6:08 pm

Ziet er mooi uit, maar ben toch niet echt een voorstander van die dual control shifters. Geef mij maar de "ouderwetse" verstellers

De Lars Cuevas

Bericht door De Lars Cuevas » wo mei 26, 2004 7:35 pm

goh, wat een verrassingen... ;D De nieuwe functies waren natuurlijk voorspelbaar. De cranks vind ik wel netjes.

Maareh... ook hier weer:
- Die achterlijke omgedraaide achterderailleur.
- Flippershit. En voor wie goed leest: De extra afneembare duimknop is in deze versie niet afneembaar, maar is geintegreerd in de remhendel. Nu kun je met je duim terugschakelen tijdens het remmen (wat met een ouderwetse shifter+derailleur doodnormaal is) waarschijnlijk vergeten. Ik vind het nog steeds niks!!!
- Problemen met smalle stuurtjes omdat de hendels veeeel te breed inbouwen
- Snel slijtende schijfremblokken door te slappe calipers uit 1 stuk. Maar misschien valt dat bij de zwaardere LX wel mee?

Losse shifters op XT niveau blijven trouwens leverbaar. En zolang de markt daar naar blijft vragen blijft dat ook nog even zo :-)

Groeten, Lars (die nog mooi even een 2003 XT derailleur en shifters op zijn nieuwe fiets heeft gezet :-)

Gène

Bericht door Gène » wo mei 26, 2004 7:44 pm

Tjonge jonge, volgens mij is shimano deuren aan het open gooien. Shimano stapt van een goed concept af en wil zich volgens mij gaan profileren als een merk dat zich alleen laat monteren wanneer het helemaal shimano is.
Als Sram slim is(en dat zijn ze wel) gaan ze hier op in spelen. Door in de toekomst een X.0 trigger shifter en voor derailleur te gaan produceren kunnen ze een gat opvullen wat door shimano is opengegooit. Weg monopolie positie shimano.
Ik vind de groep niet lelijk ofzo, maar ben ook niet te spreken over het toegepaste systeem met die flippers. Ik ben er trouwens zeker van dat mijn volgende fiets een Sram/ Raceface/ Magura opbouw krijgt.
Ik ben trouwens benieuwd hoe we tegen shimano gaan aankijken over enkele jaren.
mzzl
Gène

legion
Contacteer:

Bericht door legion » wo mei 26, 2004 8:21 pm

SRAM komt met een voorderailleur op X.9 niveau, triggers hebben ze al.

Sven

Bericht door Sven » wo mei 26, 2004 8:23 pm

legion schreef:
SRAM komt met een voorderailleur op X.9 niveau, triggers hebben ze al.

Ook voor XO?
Ik vind het echt zwaar tegenvallen.
VOlgens mij hebben ze daar gewoon kopieerapparaten staan. Lijkt allemaal op elkaar...

legion
Contacteer:

Bericht door legion » wo mei 26, 2004 8:31 pm

Dn Helle schreef:
VOlgens mij hebben ze daar gewoon kopieerapparaten staan. Lijkt allemaal op elkaar...

Je hebt "t nu over...?

Sven

Bericht door Sven » wo mei 26, 2004 8:56 pm

Over de lijnen van shimano...
XT is een kopietje geworden van XTR, LX van XT...

Alleen dan in een ietwat zwaardere en veranderde uitvoering.. :-*

Zand er over

Bericht door Zand er over » wo mei 26, 2004 10:36 pm

shimano gokt gewoon op alles of niets als je het mij vraagt. vroeger nam je shimano met magura disks en als je wilde een sram der. en shifter.. dat gaat nu niet meer...shimano is hebberig geworden, je moet hun schijven hebben, zeker wanneer je centerlock hebt, heb je hun trapas dan moet je het crankstel hebben en omgekeerd... de uniformiteit is weer ver te zoeken..

cHoc

Bericht door cHoc » do mei 27, 2004 6:22 am

Zand er over schreef:
de uniformiteit is weer ver te zoeken..

niet als je het bekijkt van uit het standpunt van Shimano..... $$$$

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » do mei 27, 2004 7:09 am

leven Sram :D

komene we nu een beetje af van het Shimano monopoly..? het begint er op te lijken.

Met sram rocket draaishifter werkt de omgekeerde derailleur trouwens uitstekend. voordeel is dat een kleinere versnelling heuvel opschakelen gaat onder belasting veel beter.

Xircuit
Contacteer:

Bericht door Xircuit » do mei 27, 2004 9:01 am

LX is ziet er goed uit, maar daar heb je "t dan volgens mij wel mee gehad. Persoonlijk kies ik toch echt voor Sram derailleurs en shifters met bijvoorbeeld Truvatif crancks.

legion
Contacteer:

Bericht door legion » do mei 27, 2004 9:59 am

Zand er over schreef:
shimano is hebberig geworden (...) heb je hun trapas dan moet je het crankstel hebben en omgekeerd...

Ze zijn hebberig ja, maar hollowtech II heeft m.i. wel bestaansrecht, eigenlijk is dat gewoon veel logischer dan de oldskool systemen, en het systeem is niet alleen bij shimano te krijgen heh...

Gemini

Bericht door Gemini » do mei 27, 2004 10:04 am

Hoi Hoi Hoi!

Ik roep het zelf al jaren: Lang leve SRAM!!!!
Volgens mij gaat shitmano nu echt de verkeerde kant op met hun groepen.. :?

Straks krijgen ze nog van die Microsoft-rechtzaken omdat alles ingebouwt zit in elkaar en je dus verplicht hun product te gebruiken! ;D

mzzls Gemini

Xircuit
Contacteer:

Bericht door Xircuit » do mei 27, 2004 4:14 pm

Ze zijn ook van hun parallel push systeempje afgevallen. In het geval van LX is dat ckers niet erg.

les alpes

Bericht door les alpes » do mei 27, 2004 6:43 pm

gelukkig komt er een 2005-SAINT-versie uit van hun oude vertrouwde shifters die dan ook weer volledig in hun systeem past ::)

BLRacing

Bericht door BLRacing » vr mei 28, 2004 12:51 pm

Gelukkig gaat Shimano door met de productie van een aangepaste XT ""normale"" rapidfire hendel ;)

Plaats reactie