Waarom geen glijlagers in balhoofd?

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
BLRacing
Berichten:2754
Lid geworden op:zo nov 04, 2001 4:35 pm
Locatie:Ergens in Utrecht
Waarom geen glijlagers in balhoofd?

Bericht door BLRacing » za mar 20, 2004 7:26 pm

Waarom eigenlijk. plussen: Lichter, waarschijnlijk stijvere constructie, sterker, evengoed of beter afdichtbaar als bij normale balhoofdstellen.

Minpunten: Stick & slip hoewel die materialen zelfsmerend kunnen zijn. ???

Wie verrast mij met een negatief antwoord ;D

Rinuz
Berichten:141
Lid geworden op:do aug 07, 2003 5:07 pm
Locatie:Eindhoven

Re:Waarom geen glijlagers in balhoofd?

Bericht door Rinuz » za mar 20, 2004 9:56 pm

Denk dat de coulombse wrijving zoals stick&slip volgens mij formeel heet het grootste probleem. Je stuurinrichting wil je super soepel hebben omdat je ander geen kleine correctie"s kunt uitvoeren en ook geen goede "feedback" krijgt van je grip en dergelijken. Daarnaast moet je zowel radiale als axiale krachten opvangen en glijlager werken over het algemeen maar in een richting. Conisch geplaatste naaldlagers zijn toch al een leuk alternatief dacht ik zo.

aab
Berichten:3109
Lid geworden op:di jul 10, 2001 4:50 pm

Re:Waarom geen glijlagers in balhoofd?

Bericht door aab » zo mar 21, 2004 3:49 pm

juist
wel eens een glijlager in je hand gehad?

Steelboy
Berichten:8100
Lid geworden op:ma jul 09, 2001 1:27 pm
Contacteer:

Re:Waarom geen glijlagers in balhoofd?

Bericht door Steelboy » zo mar 21, 2004 6:07 pm

Meen me te herinneren dat er toch diverse naaldlager balhoofden in de handel waren (Stronglight?)

BLRacing
Berichten:2754
Lid geworden op:zo nov 04, 2001 4:35 pm
Locatie:Ergens in Utrecht

Re:Waarom geen glijlagers in balhoofd?

Bericht door BLRacing » zo mar 21, 2004 7:50 pm

Dan is de stick slip misschien wel het grootste probleem. Is er wel eens een fiets geweest die glijlagers gebruikte, zoja welke?

Ninko
Berichten:1229
Lid geworden op:za jan 11, 2003 11:34 pm

Re:Waarom geen glijlagers in balhoofd?

Bericht door Ninko » zo mar 21, 2004 8:07 pm

er zijn er idd... maar deze zijn conisch gemonteerd zodat de radiale en axiale krachten allebei een beetje opworden gevangen... om de naaldlagers recht te plaatsen heeft helaas geen zin... dan zou den ze of alleen de stuurbewegingen geleiden maar niet de krachten die je vork krijgt en doorgeeft...

Ninko

BLRacing
Berichten:2754
Lid geworden op:zo nov 04, 2001 4:35 pm
Locatie:Ergens in Utrecht

Re:Waarom geen glijlagers in balhoofd?

Bericht door BLRacing » zo mar 21, 2004 8:21 pm

Nou dat betwijfel ik hoor. Daar is heus wel wat op te verzinnen door gewoon een andere lager contructie toe te passen. Platte ring en een bus heb je al heel wat ofniet.

Gebruikersavatar
cHoc
Berichten:1079
Lid geworden op:do nov 07, 2002 5:23 pm
Locatie:Portes du Soleil (in my dreams...)

Re:Waarom geen glijlagers in balhoofd?

Bericht door cHoc » zo mar 21, 2004 9:20 pm

en stick slip is een zodanig groot probleem dat niemand er aan begint.

en btw hoeveel lichter wil je het ermee kunnen maken??

plus dat de rotzooi die je onderin het balhoofd krijgt, het glijlager gaat inslijten,
en dan moet je het gaan vervangen, kassa.
of heeel vaak schoonmaken, die slijtage zal heel snel nadelig gaan werken op het sturen
ook een groot nadeel van glijlagers t.o.z. kogel/naald lagers.

aab
Berichten:3109
Lid geworden op:di jul 10, 2001 4:50 pm

Re:Waarom geen glijlagers in balhoofd?

Bericht door aab » ma mar 22, 2004 10:24 pm

Kleine Benjamin schreef:
Dan is de stick slip misschien wel het grootste probleem. Is er wel eens een fiets geweest die glijlagers gebruikte, zoja welke?

genoeg fietsen bij de scharnierpunten van de vering.
of bedoelde je nog steeds voor het balhoofd

Overlord
Berichten:165
Lid geworden op:zo mei 26, 2002 11:11 pm

Re:Waarom geen glijlagers in balhoofd?

Bericht door Overlord » di mar 30, 2004 11:20 am

Glijlagers zijn meer geschikt voor aandrijfassen.
het principe waarop een glijlager berust is dat vanaf een bepaalde draaisnelheid een smeerfilm onstaat. hierdoor is er geen metaal op metaal contact maar de as drijft dan als het ware op de smeerfilm.
De snelheid om die smeerfilm te verkrijgen is waarschijnlijk te hoog om te kunnen halen bij een balhoofd.

Gebruikersavatar
cHoc
Berichten:1079
Lid geworden op:do nov 07, 2002 5:23 pm
Locatie:Portes du Soleil (in my dreams...)

Re:Waarom geen glijlagers in balhoofd?

Bericht door cHoc » di mar 30, 2004 12:30 pm

Overlord schreef:
Glijlagers zijn meer geschikt voor aandrijfassen.
het principe waarop een glijlager berust is dat vanaf een bepaalde draaisnelheid een smeerfilm onstaat. hierdoor is er geen metaal op metaal contact maar de as drijft dan als het ware op de smeerfilm.
De snelheid om die smeerfilm te verkrijgen is waarschijnlijk te hoog om te kunnen halen bij een balhoofd.


stimmt, bij frames met een glijlager is er , bij goede smering, een kracht van 3 kg nodig om te scharnieren.

Gebruikersavatar
vette ranger
Berichten:134
Lid geworden op:ma aug 04, 2003 9:22 pm
Locatie:Delft
Contacteer:

Re:Waarom geen glijlagers in balhoofd?

Bericht door vette ranger » di mar 30, 2004 3:27 pm

Kleine Benjamin schreef:
Dan is de stick slip misschien wel het grootste probleem. Is er wel eens een fiets geweest die glijlagers gebruikte, zoja welke?

loekie steppen hebben kunstof bussen
in het balhoofd :)
ik geloof met een opdrukje er op van :
made by chris king ? :P

BLRacing
Berichten:2754
Lid geworden op:zo nov 04, 2001 4:35 pm
Locatie:Ergens in Utrecht

Re:Waarom geen glijlagers in balhoofd?

Bericht door BLRacing » di mar 30, 2004 8:36 pm

Overlord schreef:
Glijlagers zijn meer geschikt voor aandrijfassen.
het principe waarop een glijlager berust is dat vanaf een bepaalde draaisnelheid een smeerfilm onstaat. hierdoor is er geen metaal op metaal contact maar de as drijft dan als het ware op de smeerfilm.
De snelheid om die smeerfilm te verkrijgen is waarschijnlijk te hoog om te kunnen halen bij een balhoofd.

Overlord ik denk dat je helemaal juist zit ;)

Fast
Berichten:607
Lid geworden op:vr dec 07, 2001 10:22 pm

Re:Waarom geen glijlagers in balhoofd?

Bericht door Fast » di mar 30, 2004 8:44 pm

Steelboy schreef:
Meen me te herinneren dat er toch diverse naaldlager balhoofden in de handel waren (Stronglight?)


Over Stronglight kan ik me weer herinneren dat dat zeker geen rommel is.

aab
Berichten:3109
Lid geworden op:di jul 10, 2001 4:50 pm

Re:Waarom geen glijlagers in balhoofd?

Bericht door aab » di mar 30, 2004 8:59 pm

Overlord schreef:
Glijlagers zijn meer geschikt voor aandrijfassen.
het principe waarop een glijlager berust is dat vanaf een bepaalde draaisnelheid een smeerfilm onstaat. hierdoor is er geen metaal op metaal contact maar de as drijft dan als het ware op de smeerfilm.
De snelheid om die smeerfilm te verkrijgen is waarschijnlijk te hoog om te kunnen halen bij een balhoofd.
teveel naar je verbrandingsmotoren leraar geluistert?
in motoren worden inderdaad lagers gebruikt die door de de rotatiesnelheid een smeerfilm vormen en waardoor het lager dus gaat zweven.(volgens mij heten ze geeneens glijlagers , maar ik kan er niet meer opkomen)
Als je een beetje nadenkt, snap je ook wel dat dit niet in fietsen gebruikt wordt. :-X
Wat dacht je gewoon van een teflon bus. :?(desnoods gesmeert met grafiet)

Overlord
Berichten:165
Lid geworden op:zo mei 26, 2002 11:11 pm

Re:Waarom geen glijlagers in balhoofd?

Bericht door Overlord » wo mar 31, 2004 7:57 am

nee naar m"n leraar machine onderdelen ::)

Sjef
Berichten:510
Lid geworden op:do sep 20, 2001 9:26 pm
Locatie:Dordrecht

Re:Waarom geen glijlagers in balhoofd?

Bericht door Sjef » wo mar 31, 2004 9:22 am

aap met een B schreef:
in motoren worden inderdaad lagers gebruikt die door de de rotatiesnelheid een smeerfilm vormen en waardoor het lager dus gaat zweven.(volgens mij heten ze geeneens glijlagers , maar ik kan er niet meer opkomen)


Hydrodynamische smering toevallig?

aab
Berichten:3109
Lid geworden op:di jul 10, 2001 4:50 pm

Re:Waarom geen glijlagers in balhoofd?

Bericht door aab » wo mar 31, 2004 6:25 pm

:-[j zoiets dacht ik, maar wist het niet 100%

michael
Berichten:54
Lid geworden op:wo nov 12, 2003 8:31 pm

Re:Waarom geen glijlagers in balhoofd?

Bericht door michael » do apr 01, 2004 4:50 pm

het grootste nadeel is dat deze nie goed te zware schokken kunnen. je kan glijlagers ook in een olie vetvrije omgeving gebruiken. dus daar zit het probleem niet. je hebt tegenwoordig lagers, waarbij er ingebouwd koolstof stukken zitten. Deze zorgen voor de uitstekende wrijving. Kuntstof lager gelijk teflon zijn oook wel bruikbaar maar tevens niet geschikt voor zware schokken. En bij deze is de maattolerantie vrij slecht aangezien je deze moet verwarmen voor te monteren en daardoor zal de lagerholte verkleinen en vergroten. Aluminium- brons of ijzer-brons sinterlagers zullen het beste bruikbaar zijn aangezien zij goed tegen zware belastigen bij lagere toerentallen kunnen

Plaats reactie