XTR schijfremmen hoe zijn die?

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Sensei
Re:XTR schijfremmen hoe zijn die?

Bericht door Sensei » di mei 18, 2004 10:22 am

Faxmulder schreef:
Wil je er zo graag vanaf dat je t 2 keer post???

grtz

O is dat zo? Zal ik wel vergeten zijn, 2x XTR is ook wel handig!

Cubeman

Bericht door Cubeman » di mei 18, 2004 11:42 am

Kleine Benjamin © schreef:
Als ze blijven aanlopen, ook nadat je ze hebt teruggebogen, zijn de schijven thermisch overbelast geraakt. Die slagjes haal je er niet zomaar weer even uit. Je kan wel gaan buigen enzo maar het help voor mij allemaal geen zier. Oorzaak, te lang slepend geremd waardoor je warmte accumuleerd, of extreem hard geremd door groot gewicht van de rijder+fiets.
Oplossing, rem/fietstechniek aanpassen (maar dat kan ik niet weten van jou natuurlijk ;)), of grotere schijven nemen wat vaak het beste is. Als je twijfelt over wat voor diameter schijven je moet nemen, aarzel dan niet en ga gewoon op safe en bouw een grotere schijf in dan je denkt nodig te zullen hebben. (wel een adapter gebruiken als je groter gaat).

In deze topic schreef ik voor het laatst in augustus 2003 ofzo. Even de tussenstand doornemen van mijn xtr ervaringen :?. Opzich doen ze het nog steeds maar ik merk dat de remkracht aanmerkelijk verminderd is de laatste 6 maanden. Ook zijn ze een beetje te sponzig maar dat moet gewoon gefikst worden met een nieuwe olievulling. De achterste remblokken slijten zeer ongelijk en dat komt omdat de linkerkant resin is en de rechterkant sinteredmetal materiaal is. Welke kluns deze setup bedacht heeft :? ::) bij specialized.
Wat mij ook opvalt is dat alle schroefjes grijs corroderen bij mij, erg lelijk.
Maar wel het allergrootste probleem bij mij is dat ik al twee keer mijn achterste remblokken heb verloren tijdens een rit. Borgpennetje trilt los bij zeer snelle opeenvolgende hobbels zoals remgaten. Een reden om uit te kijken naar andere remmen misschien, maarja ik zit vast aan die XTRshifter zooi.

Ik zou zeggen, probeer eens losse XT 4-zuiger remklauwen op de kop te tikken!
Die hebben veel miner last van alles wat jij noemt!
Bombproof zijn ze, hoge remkracht, geen gezeik met los trillende borgpennetjes alleen iets zwaarder.
Ik rij er zelf ook mee en ze bevallen perfect, ook in langere afdalingen en langdurig remmen.
Voordeel is dat je de XT 4-zuiger remklauwen gewoon kan gebruiken met je XTR 2004 Dual-Control hendels!

amigo

Bericht door amigo » di mei 18, 2004 6:56 pm

hallo peeps.
ten eerste alvast bedankt voor de reacties op mijn vraag.
ik ben zelf ook wat verder gekomen .
punt een de schijven die ik gebruik zijn waarschijnlijk xt schijven want ik rij een s-works enduro met crossmaxx sl wielen , dus xtr schijven kan gewoonweg niet omdat die zon speciale naaf aansluiting hebben alleen geschikt voor xtr naven

en wat cubeman zegt van die thermische overbelasting. ja dat kan best wel kloppen want er waren gewoon situaties afgelopen weekend in de ardennen waar je gewoon moest remmen en dan bedoel ik bijvoorbeeld als je uit het bos komt en door een dorpje rijd over het asfalt met 80 pu dan moet je hier en daar wel eens remmen .zeker wanneer er autos uit uitritten komen rijden.
dus ja dan worden ze erg heet maar waarom hadden mn fiets kameraden er dan geen last van.

en grotere schijven is geen optie want de enduro had in het begin voor een grotere schijf gemonteerd.
maar omdat er dus een geval is geweest in amerika , dat iemand het voor mekaar heeft gekregen om de adapter af te laten breken en vervolgens heftig te crashen . en vervolgens specialized aan te klagen . daarom heeft specialized dus alles terug geroepen met grote schijven en verders alles met normale schijven afgelevert.
het is dus nu ook zo dat wanneer er met grote schijven gereden word de garantie vervalt.
dus grote schijven is geen optie.
zou er nog verschil zijn tussen verschillende merken schijven? zou dat uberhaupt passen?
zoals die golvende schijven ? (magura martha)heeft dat nog een gunstige uitwerking op bijvoorbeeld koeling???

let me know

mtbgappie

Bericht door mtbgappie » vr mei 21, 2004 9:24 pm

Hallo allemaal
IK heb een vraagje
Je hebt bij XTR EN XT een soort bout zitten die je met een TORX sleutel of zo die waar je ook je schijf boutjes mee aandraait
Wat kan je daar mee doen
bedankt alvast

KoeniE

Bericht door KoeniE » za mei 22, 2004 9:21 am

mtbgappie schreef:
Hallo allemaal
IK heb een vraagje
Je hebt bij XTR EN XT een soort bout zitten die je met een TORX sleutel of zo die waar je ook je schijf boutjes mee aandraait
Wat kan je daar mee doen
bedankt alvast

Los of vast draaien... dat is meestal de bedoeling van boutjes...

Cubeman

Bericht door Cubeman » za mei 22, 2004 2:50 pm

Hij bedoelt volgens mij de zuiger-deksels (or whatever)
Die zitten er voor de sier, net als bij de vroegere Coda schifremmen en de huidige Marta schijfremmen.
Ziet er leuk uit maar heeft volgens mij geen functie voor afstelling of iets dergelijks.

De Lars Cuevas

Bericht door De Lars Cuevas » za mei 22, 2004 3:09 pm

Cubeman schreef:
Hij bedoelt volgens mij de zuiger-deksels (or whatever)
Die zitten er voor de sier, net als bij de vroegere Coda schifremmen en de huidige Marta schijfremmen.
Ziet er leuk uit maar heeft volgens mij geen functie voor alstelling of iets dergelijks.

Die zitten er voor de sier, zeg jij?

XTR klauwen zijn gesmeed uit 1 stuk alu en dus niet deelbaar (in tegenstelling tot bijvoorbeeld de oude XT).

En vertel jij me maar eens hoe je, zonder gebruik te maken van deze "sier-zuigerdeksel", de zuigers in de cilinders krijgt ;D

Groeten, Lars.

BLRacing

Bericht door BLRacing » za mei 22, 2004 4:03 pm

Inderdaad. Daarvoor. Hoe wil je anders de zuigers er in en er weer uit krijgenAfbeelding

Brum.

Bericht door Brum. » za mei 22, 2004 6:56 pm

Dan wil ik die sleutel wel eens zien! Mij is ook verteld dat die dinger er enkel voor die sier zitten, worden er na fabrikage ingezet en zitten daarna vast! Maarre; je kunt de zuigers toch ook niet uit de XTR"s halen, same @ Marta"s....

Cubeman

Bericht door Cubeman » za mei 22, 2004 8:11 pm

Klopt, als ik te hard in mijn XT 4-zuiger remmen knijp zonder remblokker en schijf erin vallen de zuigers ook gewoon op de grond!
Ik denk dat die doppen er gewoon ingeperst en gelijmt zitten voor de sier!

ZAG

Bericht door ZAG » za mei 22, 2004 9:18 pm

die kun je eruit krijgen door in de leiding te pompen als je de olie eruit hebt gehaald.
Maar wat ik dan wel raar vind, elke rem die uit 1 zuiger bestaat heeft zon ding. Is het dan ergens niet bruikbaar?

BLRacing

Bericht door BLRacing » zo mei 23, 2004 8:03 am

Volgens mij is dit een stalen bus die erin geschroefd kan worden. Dit doen ze nadat er eerst een doorlopende (eerste zijde) gat in de klauw is geboord. Dan kom je in de gleuf terecht waar de remblokken zitten. Ff doorboren in de tweede zijde tot een bepaalde diepte. Hier zal ook wel een stalen busje in geperst worden i.v.m. slijtage en toleranties van de cilinder bij verschillende temps. ;)

De Lars Cuevas

Bericht door De Lars Cuevas » zo mei 23, 2004 6:30 pm

Okee, wellicht kunnen de cilinders er toch uit zonder het geheel te demonteren, maar dat kan ik me bij de moderne compacte klauwen haast niet voorstellen. Proef op de som!

Dus Eh... Benjamin, zou jij eens zo vriendelijk willen zijn zijn om met gedemonteerde blokken+ wiel in je XTR remhendel te knijpen? Wel voor de zekerheid eerst een zeiltje op de vloerbedekking leggen :-)

En dan nog is het productietechnisch eenvoudiger (= goedkoper) om de zuigers er van de zijkant in te zetten!

En zoals Benjamin al aangeeft: Je hebt een opening van de zijkant nodig om de cilinders netjes op de maat te krijgen! Knappe Jap die dat kan smeden...

Groeten, Lars

Modus

Bericht door Modus » di mei 25, 2004 9:18 pm

Hallo, nieuw hier :)

ik heb in een Duits MTBblad gelezen dat XTR discs sterk worden afgeraden voor zwaardere fietsers. Nou ben ik nu rond de 104/105, en dat zal ws nooit lager worden dan 100 denk ik.

Ik heb namelijk een combinatie van XTR discs met XT wielen (hiervan heb ik nog nergens gehoord dat die te licht/slap zouden zijn voor mij) op het oog, maar als die remmen het niet worden, kunnen het ook die wielen het ook niet worden, aangezien ik niet beter weet dan dat alleen XT04 en XTR03/04 discs op die wielen passen.

Kan iemand iets zinnigs zeggen over deze dingen? Bedankt.
Modus :)

Modus

Bericht door Modus » do mei 27, 2004 6:29 pm

Niemand?? :?

Plaats reactie