industrie lagers, zoek prijzen

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Jurriaan
industrie lagers, zoek prijzen

Bericht door Jurriaan » ma feb 23, 2004 10:15 pm

Met google gezocht naar prijzen van industrie lagers maar ik kan niks vinden ???
iemand tips?
mijn lagers van m"n Enduro zijn volledig naar zijn grootje en wil prijsvergelijk hebben naast de Specialized prijs(komt eind van de week)

Steelboy
Contacteer:

Re:industrie lagers, zoek prijzen

Bericht door Steelboy » ma feb 23, 2004 10:26 pm

naar de locale SKF dealer bellen, of naar SKF zelf (zitten oa in Veenendaal wat ik me herinner)
let op: is vaak niet supergoedkoop, maar indien standaard ook niet duur

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » ma feb 23, 2004 10:43 pm

cHoc

Bericht door cHoc » ma feb 23, 2004 11:00 pm

Jurriaan schreef:
Met google gezocht naar prijzen van industrie lagers maar ik kan niks vinden ???
iemand tips?
mijn lagers van m"n Enduro zijn volledig naar zijn grootje en wil prijsvergelijk hebben naast de Specialized prijs(komt eind van de week)

ik weet dan eigenlijks nu al dat je geen lagers via Specialized gaat kopen.
via het merk zelf ben je eigenlijks altijd duurder uit,
of voor ongeveer dezelfde prijs betere lagers, indien mogelijk.......

Fast

Bericht door Fast » ma feb 23, 2004 11:13 pm

http://www.wielens.nl

http://www.kramp.nl

en zo zijn er veel meer, weet alleen niet of ze aan particulieren leveren.

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » di feb 24, 2004 1:27 pm

cHoc schreef:
[
Jurriaan schreef:
iemand tips?

ik weet dan eigenlijks nu al dat je geen lagers via Specialized gaat kopen.
via het merk zelf ben je eigenlijks altijd duurder uit,
of voor ongeveer dezelfde prijs betere lagers, indien mogelijk.......

maar een thomson zadelpen via Specialized is wel goedkoper, vandaar dat ik dacht zijn lagers via die weg ook goedkoper.

Bedankt voor de links.

Ninko

Bericht door Ninko » di feb 24, 2004 3:40 pm

dutec zit in den bosch... doet ook in lagers... weet zeker dat ze jouw maat hebben en ze hebben ook site met prijzen enzo erop...www.dutec.nl ofzo

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » di feb 24, 2004 8:11 pm

dutec.nl dat zocht ik!
De lagers die er uit komen zijn kogellagers, er zitten kogeltjes in, dat is ook het beste? en dan met rubberen of metalen afdichting?
Er zijn hier vast en zeker mensen met verstand van lagers dus zeg het maar.

stepper

Bericht door stepper » di feb 24, 2004 11:47 pm

Jurriaan schreef:
dutec.nl dat zocht ik!
De lagers die er uit komen zijn kogellagers, er zitten kogeltjes in, dat is ook het beste? en dan met rubberen of metalen afdichting?

Beter dan wat??
Als je nieuwe lagers gaat monteren, lijkt het me wel handig dat ze van het dezelfde type zijn.
Dus als er nu groefkogellagers inzitten zul je die ook nu moeten monteren, allen bij de afdichtingen heb je meerdere mogelijkheden
zonder dat je maatafwijkingen krijgt.
Je hebt rubber seals meestal RS genoemd of 2RS en metalen shields, meestal Z of ZZ genoemd.
Voor het gebruik in een fiets zijn waarschijnlijk de rubberseals beter, omdat ze redelijk goed beschermd zijn tegen vocht en vuil.
Pas echter wel even op, er worden TWEE soorten seals gebruikt.
Licht, en zwaarlopend, als je de keus hebt, neem de laatste , deze hebben betere afdichting, de lichtlopers zijn contactloos afgedicht, en dus minder goed beschermd.
Veel sucses .

Reinhard

Bericht door Reinhard » wo feb 25, 2004 8:05 am

Even een vraag tussendoor.

Ik met mijn Fuel 90 ( 2004 ) ben benieuwd of er in de draaipunten van mijn frame zomaar industrielagers gemonteerd kunnen worden.

Als het goed is zitten er nu glijlagers in ( doen het nog ).

??

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » wo feb 25, 2004 9:34 am

pulse xl schreef:

Ik met mijn Fuel 90 ( 2004 ) ben benieuwd of er in de draaipunten van mijn frame zomaar industrielagers gemonteerd kunnen worden.

??

Kan niet dus..

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » wo feb 25, 2004 6:14 pm

pulse xl schreef:

??

Waarom zou je glijlagers willen vervangen door kogellagers?

aab

Bericht door aab » wo feb 25, 2004 8:40 pm

geen idee

Reinhard

Bericht door Reinhard » do feb 26, 2004 11:40 am

Nou ja ik dacht mocht de boel ooit versleten zijn dan kunnen er ind. lagers in.

Dacht dat de kwaliteit beter is dan glijlagers.

Uit jullie reactie blijkt iets anders????

groet,

Rinuz

Bericht door Rinuz » do feb 26, 2004 1:59 pm

Voor in een achterbrug, waar je niet echt kunt spreken van veel draaien, lijken mij glijlagers beter. Veel groter contact oppervlak (bij kogellagers alleen stukjes van de kogels) dus veel beter bestand tegen klappen en zijdelingse en torsie krachten. Er is nauwelijks spraken van hoekverdraaiing laat staan ronddraaien. Nadeel van de glijlagers is wel dat de wrijvingsweerstand veel groter is dan de rolweerstand van kogellagers bij draaien. Maar ik ben van mening dat je daar in de practijk geen nadeel van ondervind al hoewel het theoretisch de reactie snelheid van je vering wel negatief beinvloed.

Heb zelf een beetje de indruk dat "industrie lagers" vooral stoerder klinkt. Van de andere kant wordt ook in de industrie gebruik gemaakt van glijlagers, zelfs SKF maakt ze. Dus ook met glijlagers kun je wel stoer zijn hoor. Probleem is wel dat je kogellagers en glijlagers niet uit kunt wisselen, je kunt dus niet ff uitproberen wat het fijnste werkt.

Er is toch wel een groter nadeel te noemen van glijlagers. Als er ernstige slijtage optreed en er bijvoorbeeld zand in je lager komt, kunnen ook je assen beschadigen die in de glijbussen draaien. Deze zijn speciaal gemaakt voor je fiets en deze kun je (over het algemeen) niet even bij je "Lager Boer" scoren.

Conclusie; je zit vast aan het systeem dat in je fiets zit. Learn to live with it!

stepper

Bericht door stepper » do feb 26, 2004 8:53 pm

Ik weet niet precies hoe de lagers van een achtervork worden belast, maar in de wertuigbouw, worden i.p.v. glijlagers ook wel naaldlagers, al dan niet met een binnenring gebruikt. Het grote nadeel is dat die lagers geen axiale krachten kunnen opvangen.
Meestal wordt dan een taatslager gecombineerd met een naaldlager,
maar dit is in een fiets niet echt een simpele oplossing.
Behalve bronzen lagers, zijn er echter nog vele andere, die gedurende lange tijd zeer nauwkeurig blijven draaien, maar dan moet je niet naar de prijs kijken.
Ik denk dus dat het niet de moeite van het experimenteren waard is , en dat het vervangen van een paar sinterbrons bussen veel goedkoper blijft.

Animine

Bericht door Animine » zo feb 29, 2004 6:47 pm

Al bij BETD geinformeerd? Check http://www.betd.co.uk daar komen de lagers van mijn bighit achterbrug ook vandaan.

Greetz,
Animine

Ninko

Bericht door Ninko » zo feb 29, 2004 10:05 pm

Jurriaan schreef:
dutec.nl dat zocht ik!

Lagers uit je frame halen, naar dutec gaan en die dingen op de balie leggen ( heb er zelf al vaak lagers gehaald in den bosch). Hij heeft een erg groot magazijn en een computer waar de spullen instaan die hij heeft en hoe lang het duurt om te bestellen. Dus leg die dingen op de balie en vraag gewoon of je de zelfde mag hebben. Idd zwaarlopend met rubberen afdichting. Je kunt ook zelf de lagers opmeten en op de site de zelfde bestellen... Maarja daar hou ik nooit zo van en zij hebben er meer verstand van dan wij...

mvg Ninko

Plaats reactie