Oneigenlijk gebruik MTB
Moderator:Beheerders
De afgelopen 3 jaar probeer ik elk jaar Luik-Bastenaken-Luik te rijden op een MTB. Niet helemaal logisch misschien, maar de racefiets heb ik een paar jaar geleden een schop gegeven.
Uitrijden is geen probleem (240 km). Het enige dat nog niet optimaal is aan de fiets is de bandenkeuze.
Ik heb op 2.0 slicks gereden maar die zijn zwaar en rollen ook niet echt makkelijk. Daarna 1.3 slicks geprobeerd en dat was al een heel stuk beter maar daar zat een hoogteslag (in de band, niet in het wiel) in (240 km = ziljoen keer een hobbel/stuiterdestuiter: is niet echt fijn fietsen)
Voor dit jaar heb ik een 1 inch bandje liggen (ca. 27mm) maar door de breedte van de velg (ca. 29 mm) wordt dat een heel plat bandje. Opzich maakt het me niet uit hoe het er uitziet, als het maar goed rijdt en rolt. Ik heb dit bandje eerder op een smallere velg gebruikt. Is wel hard maar goed te doen.
Wat is jullie idee hierover: 1.3 maar dan rond op 29mm velg of 1.0 op dezelfde 29mm velg.
Tips zijn welkom.
Zijn er mensen die LBL ook een keer op de MTB willen proberen. Is best leuk!
Uitrijden is geen probleem (240 km). Het enige dat nog niet optimaal is aan de fiets is de bandenkeuze.
Ik heb op 2.0 slicks gereden maar die zijn zwaar en rollen ook niet echt makkelijk. Daarna 1.3 slicks geprobeerd en dat was al een heel stuk beter maar daar zat een hoogteslag (in de band, niet in het wiel) in (240 km = ziljoen keer een hobbel/stuiterdestuiter: is niet echt fijn fietsen)
Voor dit jaar heb ik een 1 inch bandje liggen (ca. 27mm) maar door de breedte van de velg (ca. 29 mm) wordt dat een heel plat bandje. Opzich maakt het me niet uit hoe het er uitziet, als het maar goed rijdt en rolt. Ik heb dit bandje eerder op een smallere velg gebruikt. Is wel hard maar goed te doen.
Wat is jullie idee hierover: 1.3 maar dan rond op 29mm velg of 1.0 op dezelfde 29mm velg.
Tips zijn welkom.
Zijn er mensen die LBL ook een keer op de MTB willen proberen. Is best leuk!
- @sph@ltdude
- Contacteer:
Re:Oneigenlijk gebruik MTB
Wat is er mis met 2.0? Hoe dikker, hoe minder rolweerstand...... ook nog comfortabeler, alleen iets meer gewicht.
Ik train op de weg met 1,25" bandjes. Specialized FatBoy"s en momenteel draai ik een of ander merk waarvan de zijkanten bruin zijn, wat tevens goed staat bij de klassieke look van mn Breezer. Bevallen goed, voorzover mij heel het "op de wegrijden" al enorm tegen staat...

Oke, even wat misverstanden uit de weg:
-brede banden lopen zwaarder, waarom, omdat die nooit op evenhoge druk worden gezegd als smalle (6 a 7 bar)
-hoogteslag in de band komt vaak door verkeerde velg-band combi
ik rij (reed) zelf op een MTB met 25 mm bandjes (spec turbo s) naar mijn werk, uiteraard met smallere velgen, nu met 1.4 tom slicks en die lopen duidelijk zwaarder
als je perse op de MTB LBL wil rijden, regel een nieuw setje wielen met smallere velgen en zet er 1" / 25 mm banden op
(alternatief is racewielen met remverhoogbooster (hebben ze bij B2B))
-brede banden lopen zwaarder, waarom, omdat die nooit op evenhoge druk worden gezegd als smalle (6 a 7 bar)
-hoogteslag in de band komt vaak door verkeerde velg-band combi
ik rij (reed) zelf op een MTB met 25 mm bandjes (spec turbo s) naar mijn werk, uiteraard met smallere velgen, nu met 1.4 tom slicks en die lopen duidelijk zwaarder
als je perse op de MTB LBL wil rijden, regel een nieuw setje wielen met smallere velgen en zet er 1" / 25 mm banden op
(alternatief is racewielen met remverhoogbooster (hebben ze bij B2B))
Alternatief twee als je met schijven rondfietst, een set racewielen met MTB naaf.
Soort Mavic Speedcity alleen dan beter en vooral lichter.
Ik rij zelf met Conti Grandprix MTB 1.0 rond op Mavic X317 velg voor en DT XR4.1d veld achter en heb geen enkel probleem.
Ook voorheen op X618 velgen geen probleem.
Ik heb ze meestal op 6 bar staan want echt veel meer vinden MTB velgen niet prettig geloof ik.
In een ver verleden heb ik ooit 2.0 slicks gehad van Vredestein, en die waren echt heel erg zwaar! (iets met croozer)
Die Conti Grandprix MTB wegen zo"n 215 gram/stuk en gaan redelijk lang mee.
Enkel met regen ben ik niet echt fan van die smalle slicks:)
Word enkel wel een beetje moe van iedere keer weer banden wisselen, denk dus dat ik een keer een hardtail; op ga bouwen voor op de weg.
Ik heb nog meer dan genoeg onderdelen liggen dus dat is geen probleem.
Lijkt me wel leuk om een sub 8.5 kg hardtail op te bouwen voor op de weg!
Soort Mavic Speedcity alleen dan beter en vooral lichter.
Ik rij zelf met Conti Grandprix MTB 1.0 rond op Mavic X317 velg voor en DT XR4.1d veld achter en heb geen enkel probleem.
Ook voorheen op X618 velgen geen probleem.
Ik heb ze meestal op 6 bar staan want echt veel meer vinden MTB velgen niet prettig geloof ik.
In een ver verleden heb ik ooit 2.0 slicks gehad van Vredestein, en die waren echt heel erg zwaar! (iets met croozer)
Die Conti Grandprix MTB wegen zo"n 215 gram/stuk en gaan redelijk lang mee.
Enkel met regen ben ik niet echt fan van die smalle slicks:)
Word enkel wel een beetje moe van iedere keer weer banden wisselen, denk dus dat ik een keer een hardtail; op ga bouwen voor op de weg.
Ik heb nog meer dan genoeg onderdelen liggen dus dat is geen probleem.
Lijkt me wel leuk om een sub 8.5 kg hardtail op te bouwen voor op de weg!
ik rij met 32 spaaks race velgen op cheap ass naven en martha remmen schwalbe stelvio 23mm bandjes er op
wel 1 ding schijfremmen en racefiets bandjes is geen goede keuze als je hard moet remmen....dus rem voorzichtig anders trek je de hele boel aan flarden
wel 1 ding schijfremmen en racefiets bandjes is geen goede keuze als je hard moet remmen....dus rem voorzichtig anders trek je de hele boel aan flarden

Je bedoeld dat race velgen niet gemaakt zijn voor de krachten die schijfremmen opwekken en de wielen ook wat slapper zijn door de langere spaken???
Ja dat ook.
Cubeman schreef:
Je bedoeld dat race velgen niet gemaakt zijn voor de krachten die schijfremmen opwekken en de wielen ook wat slapper zijn door de langere spaken???
nee dat is het probleem niet
alleen het rubber van race bandjes is wat zacht en als je alle remkracht via zo"n smal bandje op de weg wil hebben blokkeer je erg snel en ik trok dus een keer hele repen rubber van de bandjes af.... niet echt de bedoeling
Ja, dat probleem heb ik ook wel eens met mijn eigen Conti Grandprix MTB banden.
Ik heb zo al een keer een achterband compleet verschroot, weg tot op het canvas doordat ik een noodstop moest maken voor een auto die door rood kwam tuffen.
Ik heb zo al een keer een achterband compleet verschroot, weg tot op het canvas doordat ik een noodstop moest maken voor een auto die door rood kwam tuffen.
@sph@ltdude on ice schreef:
Wat is er mis met 2.0? Hoe dikker, hoe minder rolweerstand......
een dunne band die je even hard oppompt als een dikke band heeft toch minder rolweerstand, want het contactoppervlak is kleiner? of verwar ik dit met iets anders?
Ik geloof dat dat wrijving is, rolweerstand heeft met meer dan alleen wrijving te maken.
Het speelt ook mee hoe makkelijk een band vervormt rond een obstakel, zeg maar hoeveel kracht het vergt om over het obstakel heen te geraken.
Een combinatie van een lage wrijving met een erg soepele band zal dus uiteindelijk minder rolweerstand geven.
Vertel het me als ik er naast zit:)
Het speelt ook mee hoe makkelijk een band vervormt rond een obstakel, zeg maar hoeveel kracht het vergt om over het obstakel heen te geraken.
Een combinatie van een lage wrijving met een erg soepele band zal dus uiteindelijk minder rolweerstand geven.
Vertel het me als ik er naast zit:)