Waarom een verende voorvork?

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
sj0erd
Waarom een verende voorvork?

Bericht door sj0erd » wo mar 03, 2004 11:08 am

Zat zo eens even na te denken. Ben zwaar ontevreden met het soppen en deinen van mijn huidige RS Judy die ook al een aantal jaartjes oud is, en zocht eigenlijk naar een goede vervanging daarvoor. Nu ben ik echter aan het twijfelen: waarom zou ik een vervende voorvork willen monteren en geen vaste?

Voordeel vast: geen onderhoud, licht
Voordeel geveerd: meer comfort/ mogelijkheden in terrein

Ik fiets voornamelijk in de Veluwe/ Utrechtste heuvelrug en heb zo het gevoel dat ik met een vaste voorvork in Nederland toch wel aardig terechtkan. Oke, het is wat minder comfortabel, maar dat is op zich geen probleem als je toch maar twee uurtjes gaat fietsen. M.a.w. waarom rijdt iedereen nog geveerd?
Enne: wat zijn de ervaringen van diegenen met met zon PACE RC31 rijden?

Binker

Re:Waarom een verende voorvork?

Bericht door Binker » wo mar 03, 2004 12:19 pm

Ehhhh Comfort? Tja en een goeie vork heeft dat allemaal niet dusssss.

Sjase
Contacteer:

Bericht door Sjase » wo mar 03, 2004 1:53 pm

Met een goede en goed afgestelde voorvork heb je idd geen last van de dingen die jij beschrijft, of iig weinig last. Bovendien kun je met een geveerde vork veel harder over hetzelfde terrein als met een starre vork (denk maar aan dikke boomwortels ofzo), omdat de oneffenheden worden weggefilterd door de vork.

mtbfreak

Bericht door mtbfreak » wo mar 03, 2004 2:07 pm

Ik rijd ook met vaste rc31 vork en bevalt me prima hier in nl.
In de ardennen liever wel iets geveerds maar in nl heb je die zeker niet nodig.
Geen onderhoud is echt super makkelijk en het scheelt een halve kilo op een rs sidwat je toch op een licht xc fietsje zeker merkt.
Maar tog geeft de rc31 wel iets van comfort hij is in ieder geval niet knalhard als een dikke alu vork.

ZAG

Bericht door ZAG » wo mar 03, 2004 5:57 pm

ik zit er ook wel eens aan te denken, maar op al die verrekte wortelpaden zou ik toch niet graag zonder willen.
Rij wel eens met mijn lockout aan in een kleine afdaling. is niks, maar dat is mijn mening. Een dure vaste geeft natuurlijk nog wel iets mee

BF = DeJean
Forumbeheerder

Bericht door BF = DeJean » wo mar 03, 2004 6:01 pm

u know what: loop eens langs je lbs en vraag of ie een starre heeft. Allicht kan je m krijgen voor géén geld. ;)
Bevalt het niet: no harm done, en je gaat voor een verende.

janman

Bericht door janman » wo mar 03, 2004 7:58 pm

ik reed vroeger ook met een sidje maar hij heeft eens een lekje gehad en toen hebbik me maar een carbon star vorkje aangeschaft.
Kheb ermee gereden tot ik de fiets heb verkocht. Een stijve vork stuurt zoveel correcter dan een verende en acceleert vele beter na bochten. Wel moet je in goede conditie verkeren als je met een vaste vork rijd : Je moet vaak rechtstaan om zo de schokken wat te dempen met je armen. :)

aab

Bericht door aab » wo mar 03, 2004 11:34 pm

janman schreef:
ik reed vroeger ook met een sidje maar hij heeft eens een lekje gehad en toen hebbik me maar een carbon star vorkje aangeschaft.
Kheb ermee gereden tot ik de fiets heb verkocht. Een stijve vork stuurt zoveel correcter dan een verende en acceleert vele beter na bochten. Wel moet je in goede conditie verkeren als je met een vaste vork rijd : Je moet vaak rechtstaan om zo de schokken wat te dempen met je armen. :)
geloof ik eigenlijk niet.
stel je sid maar eens goed af.
gewicht voordeel geloof ik ook niet in.
Met een stare lijkt het mischien of je sneller gaat, maar je wordt veel sneller vermoeid en reageer daarom veel trager en weg is al je voordeel.
op sommige plekken in nederland ben je mischien best sneller ja, maar dan zou je een cyclocrossfiets moeten pakken en geen mtb ant die is niet emaakt vorr het vlakke nederland.

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » do mar 04, 2004 8:39 am

sj0erd schreef:

Tot nu toe goed. Hij is niet superstijf in de rijrichting , stuurt echter wel strak en filter kleine onregelmatigheden goed weg. Ben benieuwd hoe lang hij mij 90 kilo uithoudt...

Ruben
Forumbeheerder

Bericht door Ruben » do mar 04, 2004 12:33 pm

janman schreef:

Een vork die helpt met accelereren na bochten? Moet ik hebben!

Nard
Contacteer:

Bericht door Nard » do mar 04, 2004 1:44 pm

Inderdaad, met een starre vork LIJKT het allemaal wat sneller te gaan...

Heb zelf alle opties uitgeprobeerd (helemaal hard, voorvork, fully) voor XC. En geen voorvork is voor mij geen optie meer. Je houdt bijvoorbeeld juist over om nog dat beetje extra te kunnen geven na twee uur fietsen. Overigens, vaak is zelfs een fully sneller, omdat je langer kracht kan blijven geven vanwege de verbeterde grip op het achterwiel.

Voorwaarde is wel minimaal een redelijke vork met goede afstelling.

Sjef

Bericht door Sjef » do mar 04, 2004 3:10 pm

Nard schreef:
...Heb zelf alle opties uitgeprobeerd (helemaal hard, voorvork, fully) voor XC. En geen voorvork is voor mij geen optie meer...

En zijn de meesten onder ons wel met je eens! ;D

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » do mar 04, 2004 6:43 pm

JJ schreef:
[
sj0erd schreef:

Tot nu toe goed. Hij is niet superstijf in de rijrichting , stuurt echter wel strak en filter kleine onregelmatigheden goed weg.

In rijrichting moet hij juist veel mee geven... das fijn!! Sturen idd torsie stijf.. die Pace is er één die die twee eigenschappen op zeldzame wijzen zeer goed weet te combineren.

Ninko

Bericht door Ninko » do mar 04, 2004 9:57 pm

Ben zelf overgestapt van een judy naar een stalen monty (die echt nog geeen milliemeter meegaf) en naar een mx comp met eta en toen weer naar een stalen corratec vork (star) en toen naar een RC31... En die laatste is echt de beste uitvinding ooit ;)
Echt een geweldige vork... veel comfort... niet te stijf, goede inbouwhoogte, mooie lookt, erg laag gewicht... echt een erg fijne vork en ik wordt er helemaal niet zomoe op hoor.. Tis idd iets meer weken dan op een verende vorken maar ala... we gaan toch niet fietsen om niet moe te worden?? Ben er zeker van dat ik met die pace in nederland sneller ben dan met een verende joekel...
Conclusie: Die pace is echt een aanrader en er zit meer comfort in dan je zou verwachten...

mvg Ninko

Binker

Bericht door Binker » vr mar 05, 2004 10:13 am

Vind het wel mooi maar niet peppi of blitsss.

surfstad

Bericht door surfstad » vr mar 05, 2004 12:45 pm

Vroeg ik me vorig jaar ook af, toen ik Gerrit met zijn stijve vork mee zag doen aan de dual tijdens het bikefestival....
Ik kwam op het razende antwoord dat mijn bovenlichaam niet dezelfde veerkrachten heeft als die van Gerrit...

BlackBox

Bericht door BlackBox » di mar 09, 2004 2:40 pm

heeeyzz
Kijk is bij de colectie van MAGURA B.V de RONIN.....of 1 van die modelen....

Greetzz BlackBox

Plaats reactie