Update bike... Solution found!

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Sven
Update bike... Solution found!

Bericht door Sven » zo mar 07, 2004 11:19 am

Jajah mensen, hij zit eraan te komen.
Het begint langzaam aan zomer te worden en de winter heeft geknaagd aan mijn bike. Maar niet aan mijn budget. Ik heb genoeg gespaard voor een mooie update zodat de volgende onderdelen kunnen worden vervangen. Alleen, met wat???

Vork: Moet nodig worden gereviseerd, geen vervanging.
Wielen: Body en lagers achterwiel vervangen, geen vervanging.
Aandrijving:
Crank: Speling, kraken, tandwielen versleten.... Vervanging
Derailleurs voor en achter: Speling, achterste scheef, slecht schakelen... Vervanging
Cassette/Ketting: Versleten, en heftig... Vervanging
Shifters, geen directe grote slijtage, maar wel mwahmwah... Vervanging
Kabels sowieso er dan ff bij he
Pedalen + schoenen: versleten. Schoenen hebben bijna geen zool meer, en de pedalen hebben alleen maar modder vast, ipv cleats. Vervanging

Huidige setup:
LX groep qua aandrijving, Pedalen Shimano 515, schoenen ook van shimano.

Wat zouden jullie erop zetten? Mijn remmen blijven er wel op (Marta SL) en daar moet dan ook geen dual control hendels zijn...

Picture huidige setup... hierrrr...

Doe jullie best, ik ben benieuwd...

KoeniE

Re:Update bike, met wat?

Bericht door KoeniE » zo mar 07, 2004 11:37 am

Dn Helle schreef: Crank: Speling, kraken, tandwielen versleten.... Vervanging Race Face Deus x-type
Derailleurs voor en achter: Speling, achterste scheef, slecht schakelen... Vervanging voor: zilveren XT/LX achter X.0
Cassette/Ketting: Versleten, en heftig... Vervanging Cassette: Sram PG 990 ketting: PC99 hollowpin
Shifters, geen directe grote slijtage, maar wel mwahmwah... Vervanging twist shifters: X.0 trigger: X9/X7
Pedalen + schoenen: versleten. Schoenen hebben bijna geen zool meer, en de pedalen hebben alleen maar modder vast, ipv cleats. Vervanging Time atac of cranck bro"s

Sven

Bericht door Sven » zo mar 07, 2004 11:41 am

Klinkt goed... weet jij ook iets van een manier waar ik de prijs van die Deus X-type kan vinden?

Ik zat namelijk al een beetje (qua crank) daaraan te denken.

En Sram XO? Geen XT afmontage?

KoeniE

Bericht door KoeniE » zo mar 07, 2004 11:45 am

www.bikeaction.de

X-Type Kurbelkits 175mm 64/104 (44/32/22)
€ 359.90

en waarom geen XT? die flipperdingen aan je stuur verplicht en jij wilde die iig niet

dus dan kom je of uit op rocket triggers met XT derailleur of x.o derailleur met x9/x7...

Rob G

Bericht door Rob G » zo mar 07, 2004 2:03 pm

Er zijn nog steeds genoeg shifters sets te verkrijgen van het "oude" XTR en XT rapid fire systeem.

Lekkere XTR shifters en derailleurs pakken (mits binnen budget) of anders XT.

Stuurpen een of ander sjiek ding pakken, roox danny"s stem, race face deus, enz enz.

Verder zou ik voor de aandrijving bij shimano blijven. Schakelgemak is toch beter dan sram. Als ketting zou je wel connex kunnen overwegen, heb ik zelf goede ervaringen mee.

Pedalen: XTR!!! en als schoenen sh pd m221, die met de carbon tussen zolen (weet niet of de code precies goed is...) Perfecte combi, niets dan lof hierover van mijn zijde. Let op met de prijs van die pedalen, ze zijn voor veel verschillende prijzen te krijgen...... zoek dus goed voor een lekker laag prijsje, hetzelfde geld voor schoenen, bij salden in da limboland van jullie liggen ze denk wel voor weinag.

Later

Sven

Bericht door Sven » zo mar 07, 2004 5:19 pm

rob_the_biker schreef:
Er zijn nog steeds genoeg shifters sets te verkrijgen van het "oude" XTR en XT rapid fire systeem.

Lekkere XTR shifters en derailleurs pakken (mits binnen budget) of anders XT.

Stuurpen een of ander sjiek ding pakken, roox danny"s stem, race face deus, enz enz.

Verder zou ik voor de aandrijving bij shimano blijven. Schakelgemak is toch beter dan sram. Als ketting zou je wel connex kunnen overwegen, heb ik zelf goede ervaringen mee.

Pedalen: XTR!!! en als schoenen sh pd m221, die met de carbon tussen zolen (weet niet of de code precies goed is...) Perfecte combi, niets dan lof hierover van mijn zijde. Let op met de prijs van die pedalen, ze zijn voor veel verschillende prijzen te krijgen...... zoek dus goed voor een lekker laag prijsje, hetzelfde geld voor schoenen, bij salden in da limboland van jullie liggen ze denk wel voor weinag.

Later

XTR zit niet in het budget.
Oude xt en nieuwe xt, zgaat dan het schakelen niet andersom? ik bedoel opschakelen wordt afschakelen? Sram is ook nog wel een optie, maar ik ken de prijzen van het Sram gedeelte nog niet zo enorm, zal eens onderzoek gaan verrichten.

Stuurpen heb ik niet nodig, die zit er al op :P

Pedalen en schoenen:
Shimano 959 bedoel je?
Schoenen: Deze? Die vond ik al zeer sjiek om te zien, is wel een optie...

Gast

Bericht door Gast » zo mar 07, 2004 5:24 pm

SRAM X.O achterderailleur met shifters (vind die gripshift zelf wel heel fijn) en daarmee heb je een superder. in huis.
Rijd nu sinds een 2 maanden met de nieuwe ATAC XS pedalen en dat zijn echt prima pedalen, nooit last van modder, ze zijn zo schoon en het past allemaal goed. Wel veel zijdelingse spelling (13 graden) dat was in het begin wel ff wennen (had eerst SPD) maar vind het nu heerlijk, combineren ook prima met mn Sidi Dominators 4.

Sven

Bericht door Sven » zo mar 07, 2004 5:31 pm

Godmens schreef:
SRAM X.O achterderailleur met shifters (vind die gripshift zelf wel heel fijn) en daarmee heb je een superder. in huis.
Rijd nu sinds een 2 maanden met de nieuwe ATAC XS pedalen en dat zijn echt prima pedalen, nooit last van modder, ze zijn zo schoon en het past allemaal goed. Wel veel zijdelingse spelling (13 graden) dat was in het begin wel ff wennen (had eerst SPD) maar vind het nu heerlijk, combineren ook prima met mn Sidi Dominators 4.

TIme Atac liever niet, is me teveel speling.. Ook Eggbeaters lijken me daarom nix...

Rob G

Bericht door Rob G » zo mar 07, 2004 7:09 pm

Idd die schoenen zijn het! De XTR pedalen zijn de 959 ja.

Vraag me niet hoe ik bij de stuurpen kom......wazig......

Wat je wel krijgt met de "oude" shifters is dat je omgekeerd gaat schakelen. Ik heb het ook altijd gedaan met de XTR rapid rise en ik heb het liever dan een normale derailleur.

Later

Sven

Bericht door Sven » zo mar 07, 2004 8:18 pm

Dn Helle schreef:
Oude xt en nieuwe xt, zgaat dan het schakelen niet andersom? ik bedoel opschakelen wordt afschakelen?

Sram is ook nog wel een optie, maar ik ken de prijzen van het Sram gedeelte nog niet zo enorm, zal eens onderzoek gaan verrichten.

Uhm jah mensen, ik heb eens onderzoek verricht, maar mag ik zeggen dat je voor XO toch wel HEEL erg veel neer moet leggen? Ok, de coolnessfactor is hoog, maar dit is nogal absurd... rond de 200 euro, en dan moet ik de rest nog...

Sram wordt het dus niet.

Is het volgende een goede optie?
Voor+achterderailleur: XT
Kabels: Gore Rideon
Cassette: XT 11-32t
Shifters: XT, normaal zonder flapperrrrrrs.
Cranks: RF Deus.... Geil dingetje
Afbeelding
Pedalen: Shimano 959
Schoenen... Die Ubergeile Schoentjes
Kabels: Gore

Ik denk dat dat wel in budget past...

Op of aanmerkingen?

Rob G

Bericht door Rob G » zo mar 07, 2004 9:21 pm

Die schoenen ga je absoluut geen spijt van krijgen jonge, ik zweer het je!!!

Kabels perse Ride-on??? Ben er zelf niet zo"n fan van eerlijk gezegd.... Rijd zelf met XTR kabels, ook met speciale teflon gecoate binnenkabel, alleen zonder liner om de kabel. Wel met speciale vuilkeringen aan het uiteinde van de buitenkabel. 2 sets op een jaar bij mij voor optimaal schakelgenot!

Achterderailleur XTR??? Voor de looks eventueel... Meerprijs valt mee

Sven

Bericht door Sven » zo mar 07, 2004 9:45 pm

Uhm nee geen XTR kabels, heb nu gores en die bevallen super. Blijf ik dus ook bij.

De achterdera in xtr veranderen voor de looks vind ik zonde van het geld. Heb zelf al genoeg aan een xt-tje, anders kan ik ook een Sram XO pakken voor de looks... ::)

Maar die schoenen staan eigelijk voor mij 95% vast...

ZAG

Bericht door ZAG » zo mar 07, 2004 9:56 pm

complete xo schakelset heb je voor 200 euro bij s-tec. ziet er toch gelikter uit, ik rij nu xtr maar zou graag overstappen naar xo.
pedalen, ik heb eggbeater en ben er heel goed over te spreken, zien er mooi uit, werken altijd, makkelijk te onderhouden en nooit last van modder, nog minder dan met time.
Ik rij met sidi energy schoenen, heel fijn dat je het kunt afstellen met die draaidingen en en rateltje, wel duur.
Maar weet niet wat je budet is, maar maak anders een lijstje met dingen die je erop wil hebben en kies dan.
Zou zowiezo je aandrijflijn helemaal vervangen, loopt het weer lekker.

P5ycho

Bericht door P5ycho » zo mar 07, 2004 9:57 pm

Als je de X.0 te duur vindt (kan ik inkomen) dan is een X.9 ook een optie. X.0 kun je bij bijv. www.cycles4u.de al voor €200 krijgen, dat zijn dan shifters plus derailleur. X.9 kost je de helft daar.

Voor die schoenen, ga lekker een uurtje passen en koop niet zomaar omdat de looks goed zijn. Het moet wel lekker fietsen natuurlijk. Onderdelen kun je op het zicht bestellen vaak, bij kleding is dat toch anders.

KoeniE

Bericht door KoeniE » zo mar 07, 2004 11:36 pm

x9 derailleur €49 XT04 €40
x9 triggers €79 XT rapid fire €79
pc 99 ketting hollowpin €40
pc 69 ketting €22 XT€19
pc990 cassette €43 XT€43
voor derailleur XT €23
kabels ? die zijn ook niet zo duur
race face cranck

dus je komt bijna gelijk uit!

choose what you want ;D
alle prijzen bij www.cycles4u.de

P5ycho

Bericht door P5ycho » zo mar 07, 2004 11:56 pm

een X.9 derailleur is toch echt maar €49 @ cycles4u...

KoeniE

Bericht door KoeniE » ma mar 08, 2004 7:09 am

had de prijs van de triggers en de derailleur omgewisseld... 8)

Gast

Bericht door Gast » ma mar 08, 2004 12:48 pm

Die prijzen zijn natuurlijk allemaal wel aardig, maar dan moeten ze ze wel opsturen want een retourtje Duitsland is ook niet gratis.

P5ycho

Bericht door P5ycho » ma mar 08, 2004 1:17 pm

opsturen kost je 10 euro, dat haal je er makkelijk uit.

KoeniE

Bericht door KoeniE » ma mar 08, 2004 1:37 pm

en idd voor jou is het duurder als je het moet halen

dnhelle is bijna duitser dus dat scheelt ook ;)

Sven

Bericht door Sven » ma mar 08, 2004 5:02 pm

KoeniE schreef:
en idd voor jou is het duurder als je het moet halen

dnhelle is bijna duitser dus dat scheelt ook ;)

Zeg hey, niet iedereen die in Limburg woont is een duitser he...
Ok, ik woon er wel maar een km vanaf, maar ik kom (originally) van Zeeland... :P

Zo, dat was het offtopic gedeelte.
Ik ga donderdag naar de LBS, nog ff overleggen, en dan horen jullie dan wel verder...

Keep ya posted...

Sven

Re:Update bike... Solution found!

Bericht door Sven » do mar 11, 2004 5:27 pm

Zo vandaag ben ik naar de LBS geweest. Ik ben ernaartoe gegaan met een idee om RF/SRAM combi erop te leggen, maar de plannen zijn veranderd.

We hebben ongeveer 2,5 uur staan praten, en ik heb nog een uurtje getest met 2 verschillende fietsen.
Het resultaat is als volgt: Sram is niks voor mij. Ik vond het er nogal iel uitzien, en ik vond het totaal niet fijn schakelen, die shifters. Daarna met triggers gepobeerd, maar het voelde niet lekker aan. Ik moet wel zeggen dat het qua kettingschakelen wel strak verliep.

Toen ik op een fiets ging testen met XT / RF, toen was ik eigelijk verkocht. Schakelde lekker, vertrouwd en goed, errug strak.

De uiteindelijke setup zal dan als volgt uitzien:
Crank:
Race Face Deus (X-Type)

Afbeelding

Shifters, Derailleurs Cassette
worden XT.

Pedalen:
Pdm 540

Afbeelding

Schoenen:
SHM120

Afbeelding

Toch een volledig andere keuze geworden dan ik had gedacht. De schoenen die ik eerst in gedachten had, vond ik totaal niet lekker zitten, en waren mij ook veeeels te stijf. Ik wil ook nog enigszins kunnen bewegen in de schoen.
Qua pedalen heb ik voor deze gekozen omdat ik het nut niet inzag van een 959 pedaal. Ik denk dat ik nu ff weer vooruit kan met deze pedalen, deze zaten in ieder geval lekker ingeklikt.

Over drie of vier weken breng ik mijn bike weg, wordt ie ff verzorgd (gelijk een revisie erdoorheen jassen) en dan komen zo snl als mogelijk foto"s deze kant op.

Plaats reactie