Waarom geen glijlagers in balhoofd?
Moderator:Beheerders
Waarom eigenlijk. plussen: Lichter, waarschijnlijk stijvere constructie, sterker, evengoed of beter afdichtbaar als bij normale balhoofdstellen.
Minpunten: Stick & slip hoewel die materialen zelfsmerend kunnen zijn. ???
Wie verrast mij met een negatief antwoord ;D
Minpunten: Stick & slip hoewel die materialen zelfsmerend kunnen zijn. ???
Wie verrast mij met een negatief antwoord ;D
Re:Waarom geen glijlagers in balhoofd?
Denk dat de coulombse wrijving zoals stick&slip volgens mij formeel heet het grootste probleem. Je stuurinrichting wil je super soepel hebben omdat je ander geen kleine correctie"s kunt uitvoeren en ook geen goede "feedback" krijgt van je grip en dergelijken. Daarnaast moet je zowel radiale als axiale krachten opvangen en glijlager werken over het algemeen maar in een richting. Conisch geplaatste naaldlagers zijn toch al een leuk alternatief dacht ik zo.
juist
wel eens een glijlager in je hand gehad?
wel eens een glijlager in je hand gehad?
Meen me te herinneren dat er toch diverse naaldlager balhoofden in de handel waren (Stronglight?)
Dan is de stick slip misschien wel het grootste probleem. Is er wel eens een fiets geweest die glijlagers gebruikte, zoja welke?
er zijn er idd... maar deze zijn conisch gemonteerd zodat de radiale en axiale krachten allebei een beetje opworden gevangen... om de naaldlagers recht te plaatsen heeft helaas geen zin... dan zou den ze of alleen de stuurbewegingen geleiden maar niet de krachten die je vork krijgt en doorgeeft...
Ninko
Ninko
Nou dat betwijfel ik hoor. Daar is heus wel wat op te verzinnen door gewoon een andere lager contructie toe te passen. Platte ring en een bus heb je al heel wat ofniet.
- cHoc
en stick slip is een zodanig groot probleem dat niemand er aan begint.
en btw hoeveel lichter wil je het ermee kunnen maken??
plus dat de rotzooi die je onderin het balhoofd krijgt, het glijlager gaat inslijten,
en dan moet je het gaan vervangen, kassa.
of heeel vaak schoonmaken, die slijtage zal heel snel nadelig gaan werken op het sturen
ook een groot nadeel van glijlagers t.o.z. kogel/naald lagers.
en btw hoeveel lichter wil je het ermee kunnen maken??
plus dat de rotzooi die je onderin het balhoofd krijgt, het glijlager gaat inslijten,
en dan moet je het gaan vervangen, kassa.
of heeel vaak schoonmaken, die slijtage zal heel snel nadelig gaan werken op het sturen
ook een groot nadeel van glijlagers t.o.z. kogel/naald lagers.
Kleine Benjamin schreef:
Dan is de stick slip misschien wel het grootste probleem. Is er wel eens een fiets geweest die glijlagers gebruikte, zoja welke?
genoeg fietsen bij de scharnierpunten van de vering.
of bedoelde je nog steeds voor het balhoofd
Glijlagers zijn meer geschikt voor aandrijfassen.
het principe waarop een glijlager berust is dat vanaf een bepaalde draaisnelheid een smeerfilm onstaat. hierdoor is er geen metaal op metaal contact maar de as drijft dan als het ware op de smeerfilm.
De snelheid om die smeerfilm te verkrijgen is waarschijnlijk te hoog om te kunnen halen bij een balhoofd.
het principe waarop een glijlager berust is dat vanaf een bepaalde draaisnelheid een smeerfilm onstaat. hierdoor is er geen metaal op metaal contact maar de as drijft dan als het ware op de smeerfilm.
De snelheid om die smeerfilm te verkrijgen is waarschijnlijk te hoog om te kunnen halen bij een balhoofd.
- cHoc
Overlord schreef:
stimmt, bij frames met een glijlager is er , bij goede smering, een kracht van 3 kg nodig om te scharnieren.
- vette ranger
- Contacteer:
Kleine Benjamin schreef:
loekie steppen hebben kunstof bussen
in het balhoofd

ik geloof met een opdrukje er op van :
made by chris king ? :P
Overlord schreef:
Overlord ik denk dat je helemaal juist zit

Steelboy schreef:
Meen me te herinneren dat er toch diverse naaldlager balhoofden in de handel waren (Stronglight?)
Over Stronglight kan ik me weer herinneren dat dat zeker geen rommel is.
teveel naar je verbrandingsmotoren leraar geluistert?Overlord schreef:
in motoren worden inderdaad lagers gebruikt die door de de rotatiesnelheid een smeerfilm vormen en waardoor het lager dus gaat zweven.(volgens mij heten ze geeneens glijlagers , maar ik kan er niet meer opkomen)
Als je een beetje nadenkt, snap je ook wel dat dit niet in fietsen gebruikt wordt. :-X
Wat dacht je gewoon van een teflon bus.

nee naar m"n leraar machine onderdelen ::)
aap met een B schreef:
in motoren worden inderdaad lagers gebruikt die door de de rotatiesnelheid een smeerfilm vormen en waardoor het lager dus gaat zweven.(volgens mij heten ze geeneens glijlagers , maar ik kan er niet meer opkomen)
Hydrodynamische smering toevallig?
:-[j zoiets dacht ik, maar wist het niet 100%
het grootste nadeel is dat deze nie goed te zware schokken kunnen. je kan glijlagers ook in een olie vetvrije omgeving gebruiken. dus daar zit het probleem niet. je hebt tegenwoordig lagers, waarbij er ingebouwd koolstof stukken zitten. Deze zorgen voor de uitstekende wrijving. Kuntstof lager gelijk teflon zijn oook wel bruikbaar maar tevens niet geschikt voor zware schokken. En bij deze is de maattolerantie vrij slecht aangezien je deze moet verwarmen voor te monteren en daardoor zal de lagerholte verkleinen en vergroten. Aluminium- brons of ijzer-brons sinterlagers zullen het beste bruikbaar zijn aangezien zij goed tegen zware belastigen bij lagere toerentallen kunnen