weer problemen met mijn hayes
Moderator:Beheerders
mijn oude remblokken hadden olie op zich gekregen, dus ik nieuwe EBC remblokken gekocht en schijf volledig ontvet enkele malen met isopropanol, ik wil me nieuwe blokken erin steken, blijkt al dat ze bijzonder los zaten als ze in de klauw zaten, ik kon ze heel makkelijk bewegen over het pinnetje van de zuiger, ik kon ze zelfs makkelijk tegen elkaar duwen, nu ik heb dan maar wat het veertje liggen plooien, en toen pasten ze iets beter, nog steeds zaten ze vrij los, ik begin dan maar te remmen maar echt goed ging dat niet, wel beter dan met de bevuilde blokken, mss moeten ze nog wat ingereden worden maar de remkracht van vroeger heb ik in ieder geval niet. kan het niet aan een zuiger liggen dat er minder remkracht is? ik ben ten einde raad en beklaag me al dat ik ooit van v-brakes ben weggegaan, die dingen waren tenminste betrouwbaar.
Weet er iemand raad please ??
Weet er iemand raad please ??
Re:weer problemen met mijn hayes
Gouden tip van iemand die al jaren met Hayes probleemloos rijdt : rij NOOIT met ebc blokken op Hayes, dan gaat ALLES naar de tering...
Gewoon de standard blokken !
Gewoon de standard blokken !
en wat gebeurd er dan als ge met EBC blokken rijdt? en hoe kan het dat zo een bedrijf gewoon slechte blokken verkoopt, daar moeten dan toch al veel reacties op gekomen zijn?
Originele Hayes blokken bevallen mij ook het best, maar ik zou graag weten waarom EBC de boel om zeep helpt

die EBC blokken waren toch identiek aan die hayes blokken, ze zaten alleen wat los, nu wel vaster want ik heb het veertje iets meer geplooid
Ik heb een keer EBC blokken gekocht en na een tijdje ging ik de bokken even bekijken en zag dat er onwijs grote stukken koper in zat. Die stukken koper slijten minder hard dan de rest en liggen dus na een tijdje boven het oppervlak en dat maakt dan weer groeven in je schijf.
P.S. het lijkt er dan toch op dat er iets mis is. ??? Ik heb nooit zo"n klauw uitelkaar gehaald. Kun je hem niet terugbrengen/sturen om na te laten kijken?
P.S. het lijkt er dan toch op dat er iets mis is. ??? Ik heb nooit zo"n klauw uitelkaar gehaald. Kun je hem niet terugbrengen/sturen om na te laten kijken?
idd, da ga ik dus morgen doen, eerst geen remkracht met bevuilde blokken, dan alles ontvetten ok maar dan remblokjes die los liggen rammelen in de caliper, das ni normaal ook dat ik zelf het veertje moet herplooien om ze toch een beetje vast te krijgen is verre van normaal, natuurlijk ben ik weer de enige biker op de wereld die dit probleem voorheeft (ben in nog een paar dingen pionier geweest) dus ga ik de remmen gewoon binnengooien voor service
hydraulische schijfremmen onderhoudsvrij? yeah my ass
hydraulische schijfremmen onderhoudsvrij? yeah my ass
Kweenie of je al hebt geprobeerd ze te ontluchten, dat kan ook wel eens schelen.
Als je je een open systeem hebt en dan per ongeluk de remhendel indrukt als je fiets op z"n kop staat (bijv bij de demontage van je blokken) dan kan er wat lucht in de leiding zijn gekomen en dan remt ie ook mega slecht..
Als je je een open systeem hebt en dan per ongeluk de remhendel indrukt als je fiets op z"n kop staat (bijv bij de demontage van je blokken) dan kan er wat lucht in de leiding zijn gekomen en dan remt ie ook mega slecht..
ik heb em wel op zijne kop gezet, heb zo ne keer heel lichtjes aan de hendel toen bewogen voor te zien of de pistons ni lekten, ma ni echt da er lucht in kon komen, ook de hendels kan ik ni door trekken tot tegen het stuur, maar ja, er kan alsnog lucht inzitten dan.
Het probleem van plons met zijn EBC blokken is makkelijk te verhelpen, zorg dat ge gewoon de veertjes van uw hayes blokken op uw EBC blokken zet, want die van EBC zijn te lang en te slap, en dan kan idd uw blokske over uw piston te veel bewegen waardoor ge dus broze pistons krijgt
mijn rem remt al bij al nog steeds niet, ma de blokken zijn dan ook nog maar 10 stops of zo ingeremd
Het probleem van plons met zijn EBC blokken is makkelijk te verhelpen, zorg dat ge gewoon de veertjes van uw hayes blokken op uw EBC blokken zet, want die van EBC zijn te lang en te slap, en dan kan idd uw blokske over uw piston te veel bewegen waardoor ge dus broze pistons krijgt
mijn rem remt al bij al nog steeds niet, ma de blokken zijn dan ook nog maar 10 stops of zo ingeremd
Ah, 10x remmen da"s ook niet echt veel.
Als je echt zeker wilt zijn dat het verder niet aan jouw kunnen ligt dan zou ik "m toch ff ontluchten en ook nog even een grof schuurpapiertje over de remblokken halen en de schijf nogmaals ontvetten (ook de gaatjes in de schijf goed meenemen want daar kan altijd nog wat olie achterblijven). En daarna nog eens heeeel goed inremmen, bijv ergens een dijk hard afrijden en dan een paar vette noodstops maken (niet vallen ey!!), dit heeft bij mij ook al eens met goed resultaat gewerkt.
Veel succes in ieder geval.
Als je echt zeker wilt zijn dat het verder niet aan jouw kunnen ligt dan zou ik "m toch ff ontluchten en ook nog even een grof schuurpapiertje over de remblokken halen en de schijf nogmaals ontvetten (ook de gaatjes in de schijf goed meenemen want daar kan altijd nog wat olie achterblijven). En daarna nog eens heeeel goed inremmen, bijv ergens een dijk hard afrijden en dan een paar vette noodstops maken (niet vallen ey!!), dit heeft bij mij ook al eens met goed resultaat gewerkt.
Veel succes in ieder geval.
Heb je de veertjes van je Hayesblokken niet meer? Die kun je zo overzetten. Zo niet heb ik die wel voor je, als je nog steeds denkt dat het daar niet goed zit.
fiets schreef:
Heb je de veertjes van je Hayesblokken niet meer? Die kun je zo overzetten. Zo niet heb ik die wel voor je, als je nog steeds denkt dat het daar niet goed zit.
yep, veertjes gisteren overgezet, zitten weer vaster dan vast ;D er komt stillaan licht aan het eind van de tunnel
EBC Groen, na 3 ritten helemaal weg. Schuin afgesleten door de veertjes.
Het zijn niet de blokjes, maar de veertjes. Zet dus je originele Hayes-veertjes over op de EBC-blokjes.
Ondanks dit zijn Hayes blokjes (sintered dacht ik, de originele) stukken beter dan EBC qua remkracht.
Het zijn niet de blokjes, maar de veertjes. Zet dus je originele Hayes-veertjes over op de EBC-blokjes.
Ondanks dit zijn Hayes blokjes (sintered dacht ik, de originele) stukken beter dan EBC qua remkracht.
Enduro schreef:
EBC Groen, na 3 ritten helemaal weg. Schuin afgesleten door de veertjes.
nu ist echt wel duidelijk dat EBC veertjes de oorzaak zijn van de problemen rond EBC
kheb intussen een manier ontdekt om met olie bevuilde blokken alsnog, zonder vuurtje of oven of porpanol te reinigen en weer als nieuw te hebben
ik heb hier thuis een fles industriele ontvetter gevonden die merkbaar nog stukken beter ontvet dan isoprpanol, als je je vinger erin steekt voel je plots zo de koude tocht omdat je talglaag verdampt is, en daarin heb ik 2 dagen mijn blokken laten weken en alles is eruit ;D
er worden hier boeiende ontdekkingen gedaan de laatste tijd omtrent schijfremmen ;D

Punt 1: Je bent echt gek als je met je vinger gaat voelen of het wel genoeg ontvet...
Ik ga toch ook niet met mijn vingers voelen of de remmen genoeg remkracht hebben door de vingers tussen de blokken te houden?
Naj, moet je zelf weten. Schijven heb je ook al ontvet?
Ik ga toch ook niet met mijn vingers voelen of de remmen genoeg remkracht hebben door de vingers tussen de blokken te houden?

Naj, moet je zelf weten. Schijven heb je ook al ontvet?
als ge ontvet komt da product in contact met je huid, ik ga er niet eerst in een onbekend product mijn vinger steken en ook, er stond niks van gevaar op de verpakking
GT dude schreef:
...als ge ontvet komt da product in contact met je huid, ik ga er niet eerst in een onbekend product mijn vinger steken...
...en ook, er stond niks van gevaar op de verpakking...
Uh, kwil niet zeiken he:
...beter ontvet dan isoprpanol, als je je vinger erin steekt voel je plots zo de koude tocht omdat je talglaag verdampt is...
Maja, moet je zelf weten. Is het probleem nu opgelost of niet?
jaja, das bij wijze van spreken, ik weet dat omdat het in contact kwam per toeval, dus weet ik wat er zal gebeuren als je je vinger erin steekt, zo dus
Maja, moet je zelf weten. Is het probleem nu opgelost of niet?
Nee, maar zijn vinger wel ;D.
nope, moet nog steeds mijn rem ontluchten maar ik heb wel de properste vinger dan heel europa